Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

understellet på bil


stamkunde

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kajac skrev (2 minutter siden):

Om bilen er flettny og aldri har vært utsatt for norske vintre, bruk Tectyl eller annen klassisk "tjæremasse". Om bilen er eldre, allerede har rust, eller har sett en norsk vinter eller to, bruk Fluid Film eller Wool Wax (samme greien)

Tectyl er bare tull å bruke, spesielt den sorte tykke, da kan det begynne å ruste under denne og man ser det ikke, nei det beste er nok å bruke Lanolin fluid, eventuellt den blanke Tectylen hvor man kan følge litt med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dragonlove skrev (8 minutter siden):

Tectyl er bare tull å bruke, spesielt den sorte tykke, da kan det begynne å ruste under denne og man ser det ikke, nei det beste er nok å bruke Lanolin fluid, eventuellt den blanke Tectylen hvor man kan følge litt med.

Tectyl fungerer fint så lenge man følger vedlikeholdsprogrammet, og kun bruker det på helt ny bil. Gammel tectyl, og tectyl oppå rust er derimot drepen for bilen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kajac skrev (8 minutter siden):

Tectyl fungerer fint så lenge man følger vedlikeholdsprogrammet, og kun bruker det på helt ny bil. Gammel tectyl, og tectyl oppå rust er derimot drepen for bilen. 

Det gjør det nok, poenget er at om det først ruster så ser man det ikke, her snakker jeg uttav erfaring ifra gamle dager når jeg jobbet på bilverksted, en bil vi hadde inne var så gjennomrustet at man kunne tråkke gjennom dørken, riktignok ikke en ny bil men man kunne ikke se rusten og bilen, ja den ble skrotet.

Lenke til kommentar
Dragonlove skrev (25 minutter siden):

Det gjør det nok, poenget er at om det først ruster så ser man det ikke, her snakker jeg uttav erfaring ifra gamle dager når jeg jobbet på bilverksted, en bil vi hadde inne var så gjennomrustet at man kunne tråkke gjennom dørken, riktignok ikke en ny bil men man kunne ikke se rusten og bilen, ja den ble skrotet.

Ja, man må vite hva man gjør. Jeg hadde aldri lenger sprayet på tectyl i hist og pist på en gammel bil. Men et antirust-behandler som gir garanti på arbeidet, på en helt ny bil, ville jeg ikke hatt problemer med så lenge behandlingsprogrammet blir fulgt. Min bil ble levert fullbehandlet med Mercasol, og er dekket av Norges Antirustforenings garanti på 15 år, så lenge behandlingsprogrammet følges. Har også en Mazda 323 fra 89 som er behandlet flere ganger med tectyl siden den var ny. De fleste av disse er rustet vekk nå, mens min er rustfri og fikk full score på rustkontroll for et par år siden. Den er nå igjen-behandlet med fluidfilm.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

men er nettopp det en programmet som verksted gjør i henhold til eu-godkjenning?

Fordi det området er jo der man kan se minst om man ikke følger godt med. 

Men jeg synes jeg leste at bensinstasjon underspyling ikke fungerer i  det hele tatt. Nå klarer jeg ikke å huske hvor jeg leste, men det er iallfall under halvt år siden. 

Jeg regner med de fleste ville ikke tenkt på det om man ikke kjørte på salt. 

Det beste er kanskje å bo på steder der man ikke salter. For meg er det en bekymring at bil eiere tolererer det siden først betaler man dyre dommer i avgifter, også skal man i tillegg kjøre bil i salt. Det må da snart finnes bedre løsninger. Synes mange ting blir gjort så enkelt. 

Lenke til kommentar
stamkunde skrev (1 time siden):

Men jeg synes jeg leste at bensinstasjon underspyling ikke fungerer i  det hele tatt. Nå klarer jeg ikke å huske hvor jeg leste, men det er iallfall under halvt år siden. 

Det hjelper sikkert litt, men de tar jo åpenbart ikke å spyler i kriker og kroker under, så jeg hadde ikke brukt underspyling som eneste formen for rustbeskyttelse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kajac skrev (11 minutter siden):

Det hjelper sikkert litt, men de tar jo åpenbart ikke å spyler i kriker og kroker under, så jeg hadde ikke brukt underspyling som eneste formen for rustbeskyttelse.

Det er nok ikke så bra om man underspyler bilen for så å kjøre å sette den i en oppvarmet garasje, underspyler man vil jo fukten legge seg litt her og der under bilen, det er nok derfor det ikke anbefales kanskje, nå skal det jo sies at salt, grus og steiner også legger seg plasser det ikke bør være.

Nå har jo ikke alle mulighet til det, men for oss som har tilgang til løftebukk er det veldig greitt å løfte opp og skru bort noen deksler om vinteren for å gjøre skikkelig rent rundt etter.

Da er det best å ha en Luftig Carport å sette den i etterpå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...