Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Juks med sørvis og oljeskift - hvordan oppdage det?


Gjest Slettet+6132

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+6132

Nå skal jeg fortelle om et lite eksperiment jeg tenkte å gjenta i Norge.

Jeg monterer et ørlite kamera langt bak under bilen som filmer forover og leverer bilen til sørvis. Video viser f eks at mekaniker ikke skifter all oljen (han setter i oljepluggen før alt er rent ut), og ikke skifter oljefilteret. På regningen ser jeg kr 300 for filteret, 2112 kr for 4,8 l olje, og 1250 kr for jobben. 

Jeg har merket filteret mitt og tilsatt oljen et organisk sporstoff som forteller et analyseinstrument hvor stor konsentrasjon det er av stoffet i oljen før og etter oljeskift. 

Analysen viser at ca 1 liter olje er skiftet og at filteret er det samme gamle med merket.

Hva gjør jeg da?

(Bortsett fra å bytte all oljen og filteret for å bli kvitt sporstoffet, selv om det ikke skader)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det vil bli regnet som ulovlig overvåkning og da snakker jeg ikke bare om kameraet.

Og når tenkte du at de skal sette i bunnpluggen igjen? Etter to døgn kanskje? Man vil aldri kunne få alt av olje helt ut, da må man demontere alt og vaske det.

Jeg skjønner dog litt av tankegangen din og jeg gjør alt sånn selv heldigvis.

Lenke til kommentar

En annen ting man bør tenk på, er jo hvem skulle tjene noe på at det jukses? vel, ikke mekanikeren iallefall, om det ikke er han som er eier/medeier osv... Så jeg tenker litt sånn... hvorfor i alle dager skulle han ha gjort det?

Jeg vet at det jobber mekanikere rundt i det ganske land som kankkje kan gjør en feil eller noe å ikke gi beskjed videre til sjefen for eksempel for å ikke få kjeft, det er noe helt annet og en veldig dum ting å gjøre.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Dragonlove skrev (10 minutter siden):

Det vil bli regnet som ulovlig overvåkning

Ikke som avsløring av svindel? De tar jo betalt for både filter og olje som ikke er skiftet. 

I flg mekanikere som jeg snakket med under mitt forrige oljeskift, så er det blitt svært vanlig å snyte kundene på denne måten. Mere enn før. Ganske mye mere.

Lenke til kommentar
Dart skrev (15 minutter siden):

Ikke som avsløring av svindel? De tar jo betalt for både filter og olje som ikke er skiftet. 

I flg mekanikere som jeg snakket med under mitt forrige oljeskift, så er det blitt svært vanlig å snyte kundene på denne måten. Mere enn før. Ganske mye mere.

Så lenge de som ikke blir overvåket er klar over det er det ulovlig, dette vil også gjelde sporingsmiddelet da det også er overvåkning på en måte.

 

https://www.datatilsynet.no/personvern-pa-ulike-omrader/overvaking-og-sporing/kameraovervaking/hvor-er-kameraovervaking-lov/

 

Da må i såfall mekanikerne og bedriften være med på å svindle, synd om det er blitt sånn da.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Dragonlove skrev (27 minutter siden):

dette vil også gjelde sporingsmiddelet da det også er overvåkning på en måte.

Jeg skal ikke tillates å tilsette min egen olje et stoff?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Dragonlove skrev (1 time siden):

Og når tenkte du at de skal sette i bunnpluggen igjen?

Etter at mekanikeren ser at oljen er ganske klar og ikke trenger skiftes, så stopper hxn strømmen fort og setter pluggen i.

Så skriver mek regning på filter, olje og arbeid. Kunden er lurt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Sydvest skrev (1 minutt siden):

Lurer på hvor mange verksteder du må avsløre for juks før du har tjent inn analyseinstrumentet ditt 🙂 

Apparatene fins siden mange år og brukes bl a i oljebransjen. Slike analyser koster mindre enn en hundrelapp og mange er interessert i tilstanden på et utall av ulike offshore maskineri. Analysene blir gjort på smøreoljen og drivstoffet. En bilmotor er egentlig ganske "innafor".

Lenke til kommentar

Du sier jo bare til verkstedet at du skal ha det gamle oljefilteret når du henter bilen. Og har du filteret montert på undersiden av motoren så er du jo garantert at de har tappet den tom. 

Du kan jo selvfølgelig fylle på sporingsmiddel som setter farge på oljen, sånt som man bruker til å finne lekkasjer. Da ser du hva peilepinnen viser etter service.

 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Sydvest skrev (11 timer siden):

du skal ha det gamle oljefilteret når du henter bilen

Jeg lurer da på om all oljen renner ut når filteret tas av eller om det går å stoppe strømmen etter en liter?

 

Powertrainer skrev (11 timer siden):

det er en ukultur for å svindle folk hos mange verksteder er et velkjent problem

Problemet er større enn vi kanskje vet. Men så lenge noe er lett å svindle så vil det alltid være noen som gjør det.

For noen år tilbake hadde mange stasjonære PCer og de ble ofte forurenset av virus og annet. Mange fikk beskjed om at harddisken var defekt og fikk den byttet til en ganske lav pris. Den ble ikke byttet, bare "ryddet" litt på. Jeg var i bransjen og advarte mange om at sånt skjedde. Etter da var det en del som begynte å notere serienummer på diskene og hovedkortet - og merke deler med UV-penn. Dermed hørte jeg fra et par av dem at de var blitt forsøkt lurt og hadde politianmeldt det lokale verkstedet. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Sydvest skrev (7 minutter siden):

Kommer an på hvor filteret sitter.

På min bil ser det ut til å sitte på skrå helt på laveste punktet og i hjørnet av oljepanna. 

Det kan jo ikke sitte i bunnen og stikke ut under. 

Endret av Slettet+6132
lagt til siste avsnitt
Lenke til kommentar

Det er heller ikke uvanlig at bilen må på samme verkstedet 2-3 ganger på rad etter å skulle ha utført noe så rutinemessig som "bremsekloss skift" da verkstedet skylder på "jo når vi skifter ting så kan andre ting bli ødelagt pga. slitasje. Det er ikke vår feil". Er du avhengig av bilen har du ikke noe valg.

 

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

 

Theo343 skrev (1 time siden):

Er du avhengig av bilen har du ikke noe valg

Et annet triks er å sette på bremseskiver uten rustbeskyttelse (coating) inne i skivas kjølekanaler. Da ruster de veldig fort, og levetiden i km halveres. I stedet for 50 tusen km, ble det bare 20 før de var rusta til "cornflakes" inni. Da de mekaniske oppmenn ble konfrontert med dette, så forsto de såvidt norsk og overhodet ikke hva jeg snakket om. Den vanligvis smarte mekaniker ble plutselig stokk dum.

En lakkert skive som ikke ruster koster 30-50 kr mere pr stk, dvs 200 kr pr stk. Men det er underlig at ulakkerte skiver selges når resultatet er så dramatisk. Ikke en gang ugalvaniserte (blanke) spiker, skruer eller beslag selges lenger. Årsaken til å selge ubehandlede skiver MÅ bare være at de SKAL ruste fort i stykker?

Electrophoretic-Process-1.png.bf5cfbe55ab6d6afaee259b58c31b5a1.png

Lenke til kommentar
Dart skrev (14 timer siden):

Etter at mekanikeren ser at oljen er ganske klar og ikke trenger skiftes, så stopper hxn strømmen fort og setter pluggen i.

Fargen på oljen har lite med behovet for utskifting å gjøre. 

 

Dart skrev (23 minutter siden):

Et annet triks er å sette på bremseskiver uten rustbeskyttelse (coating) inne i skivas kjølekanaler

Det er bare å spesifisere at du vil ha brembo skiver med coating. 

 

Du har ikke vurdert å bare merke filteret? Evt sette noe maling/tusj over boltene. Du ser fort om det har vært oppe. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

 

Sjørøver skrev (43 minutter siden):

Du har ikke vurdert å bare merke filteret?

Filteret har alltid ripet inn uke/år. Jeg sier at det er merket og ber alltid om å få se det før det kastes. 
Noen mener det er litt paranoid 🙄. Men jeg er helt sikker på at det har virket minst en gang.  

Siden jeg kjører lite og bytter hver høst, så er oljen like klar som ny. Men den eldes likevel.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Sjørøver skrev (47 minutter siden):

Det er bare å spesifisere at du vil ha brembo skiver med coating. 

For den som har greie på det ja -

Men nå vet jeg det. 

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...