Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Innsyn i anmeldelse

Schmy

Anbefalte innlegg

Hei! 

Her om dagen fikk jeg vite av min eks at han hadde mottatt en anmeldelse for en del år tilbake da vi var sammen, og som ble henlagt. Jeg var under den seksuelle lavalder da vi ble sammen, og han betydelig eldre. Noen hadde da anmeldt han for dette forholdet uten at han vet hvem som anmeldte. Synes det er spesielt at jeg ikke ble informert om at noen hadde anmeldt på «mine vegne» dette da det var jeg som var under den seksuelle lavalder, og er veldig nysgjerrig på hvem som kan ha anmeldt. Har jeg rett/mulighet til å få innsyn i denne saken mon tro? 

Takk på forhånd! 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Både fornærmede og mistenkte er parter i saken og kan begjære innsyn. Du vil da få mulighet til å møte på nærmeste politistasjon for å lese gjennom sakens dokumenter. Helt konkret gjør du det ved å sende en e-post til politidistriktet som hadde saken og skrive at du ønsker innsyn, så veileder de deg videre. 

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Hun er den fornærmede part og burde ligge inne. Selv om hun ikke er lagt inn som fornærmet i saksbehandlingssystemet så har hun rettslig interesse av saken og skal derfor ha innsyn av denne grunn. Det kan være en fordel å ta med ekskjærestens personalia (navn pluss fødselsdato skal holde) for å gjøre det enklere å slå opp saken. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...