Simen1 Skrevet 13. november 2021 Del Skrevet 13. november 2021 En ting til: Det er grunner til at forbruket måles pr time i stedet for f.eks hvert minutt eller kvarter. Det skyldes at trafoene i seg selv utgjør en stor termisk masse med ditto treghet. Kjører man 200% overlast i noen minutter har det lite å si fordi temperaturen ikke rekker å bli særlig høyere på så kort tid. Kjører man makslast (ikke overbelastning) flere timer i strekk så blir det gjerne i varmeste laget og kan gå ut over levetida. I hvert fall på varme dager. Derfor er det fra nettselskapets side uinteressante data å hente inn forbruket pr minutt eller kvarter. Massevis av overflødige bytes som må behandles og lagres. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 13. november 2021 Del Skrevet 13. november 2021 (endret) 2 minutes ago, Simen1 said: En ting til: Det er grunner til at forbruket måles pr time i stedet for f.eks hvert minutt eller kvarter. Det skyldes at trafoene i seg selv utgjør en stor termisk masse med ditto treghet. Kjører man 200% overlast i noen minutter har det lite å si fordi temperaturen ikke rekker å bli særlig høyere på så kort tid. Kjører man makslast (ikke overbelastning) flere timer i strekk så blir det gjerne i varmeste laget og kan gå ut over levetida. I hvert fall på varme dager. Derfor er det fra nettselskapets side uinteressante data å hente inn forbruket pr minutt eller kvarter. Massevis av overflødige bytes som må behandles og lagres. Veldig forståelig akkurat det Å ha timesbaserte data er jo også fordel for husstanden. Endret 13. november 2021 av Theo343 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 13. november 2021 Del Skrevet 13. november 2021 (endret) Theo343 skrev (6 minutter siden): Finnes det gulvstående gassovner for innendørs bruk med gassflasker ake gassgriller som kan føre "avgassen" ut via slange til lufteventil? Gulvstående som i frittstående? Jeg tenker at en sånn sak må ha en form for fastmontert eksosrør og da bør nok ovnen også være fastmontert. Det finnes noen gasspeiser. Ellers så har man de vanlige hytte-gassbrennerne som slipper eksosen inne. Kanskje man kunne parkert en sånn i et eget isolert "hundehus" på utsiden og hatt en sløyfe med sirkulasjonspumpe og varmeveksler i "hundehuset" og inne. Det finnes også Webasto, men da er man over på bensin eller diesel. Endret 13. november 2021 av Simen1 Lenke til kommentar
qualbeen Skrevet 13. november 2021 Del Skrevet 13. november 2021 Theo343 skrev (1 minutt siden): Veldig forståelig akkurat det Å ha timesbaserte data er jo også fordel for husstanden. Før hadde vi månedsbaserte forbrukstall. Fungerte helt fint det og. Uff - nei - har jeg blitt en slik? «alt var bedre før»-skvada? 🙈 Hjelpes ... 1 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 13. november 2021 Del Skrevet 13. november 2021 (endret) 8 minutes ago, Simen1 said: Gulvstående som i frittstående? Jeg tenker at en sånn sak må ha en form for fastmontert eksosrør og da bør nok ovnen også være fastmontert. Det finnes noen gasspeiser. Ellers så har man de vanlige hytte-gassbrennerne som slipper eksosen inne. Kanskje man kunne parkert en sånn i et eget isolert "hundehus" på utsiden og hatt en sløyfe med sirkulasjonspumpe og varmeveksler i "hundehuset" og inne. Jeg finner mange gulvstående gassovner beregnet for innebruk. Selv med trillehjul. Hvordan vil det være annerledes platetopp på gass? Det virker som de brenner ganske rent. Quote Spesifikasjoner - Hurtig oppvarming -Med termostat som gjør det lettere å holde konstant temperatur -Høy effekt -Flyttbar -Ren og luktfri forbrenning -Med batteritenning -Effekt: 4200 watt -Forbruk: Maks 0,305 g/t -39,5 x 43,5 x 77,5 cm -Vekt: 11 kg Blue Belle Chic er en lekker gassovn designet og produsert i Italia. Gassflasken gjemmes inne i ovnen, og den har blå flammer. Ovnens konstruksjon gir god varme/luft-sirkulasjon med en effekt på inntil 4200W. Ovnen er en ovn for fremtiden, og er produsert av resirkulerte materialer. Ovnen er utstyrt med termostat som skrur ovnen av/på basert på din temperaturpreferanse noe som gjør det mye enklere å holde en behagelig og konstant temperatur samtidig som det er drivstoffbesparende ettersom