sedsberg Skrevet 20. november 2021 Del Skrevet 20. november 2021 Ville en direktevarmer til dusjen lønt seg nå? De bruker jo et hav av effekt mens man dusjer men slår seg jo helt av umiddelbart når man er ferdig. Lenke til kommentar
Mag ne Skrevet 20. november 2021 Del Skrevet 20. november 2021 (endret) sedsberg skrev (22 minutter siden): Ville en direktevarmer til dusjen lønt seg nå? De bruker jo et hav av effekt mens man dusjer men slår seg jo helt av umiddelbart når man er ferdig. Varmetapet fra 300 l vv.tank er ca 100w, så det er vel potensialet. Kanskje ekstra isolasjon av vv.tank kan redusere varmetapet sånn at man kommer ned under halvparten. Det kan man vel aldri spare inn med nye installasjoner Endret 20. november 2021 av Mag ne Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 20. november 2021 Del Skrevet 20. november 2021 Man må jo også ta med varmetapet i rør og ledninger. Er vel neppe utslagsgivende. Tanken var at dusjen da kun vil bruke strøm akkurat mens man dusjer og det vil være enklere å sørge for at man ikke bruker strøm til vannoppvarming samtidig som andre ting bruker mye strøm. Lenke til kommentar
Mag ne Skrevet 20. november 2021 Del Skrevet 20. november 2021 Ja sett bilen til å sende melding når den er ferdigladet kl 0400 så du kan dusje Og så har du vel flere varmtvannskraner. Lenke til kommentar
Dovreekspressen Skrevet 20. november 2021 Del Skrevet 20. november 2021 Varmetapet fra VVB kan sees på som en helt grei bieffekt. Det gir litt ekstra fyring der den står, og tilsvarende mindre fra de andre varmekildene. Varmen havner jo ut i huset. Kanskje ikke på det gunstigste stedet i alle tilfeller. I mitt tilfelle står den i et teknisk rom i underetasjen, der jeg ellers bruker panelovn. Så det er ikke mye å spare på ekstra isolasjon eller dagsenking. Lenke til kommentar
leifeinar Skrevet 20. november 2021 Del Skrevet 20. november 2021 sedsberg skrev (32 minutter siden): Ville en direktevarmer til dusjen lønt seg nå? De bruker jo et hav av effekt mens man dusjer men slår seg jo helt av umiddelbart når man er ferdig. Tenkte også på det. Er spesiellt at man skal ha 2-300 liter vann stående. men må vel passe tidspunkt for dusj da. Her er det fullt mulig og holde seg under 5kw, men tror det blir vanskelig i jula. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 20. november 2021 Del Skrevet 20. november 2021 Vil tro dusjen er blandt de største forbrukerne. Og de fleste med mer enn 3 hjerneceller har kontroll på når bilen lader. Selv _jeg_ klarer å stille bilen til å begynne lading ved bestemte klokkeslett. Lenke til kommentar
Mag ne Skrevet 20. november 2021 Del Skrevet 20. november 2021 Det må da være bedre å styre når vv.tank er på. Og mindre kostbar installasjon. Lenke til kommentar
qualbeen Skrevet 20. november 2021 Del Skrevet 20. november 2021 (endret) sedsberg skrev (2 timer siden): Vil tro dusjen er blandt de største forbrukerne. Og de fleste med mer enn 3 hjerneceller har kontroll på når bilen lader. Selv _jeg_ klarer å stille bilen til å begynne lading ved bestemte klokkeslett. Angående billading, så har Elbilforeningen tidligere spurt sine medlemmer rundt dette. Den gang svarte over halvparten at de utsatte lading til natt, resterende plugget i og startet lading når det passet dem, uten å tenke på hva klokka er. Dette var altså lenge før effekt-prising var noe tema. Kilde: https://www.tu.no/artikler/elbil-eiere-lader-allerede-mest-om-natta/515129?key=T2B89qet Potensielt kan jo ordningen få den resterende halvpart til å endre lade-mønster. Men jeg tror ikke vi får alle til å endre mønster. Spesielt ikke dersom man uansett bikker 5kWh-grensen selv på natt. Hva er da poenget? Kan like gjerne slå ut andre veien; at folk ser de uansett bikker over, og begynner å lade når tid som helst, men med innstilling om å ikke havne over i 10kWh-gruppen? Endret 20. november 2021 av qualbeen 1 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 20. november 2021 Del Skrevet 20. november 2021 (endret) On 11/19/2021 at 11:14 AM, Gazer75 said: Elbilistar får ingen sympati frå meg for at dei må betale litt ekstra for å lade heime. Dei har allereie eit langt rimelegare bilhald enn dei av oss som faktisk ikkje kan byte til elbil endå. Er jo elbilistane som klagar mest i trådane her inne som har med nettleige. For min del så vil eg betale mindre i nettleige med nytt system, noko som eg finn heilt rett når eg kanskje er over 4kWh på ein time nokre få dagar i året. Kvifor skal eg betale like mykje i nettleige som ein som er opp i over 20kWh på ein time kvar dag? Ingen elbilister som ber om sympati. Vi er derimot vant med rent irrasjonelt hat siden 2011 Endret 20. november 2021 av Theo343 3 1 2 Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 20. november 2021 Del Skrevet 20. november 2021 (endret) Ja, hadde han lest det jeg skrev så ba jeg (som ikke er elbilist ennå) heller ikke om sympati for dere. Mitt poeng var at å bruke dere som forklaring/syndebukker for at man forsøker unngå oppskalering av nettet til dagens behov, ikke holder. Nettet må som nevnt tåle forbruket også på julaften, og det å ta inn en ren luksusskatt for julemiddagen utgjør kun en forskjell i inntekt, og ingen forskjell for flaskehalsene i nettet. Folk er forhåpentligvis ikke så lettlurte at de sitter med kald julemiddag for å spare en ukjent sum mynter, og forbanner elbilistene for det. Dette er situasjonen man lobbyer for å opprettholde: https://www.nettavisen.no/artikkel/hafslund-odela-julaften/s/12-95-1509393 Endret 20. november 2021 av tommyb Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 20. november 2021 Del Skrevet 20. november 2021 Gazer75 skrev (På 19.11.2021 den 11.14): Elbilistar får ingen sympati frå meg for at dei må betale litt ekstra for å lade heime. Dei har allereie eit langt rimelegare bilhald enn dei av oss som faktisk ikkje kan byte til elbil endå. Ah, god gammel misunnelse altså. Dette har vi jo hørt i kommentarfeltene i årevis allerede 'bare vent så kommer de med en avgift på å lade elbil'. Jepp. Nå er den her. Gazer75 skrev (På 19.11.2021 den 11.14): For min del så vil eg betale mindre i nettleige med nytt system, noko som eg finn heilt rett når eg kanskje er over 4kWh på ein time nokre få dagar i året. Kvifor skal eg betale like mykje i nettleige som ein som er opp i over 20kWh på ein time kvar dag? Det beste er nok en modell som følger de faktiske utgifter. Om jeg setter elbilen til lading på et tidspunkt det er ledig effekt i nettet vill ikke min lading trigge oppgraderinger av nettet men om du koker poteter kl 17, når alle andre gjør det, så *kan* det være det som trigger behovet for oppgradering. 1 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 20. november 2021 Del Skrevet 20. november 2021 sverreb skrev (På 18.11.2021 den 23.55): De kontakter ingen, de oppgraderer trafoen, noe som koster penger. Med snillere bruk koster det mindre penger. Så fint da, min lading om natta *er* snillere bruk. Lenke til kommentar
Dovreekspressen Skrevet 20. november 2021 Del Skrevet 20. november 2021 Kahuna skrev (54 minutter siden): Om jeg setter elbilen til lading på et tidspunkt det er ledig effekt i nettet vill ikke min lading trigge oppgraderinger av nettet Du og jeg vet ikke når det er ledig kapasitet, og ingen vil fortelle det til oss heller. Så ædda bædda, vi slipper ikke unna Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 20. november 2021 Del Skrevet 20. november 2021 Dovreekspressen skrev (15 minutter siden): Du og jeg vet ikke når det er ledig kapasitet, og ingen vil fortelle det til oss heller. Så ædda bædda, vi slipper ikke unna Joda, det kan vi. Ikke med 100% sannsynlighet men kanskje 98%. Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 20. november 2021 Del Skrevet 20. november 2021 (endret) Dovreekspressen skrev (6 timer siden): Du og jeg vet ikke når det er ledig kapasitet, og ingen vil fortelle det til oss heller. Så ædda bædda, vi slipper ikke unna Dette har du fått svar fra meg før på. Men du velger altså å ignorere svaret, og fortsette å påstå dette. Som @Kahuna skriver, dette vet vi med så god sannsynlighet. , at å påstå noe annet er rent useriøst. De fleste bedrifter og så godt som alt av offentlig virksomhet er uten drift eller på lavgir, så det gir ganske så mye tilgjengelig effekt i nettet, at det er uproblematisk de aller fleste steder. Unntaket er der anleggene allerede går på sparebluss, og der det samtidig ikke finnes bedrifter eller offentlig virksomhet som deler på effekten på dagtid. Altså veldig sære corner cases som vi i det hele og store kan se bort fra. Edit: Som skrecvet under, jeg misforstod innlegget og så feil på hvem jeg trodde det var som skrev dette... Endret 20. november 2021 av Snowleopard Overstreket del var ikke denne debattanten. My bad! Beklager. 1 Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 20. november 2021 Del Skrevet 20. november 2021 (endret) 1 hour ago, Kahuna said: Så fint da, min lading om natta *er* snillere bruk. Det vet du ikke. Om andre gjør som deg er raskt natta den tiden med mest belastning. 40 minutes ago, Kahuna said: Joda, det kan vi. Ikke med 100% sannsynlighet men kanskje 98%. Som ikke er i nærheten godt nok. En 2% sjangse for å få en overbelastning i timen betyr to strømbrudd i uka. Man må overdimensjonere nok til at det går år eller tiår mellom hver gang man opplever et strømbrudd p.g.a. en statistisk anomalitet. Derfor er veldig variabelt forbruk så kostnadsdrivende, det øker dramatisk hvilken kapasitet man må bygge ut i forhold til hvor mye man normalt bruker. Endret 20. november 2021 av sverreb Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 20. november 2021 Del Skrevet 20. november 2021 17 minutes ago, Snowleopard said: De fleste bedrifter og så godt som alt av offentlig virksomhet er uten drift eller på lavgir, så det gir ganske så mye tilgjengelig effekt i nettet, at det er uproblematisk de aller fleste steder. Nå tenderer bedrifter og boliger å være lokalisert hver for seg, ihvertfall nok til at en trafostasjon nok vil tendere til å forsyne nesten bare boliger eller nesten bare bedrifter. Så jeg ville ikke stolt for mye på at dekorrelering av forbruk mellom bolig og virksomheter vil hjelpe så mye. Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 20. november 2021 Del Skrevet 20. november 2021 sverreb skrev (8 minutter siden): Nå tenderer bedrifter og boliger å være lokalisert hver for seg, ihvertfall nok til at en trafostasjon nok vil tendere til å forsyne nesten bare boliger eller nesten bare bedrifter. Så jeg ville ikke stolt for mye på at dekorrelering av forbruk mellom bolig og virksomheter vil hjelpe så mye. Selv om det finnes mer dedikerte boligområder endel steder, så er det i byene ofte slik at boliger og bedrifter befinner seg ganske nær hverandre, og noen ganger i samme bygg. Men det er jo så langt jeg kan se, ikke dagens situasjon som er det store problemet, men forventningene om hva som kommer om få år. Og om den lokale trafoen ikke er tilstrekkelig, så er fremdeles dele/spredenettet gjerne sterkt nok. Det er et ganske så minimalt problem sammenlignet med der man må vurdere å forsterke/utvide dele/spredenettet og det regionale nettet. Byene vil jo fortsette å vokse, og næringslivet beveger seg mot mer elektrifisering, og dette vil uansett gi et behov for å utvide kapasiteten både i lokale trafoer og i dele/spredenettet. Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 20. november 2021 Del Skrevet 20. november 2021 Just now, Snowleopard said: Selv om det finnes mer dedikerte boligområder endel steder, så er det i byene ofte slik at boliger og bedrifter befinner seg ganske nær hverandre, og noen ganger i samme bygg. Men det er jo så langt jeg kan se, ikke dagens situasjon som er det store problemet, men forventningene om hva som kommer om få år. Også i byene er det mye skille. Gater med mye næringsliv og kontorer tenderer til å ha få til ingen boliger og omvendt. Boligstrøk begrenser seg stort sett til noen dagligvarebutikker, kafeer og andre mindre servicevirksomheter. 14 minutes ago, Snowleopard said: Og om den lokale trafoen ikke er tilstrekkelig, så er fremdeles dele/spredenettet gjerne sterkt nok. Oppgradering av den lokale trafoen er likevel en kostnad man må dekke inn. 15 minutes ago, Snowleopard said: Byene vil jo fortsette å vokse, og næringslivet beveger seg mot mer elektrifisering, og dette vil uansett gi et behov for å utvide kapasiteten både i lokale trafoer og i dele/spredenettet. Og jo jevnere forbruket er jo mindre blir kostnadene. Mindre maks/snitt på enkeltbrukernivå gir mindre maks/snittforhold også oppover i nettet. Sidenb det er makseffekten som er dimensjonerende så vil det å incentivere jevnere bruk redusere kostnadene for de fremtidige oppgraderingene siden man da kan legge til grunn mer gunstige antagelser på maksbelastning når man dimensjonerer nye utbygginger. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå