Gå til innhold

Kun 2 års reklamasjon på routere? (LØST)


barry_zito

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En router bør du kunne forvente skal fungere vesentlig lengre enn 2 år, så det virker usannsynlig at du etter kjøpsloven ikke skal kunne reklamere på den. En annen ting er at Elkjøp i alle fall før kjørte egne serier som var modifiserte for å få ned prisen, så sånn sett var produktene mindreverdige. Vet ikke i hvor stor grad de holder på med det enda.

Endret av vidor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ble veldig overrasket når de sa det kun var 2 års reklamasjonstid ja.. hadde regnet med 5 år.

Den ansatte sa at de hadde sjekket med Netgear som hadde sagt at denne kun har 2 års reklamasjon, men det er vel ikke produsenten som avgjør reklamasjonstiden? Trodde det var forbrukerkjøpsloven...

Hvordan går jeg frem nå da? Jeg prøvde så klart å argumentere med at en såpass dyr router skal vare vesentlig lengre enn 2 år, men de "skyldte" på Netgear som hadde sagt 2 år.  De sa den eneste muligheten jeg hadde var å kontakte Netgear support og få de til å dokumentere at denne routeren har 5 års reklamasjon og komme tilbake til butikken med dette. Høres ikke det helt feil ut å ta det via Netgear? 

Lenke til kommentar
barry_zito skrev (13 minutter siden):

Jeg ble veldig overrasket når de sa det kun var 2 års reklamasjonstid ja.. hadde regnet med 5 år.

Den ansatte sa at de hadde sjekket med Netgear som hadde sagt at denne kun har 2 års reklamasjon, men det er vel ikke produsenten som avgjør reklamasjonstiden? Trodde det var forbrukerkjøpsloven...

Hvordan går jeg frem nå da? Jeg prøvde så klart å argumentere med at en såpass dyr router skal vare vesentlig lengre enn 2 år, men de "skyldte" på Netgear som hadde sagt 2 år.  De sa den eneste muligheten jeg hadde var å kontakte Netgear support og få de til å dokumentere at denne routeren har 5 års reklamasjon og komme tilbake til butikken med dette. Høres ikke det helt feil ut å ta det via Netgear? 

Her er det nok noen som har blingsa litt, Netgear har 2 års garanti, men Elkjøp må forholde seg til 5 års reklamasjon.

Så du er i din fulle rett til å ta det med Elkjøp, det er selger du skal forholde deg, ikke 3 part.

Endret av Dragonlove
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Nei, er ikke Netgear som bestemmer dette, det er det myndighetene som gjør. Reklamasjonsretten altså. Og den går på produktkategori. Netgear kan gi to års garanti, men man har fremdeles fem års reklamasjonsrett. 

 

Ellers er du ikke første som har blitt forsøkt "lurt" av Elkjøp, Power, etc:

https://www.diskusjon.no/topic/1861691-netgear-kun-2-års-reklamasjonsfrist/
https://www.diskusjon.no/topic/1316715-ruteren-ødelagt-elkjøp-nekter-å-ta-i-mot-på-reklamasjon/
 

 

Endret av Kajac
Lenke til kommentar
vidor skrev (17 minutter siden):

Som en selger av dette produktet i Norge, bør de vite hva som er norsk lov de må forholde seg til. Det er for sleipt å forsøke å avspise kundene som burde kunne stole på at en så stor El-aktør vet hva de holder på med.

Helt enig, men mange som prøver seg. For mange år siden hadde jeg en MacBook inne på reklamasjon hos Eplehuset. De sa rett ut at "...reklamasjonsretten gjelder ikke for Apple-produkter". Heldigvis visste jeg bedre, og fikk reklamert (og reparert) gratis til slutt.

Lenke til kommentar

Helt utrolig at de driver på det dette enda.

Kona sin fitbit tok kvelden for en stund siden, kjøpt på power, og vi måtte ordne med reklamasjon direkte mot fitbit selv (avtale power hadde med fitbit) og der fikk jeg først servert over telefon med fitbit at det kun var 2 års garanti.