man ikke tilfører mer varme enn det som er nødvendig slik tradisjonelle flyttbare propanovner gjør. Tennsikring, veltesikring og CO-sikring er en selvfølge. Gassregulatorsett kjøpes i tillegg. Ellers interessant tanke du tegner opp der. Man kan jo ha selve gassovnen stående ute (selv om det ikke virker nødvendig faktisk) med en slange for varmen inn lufteventilen. Den varme luften vil selv drive seg gjennom slangen inn i huset. Denne også. Kanskje flyttbare gassovner blir det store i vinter... https://www.obsbygg.no/varme-og-ventilasjon/elektrisk-oppvarming/2389209?v=ObsBygg-4891459540256&gclid=Cj0KCQiA4b2MBhD2ARIsAIrcB-QUwN9U_ruVJOnrGWvWV6LsdhgOc8ZkYKwGhLWVxM2vpLYhcrm9DHsaAsEkEALw_wcB&gclsrc=aw.ds Endret 13. november 2021 av Theo343 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 13. november 2021 Del Skrevet 13. november 2021 (endret) Eller denne som bruke stener for å holde på varmen lenger. Eller smart gassbrenner med termostatstyring (som den f;rste jeg linket har) Vel, så lenge vi får lov å utvinne gass da. Endret 13. november 2021 av Theo343 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 13. november 2021 Del Skrevet 13. november 2021 (endret) De der slipper ut eksosen inne. De brenner rent så det er bare ren CO2 og H2O som slippes ut. NB. CO2, ikke CO, så det er forholdsvis greit å bruke inne. Jeg var på hytte med en sånn en gang og den ga veldig mye varme. Det trengtes. Men etter noen timers bruk var det behov for litt kjapp gjennomtrekk (dør + vindu) for å få friskere luft. Vanndampen fra forbrenninga ga også en del dugging på vinduene. Helt grei sak det der. Husker ikke hva kWh-prisen kom på, men tror det var litt høyere enn strømprisen. Gasskomfyr kan jo være en ide å kombinere med ventilator så man får ut matosen. Lagring av varme i lavasteiner, kleberstein, eller andre ting er en god gammel teknikk for å la varmen vare lengre utover natta. Gasspeis skal jo ikke brukes uten oppsyn. Endret 13. november 2021 av Simen1 Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 13. november 2021 Del Skrevet 13. november 2021 Kabel Surr skrev (På 12.11.2021 den 15.25): Hvis man eks skal bruke nøyaktig 9 kWh i nøyaktig en klokketime kan man velge å sette på forbruket eks kl 13:30 og frem til 14:30 Dermed deles forbruket på to timer med hver seg 4,5kW og man betaler laveste effekttrinn, hvis forbruket er på fra 13:00 til 14:00 får man effekttrinn på 9kW og må betale mer. du forutsetter at de følger "klokketime" men de beregner nok timen, fra uansett startpunkt, så om du skrur på 13.30, 13.40, eller hva som helst, spiller ingen rolle. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 13. november 2021 Del Skrevet 13. november 2021 (endret) 11 minutes ago, Simen1 said: De der slipper ut eksosen inne. De brenner rent så det er bare ren CO2 og H2O som slippes ut. NB. CO2, ikke CO, så det er forholdsvis greit å bruke inne. Jeg var på hytte med en sånn en gang og den ga veldig mye varme. Det trengtes. Men etter noen timers bruk var det behov for litt kjapp gjennomtrekk (dør + vindu) for å få friskere luft. Vanndampen fra forbrenninga ga også en del dugging på vinduene. Helt grei sak det der. Husker ikke hva kWh-prisen kom på, men tror det var litt høyere enn strømprisen. Gasskomfyr kan jo være en ide å kombinere med ventilator så man får ut matosen. Jepp ren CO2. Her har vi CO2 målere i flere rom med varsling på 1000ppm og 2000ppm for bedre inneklima (mindre hodepine og mindre trøtt inne). Vi sjokklufter basert på CO2 målerne. Så vil man evt. ha en CO varsler i tillegg så man er trygg på lekkasje. Tenker kun for de kaldeste vinterkveldene hos min mor som ikke har mulighet for vedfyring. Har man mulighet for vedfyring i en god peisovn vil nok det være bedre. EDIT: Kjente forøvrig hodepinen kom krypende nå på hjemmekontoret. Sjekket CO2 måleren som stod på 1620ppm. har oversett varslingen Ved 2000ppm blir man så trøtt at man som regel catcher det. Ideelt sett bør man holde CO2 under 1000ppm for best mulig inneklima. Endret 13. november 2021 av Theo343 Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 13. november 2021 Del Skrevet 13. november 2021 40 minutes ago, Kajac said: Min høyeste enkelt-time er på 4,86 kW. Men det blir nok mer gassfyring fremover om det blir sånne sjokk-"bøter" for å bruke mye strøm på en gang. Med gassfylling til 25kr. pr. kg blir det ca 1.7 kr/kwh i varmeverdi (Da er ikke vedlikehold og kapitalkost tatt med) 17 minutes ago, Simen1 said: De der slipper ut eksosen inne. De brenner rent så det er bare ren CO2 og H2O som slippes ut. NB. CO2, ikke CO, så det er forholdsvis greit å bruke inne. Jeg var på hytte med en sånn en gang og den ga veldig mye varme. Det trengtes. Men etter noen timers bruk var det behov for litt kjapp gjennomtrekk (dør + vindu) for å få friskere luft. Vanndampen fra forbrenninga ga også en del dugging på vinduene. Helt grei sak det der. Husker ikke hva kWh-prisen kom på, men tror det var litt høyere enn strømprisen. De er OK for kortvarig bruk. Brukes de mye kan man få fuktproblemer. 33 minutes ago, qualbeen said: Før hadde vi månedsbaserte forbrukstall. Fungerte helt fint det og. Med timesbasert har man mer mulighet til selv å gjøre effektive effektbnesparende tiltak. Med månedsavlesing ble forbruket normalisert over døgnet og dermed får man ikke noe igjen for å unngå forbruk i de dyreste periodene på døgnet. Timesavlesing gjør kunden i stand til å ha mer påvirkning av egen energikostnad. Lenke til kommentar
Wall Dorf Skrevet 13. november 2021 Del Skrevet 13. november 2021 Theo343 skrev (52 minutter siden): Takk Simen1. Fremtiden er altså å bygge sin neste bolig selv og designe seg uavhengig av strømnettet i størst mulig grad. De smarte løsningene du nevner vil man uansett ha nytte av. Det må bli et sted ved kysten hvor man kan bruke både sol, vind og bølgekraft som Norge helst ikke vil bygge mange av... Verdens største bølgekraftverk på svenskekysten (aftenposten.no) Prima Vera - 1994 - 02-Det er Norge Som Er Bra - YouTube 1 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 13. november 2021 Del Skrevet 13. november 2021 (endret) At fukt kan bli et problem ved gassfyring var jeg ikke klar over. Da forstår jeg bedre hvorfor utlufting er så viktig i bla. bobiler med gassfyring. Jeg har aldri hatt gassvarme inne så det var nytt for meg. Endret 13. november 2021 av Theo343 1 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 13. november 2021 Del Skrevet 13. november 2021 (endret) Selv om jeg kun for 2 år siden fikk ny hjemmelader og la opp nytt opplegg til og i garasjen så tror jeg at jeg skal skaffe meg dette. Da kan systemet selv avgjøre hvor mye effekt elbil ladingen skal få til enhver tid. Synd jeg ikke var klar over dette før. Endret 13. november 2021 av Theo343 Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 13. november 2021 Del Skrevet 13. november 2021 I NorgesNett (som har praktisert effektprising enkelte steder en god stund allerede) beregner man maksimaltimen som "gjennomsnittet av de tre høyeste målte timeverdiene pr. måned (timene det brukes mest strøm). De tre høyeste målte timeverdiene må være på forskjellige dager." Effektledd prisen er 68,51 kr/kW/mnd. så hvis jeg f.eks. har maksimaltime på la si 2,3 kW koster timen kr.157 Vet ikke om 3-timer beregning blir gjengs hos alle selskaper, men generelt kan jeg vel si at bekymringen for AMS og effektmålinger skulle bety høyere strømregninger ikke har skjedd. Har nok heller gått ned. Har dog forholdsvis lavt årlig forbruk (rundt 6500 kW) 1 Lenke til kommentar
Powertrainer Skrevet 13. november 2021 Del Skrevet 13. november 2021 Man får jo litt lyst til å innstallere solcelleanlegg, kanskje en liten vindturbin på taket, kjøre gass på komfyr og varmtvann, invistere i en eller to gode vedovner og si f... You til strømselskapene.... 