Gå til innhold

Nio ET7 kommer neste høst


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Slik jeg tolket teksten var ikke batteribytte tilgjengelig på de uten BaaS, så en ren oppgradering for oppgraderingens skyld er neppe mulig for de som står utenfor BaaS.

Synd, for det hadde gjort at de andre bilene hadde holdt seg bedre i pris også.

Det antyder vel at det er på selve batteribyttet

en stor del av forretningsmodellen er basert.

Da kan ingen "snylte" på byttesystemet av de med ett batteri. Enten inne eller ute, ingen mellomting.

Da er det vel bare å kjøpe batteri, og da inngår vel ikke det gamle i handelen...(?)

Endret av KjeRogJør
Lenke til kommentar
9 hours ago, Dassen said:

Når kommer stasjonsvognene? Jeg kan ikke forstå hvorfor alle lager like biler. Enten klumpete crossovere, eller slippy sedan. Trenger en familiebil som ikke ser ut som en padde.

Fordi så og si ingen utenom dere på forumet spør om dette. Folk vil ha suv og denslags (istedenfor lengde har man fått nesten tilsvarende plass med økt høyde). For all del, gjerne etterspør, men markedet er hva det er, og tviler på stasjonsvogner kommer tilbake.

Endret av The Very End
  • Liker 1
Lenke til kommentar
The Very End skrev (1 time siden):

Fordi så og si ingen utenom dere på forumet spør om dette. Folk vil ha suv og denslags (istedenfor lengde har man fått nesten tilsvarende plass med økt høyde). For all del, gjerne etterspør, men markedet er hva det er, og tviler på stasjonsvogner kommer tilbake.

Når en ikke får stasjonsvogn så blir en tvunget til å kjøpe SUV. Det var ikke det jeg ville ha, men det var alt som fantes med plass nok.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (2 timer siden):

Har nok også litt med aerodynamikk å gjøre.

Blir mye turbulens i luften bak stasjonsvogner, og det vil nok påvirke forbruket på elbilene.

Se bare bakpå en stasjonsvogn. De er som oftest veldig skitten der.

Volvo V70 er neppe det mest aerodynamiske som finnes, det er jeg enig i. At moderne stasjonsvogner er mindre aerodynamiske enn SUVer, går jeg ikke med på. Drag coefficient er ofte oppgitt på nye biler. Peugeot 508W 0,26 mot Peugeot 5008 0.29. Skoda Superb 0.28 mot Skoda Kodiaq 0.34. Porsche Panamera SW 0,28 mot Porsche Cayenne 0.36. Jeg kunne nok fortsatt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Stasjonsvogn eller ikke, jeg ville hatt bakluke som på model S, fremfor den på model 3. Den lille bakluka gjør volumet inni bilen mindre brukbart til store ting. Skal man f.eks frakte en lenestol så er det nærmest umulig uten tilhenger på model 3, men model S klarer det fint fordi man slipper å manøvrere den inn en av sidedørene. Bakluka er min største kjøpstopper for model 3.

Bilen trenger ikke se ut som Volvo V70 for å løse problemet med innlasting av større gjenstander. Model S har som sagt løst det med mye lavere spesifikk luftmotstand.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Dassen skrev (1 time siden):

Volvo V70 er neppe det mest aerodynamiske som finnes, det er jeg enig i. At moderne stasjonsvogner er mindre aerodynamiske enn SUVer, går jeg ikke med på. Drag coefficient er ofte oppgitt på nye biler.

Du har rett. Stasjonsvogner trenger ikke være så ille mpt aerodynamikk. De er lettere å gjøre aerodynamiske enn både SUV og små hatchbacks som det selges mest av i Europa. Ofte er de like bra som sedaner basert på samme karosseri,  men kombikupeer og lignende karosserier er nok det beste. Volvo V70 er også mye bedre enn sitt rykte, og har en relativt lav motstandskoeffesient for sin tid. Det er nok helt andre grunner til at få stasjonsvogner lanseres. De er stadig mindre populære blant bilkjøpere.

 

Lenke til kommentar
1 hour ago, Dassen said:

Volvo V70 er neppe det mest aerodynamiske som finnes, det er jeg enig i. At moderne stasjonsvogner er mindre aerodynamiske enn SUVer, går jeg ikke med på. Drag coefficient er ofte oppgitt på nye biler. Peugeot 508W 0,26 mot Peugeot 5008 0.29. Skoda Superb 0.28 mot Skoda Kodiaq 0.34. Porsche Panamera SW 0,28 mot Porsche Cayenne 0.36. Jeg kunne nok fortsatt.

Nei V70 er neppe den mest aerodynamiske bilen, men å ha en slik bakluke er sinnsykt praktisk.

Elektrisk stasjonsvogn finnes det jo noen av da. Porsche har jo blandt annet laget en:
Forside-1021x580.jpeg.16a2d51157da592a612f51b6f0c11a6e.jpeg

Dette designet gjør den nok ganske så aerodynamisk, men bakluken ser ikke spesielt praktisk ut kontra Volvoen..

Porsche-Taycan_Turbo_Cross_Turismo-2022-1600-49.thumb.jpg.c888870518de333476270f948cec20f9.jpg

Tror ikke folk kjøper denne for å drasse med seg jakthundene sine akkurat men det er vel ett slikt design man må ha for å få det aerodynamisk.

Ellers enig med Simen1, Model S har vanvittig mye plass selv om det ikke er en stasjonsvogn.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
AL123 skrev (11 minutter siden):

Det er nok helt andre grunner til at få stasjonsvogner lanseres. De er stadig mindre populære blant bilkjøpere.

Det er sikkert sant, men hvor mange sedaner ble det solgt i Norge før Tesla? Det kan ikke ha vært all verdens. Jeg tror at om en lager et fornuftig alternativ, så vil folk ha det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dassen skrev (2 minutter siden):

Det er sikkert sant, men hvor mange sedaner ble det solgt i Norge før Tesla? Det kan ikke ha vært all verdens. Jeg tror at om en lager et fornuftig alternativ, så vil folk ha det. 

Circa 0. Små sedaner utenfor premiumklassen var helt uselgelige i hele Europa før Model 3 ble lansert. Jeg har tidligere antydet både hva det vil gjøre med Model 3s popularitet i Europa om noen år og hva det sier om Teslas markedsteft, men jeg ble raskt sablet ned der gitt...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (11 minutter siden):

Nei V70 er neppe den mest aerodynamiske bilen, men å ha en slik bakluke er sinnsykt praktisk.

 

Ikke så ille som man skulle tro. En 2010 V70 har samme Cd verdi som En Golf, Audi A3 eller A5 fra samme år. Evt litt bedre enn en helt ny Corolla hatchback eller for den del en 30 år gammel Mclaren F1

Lenke til kommentar

Jeg måtte sjekke Mondeoen min, tallene jeg fant er 0.29 for kombi, 0.30 for stasjonsvogn. Overraskende liten forskjell der. (om tallene er riktig). Nå er den ikke like kantete bak som den V70en som ble vist her da.
Har denne bilen fordi jeg liker store kombi-biler, veldig praktisk uten å måtte gå for stasjonsvogn. Tor jeg måtte hatt veldig stor SUV for å få like stort bagasjerom. Så f.eks på Kuga, men den har adskillig dårligere plass (visuelt vurdert) enn i Mondeo.
TMS representerer for meg den ideelle formfaktoren når jeg ser på dagens tilgjengelige elbiler,  kan ikke komme på noen andre med samme formfaktor i farta.
Har også en Ioniq, men selv om den er kombi så er bagasjerommet flere klasser mindre, men det er jo forsåvidt en adskillig mindre bil enn Mondeo også.

Edit: Mondeo finnes/fantes også som sedan uten stor bakluke, men jeg tror jeg har sett ett eneste eksemplar av denne i Norge, så ingen storselger akkurat 🙂

Endret av jr_605
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...