Det endte selfølgelig opp med ny klokke, etter at jeg fikk forklart at vi i Norge har 5 års reklamasjon, noe de sikkert visste, men tydeligvis var frekke nok til å prøve seg.

Hadde jeg møtt veggen hos fitbit, hadde jeg stått på power til de ga meg en ny klokke.

 

Endret av FiveInline
Lenke til kommentar
Dubious skrev (21 minutter siden):

Elkjøp har mange svenske arbeidere, og mange av de vet ikke norsk lov.
(De vet sikkert loven, men de velger å ikke vite..)

Er nok ikke bare det som er problemet, det er vel mer at "hvem som helst" kan bli Elkjøp ansatt da det ikke er noe særlig krav til de som skal jobbe der, er litt rart at alle andre plasser skal man gå ørten år på skole (til og med dagens fiskere) men hadde det vært ansatt litt mer faglærte personer så hadde nok ikke dett vært ett tema.

PS, reklamasjonsretten er 3 år i Sverige, i dette tilfellet var det snakk om 2 år, så om en Svenske hadde trodd at det var noelunde like rettigheter i Norge, burde det vel ha ringt en bjelle.

Lenke til kommentar
Dragonlove skrev (2 minutter siden):

PS, reklamasjonsretten er 3 år i Sverige, i dette tilfellet var det snakk om 2 år, så om en Svenske hadde trodd at det var noelunde like rettigheter i Norge, burde det vel ha ringt en bjelle.

I Sverige så er det kjøper som må bevise at det er feil på produkt, mens i Norge så er det selger som må bevise at det ikke er feil.

Lenke til kommentar
Dubious skrev (3 timer siden):

Jeg hadde nektet å henvende meg til Fitbit da jeg har kjøpt produktet hos Power.

De hadde hatt så mye saker med fitbit, at de hadde fått en egen avtale med de, de hadde en "oppskrift" liggende med telenfonummer og hvordan du skulle gå frem, så det gikk ganske smertefritt, bortsett fra at de prøvde seg over telefon med kun 2 års garanti, noe de ga seg på ganske fort.

Hadde de ikke hatt noe slik å vise frem, hadde jeg selfølgelig nekta.

 

Endret av FiveInline
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Det går sport i å blande sammen begrepene "garanti" og "reklamasjon". Det er to helt ulike begreper. men som kan overlappe hverandre.  Lov om forbrukerkjøp gjelder ikke næringskjøp, de kjøp i næring har bare garanti i tilfelle.

Når det gjelder rutere og deres strømforsyninger, så er de veldig utsatt for å bli skadet av overspenninger, peaks. Som regel EMP fra lynnedslag i nærheten eller direkte overspenning via lysnettet. Strømleverandørene sier det leverer bare strømkvalitet til lys og varme, ikke "Data". At innmaten er svidd blir dekket at hjemforsikring. Minus egenandeler.  

En krets som f eks strømforsyning eller ruter kan beskyttes av et overspenningsvern, og alle nye hus har vel det i sikringsboksen. Men i tillegg må vi ha en lettvern i stikkontakten og/eller et lettvern i selve apparatet. De vil stoppe de fleste overspenningsproblemer (peaks). Luksus er skilletrafo og online UPS, men det er litt for dyrt for vanlige folk.

Billig forbrukerelektronikk er helt ubeskyttet mot peaks fra lysnettet og tåler verken støt eller varme eller fukt. Overoppheting er vanligere enn vi tror. >100 grader over lang tid vil knekke det meste av billigrasket. Pass på god lufting og kjøp inn lettvern/overspenningsvern-adapter til alle stikkontakter som forsyner elektronikk.

Endret av Slettet+6132
lagt til siste avsnitt
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
sedsberg skrev (3 minutter siden):

Modem/routere er mest følsomme for overspenninger på tele/data-linja. Er som regel her det er viktigs med vern. Gjelder selvsagt ikke for fiber. 😛

Lynet tok fibersvitsjen her. Men "peaken" kom gjennom en for dårlig sikret strømforsyning. Lynet slo ned 100 m borte i et kumlokk.

Det luktet svidd av apparatet (og sikkert en del andre apparater i området).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...