2 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 13. november 2021 Del Skrevet 13. november 2021 (endret) Ellers fra Norgesnett (lenger ned) Jeg har siste 10 år med unntak av noen måneder i år alltid ladet elbilen om natten rett og slett fordi jeg i mange år var koblet til en delt 16A utekurs hvor jeg ikke ønsket å trigge sikringen i tide og utide. Men også fordi spotpris gjorde at det var billigere å lade om natten. Det var kun unntaksvis at jeg trykket på en knapp i dashbordet for å lade øyeblikkelig da jeg trengte mer strøm fordi jeg skulle ut å kjøre mer enn vanlig. Jeg ladet alltid til 100% om natten. Jeg vil tro de fleste med elbil som har ladet hjemme har gjort noe lignende. Vi har også alltid kjørt klesvask før eller etter middag og alltid kjørt oppvaskmaskin sent på kvelden. Oppvaskmaskin kjøres ikke hver kveld, kun når den har blitt full. Jeg trodde dette var ganske vanlig generelt sett? Vi har aldri kjørt hosholdningsapparater om natten (pga. brannfare) selv om jeg hører at naboer gjør det for å spare penger på strøm. Vi har flere naboer hvor man hører sentrifugering kl. 1-2 på natten. Ikke nok støy til at det er plagsomt men man kan registrere det samt kjenne små vibrasjoner i gulvet i gamle rekkehus (maskinen deres er dårlig vatret). Endret 13. november 2021 av Theo343 Lenke til kommentar
qualbeen Skrevet 14. november 2021 Del Skrevet 14. november 2021 sverreb skrev (53 minutter siden): Med timesbasert har man mer mulighet til selv å gjøre effektive effektbnesparende tiltak. Med månedsavlesing ble forbruket normalisert over døgnet og dermed får man ikke noe igjen for å unngå forbruk i de dyreste periodene på døgnet. Timesavlesing gjør kunden i stand til å ha mer påvirkning av egen energikostnad. Selvfølgelig. Og dersom ny nettleie faktisk korrelerte med når det var trengsel i nettet, så hadde jeg jo forstått opplegget. Men slik er det ikke. Nettleien tar ikke hensyn til om det er ekstremt mye ledig kapasitet i nettet, eller ei. De finner kun den dyreste timen din -- og fakturerer deretter. Om dette er midt på natten eller midt på dagen bryr de seg ikke om. Jeg ser selvfølgelig problemet med å skulle hente ekte data for trengsel i nett, siden vi jo er koblet på ulike transformatorer, sub-nett, høytspent, etc. Men hva om man la statistikken til grunn? Det burde være enkel skuring å finne ut hvilke 6 timer i døgnet som - på landsbasis - er tyngst belastet. La så nettleie straffe de som overforbruker i akkurat de timene. Resten av døgnet, hvor det (historisk sett) er plenty med ledig kapasitet, bør ikke regnes med. Viola!? Hvorfor straffe de som lader elbilparken sin midt på natta? (I manko på bedre eksempel på hvorfor noen skulle trenge mye strøm midt på natt.) Dersom vi fikk utlevert noen klokkeslett hvor nettleien er høyere, tror jeg det er enklere for den jevne forbruker å senke forbruk akkurat der og da (f.ek. utsette klesvask, tørketromler, etc litt), kontra å skulle passe på samtidige stikklaster fra hele huset 24/7! Så hele modellen er for dårlig. Men dette er jo ikke nytt. Det har vel vært innsigelser hele tiden. Allikevel kom det aldri noen god løsning på bordet. Det sagt, så er jeg glad for at strømmåleren min rapporterer selv - automatisk. Særlig givende var det tross alt ikke å måtte lese av forbruk og rapportere inn hver måned.. (Men energi- og nettleieprisen var mye mer forutsigbar, da!) 2 1 Lenke til kommentar
TorHansen Skrevet 14. november 2021 Del Skrevet 14. november 2021 (endret) Kajac skrev (11 timer siden): Min høyeste enkelt-time er på 4,86 kW. Men det blir nok mer gassfyring fremover om det blir sånne sjokk-"bøter" for å bruke mye strøm på en gang. Gassfyring er nok ganske mye dyrere enn å komme på et høyere kapasitetstrinn i noen måneder… Endret 14. november 2021 av TorHansen 2 Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 14. november 2021 Del Skrevet 14. november 2021 Theo343 skrev (7 minutter siden): Ellers fra Norgesnett (lenger ned) se der ja. nå ble jeg litt overrasket, trodde Norgesnett-modellen vi allerede har en god stund nå, liksom skulle være malen som andre selskaper ville "kopiere" og ta i bruk fra 1.jan 2022 men også Norgesnett planlegger altså forandringer fra nyttår. Så, blir spennende å se hvor stor forandring det blir i opplegget. 1 Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 14. november 2021 Del Skrevet 14. november 2021 22 minutes ago, qualbeen said: Selvfølgelig. Og dersom ny nettleie faktisk korrelerte med når det var trengsel i nettet, så hadde jeg jo forstått opplegget. Men slik er det ikke. Nei, men du betaler da fortsatt kraftpris i tilegg til nettleie, og den korrelerer svært godt med når det også er lokal trengsel. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå