Gå til innhold

Slik blir den nye nettleia: Én uheldig time kan gi deg smell på over 200 kroner


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
2 hours ago, qualbeen said:

Vi forstår nok ikke helt hva det innebærer. Og regningen kommer ikke før om lenge...

 Vil nok bli et realt sjokk! (Selv om jeg tror de færreste familier vil gå konkurs av den grunn, sånn egentlig.)

 

Det kan nok være greit å bremse pengesløs gjennom jula inntil november til og med februar strømmen er betalt.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Hovedproblemet med den nye forskriften er at alle nettselskapene har lagt seg på maksimalt tillatt periode for å beregne effektleddet.

Dvs at 1 time av ~700 timer i måneden blir bestemmende for prisen på effektleddet og oppfattes dermed mer som en straff for forbrukere som generelt er flinke til å holde lavt, jevnt forbruk.

Ved å bruke en kortere periode - f.eks. ukentlig effektledd - ville det bli oppfattet mer rettferdig, men alle nettselskapene har altså lagt seg på maksimalt tillatte periode.   

Sitat

Effektleddet skal baseres på kundens effektuttak i definerte perioder. En periode kan maksimalt gjelde én måned. Effektleddet skal tidsdifferensieres.

https://www.regjeringen.no/contentassets/39bf598aa3d649e18c49d1124db7d5c1/forskrift-om-okonomisk-og-teknisk-rapportering-endelig.pdf

Endret av Rune_says
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

- Umulig og farlig flytting av strømforbruk

Quote

I en åtte-til-fire-hverdag med jobb, middag før fritidsaktiviteter etterfulgt av dusj og klesvask, er imidlertid fleksibilitet i strømforbruket ikke så enkelt eller mulig i det hele tatt, ifølge Sifo-forskerne.

 

Quote

Skadeforebygger Therese Nielsen i Fremtind er bekymret for at folk bruker strøm feil når den er billigst, som ofte er om natten. Hun oppfordrer på det sterkeste til å ikke bruke vaskemaskinen og lade el-sparkesykkel, mobilen og lignende uten tilsyn.

- Vi ser en økning i branner som starter i vaskemaskiner, oppvaskmaskiner eller tørketromler, sammenlignet med i fjor. Vi tror årsaken er at svært mange var hjemme i hele 2020 og dermed kunne forhindre brann, sier Nielsen.

 

https://dinside.dagbladet.no/okonomi/stromforbruket-det-lonner-seg-a-flytte/74548748

Men de som innførte og ba om å få innført de nye prismodellene hevder i alle fall at det er mulig å spare penger, så da så.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Paretoprinsippet gjelder på strømflytting og effektreduksjon. 20 prosent av innsatsen gir deg 80 prosent av resultatet. Sett elbilen på 3,6 kW med timer fra 22.00 og glem resten er mitt råd. Resten er det ikke verdt å bry seg om. Oppvaskmaskinen bruker 1-2 kWh spredd over flere timer, samme gjelder gjerne også vaskemaskin. Varme må man ha når man er hjemme uansett.

Endret av Wisd0m
Lenke til kommentar
Wisd0m skrev (1 time siden):

Paretoprinsippet gjelder på strømflytting og effektreduksjon. 20 prosent av innsatsen gir deg 80 prosent av resultatet. Sett elbilen på 3,6 kW med timer fra 22.00 og glem resten er mitt råd. Resten er det ikke verdt å bry seg om. Oppvaskmaskinen bruker 1-2 kWh spredd over flere timer, samme gjelder gjerne også vaskemaskin. Varme må man ha når man er hjemme uansett.

Så vil du fortsatt hoppe over 5kW-terskelen om noen for eksempel har dusjet om kvelden..

5kW-grensen virker til å være satt for filtrere ut alt annet enn de aller svakeste elbilladerne. Om du lader på en schuko-kontakt og har justert ladestrømmen til 8A bør du gå klar av 5kW-grensen. Med en 3,6kW lader skal det bare en dusj til før du hopper over i neste effektgruppe for den måneden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, unik42 said:

Men det er jo ikke helt korrekt, da. Selv om du dusjer kl. 1800, trenger jo ikke varmtvannet å varmes opp da.

Ikke om du er den eneste som trenger varmt vann. Kona kan få lunken og ungene kan bare rulle seg i snøen. Så slipper nettselskapene å gjøre oppgraderinger iht. det vi har betalt dem for.

Lenke til kommentar

200 kr i måneden ekstra i nettleie er neppe noe å bry seg om hvis det blir så stiv pris per kWh at man bruker over 200 kr dag.

Det blir som å bekymre seg for hull i lommen når hele buksen har raknet og ligger utover gulvet.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
15 minutes ago, Kahuna said:

Så vil du fortsatt hoppe over 5kW-terskelen om noen for eksempel har dusjet om kvelden..

5kW-grensen virker til å være satt for filtrere ut alt annet enn de aller svakeste elbilladerne. Om du lader på en schuko-kontakt og har justert ladestrømmen til 8A bør du gå klar av 5kW-grensen. Med en 3,6kW lader skal det bare en dusj til før du hopper over i neste effektgruppe for den måneden.

Du hopper over terskelen på 5 kW ja, men hvis utgangspunktet var 11 kW lading kl. 17 kommer man iallfall ikke inn i trinn 10-15 eller 15-20 kW som endel gjør med sin praksis idag. 

At man ligger og vaker på 2-5 og 5-10 kW gir iallfall ikke for meg uakseptable kostnader. Det gjør det derimot å fortsette med 11 kW lading og få 15-20 kw trinnet.

Lenke til kommentar
Wisd0m skrev (1 minutt siden):

Du hopper over terskelen på 5 kW ja, men hvis utgangspunktet var 11 kW lading kl. 17 kommer man iallfall ikke inn i trinn 10-15 eller 15-20 kW som endel gjør med sin praksis idag. 

At man ligger og vaker på 2-5 og 5-10 kW gir iallfall ikke for meg uakseptable kostnader. Det gjør det derimot å fortsette med 11 kW lading og få 15-20 kw trinnet.

Man mister til gjengjeld en verdifull egenskap, muligheten til å lade bilen ferdig over natten. Med en 11kW-lader kan man plugge inn kl 21 og alltid være ferdig før jobb. Jo lenger ned du justerer effekten jo tidligere må du starte lading om du skal bli ferdig til morgenen. 

Lenke til kommentar
40 minutes ago, tommyb said:

Ikke om du er den eneste som trenger varmt vann. Kona kan få lunken og ungene kan bare rulle seg i snøen. Så slipper nettselskapene å gjøre oppgraderinger iht. det vi har betalt dem for.

Tja. Testa her ene dagen da strømprisen var over 6kr. La ut sikringen til vvb, alle fire dusjet om morgenen, normalt forbruk ellers. Det var fremdeles varmt vann i tanken kl. 2300 da jeg la inn sikringen igjen.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Kahuna said:

Man mister til gjengjeld en verdifull egenskap, muligheten til å lade bilen ferdig over natten. Med en 11kW-lader kan man plugge inn kl 21 og alltid være ferdig før jobb. Jo lenger ned du justerer effekten jo tidligere må du starte lading om du skal bli ferdig til morgenen. 

Da får man vurdere om betalingsvilligheten er der eller ikke for å lade så store mengder på kort tid eller ikke.

Lenke til kommentar
olemars skrev (På 12.11.2021 den 13.23):

Betyr i praksis at de tar 210kr i "månedsleie" for en 7kW hjemmelader, eller 430kr for en 11kW uavhengig av når du lader.

Jeg er en familiemann med 8-16 jobb hvor min fru har tilsvarende arbeidstid. Vi har to barn i barnehagealder og må hente å levere om hverandre med fleksitid for å få barnehagens åpningstid til å gå opp mot vår arbeidstid. Vi har kort avstand mellom arbeidsplass og barnehage men for langt til at vi gidder sykle/gå (noen få km hver vei)

Vi vurderte å bytte begge våre biler en bensinbil og en hybrid stasjonsvogn til to elbiler, men ser nå at den nye nettleien vil gjøre det 400-600kr dyrere hver måned i fastavgift, før dyr strøm på toppen, så da kan vi heller beholde bensin og fortsette i samme økonomiske spor selv om det koster 20kr literen.

Det er også for oss betydelig rimeligere å finne en ett år gammel bensin/dieselbil med god bagasjeplass enn å både måtte investere i to hjemmeladestasjoner 15-25.000kr og kjøpe to ganske nye elbiler. 

Jeg mener det er helt vannvittig at denne fasttarriffen har fått gå igjennom. At det hadde gjennomsnittet av en time per dag for alle dagene i måneden kunne jeg forstått, men at EN time for EN dag på en hel måned utløser hele sullamitten er helt katastrofe!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
25 minutes ago, Ano__Nym said:

Det er også for oss betydelig rimeligere å finne en ett år gammel bensin/dieselbil med god bagasjeplass enn å både måtte investere i to hjemmeladestasjoner 15-25.000kr og kjøpe to ganske nye elbiler.

Basert på dine estimater om avstander og kjørelengder skulle du nok fint klart deg med en lader, og ladet bilene hver for seg når det trengs. Man må ikke ha de fulle hver dag. Men dette er en liten avsporing :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...