PantZman Skrevet 10. november 2021 Del Skrevet 10. november 2021 (endret) Hei. Har en eldre PC med en ca 6 år gammel Corsair H80i V2(?) som jeg mistenker begynner å bli tett. Noen som har prøvd å skifte kjølevæske på disse? Holder det med batterivann og tømme/fylle ved å åpne vannblokk/pumpe? Jeg tror pumpen er i orden da jeg kan høre at den starter. Hører også forskjell når jeg endrer RPM i Corsair iCUE. Tidligere kunne jeg kjøre pumpen på 2000RPM (Quiet) uten problem. Nå sliter den selv med 3000RPM (Extreme). Returslangen (fra blokk/pumpe) blir veldig varm mens temperaturen på selve radiatoren og andre slangen virker uendret. Ifølge Hwinfo64 trekker CPU (stock FX-6300) ~45W under last (CB R23) og selv da begynner temperaturen å nærme seg smertegrensen ("Quiet" på pumpen resulterer i at PCen slår seg av pga temp). Har prøvd ny kjølepasta, øke monteringstrykket med shims, omplassering av radiator og m.m uten særlig hell. Er ikke noe fan av bruk og kast, og siden pumpen ser ut til å fungere så hadde vært kjekt å fått satt den i brukbar stand. Endret 10. november 2021 av PantZman Lenke til kommentar
bruker-540634 Skrevet 10. november 2021 Del Skrevet 10. november 2021 (endret) Er det en påfyllingsport på den? Kan også være at det er aluminium radiator og kobber blokk, da er det ikke noe lurt å bruke avmineralisert vann pga rustdannelse. Endret 10. november 2021 av bruker-540634 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 10. november 2021 Del Skrevet 10. november 2021 Trodde ikke de pleide å tette seg, men jeg vet at de mister væske med tiden. De blir fylt ved hjelp av vakuum på fabrikk så det er ikke så lett å bare helle på mer. Lenke til kommentar
PantZman Skrevet 10. november 2021 Forfatter Del Skrevet 10. november 2021 bruker-540634 skrev (22 minutter siden): Er det en påfyllingsport på den? Kan også være at det er aluminium radiator og kobber blokk, da er det ikke noe lurt å bruke avmineralisert vann pga rustdannelse. Ingen påfyllingsport. Har sett div folk på youtube som har skiftet på andre AIO kjølere. Enten ved å skifte slangene (og fylle via de) eller via demontering av pumpehus/kjøleblokken. sedsberg skrev (19 minutter siden): Trodde ikke de pleide å tette seg, men jeg vet at de mister væske med tiden. De blir fylt ved hjelp av vakuum på fabrikk så det er ikke så lett å bare helle på mer. Kjølevæsken varer nok ikke evig. Har hatt en del aio vannkjølere, men dette kanskje den eneste som har blitt ubrukelig før pumpen har sviktet. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 10. november 2021 Del Skrevet 10. november 2021 Bytt den ut med en god luftkjøler. Med mindre du er god på DIY så får du det aldri bra. Går helt sikkert an å åpne, og gjenge opp hullene, og bruke fittings og nye kabler. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 10. november 2021 Del Skrevet 10. november 2021 Kjølevæske på nye biler varer jo typisk 10 år nå og den har mye tøffere liv enn AIO-kjølere. Skulle tro de varte minst det samme. Selve væsken altså. Ikke nødvendigvis resten. Lenke til kommentar
PantZman Skrevet 10. november 2021 Forfatter Del Skrevet 10. november 2021 (endret) Dubious skrev (1 time siden): Bytt den ut med en god luftkjøler. Med mindre du er god på DIY så får du det aldri bra. Går helt sikkert an å åpne, og gjenge opp hullene, og bruke fittings og nye kabler. Kikket litt på dem, men litt mye å spandere på en aldrende FX 6300. Tenker på sikt å flytte over R7 3700X så må bli en litt dugende kjøler når det først blir innkjøpt. Har litt DIY erfaring men aldri prøvd meg på å modifisere vannkjøling. Ser ikke for meg det skal være så mye mer annerledes enn custom loop, så lenge en får ut/inn kjølevæske, luftet og selvfølgelig at det er tett etterpå. Håpet på svar fra noen som holdt på med litt custom loops angående hvilke kjølevæske som kan/bør brukes. Vil ikke f.eks batterivann gjøre samme nytten som destillert vann? sedsberg skrev (1 time siden): Kjølevæske på nye biler varer jo typisk 10 år nå og den har mye tøffere liv enn AIO-kjølere. Skulle tro de varte minst det samme. Selve væsken altså. Ikke nødvendigvis resten. AIO kjøleren er 6 år og har gått 24/7 mye av tiden. Så HWUB eller GN testet en AIO kjøler (Edit: fant den) som var beryktet for å streike etter kort tid. Kjølevæsken så vel ikke ut etter kort tid. Endret 10. november 2021 av PantZman Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 10. november 2021 Del Skrevet 10. november 2021 Batterivann skal gå fint. Det viktige er at det er demineralisert. Ikke sterilt. Men du må ha kjølevæske i tillegg pga. korrosjonsinhibitorer og antibakterielle midler. Lenke til kommentar
PantZman Skrevet 10. november 2021 Forfatter Del Skrevet 10. november 2021 sedsberg skrev (3 minutter siden): Batterivann skal gå fint. Det viktige er at det er demineralisert. Ikke sterilt. Men du må ha kjølevæske i tillegg pga. korrosjonsinhibitorer og antibakterielle midler. Takker for svar. Fra Teknisk datablad; Sitat Battery water 36-1767, 36-1769 Product description: Battery water is a demineralised quality water. All impurities and minerals are eliminated. Production method: Reverse Osmosis (RO) Applications: Batteries, steam-irons, humidors, water based cooling systems. Så burde jo være kurant. Før kjøleren evt. havner på dynga skal jeg åpne den og sjekke tilstanden. Kan den reddes er det bare et pluss. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 10. november 2021 Del Skrevet 10. november 2021 Merk at slike lukkede system kan være vanskelige å fylle uten å trekke vakuum først. Veldig lett at store mengder luft blir fanget i radiator eller kjøler, og uten tank (som i custom loops) har den ingen sted å gå. Lenke til kommentar
bruker-540634 Skrevet 10. november 2021 Del Skrevet 10. november 2021 PantZman skrev (2 timer siden): Takker for svar. Fra Teknisk datablad; Så burde jo være kurant. Før kjøleren evt. havner på dynga skal jeg åpne den og sjekke tilstanden. Kan den reddes er det bare et pluss. Som sagt så er det ikke ok om radiatoren er av alu og blokken av kobber, men for alt det jeg vet så kan de være av samme materiale og da er det greit. Men som oftest på slike aioer så det ikke det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå