Salvesen. Skrevet 9. desember 2021 Del Skrevet 9. desember 2021 Jeg anbefaler ALLE til å basere påstandene sine om den nye nettleien på empiri/fakta og ikke følelser. Bruk denne kalkulatoren sammen med elhub data for å sjekke hva din nye pris blir. Noen av de større nettene er på plass allerede, lag gjerne en issue om du ønsker andre implementert eller finner feil. Eller better yet bidra i prosjektet https://github.com/salvesen/Ny-nettleie-kalkulator-elhub-data- 1 Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 9. desember 2021 Del Skrevet 9. desember 2021 3 hours ago, tommyb said: Hmm? Tross høyt forbruk og ikke-anbefalt abonnementsform er mesteparten av det jeg betalte for i fjor nettleie. Jeg tror jeg bare går over til femårig fastpris når det kommer tilbake under 40 øre, og så forsøker jeg glemme hele greia. Har nok med de tingene jeg faktisk har påvirkningskraft på. Hvorfor er strøm prisene høye når folk skal på jobb og kommer hjem fra jobb. Det er for da tjener de mest penger. Så hva er problemet? Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø Skrevet 9. desember 2021 Del Skrevet 9. desember 2021 Rune_says skrev (7 timer siden): Jaja, da var prisen klar fra Norgesnett, fra 105 til 180 i fastledd for 2-5KWh båndet (305 for 5-10) og tilnærmet ingen nedgang i KWh pris på dagtid April-Desember. På natt er det endel rimeligere, men har ikke elbil. Synes ikke det var noen god "deal" at man sannsynligvis ender opp med å betale 1000,- mer pr år i nettleie, selv når en holder seg under 5KWh-grensen (!) Man kan selvfølgelig bruke 5 000-10 000 på div smarthus teknologi, men ikke så gunstig det heller - både økonomisk og fra et miljøaspekt (mer elektronisk søppel, mer utslipp og avfall fra produksjon). Heller ikke helsemessig om noen velger å koble fra/sette enkelt tidsur på varmtvannstanken så resetter det sannsynligvis nedtelling til legionella-program (er neppe minne som holder på disse verdiene i varmtvannstanker). For oss som allerede har effektledd hos Norgesnett er dette en svært god deal. Jeg ligger på ca. 9kW topp de fleste måneder. Nå betaler jeg da 9*76,17=686 kroner i effektledd. Ny sats blir 305 kroner, altså 381 kroner billigere. Energileddet øker dog en del, med anslagsvis 11 øre/kWh i snitt. Fastleddet på 808,- pr. år forsvinner. Uten å ta hensyn til den nye reduserte strømavgiften på vinteren vil jeg spare 2500-3000,- i året på den nye nettleia. I tillegg kommer ca. 600,- fra redusert elavgift med 6,5 øre. Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 9. desember 2021 Del Skrevet 9. desember 2021 3 hours ago, Salvesen. said: Jeg anbefaler ALLE til å basere påstandene sine om den nye nettleien på empiri/fakta og ikke følelser. Bruk denne kalkulatoren sammen med elhub data for å sjekke hva din nye pris blir. Noen av de større nettene er på plass allerede, lag gjerne en issue om du ønsker andre implementert eller finner feil. Eller better yet bidra i prosjektet https://github.com/salvesen/Ny-nettleie-kalkulator-elhub-data- Ser dette jeg: https://github.com/salvesen/Ny-nettleie-kalkulator-elhub-data- Elhub Initial upload yesterday Hkraft Initial upload yesterday Nnet Added norgesnett 5 hours ago Properties Initial upload yesterday Resources Initial upload yesterday bin added BKK 3 hours ago bkk added BKK 3 hours ago debug Fixed a conversion issue that lead to crash and added debug 9 hours ago elvia added elvia & lede 4 hours ago lede added elvia & lede 4 hours ago obj added BKK 3 hours ago App.config Initial upload yesterday Form1.cs Fixed a conversion issue that lead to crash and added debug 9 hours ago Form2.Designer.cs Fixed a conversion issue that lead to crash and added debug 9 hours ago Form2.cs Fixed a conversion issue that lead to crash and added debug 9 hours ago Program.cs Initial upload yesterday README.md inital commit to this file yesterday UI.Designer.cs Initial upload yesterday UI.cs added BKK 3 hours ago UI.resx Initial upload yesterday nettleieKalkulator1.0.0.csproj added BKK Lenke til kommentar
qualbeen Skrevet 9. desember 2021 Del Skrevet 9. desember 2021 Salvesen. skrev (7 timer siden): Jeg anbefaler ALLE til å basere påstandene sine om den nye nettleien på empiri/fakta og ikke følelser. Bruk denne kalkulatoren sammen med elhub data for å sjekke hva din nye pris blir. Noen av de større nettene er på plass allerede, lag gjerne en issue om du ønsker andre implementert eller finner feil. Eller better yet bidra i prosjektet https://github.com/salvesen/Ny-nettleie-kalkulator-elhub-data- ^- En exe-fil, og i tillegg denne fine disclaimeren: Sitat CURRENTLY ONLY SUPPORTS HAUGALAND KRAFT Så .. sry, god idé, men det falt på gjennomføringen! Gi meg en nettside hvor jeg kan synce mot elhub, og få grafen rett i trynet! Ikke exe-filer eller annet dilldall jeg skal laste ned og installere – og som atpåtill ikke en gang fungerer på hverken mac, nettbrett eller telefoner! 😉 2 2 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 10. desember 2021 Del Skrevet 10. desember 2021 Kjetil Lura skrev (10 timer siden): Ser dette jeg: https://github.com/salvesen/Ny-nettleie-kalkulator-elhub-data- Elhub Initial upload yesterday Hkraft Initial upload yesterday Nnet Added norgesnett 5 hours ago Properties Initial upload yesterday Resources Initial upload yesterday bin added BKK 3 hours ago bkk added BKK 3 hours ago debug Fixed a conversion issue that lead to crash and added debug 9 hours ago elvia added elvia & lede 4 hours ago lede added elvia & lede 4 hours ago obj added BKK 3 hours ago App.config Initial upload yesterday Form1.cs Fixed a conversion issue that lead to crash and added debug 9 hours ago Form2.Designer.cs Fixed a conversion issue that lead to crash and added debug 9 hours ago Form2.cs Fixed a conversion issue that lead to crash and added debug 9 hours ago Program.cs Initial upload yesterday README.md inital commit to this file yesterday UI.Designer.cs Initial upload yesterday UI.cs added BKK 3 hours ago UI.resx Initial upload yesterday nettleieKalkulator1.0.0.csproj added BKK Ja?😅 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 10. desember 2021 Del Skrevet 10. desember 2021 qualbeen skrev (6 timer siden): ^- En exe-fil, og i tillegg denne fine disclaimeren: Så .. sry, god idé, men det falt på gjennomføringen! Gi meg en nettside hvor jeg kan synce mot elhub, og få grafen rett i trynet! Ikke exe-filer eller annet dilldall jeg skal laste ned og installere – og som atpåtill ikke en gang fungerer på hverken mac, nettbrett eller telefoner! 😉 Om du ser på commits eller åpner programmet så støttes flere av de store. Og å hente via elhub er ikke bare bare, en må inngå en avtale med hver bruker. Så det er uaktuelt. Og ønsker du annet en exe så er det bare å lage selv Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 10. desember 2021 Del Skrevet 10. desember 2021 Salvesen. skrev (På 8.12.2021 den 16.09): Ja abonnement modellen som alle kritiserte var langt bedre. Folk skulle bare ha klappet igjen når de hadde kjangsen. Hvorfor skulle vi klappet igjen? Er det noe som tyder på at det har hatt noen som helst betydning hva vi sa eller ikke sa da dette var ute på høring? Nuvel, nå kan det nesten se ut som AP+SP+SV har fått ut fingeren og i det minste åpner for å utsette innføring av ny nettleie. Da er det jo et ørlite håp om at vi får noe mer fornuftig, som forsøksmodellen til Glitre Energi Nett hvor du betalte litt mindre nettleie om natta.. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 10. desember 2021 Del Skrevet 10. desember 2021 (endret) Denne strøm effektledd+nettleie minner meg om Telenor kobberkabel eierskapet i reprise. Jeg er ikke uenig i at de som bruker mer skal betale mer. Har man effekttopper som gjør at utstyr slites raskere eller må oppgraderes så er det klart at pengene må hentes fra en plass. Men saken er at jeg tror at det meste av pengene går i lommer gjennom mange år og når man skal hente penger for å oppgradere så må man hente de på nytt. Endret 10. desember 2021 av Theo343 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 10. desember 2021 Del Skrevet 10. desember 2021 Kahuna skrev (4 timer siden): Hvorfor skulle vi klappet igjen? Er det noe som tyder på at det har hatt noen som helst betydning hva vi sa eller ikke sa da dette var ute på høring? Nuvel, nå kan det nesten se ut som AP+SP+SV har fått ut fingeren og i det minste åpner for å utsette innføring av ny nettleie. Da er det jo et ørlite håp om at vi får noe mer fornuftig, som forsøksmodellen til Glitre Energi Nett hvor du betalte litt mindre nettleie om natta.. Ja, de som klaget på forslaget er direkte skyldig i at vi nå har en dårligere ordning. Om du vill vite hvem det var så ligger det på nve sine sider. Nei, det blir ikke flere høringsrunder. Alle feilet, folk bare klagde. Loven er satt og åpner ikke for en slik løsning... forøvrig er jo det en del av dagens løsning. Har du sjekket hva det utgjør for deg med dine tall? Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 10. desember 2021 Del Skrevet 10. desember 2021 (endret) Jens Kr. Kirkebø skrev (På 9.12.2021 den 18.56): For oss som allerede har effektledd hos Norgesnett er dette en svært god deal. Jeg ligger på ca. 9kW topp de fleste måneder. Nå betaler jeg da 9*76,17=686 kroner i effektledd. Ny sats blir 305 kroner, altså 381 kroner billigere. skulle ikke hensikten med den nye prismodellen være å oppmuntre til å unngå samtidig høyt forbruk? I ditt eksempel (og mange andres) blir jo det motsatte tilfelle. faktum er jo at du kan pøse på betraktelig mer (opptil 20 kW) og allikevel blir det billigere, enn du har hatt frem til nå (9*76,17=686 kroner i effektledd) graf ny modell Norgesnett: Trinn 4 10 – 15 kW 490,00kr/mnd Trinn 5 15 – 20 kW 670,00kr/mnd hva tenker du om det? edit: eller rettere sagt, hva tenkte Norgesnett med dette? innretningen er jo imot den uttalte hensikten. Endret 10. desember 2021 av Mr.M Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 10. desember 2021 Del Skrevet 10. desember 2021 (endret) Jens Kr. Kirkebø skrev (På 9.12.2021 den 18.56): For oss som allerede har effektledd hos Norgesnett er dette en svært god deal. nei det er det nødvendigvis ikke. har sjekket mitt eget historikk, og det er åpenbart lagt opp til at vi som har lav effekttopp, nå skal subsidiere de som belaster langt mer samtidig effekt (slik som deg og el-biler antar jeg) For egen del har jeg i løpet av et år, 8 måneder hvor maks effekt er litt over 1 kW (april- oktober) og 5 måneder (nov-mars) som hvor maks såvidt bikker over 2 kW (aldri vært over 2,4 kW faktisk) Med nåværende Norgesnett kostnad for makstimen, som er kr. 76,17 som du riktig påpekte, vil jeg for alle månedene få økt utgift med det nye kapasitetsleddet. slik det har vært frem til nå, eksempler makstime 1,19 kW - 1,19*76,17 = kr. 90 makstime 2,17 kW - 2,17*76,17 = kr. 165 Nye kapasitesleddet/pris Trinn 1 0 - 2 kW kr.145 Trinn 2 2 - 5 kW kr. 180 med andre ord, jeg (og andre kunder) som belaster nettet veldig lite mht. effekttopp, får høyere utgift i alle årets måneder, mens "slike som deg" altså får fler hundrelapper lavere utgift hver måned. Og alt dette, tiltross for at det det har vært prediket på nasjonalt nivå i lang tid, at hele ideen med nytt konsept var å "straffe" storbrukerne. Det motsatt er altså skjedd. Hva sier politikerne til det mon tro? Endret 10. desember 2021 av Mr.M 1 Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 11. desember 2021 Del Skrevet 11. desember 2021 Det kan diskuteres hvordan dette skal bygges opp. Endel nettselskap har lagt seg på å dele hele fastleddet kun etter forbrukt effekt. Mens noen andre legger opp til en "fastavgift" i bunn. Det blir aldri helt riktig, spesielt siden boliger i grisgrendte strøk skal inn i samme system som byområder. Det blir en subsidering av at byen betaler for nettet på bygda. Det har blitt bedre med det nye systemet som har 0-2 kW ledd uten "fastavgift" i bunn. Samtidig er det nok endel hytter med lavt forbruk som slipper litt vel billig unna. Familien har en slik hytte selv hvor vi nå skal betale 70-80 kr/mnd og det er åpenbart litt i laveste laget for å dekke kostnadene. Fordeling blir aldri 100 prosent riktig, men det bør iallfall være et mål at forbrukeren gjør det som er best for nettet pga prisene. At elbileiere nå i enkelt tilfeller bør endre sitt lademønster fra semihurtiglading mellom 00 - 06 til sneglelading døgnet rundt, også kl. 16-17 er et problem. Derfor bør det snarest komme en rabattordning med f.eks. 30-50 på effektleddet om natten. 