Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjørekameraet sto visst på under EU-kontrollen


badeand1

Anbefalte innlegg

Av urelaterte årsaker tok jeg med meg minnekortet til kjørekameraet inn for å se på opptakene. Det jeg ikke hadde tenkt over var at kameraet var der under EU-kontrollen jeg nettopp hadde, og bortsett fra cirka 5 minutter midt under kontrollen stod kameraet på og filmet hele tiden. Videoen er stort sett dominert av panseret som dekker nesten hele skjermen mesteparten av tiden inne på verkstedet. Klarte ikke å dy meg, så jeg kikket gjennom alt sammen.

Jeg har 2 spørsmål:

Er det vanlig at bilen blir tatt på en 4-5 minutters kjøretur av en mekaniker før den blir kjørt inn på selve verkstedet under EU-kontrollen? Pen og pyntelig kjøring, ingen bråbrems eller harde manøvre.

Det andre er faktumet at jeg hadde kamera satt opp som tok opp både video og lyd mens de holdt på. Det kan vel kanskje regnes som overvåking av verkstedansatte, selv om jeg ikke kan se hva de gjorde og stort sett ikke kunne se ansiktene deres, men lyden var der. Burde jeg ha slått av kameraet før jeg leverte fra meg bilen? Så var jo kameraet forsåvidt godt synlig, og jeg har gjort en inderlig dårlig jobb med å skjule strømkabelen som henger og dingler, så jeg regner med de var fullt klar over at det var der.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
badeand1 skrev (10 minutter siden):

Av urelaterte årsaker tok jeg med meg minnekortet til kjørekameraet inn for å se på opptakene. Det jeg ikke hadde tenkt over var at kameraet var der under EU-kontrollen jeg nettopp hadde, og bortsett fra cirka 5 minutter midt under kontrollen stod kameraet på og filmet hele tiden. Videoen er stort sett dominert av panseret som dekker nesten hele skjermen mesteparten av tiden inne på verkstedet. Klarte ikke å dy meg, så jeg kikket gjennom alt sammen.

Jeg har 2 spørsmål:

Er det vanlig at bilen blir tatt på en 4-5 minutters kjøretur av en mekaniker før den blir kjørt inn på selve verkstedet under EU-kontrollen? Pen og pyntelig kjøring, ingen bråbrems eller harde manøvre.

Det andre er faktumet at jeg hadde kamera satt opp som tok opp både video og lyd mens de holdt på. Det kan vel kanskje regnes som overvåking av verkstedansatte, selv om jeg ikke kan se hva de gjorde og stort sett ikke kunne se ansiktene deres, men lyden var der. Burde jeg ha slått av kameraet før jeg leverte fra meg bilen? Så var jo kameraet forsåvidt godt synlig, og jeg har gjort en inderlig dårlig jobb med å skjule strømkabelen som henger og dingler, så jeg regner med de var fullt klar over at det var der.

Vil tro det er ganske vanlig å testkjøre bilen for å sjekke om det er lyder eller vibrasjoner som ikke burde vært der, og sjekke at både ratt, bremser og andre funksjoner fungerer som normalt under vanlig kjøring.

Angående "overvåkning" så kan vel ikke det regnes som ulovlig så lenge kameraet er lett synlig, og det har eksistert dashboardkamera i mange, mange år. Det er ikke en ukjent funksjon. Vil de sikre seg mot overvåkning så er det enkelt for de å koble fra dette mens de holder på. Uansett, hvis du ikke bruker det til noe, så har det ikke noe å si om du har opptak av de eller ikke.

EDIT: Link til TV2

"Der er ikke uvanlig at bilen prøvekjøres før EU-kontroll. Den bør faktisk kjøres en tur.

Både bremseprøver og avgassmåling skal gjøres med varm motor og varme bremser. I motsatt fall er muligheten for EU-mangel en god del større enn den må være her.

Samtidig kjenner man på styring, støtdempere, ser etter om noen varsellamper lyser, hører etter ulyder som for eksempel kan være slakke i bærekuler eller endeledd etc.

Man danner seg gjerne under denne prøveturen fort et bilde av hvordan nettopp denne bilen er. Så det er absolutt nyttig."

Endret av Nukleosid
La til info
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Kjøreturen er for å avdekke hjullagerproblemer og andre "ulyder" eller "unoter". Ingenting er som en gammeldags kroppsfølelse av bilen, og på veien slår de på aktuelle ting som viskere, signaler og lysfunksjoner. 

Du bryter loven ved å gjøre opptak uten at du selv er til stede i dette tilfellet (mener jeg). Men som alltid er det viktigst hva du bruker opptaket til og hva intensjonen er/var. Trolig vet alle bilfolk om at dæsjkameraet går og hvis de ikke tar strømmen på det, så bryr de seg ikke om det. I bilbransjen og overalt ellers i samfunnet er det en frykt hos noen at de skal bli filmet eller tatt lydopptak av. Det gjelder selvsagt de som ikke er sikre på seg selv. Jeg har aldri følt noen angst for at andre skal ta opp det jeg sier eller gjør. Kanskje fordi jeg er et ærlig menneske? 

Lenke til kommentar
Nukleosid skrev (3 minutter siden):

Vil tro det er ganske vanlig å testkjøre bilen for å sjekke om det er lyder eller vibrasjoner som ikke burde vært der, og sjekke at både ratt, bremser og andre funksjoner fungerer som normalt under vanlig kjøring.

Det var min første tanke også, men min far påstår at de ikke har noen grunn til å ta den med ut på veien.

Dubious skrev (5 minutter siden):

Ikke vanlig om det kun var EU-kontroll.

Er det merkeforhandler med bil med garanti så kanskje de ytet litt ekstra service... eller tok bilen til lunsj..

Var et billigverksted. Forretningsmodellen der er kanskje at de gir billig EU-kontroll, hvor de er ekstra pirkete på småting som du etter all sannsynlighet vil fikse hos dem, men så fikk jeg tilbake et plettfritt svar :)

Virker som mekanikeren tok seg en kort tur. Stoppet ingen steder, kun en liten runde. Kan kanskje ha noe med at det er sjeldent at noen setter en Mercedes på et billigverksted. Har en 2014-modell CLA180 som var fikset opp etter kollisjonsskader. Fikk den billig, 120 000 kroner. Verkstedet jeg kjøpte den av hadde dårlig plass, og var gira på å selge til noen i nærområdet. De fleste som viste interesse var fra Oslo-området, ettersom det er en bensinbil. Dette er i Kristiansand.

Dart skrev (16 minutter siden):

Kjøreturen er for å avdekke hjullagerproblemer og andre "ulyder" eller "unoter". Ingenting er som en gammeldags kroppsfølelse av bilen, og på veien slår de på aktuelle ting som viskere, signaler og lysfunksjoner.

Jeg er iallefall mer komfortabel med den forklaringen, fremfor at noen har tatt seg til rette. Basert på hvordan du uttaler deg, har du kanskje litt innsikt i bransjen?

Dart skrev (3 minutter siden):

Du bryter loven ved å gjøre opptak uten at du selv er til stede i dette tilfellet (mener jeg). Men som alltid er det viktigst hva du bruker opptaket til og hva intensjonen er/var.

At jeg har kamera i bilen var ikke noe jeg tenkte over i det hele tatt da jeg leverte fra meg bilen, så her var det ingen intensjoner overhode. Utover denne forumtråden kommer jeg nok heller ikke til å foreta meg noe uansett.

Dart skrev (12 minutter siden):

Trolig vet alle bilfolk om at dæsjkameraet går og hvis de ikke tar strømmen på det, så bryr de seg ikke om det

Kameraet var av i cirka 5 minutter, ankakelig fordi tenninga var av. Ellers hadde det vært en smal sak å koble ut sigarettennerpluggen. Alternativt, hold inne av/på knappen.

Når jeg tenker over det, så skrur dette kameraet av skjermen for ikke å distrahere sjåføren. Mulig de trodde det allerede var avskrudd?

Lenke til kommentar
badeand1 skrev (6 minutter siden):

Det var min første tanke også, men min far påstår at de ikke har noen grunn til å ta den med ut på veien.

Da er mitt første spørsmål på hvilket grunnlag din far har for å påstå dette? Har han jobbet med EU kontroller selv?

Leste du artikkelen jeg linket til fra TV 2? Der får du svar på akkurat dette spørsmålet, fra en som har utført en rekke EU kontroller. Han er i hvert fall uenig med din far.

Lenke til kommentar

Til «prøveturen»: om bilen/motoren er litt gammel og skral så vil det meste gå lettere gjennom kontrollen om den er god og varm. Særlig avgass-kravene og særlig på diesel vil gå bedre med varm bil. Men også alt mulig rart av lagre, pakninger, servoer og bremsekraftforsterkere kan være litt «sytete» om de bare tar en iskald bil rett inn fra parkeringsplassen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Dårlig samvittighet for å spionere på andre? 
 Det har ikke jeg. Min ørlille "diktafon" har vært i drift på mange steder og i mange samtaler. Men den er alltid på min kropp - dermed er det helt lovlig og helt moralsk riktig. Den skal bare dokumentere hva jeg selv hører.

Lenke til kommentar
Dubious skrev (50 minutter siden):

Ikke vanlig om det kun var EU-kontroll.

Er det merkeforhandler med bil med garanti så kanskje de ytet litt ekstra service... eller tok bilen til lunsj..

Neivel?, står nå i kontrollinstruksen at bl.a retningstabilitet og selvoppretting skal sjekkes ved prøvekjøring. Bremsene bør jo helst varmkjøres før bremsetest, og skal det tas avgass så må oljetemp være over 60c (værtfall på våres apparat) så om bilen har stått natta over, så må jo nesten bilen ut å kjøres for å få motoren varm.

Jeg står mye med PKK.

Endret av FiveInline
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
badeand1 skrev (13 minutter siden):

Men som alltid er det viktigst hva du bruker opptaket til og hva intensjonen er/var.

Om dette havner i retten, så er det alltid spørsmål om hva intensjonen var. En annen ting er at datatilsynet kan ilegge bøter for ulovlig oppsatte kameraer og opptak som krenker privatliv og bryter lover. Det er ikke lovlig uten videre å la dæsjkamera ta opp det som skjer etter at bilen er parkert og etter at fører har forlatt kjøretøyet. Kan det kalles automatisk eller ufrivillig overvåking, så er fanden løs.

Lenke til kommentar
Nukleosid skrev (Akkurat nå):

Da er mitt første spørsmål på hvilket grunnlag din far har for å påstå dette? Har han jobbet med EU kontroller selv?

Leste du artikkelen jeg linket til fra TV 2? Der får du svar på akkurat dette spørsmålet, fra en som har utført en rekke EU kontroller. Han er i hvert fall uenig med din far.

Nei, tror nok ikke han har så mye grunnlag for å uttale seg, utover at han har mer peiling på bil generelt enn jeg har.

Ja, så linken først etter jeg postet. Informativt. Takk :)

Dart skrev (1 minutt siden):

Dårlig samvittighet for å spionere på andre? 
 Det har ikke jeg. Min ørlille "diktafon" har vært i drift på mange steder og i mange samtaler. Men den er alltid på min kropp - dermed er det helt lovlig og helt moralsk riktig. Den skal bare dokumentere hva jeg selv hører.

Ja, kjente et lite stikk i samvittigheten da jeg fant opptakene. Ikke at de avslører stort annet enn kjøreturen, klokkeslett og fargen på panseret, men kanskje mer av prinsipp.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Det er en forskjell på å ta opp lyd og filme video - som ikke alle forstår. På video kan man få med bilder av andre folk som ikke har noe med saken å gjøre. Når man tar opp lyd er ikke det problemet å ta hensyn til -  hvis ingen av de andre gir lyd fra seg.

På offentlig sted i vanlig sammenheng er ikke det uansett noe å tenke på. De som viser seg og lar høre fra seg i offentlighet er å regne som at de har publisert både det de sier og hva de gjør. De kan ikke klage - hvis de ikke er blitt direkte forfulgt.

Næringsdrivende av alle slag og offentlig ansatte kan trolig ikke påberope seg "privatliv" i arbeidstida.

En lovbryter kan ikke påberope seg fritak for - eller mindre - straff om de er filmet eller gjort skjult lydopptak av under forbrytelsen ( I Norge)

 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Nå skal jeg fortelle om et lite eksperiment. 

Jeg monterer et ørlite kamera langt bak under bilen som filmer forover og leverer bilen til sørvis. Video viser at mekaniker ikke skifter all oljen (han setter i oljepluggen før alt er rent ut), og ikke skifter oljefilteret. På regningen ser jeg kr 300 for filteret, 2112 kr for 4,8 l olje, og 1250 kr for jobben. 

Jeg har merket filteret mitt og tilsatt oljen et sporstoff som forteller hvor stor konsentrasjon det er av stoffet i oljen før og etter oljeskift. 

Analysen viser at ca 1 liter olje er skiftet og at filteret er det samme gamle. Jeg har 4 profesjonelle vitner.

Når jeg nå skal ta dette til retten, vil opptaket av arbeidet spille noen rolle? I USA ville det beviset blitt underkjent.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
FiveInline skrev (13 minutter siden):

Fordi ikke kunden skal drive å filme oss inne på verksted vel.

Hadde du likt at kunden hadde satt opp kamera på din arbeidsplass mens du jobber?

Hvorfor skulle jeg ha noe i mot det?

Lenke til kommentar
FiveInline skrev (40 minutter siden):

Hos oss napper vi ut strømledningen om kunden har dashcam, enkelt å greit.

 

Hvordan gjør dere det om kameraet er fastmontert?

og Tesla?

Verksteder som ikke har noe å skjule trenger ikke nappe ut strømmen.
Det er ulovlig å bruke klippet uansett, kun for egen interesse, og bevis om dere har noe galt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...