Gå til innhold

Hva vil du anbefale å se i Budapest

ilpostino

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg besøker alltid Zing Burgers på Krialy20 når jeg er i Budapest. Kanskje den beste burgeren jeg noen sinne har konsumert. For drøyt 2000 huf (50 kr) får du en fin-fin meny. Området rundt Zing Burgers er også et meget fint område med flotte kafeer, spiseplasser og lignende til anstendige priser. 

Skjermbilde.PNG.8722dcfbb6cc1572ebfe9bd0a585a967.PNG
Her ligger turistfellene på rekke å rad. Pågående prostituerte på kveldstid, og gatesvindlere for øvrig. Jeg har reist mye; og det er sjelden jeg vært vitne til mer åpenbar svindel. Vær ytterst forsiktig dersom "tilfeldige" på gata spør etter hjelp eller lignende. Selv har jeg besøkt over 50 land og anser meg selv for å være nokså forsiktig. Allikevel ble jeg (overraskende nok) svindlet i dette området for noe når siden; og jeg må si - jeg er imponert over hvor profesjonelle svindlerne opptrådde. Så obs obs.. i dette området.

Castle District på Buda-siden gir god utsikt over Pest. Men; her kan brosteinen være nokså glatt i desember. Brodder er derfor ikke dumt å ta med seg. 

Palinka er et must å prøve. En slags likør... Men; dersom det er "husets palinka" - kan du risikere å få 70-80% alkohol. Kommersiell palnika inneholder typisk 40% alkohol. Ellers er jo gulasj typisk Ungarsk. 

Budapest er en flott by, med serverdigheter på rekke og rad. Så man trenger i grunn ikke lete lenge for å finne noe interessant.

En av mine favoritter er de såkalte "Ruin Bars".

https://szimpla.hu/ - i området rundt her er det mye artigheter.... :)

Noe mer alternative er å laste ned Couchusrfing-appen. Betal 22 kr,- for 1 mnd. Åpne "hang outs" - og du blir veldig enkelt satt i kontakt med andre tilreisende og lokale. Super enkelt dersom du reiser alene og har lyst på en kompis for en dag, pilse litt eller bare henge. Det er også vanlig at man samles en gjeng for sosiale sprell. (Ikke dating). Budapest er som kjent en nokså internasjonal by, så det er nok av folk å treffe - om man ønsker det. 

Jeg pleier å bo på Avenue Hostel. Billig og ukomplisert overnatting. 150 kr,- natten i delt 4-mannsrom. (Ørepropper er et must).

Lenke til kommentar
Milhouse85 skrev (34 minutter siden):

Her ligger turistfellene på rekke å rad. Pågående prostituerte på kveldstid, og gatesvindlere for øvrig. Jeg har reist mye; og det er sjelden jeg vært vitne til mer åpenbar svindel. Vær ytterst forsiktig dersom "tilfeldige" på gata spør etter hjelp eller lignende. Selv har jeg besøkt over 50 land og anser meg selv for å være nokså forsiktig. Allikevel ble jeg (overraskende nok) svindlet i dette området for noe når siden; og jeg må si - jeg er imponert over hvor profesjonelle svindlerne opptrådde. Så obs obs.. i dette området.

Takk for advarsel og tips. Det du skriver poengterer vel at uansett hvordan man garderer seg så kan "uhell" skje.

Lenke til kommentar

Du har fått med deg mye.

Monumentet med skoene på kaia var spesiell.

Szécheny er stor og et must selv om det ikke er så varmt i lufta. Kjøp en billig håndduk og ta med. Du får kjøpt/lånt håndduker der, men da jeg var det var dette billigste type laken som var delt opp. 

Du ser ikke ut til å ha fått med deg funicularen. Det er jo et must å reise med funicular i byer som har dette.

Ellers er mange klare til å svindle naive turister. Unngå alt av steder med innkastere eller tilfeldige damer som ønsker "invitere" deg dit. Og barer/klubber som du kun kommer til med heis er en egen kategori svindel.

Lenke til kommentar
robertaas skrev (33 minutter siden):

Du ser ikke ut til å ha fått med deg funicularen. Det er jo et must å reise med funicular i byer som har dette.

jeg har slottet på toppen som mål men jeg har ikke planlagt hvordan jeg skal komme meg opp. Forrige gang jeg var i Bergen gikk jeg opp Fløyen fremfor å ta "trikken" opp langs fjellet. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
ilpostino skrev (30 minutter siden):

jeg har slottet på toppen som mål men jeg har ikke planlagt hvordan jeg skal komme meg opp. Forrige gang jeg var i Bergen gikk jeg opp Fløyen fremfor å ta "trikken" opp langs fjellet. 

Jeg bare gikk opp, stien begynner på enden av den elisabeth brua. Men var en del busser og taxier på toppen så det er også mulig.

Endret av bruker-540634
Lenke til kommentar
ilpostino skrev (18 timer siden):

Buss nummer 176 tar deg på baksiden, opp - så du slipper å ta trappene opp. Buss 105 tar deg til nedsiden på motsatt side.
Trikken er litt mer komplisert - og vesentlig lengre. Alt etter hvor du bor reiser fra selvfølgelig. 

Jeg tror også det er et "tog" type Fløibanen  som tar deg opp.

Gåturen er derimot ikke så ille. Det er fascinerende nok i seg selv å krysse brua til fots. Trappene opp til slottet kan være fryktelig glatte dersom det har vært minusgrader og fryst på. Men for en gjennomsnittsnordmann som er vant med litt bakker og ymse - er det absolutt ikke noe problem. 

Lenke til kommentar

Har bodd nesten et tiår i Budapest og det eneste du bør unngå er de som vil ha deg inn på strippebuler. Om noen kommer og skal selge deg noe du ikke er interessert i / skjønner er svindel sier du bare "nem kerek köszönöm". Putt det inn i google translate og øv litt (oversettelsen er faktisk ganske spot on om en noe robotisk :))

Når det kommer til slottet går du bare over broen Szechenyi brua og tar en sånn rett opp og ned togbane som koster litt men er ganske ok. Har forøvrig gått opp og ned der på "vinteren" og har ikke opplevd det som glatt noen ganger. Om du er ute i rett tid går du bare langs elva nedover og tar Szabadsag brua tilbake og stopper innom markedshallen på vei tilbake (eller andre veien rundt)

De har vel også hopp på og av busser som kjører rundt som tar deg til de fleste stedene du har lista opp på det kartet til og med slottet, men har aldri tatt de. Vet de ikke er svindel bare litt hardt pusha på deg av de som går rundt. Tror til og med du kan ta en "ferge" som går fra sørsiden (husker ikke hvor) til et stoppested på Margit øya eller lengre nord om du vil inkludert i den prisen. Merk at båten kan du også ta med ditt en ukes offentlig transport kort som jeg på det sterkeste anbefaler du kjøper da den skal være er en del av nettverket (om noe ikke har endret seg der i det siste, eller den ikke går i vintermånedene).

Når det kommer til mat er den beste gulasjen jeg noen gang spist kjøpt hos Kiado (facebook.com/kiadokocsma) , om du bare skal ut å spise sånn på kvelden så er Cafe Vian ( https://www.cafevian.com/cafe-vian-en , ta den i List Ferenc da det er rett ved siden av Oktogon, For Burger så er Zing som nevnt eller Black Cab (Rakoczi ut). Pizza så anbefaler jeg Igen (facebook.com/igenitalia/) eller generelt Italiensk og konge pizza Il Terchio(Som jeg bodde over en stund YAY) (https://www.ilterzocerchio.hu/en/), har også millennium som er nært terror house som jeg ser du har plotta inn nettsida er ikke oppe, men har addresse osv (http://www.millenniumdapippo.hu/). Finnes også dyrere bedre og mer random steder jeg helt sikkert ikke husker i farta, send pm om det er noe spesielt du er på utkikk etter.

Når det kommer til pils osv har 99% det samme og er i de fleste tilfeller helt trygge. Finnes en "passasje gate" som heter Gozsdu hvor de har samlet en del barer og restauranter, er forøvrig nært en Zing burger (https://www.gozsduudvar.hu/)
Om du er keen på å ikke drikke alene har jeg fortsatt mange venner der og jeg kan sikkert sette dere i kontakt om du vil. Pm om det er noe du er hypp på så kan jeg høre om de har tid etter jobb, på en fredag eller noe.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...