stamkunde Skrevet 12. november 2021 Del Skrevet 12. november 2021 Hva gjør dere for at det skal være bra? ingen rust etc. Hjelper det med underspyling på bensinstasjon? Andre måter å holde kontroll? vil verksted ansatte være barmhjertige med bilen å se at alt er bra, og evt. tiltak man kan gjøre? Har wolkswagen passat noen fordeler? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 12. november 2021 Del Skrevet 12. november 2021 Blekk bilen inn hos noen som driver med understellsbehandling av biler. Oljebehandling som f.eks. Fluid Film er enkelt og relativt rimelig. Tektyl er mer omfattende og litt skummelt på eldre biler hvis verkstedet ikke gjør det 100% korrekt. 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 12. november 2021 Del Skrevet 12. november 2021 Hadde på Fluid Film der det var antydning til rust og rust, og plasser hvor det kan komme rust. Tok på sist gang jeg skiftet til vinterdekk, og skal se på resultat i helga når jeg skifter til vinterdekk igjen. Lukter sau av bilen i noen dager... Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 12. november 2021 Del Skrevet 12. november 2021 (endret) Skaff deg høytrykkspyler og spyl bilen så ofte du kan. Spesielt når du har kjørt i saltlake. Spyl godt i hjulbuer. Har du ikke høytrykkspyler så er en vanlig hageslange bedre enn ingenting. Endret 12. november 2021 av Complexity Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 12. november 2021 Del Skrevet 12. november 2021 Om bilen er flettny og aldri har vært utsatt for norske vintre, bruk Tectyl eller annen klassisk "tjæremasse". Om bilen er eldre, allerede har rust, eller har sett en norsk vinter eller to, bruk Fluid Film eller Wool Wax (samme greien) 1 Lenke til kommentar
Dragonlove Skrevet 12. november 2021 Del Skrevet 12. november 2021 Kajac skrev (2 minutter siden): Om bilen er flettny og aldri har vært utsatt for norske vintre, bruk Tectyl eller annen klassisk "tjæremasse". Om bilen er eldre, allerede har rust, eller har sett en norsk vinter eller to, bruk Fluid Film eller Wool Wax (samme greien) Tectyl er bare tull å bruke, spesielt den sorte tykke, da kan det begynne å ruste under denne og man ser det ikke, nei det beste er nok å bruke Lanolin fluid, eventuellt den blanke Tectylen hvor man kan følge litt med. 1 Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 12. november 2021 Del Skrevet 12. november 2021 Dragonlove skrev (8 minutter siden): Tectyl er bare tull å bruke, spesielt den sorte tykke, da kan det begynne å ruste under denne og man ser det ikke, nei det beste er nok å bruke Lanolin fluid, eventuellt den blanke Tectylen hvor man kan følge litt med. Tectyl fungerer fint så lenge man følger vedlikeholdsprogrammet, og kun bruker det på helt ny bil. Gammel tectyl, og tectyl oppå rust er derimot drepen for bilen. 1 Lenke til kommentar
Dragonlove Skrevet 12. november 2021 Del Skrevet 12. november 2021 Kajac skrev (8 minutter siden): Tectyl fungerer fint så lenge man følger vedlikeholdsprogrammet, og kun bruker det på helt ny bil. Gammel tectyl, og tectyl oppå rust er derimot drepen for bilen. Det gjør det nok, poenget er at om det først ruster så ser man det ikke, her snakker jeg uttav erfaring ifra gamle dager når jeg jobbet på bilverksted, en bil vi hadde inne var så gjennomrustet at man kunne tråkke gjennom dørken, riktignok ikke en ny bil men man kunne ikke se rusten og bilen, ja den ble skrotet. Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 12. november 2021 Del Skrevet 12. november 2021 Dragonlove skrev (25 minutter siden): Det gjør det nok, poenget er at om det først ruster så ser man det ikke, her snakker jeg uttav erfaring ifra gamle dager når jeg jobbet på bilverksted, en bil vi hadde inne var så gjennomrustet at man kunne tråkke gjennom dørken, riktignok ikke en ny bil men man kunne ikke se rusten og bilen, ja den ble skrotet. Ja, man må vite hva man gjør. Jeg hadde aldri lenger sprayet på tectyl i hist og pist på en gammel bil. Men et antirust-behandler som gir garanti på arbeidet, på en helt ny bil, ville jeg ikke hatt problemer med så lenge behandlingsprogrammet blir fulgt. Min bil ble levert fullbehandlet med Mercasol, og er dekket av Norges Antirustforenings garanti på 15 år, så lenge behandlingsprogrammet følges. Har også en Mazda 323 fra 89 som er behandlet flere ganger med tectyl siden den var ny. De fleste av disse er rustet vekk nå, mens min er rustfri og fikk full score på rustkontroll for et par år siden. Den er nå igjen-behandlet med fluidfilm. 1 Lenke til kommentar
stamkunde Skrevet 12. november 2021 Forfatter Del Skrevet 12. november 2021 men er nettopp det en programmet som verksted gjør i henhold til eu-godkjenning? Fordi det området er jo der man kan se minst om man ikke følger godt med. Men jeg synes jeg leste at bensinstasjon underspyling ikke fungerer i det hele tatt. Nå klarer jeg ikke å huske hvor jeg leste, men det er iallfall under halvt år siden. Jeg regner med de fleste ville ikke tenkt på det om man ikke kjørte på salt. Det beste er kanskje å bo på steder der man ikke salter. For meg er det en bekymring at bil eiere tolererer det siden først betaler man dyre dommer i avgifter, også skal man i tillegg kjøre bil i salt. Det må da snart finnes bedre løsninger. Synes mange ting blir gjort så enkelt. Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 12. november 2021 Del Skrevet 12. november 2021 stamkunde skrev (1 time siden): Men jeg synes jeg leste at bensinstasjon underspyling ikke fungerer i det hele tatt. Nå klarer jeg ikke å huske hvor jeg leste, men det er iallfall under halvt år siden. Det hjelper sikkert litt, men de tar jo åpenbart ikke å spyler i kriker og kroker under, så jeg hadde ikke brukt underspyling som eneste formen for rustbeskyttelse. 1 Lenke til kommentar
Dragonlove Skrevet 12. november 2021 Del Skrevet 12. november 2021 Kajac skrev (11 minutter siden): Det hjelper sikkert litt, men de tar jo åpenbart ikke å spyler i kriker og kroker under, så jeg hadde ikke brukt underspyling som eneste formen for rustbeskyttelse. Det er nok ikke så bra om man underspyler bilen for så å kjøre å sette den i en oppvarmet garasje, underspyler man vil jo fukten legge seg litt her og der under bilen, det er nok derfor det ikke anbefales kanskje, nå skal det jo sies at salt, grus og steiner også legger seg plasser det ikke bør være. Nå har jo ikke alle mulighet til det, men for oss som har tilgang til løftebukk er det veldig greitt å løfte opp og skru bort noen deksler om vinteren for å gjøre skikkelig rent rundt etter. Da er det best å ha en Luftig Carport å sette den i etterpå. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå