stu80 Skrevet 9. januar 2004 Del Skrevet 9. januar 2004 Driver og kobler pcèn min til tven min. Har nettopp kjøpt en 32" 100 Hz tv. Skjermkortet er ikke all verden men det funker. Når jeg bruker s vhs fra pc til av3 på tvèn går det greit. Men så vidt jeg vet er det kun av1 som har 100 hz teknologi. Har kjøpt en overgang fra s vhs til scart så jeg bruker av1. Når jeg bruker den vanlige innstillingen her får jeg kun svart og hvitt. Slår jeg over på rgb (som jeg tror er 100hz) får jeg ikke bilde. Noen som kan hjelpe meg med dette problemet? Sturla Lenke til kommentar
DidzisK Skrevet 9. januar 2004 Del Skrevet 9. januar 2004 1. RTFM. Prøv å finne informasjon i TVens brukerboka. På min TV (100Hz 32" Panasonic) er det slik at AV1 tar RGB og composite video, men ikke S-video. Hvis du sier at AV1 tar RGB hos deg også, da er det ingen plass til S-video signal i AV1 SCARTen - en av RGB ledningene er koblet der hvor farge ("chrominance") signal fra S-video skal kobles. Derfor får du svart-hvitt bilde. Hos meg er det AV2 SCART som tar S-video og, selvfølgelig, AV3 på frontpanellet (men den har jeg klart å brenne). 2. Påstanden din at 100Hz får man kun fra AV1 tror jeg ikke på. Det er selve bilderør som til enhver tid fungerer med 100Hz. Videosignalet som kommer gjennom AV kan være 50 eller 60 (maks.) Hz - jeg er nesten sikker på at mer støttes ikke av hverken S-video standart, kabler eller andre komponenter. Det fungerer nesten på samme måte som 60fps i Counter-strike på 100Hz skjerm. Skjermen blir tegnet på nytt 100 ganger hver sekund, men du får kun 60 forskjellige bilder. Lenke til kommentar
Lone*Desert-Fish Skrevet 9. januar 2004 Del Skrevet 9. januar 2004 Heisann. Skal forsøke å hjelpe deg litt. For det første vil en 100Hz TV alltid vise deg bilder i 100Hz uansett hvilken kilde den bruker. Det kan være fra antennekabelen, AV1, AV2 osv. RGB har heller ingen ting med saken og gjøre, da RGB er en måte å overføre signaler på gjennom scart. Dette gjør at bildet får bittelitt bedre kvalitet fra digitale dekodere (enten fra parabol eller kabelTV) og DVDspillere. Det er ikke alle TVer som støtter RGB gjennom scart, og de som støtter det pleier å støtte det på èn scart-tilkopling gjerne. Har TVen ikke RGB-støtte vil du likevel få farger fra disse kildene, men bildet vil (teoretisk, ofte vanskelig å se forskjell i realiteten) bli litt bedre kvalitet. Over til ditt problem.. Du får ikke farge når du bruker S-VHS til scart i AV1 inngangen altså. Dette har som jeg antydet ovenfor her ingen ting å gjøre med Hz eller RGB. Det er (som med RGB) rett og slett ikke alle TVer som støtter S-VHS signaler, og igjen som med RGB vil de TVer som støtter det gjerne bare støtte det gjennom den ene scartinngangen. Jeg vil gjerne at du oppgir akkurat hvordan merke TVen er og hva den heter (modellbetegnelse) så skal jeg forsøke å hjelpe mere. Er det en Panasonic TV du har vet jeg hvordan du fikser det, der er det bare å sette denne scartovergangen i AV2 og trykke to ganger på den grønne knappen på fjernkontrollen når du er blandt AV-kanalene. Så får vi håpe fargene snart kommer Ble vist veldig mye dette, har ikke skrevet så mye i forumet på år og dag. Tipper det er noen skriveleifer men orker ikke lese korektur nå. Lenke til kommentar
Lone*Desert-Fish Skrevet 9. januar 2004 Del Skrevet 9. januar 2004 Jeg sa vist mye av det samme som DidzisK men vi skrev inleggene omtrent samtidig. Nå vet du hvertfall hva du skal gjøre om det er en Panasonic TV. Er det noe annet kan du gi oss merke og modell så kan vi prøve å hjelpe mer. Lenke til kommentar
stu80 Skrevet 9. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2004 Takker for fine svar. Som sagt har jeg ikke super peil på dette:) Men hadde forestilt meg at jeg skulle få enda litt bedre bilde på tvèn. Var kanskje derfor jeg begynte å tulle med rgb og av1. Og trodde dette skulle bli litt bedre. Tv modellen jeg har er en thomsson 32WH402. Tror dere bildet vil bli bedre om jeg kjøper meg et ati kort i 9000 serien? Jeg eller lettere sagt dama mi(hjelper henne:)) har et geforce 2 mx 200 kort nå. Lenke til kommentar
Lone*Desert-Fish Skrevet 9. januar 2004 Del Skrevet 9. januar 2004 (endret) Tja det er vanskelig å si da jeg aldri har sett kvaliteten som TVut gir for dette kortet hun har. Får håper noen andre som har gått fra et slik ganske gammelt kort til et slikt nytt kan bidra?? Selv har jeg et Geforce4 Ti4400 kort som jeg vil si gir brukbart gode bilder på TVen min (en Panasonic 32" 100Hz, bruker S-VHS). Men jeg kan ikke si at tekst blir noe fint på TVen da. Det er nesten sånn at jeg bare bruker TVen til video og bilder fra PCen, noe den viser veldig bra, men bruker den ikke til noe annet. For tekst i windows eller chatteprogram etc. blir ikke så tydelig som man skulle ønske. Leselig men langt ifra en PCskjerm. Endret 9. januar 2004 av Lone*Desert-Fish Lenke til kommentar
Noldus Skrevet 9. januar 2004 Del Skrevet 9. januar 2004 vel, forskjellen er stor, og litt til. vil absolutt anbefale et ati-kort. bilde blir skarpere og "renere". Lenke til kommentar
ddrojoa Skrevet 9. januar 2004 Del Skrevet 9. januar 2004 Jeg kan bekrefte at et ATI i 9000 serien er bedre mot TV enn nVidia. Ikke bare er bildekvaliteten bedre, men en genial funksjon i kortet gjør at kortet sender signalet også i TV utgangen som standard, så det er slutt på å endre innstillingene i windows for å få bilde på TV'n. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå