Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Juks med sørvis og oljeskift - hvordan oppdage det?

Gjest Slettet+6132

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132
sedsberg skrev (4 minutter siden):

Snålt.

Jau. 
Jeg har lært mye av feil og ikke passe på. Skivene som rustet begynte så vidt å bukle seg etter 20' km. Rusten var omfattende. Jeg fikk bare beskjed at de måtte spyles for salt.  Når jeg bytter hjul blir alt høytrykkspylt under skjermen. Forsiktig med mansjetter og slanger.

Lenke til kommentar
Dart skrev (3 timer siden):

Jeg lurer da på om all oljen renner ut når filteret tas av eller om det går å stoppe strømmen etter en liter?

Problemet er større enn vi kanskje vet. Men så lenge noe er lett å svindle så vil det alltid være noen som gjør det.

For noen år tilbake hadde mange stasjonære PCer og de ble ofte forurenset av virus og annet. Mange fikk beskjed om at harddisken var defekt og fikk den byttet til en ganske lav pris. Den ble ikke byttet, bare "ryddet" litt på. Jeg var i bransjen og advarte mange om at sånt skjedde. Etter da var det en del som begynte å notere serienummer på diskene og hovedkortet - og merke deler med UV-penn. Dermed hørte jeg fra et par av dem at de var blitt forsøkt lurt og hadde politianmeldt det lokale verkstedet. 

Bra det ble politianmeldt da, er nok lurt å dobbeltsjekke komponenter etter bilreparasjon også da. Har vært borti at det med overlegg har vært stillt feilaktig diagnose for å lure til seg dyre reparasjoner når problemet har vært en simpel kontaktfeil og lignende. Så feilkodeleser vil jeg absolutt si er en god invistering

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Powertrainer skrev (11 minutter siden):

at det med overlegg har vært stillt feilaktig diagnose for å lure til seg dyre reparasjoner

Kolbotn Auto prøvde å skru meg for 19 000 kr for en større reparasjon/utskifting på forstillingen. Lyden som vi hørte stammet derimot fra universalleddet som satt på rattstammen mot drevet på tannstanga. Det kjøpte jeg for 350 kr og skiftet selv. 10 minutter, to skruer og en fastnøkkel. Så gikk den til NAF og ble godkjent. Forstillingens ledd var det ingen feil på.

univ.jpg

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Theo343 skrev (48 minutter siden):

Hos enhver bedrift som er opptatt av at kunden kan ta gode valg ville man opplyst om dette når man bestilte timen.

Enig.
Men når jeg nå vet konsekvensen av å ikke ha skiver med rusthindrende belegg , så syns jeg det burde være en selvfølge at man velger det for kunden. Da jeg oppdaget dette lille trikset, så bruker jeg ikke det verkstedet mere og advarer mine lokale venner om det.

Lenke til kommentar

Desverre så er kriminelle bedre beskyttet enn lovlydige.

Skal være lov å filme alt man vil, men ikke lov å publisere det.
Mange som filmer ulovlig, og når politiet vil ha tak i opptak når det har foregått noe kriminelt, så får de ikke opptakene, fordi de er tatt opp ulovlig.  Har vært mange saker hvor sakene kunne ha vært oppklart viss kameraene hadde vært lovlig.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

BTW.
Når vi snakker om triks.
Min forrige bil hadde 15 tommer felger, men i bilregisteret står det 14 tommer. Jeg ba om priser på dekk og sa at det var 15' til alle jeg ba om pris fra. En av tilbyderne var billigere enn de andre. Jeg bestilte der. Da jeg kom dit så "oppdaget" de at jeg hadde 15' felger. Selgeren sa da at de hadde bestilt 14' til meg fordi det sto i bilregisteret at det var 14'. Men han hadde "tilfeldigvis" 4 stk 15' som han kunne selge. Prisen på de 15' var vesentlig høyere enn de andre tilbydernes, og han hadde glemt at montering/skift kom i tillegg og jeg spurte om jeg kunne få se de 14' han hadde bestilt til meg, fordi jeg ble mistenksom. De kunne han ikke framvise, på tross av leting. Jeg forsto at dette var atter et triks, og sa min ærlige mening om det hele. Han lurte meg til å komme innom og håpet at jeg hadde dårlig tid og skulle slå til på en ganske høy pris på 15' - pluss montering/skift.

Jeg jobba da i en storbedrift i nærheten og hengte et oppslag på tavla om at jeg var blitt lurt av den butikken. Resultatet var at flere av kollegene spurte pr epost hvor jeg derimot fikk best pris på dekk med montering.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Dubious skrev (1 minutt siden):

Desverre så er kriminelle bedre beskyttet enn lovlydige.

Skal være lov å filme alt man vil, men ikke lov å publisere det.
Mange som filmer ulovlig, og når politiet vil ha tak i opptak når det har foregått noe kriminelt, så får de ikke opptakene, fordi de er tatt opp ulovlig.  Har vært mange saker hvor sakene kunne ha vært oppklart viss kameraene hadde vært lovlig.

Det kommer også av at politiet ikke vil/kan gi amnesti til de som filmer ulovlig. Det filmes ulovlig fra to kanter her, men vi vet om det. Jeg vil heller at området vårt filmes ulovlig enn at vi ikke skal kunne finne opptak når det skjer noe. Skulle vi få bruk for opptakene, så skal vi nok lage en troverdig historie om tilfeldigheter og fjerne det permanente kameraet en stund. 

Lenke til kommentar
Dart skrev (7 timer siden):

Kolbotn Auto prøvde å skru meg for 19 000 kr for en større reparasjon/utskifting på forstillingen. Lyden som vi hørte stammet derimot fra universalleddet som satt på rattstammen mot drevet på tannstanga. Det kjøpte jeg for 350 kr og skiftet selv. 10 minutter, to skruer og en fastnøkkel. Så gikk den til NAF og ble godkjent. Forstillingens ledd var det ingen feil på.

univ.jpg

Fikk beskjed om at abs-sentral var defekt etter en såkalt "diagnose" ,med fastpris på nærmere 30 000kr for rep. Var utenfor husveggen i 15-20minutt med litt kontaktrens og sandpapir å fikset det. Det var kontaktfeil i den topolte pinnepluggen til abs-pumpen. Dette får man en veldig spesifikk feilkode på som det ikke går ann å ta feil av. Prøvde selv med en kodeleser fra biltema som viste feilkodene i klartekst, der står det rett ut at det er tilførselen til pumpen som er problemet. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...