1 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 11. desember 2021 Del Skrevet 11. desember 2021 (endret) Det viktigste for mer er at pengene man tar i nettleie og effektledd faktisk går til forbedring av nettopp nettet. Og der kan det virke som prosentandelen som går til formålet er skremmende liten, selv når man inkluderer rene administrasjon og driftsutgifter. Nettleie skal jo ikke gå i lomma til staten eller investorer. Dette er jo øremerkede midler i form av hva de kaller det. Endret 11. desember 2021 av Theo343 1 Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø Skrevet 11. desember 2021 Del Skrevet 11. desember 2021 Mr.M skrev (13 timer siden): skulle ikke hensikten med den nye prismodellen være å oppmuntre til å unngå samtidig høyt forbruk? I ditt eksempel (og mange andres) blir jo det motsatte tilfelle. faktum er jo at du kan pøse på betraktelig mer (opptil 20 kW) og allikevel blir det billigere, enn du har hatt frem til nå (9*76,17=686 kroner i effektledd) graf ny modell Norgesnett: Trinn 4 10 – 15 kW 490,00kr/mnd Trinn 5 15 – 20 kW 670,00kr/mnd hva tenker du om det? edit: eller rettere sagt, hva tenkte Norgesnett med dette? innretningen er jo imot den uttalte hensikten. Ja, nå som prisene endelig har kommet ser jeg jo at de har lagt seg betydelig lavere i pris enn fryktet. Må nesten vurdere å sende en klage på den prisen vi har betalt hittil. Dog må det tas med i betraktningen at det variable leddet av nettleien øker med ca. 10-11 øre/kWh i gjennomsnitt. Det årlige fastleddet på 808 kroner forsvinner. Jeg kommer nok til å satse på å holde meg under 10kW, tror det skal være mulig å få til. 12 øre/kWh i forskjell på nettleien mellom dag og natt samt forskjellen på strømprisen dag/natt er normalt for lav til at det lønner seg å gå opp et effekttrinn for å lade på natta. Dessuten jobber jeg mye natt og kan da ikke lade, så jeg blir avhengig av å lade på dagtid en del dager uansett. Men akkurat slik kraftprisen er nå hadde det lønt seg å lade på natta med høyere effekt, men den nye prisen trer jo ikke i kraft før etter nyttår. Og til neste sommer skal jeg se nøye på alt som tilbys av fastprisavtaler, om vi går for en slik blir det bare 10 øre/kWh å spare på å lade på natta. Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 11. desember 2021 Del Skrevet 11. desember 2021 On 12/10/2021 at 7:08 AM, Salvesen. said: Ja?😅 PREREQUISITES: To be able to use this application you will need data from elhub.no. Go to the webpage and login to "min side". Then click "se måleverdier" on the meeter you want to analyze data from. Click on "Last ned forbruksverdier" and download the month you want to analyze. Du kunne skevet det, at vi må lage logge inn? Nei takk. Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 12. desember 2021 Del Skrevet 12. desember 2021 Salvesen. skrev (På 10.12.2021 den 19.43): Ja, de som klaget på forslaget er direkte skyldig i at vi nå har en dårligere ordning. Om du vill vite hvem det var så ligger det på nve sine sider. Nei, det blir ikke flere høringsrunder. Alle feilet, folk bare klagde. Loven er satt og åpner ikke for en slik løsning... forøvrig er jo det en del av dagens løsning. Har du sjekket hva det utgjør for deg med dine tall? Nå virker det ikke som NVE eller nettleverandørene har tatt noe hensyn overhodet til tilbakemeldingene de fikk under høringsrundene. Da spør jeg igjen, hva var poenget? Er logikken at siden NVE ikke fikk stående ovasjoner for de første forslagene så har de rett til å bli sure og bare gi oss dritt på trass? Vi får komplisert i stedet for enkel nettleie, månedsmaks i stedet for døgnmaks osv. Nettleverandøren min sendte meg en epost hvor de mente at nettleia mi ville stige med 90/mnd. Ut fra forbrukstallene ser det heller ut til at det vil øke med 2-300. 1 1 1 Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 17. desember 2021 Del Skrevet 17. desember 2021 Der jeg bor blir det ca 90 kr i forskjell mellom 5k og 10k kW fastleddet. Med andre ord er det bare å sette på det som trengs og gjøre mange oppgaver samtidig for å slippe å bruke mer tid enn nødvendig på hverdagslige gjøremål. 1 Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 17. desember 2021 Del Skrevet 17. desember 2021 Eller som jeg ser det, få tid til mest mulig av det nødvendigste. Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 17. desember 2021 Del Skrevet 17. desember 2021 BadCat skrev (1 time siden): Der jeg bor blir det ca 90 kr i forskjell mellom 5k og 10k kW fastleddet. Med andre ord er det bare å sette på det som trengs og gjøre mange oppgaver samtidig for å slippe å bruke mer tid enn nødvendig på hverdagslige gjøremål. For meg blir det rett over 100-lappen. Riktig nok har jeg bare vært over 5 kWt én gang i 2021, men dersom jeg først bikker dette igjen når ny modell er på plass, så skal det faen meg utnyttes også 🤣 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå