Hugo_Hardnuts Skrevet 9. november 2021 Del Skrevet 9. november 2021 onkel_jon skrev (36 minutter siden): Vel nå viser seg at han har gjort dette tidligere, burde han ikke vært innelåst på et galehjem? Strenge kriterier for å holde noen innlagt på tvang i Norge. Så kan man sikkert diskutere i hvilken grad det der riktig at det er slik. 2 Lenke til kommentar
torbjornen Skrevet 9. november 2021 Del Skrevet 9. november 2021 Ein burde ideelt sett ha prøvd å skyte på ein slik måte at mannen ville ha overlevd. Men politifolka var i ein dramatisk situasjon, og har truleg redda menneskeliv ved å gå resolutt til verks. Saka skal etterforskast, men det virkar for meg som at innsatsen må kunne godkjennast. 1 Lenke til kommentar
torbjornen Skrevet 9. november 2021 Del Skrevet 9. november 2021 (endret) Hugo_Hardnuts skrev (5 minutter siden): Strenge kriterier for å holde noen innlagt på tvang i Norge. Så kan man sikkert diskutere i hvilken grad det der riktig at det er slik. Er det vanleg at folk som er dømt til tvungent psykisk helsevern går fritt rundt på gata? Endret 9. november 2021 av torbjornen Lenke til kommentar
DrAlban3000 Skrevet 9. november 2021 Del Skrevet 9. november 2021 Da slapp vi Kongsberg saken om igjen. Flaks at ikke politiet sto på 1km avstand å ventet på utstyr! 2 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 9. november 2021 Del Skrevet 9. november 2021 DrAlban3000 skrev (1 minutt siden): Da slapp vi Kongsberg saken om igjen. Flaks at ikke politiet sto på 1km avstand å ventet på utstyr! I Kongsberg valgte de å gå inn uten utstyr, noe som viste seg å være en feiltakelse. Dessuten var det lett for gjerningsmannen å stikke seg unna. En helt annen situasjon enn den i Oslo sentrum nå. 1 Lenke til kommentar
Henrik.H Skrevet 9. november 2021 Del Skrevet 9. november 2021 Nok en gang feiler Helse-Norge/psykiatrien, og for så vidt rettsapparatet. En livsfare for samfunnet dømmes til psykisk helsevern i 2019 etter å ha forsøkt å drepe tilfeldige på gaten. To år senere er han åpenbart friskmeldt, og livsfaren slippes ut i samfunnet igjen. «Får håpe han ikke forsøker å drepe noen denne gangen.» Kom ikke her og si at psykiatri ikke er farlig. Psykisk syke personer er kanskje det farligste vi har. Ja, jeg er for å behandle dem. Men psykisk sykdom bør ikke lenger være et frikort for å slippe unna med alt. Dersom jeg en gang i fremtiden blir schizofren og forsøker å drepe noen på åpen gate så tilby meg gjerne medisiner og terapi, men send meg for faen i fengsel når jeg er frisk! Når ble ett sykt menneske mere verdt enn Herr og Fru a på handletur? 4 1 1 Lenke til kommentar
shockorshot Skrevet 9. november 2021 Del Skrevet 9. november 2021 (endret) 4 minutes ago, Henrik.H said: Dersom jeg en gang i fremtiden blir schizofren og forsøker å drepe noen på åpen gate så tilby meg gjerne medisiner og terapi, men send meg for faen i fengsel når jeg er frisk! Så man skal straffes for noe som er medisinsk? Hvis jeg får slag når jeg kjører bil og kjører over noen, skal jeg da gå i fengsel? Endret 9. november 2021 av shockorshot 1 Lenke til kommentar
Henrik.H Skrevet 9. november 2021 Del Skrevet 9. november 2021 (endret) shockorshot skrev (9 minutter siden): Så man skal straffes for noe som er medisinsk? Hvis jeg får slag når jeg kjører bil og kjører over noen, skal jeg da gå i fengsel? Det blir for enkelt å sammenligne somatisk og psykisk sykdom i denne sammenheng. Andelen drap og annen grov vold begått av psykisk syke personer er skremmende høy. Hvor stort samfunnsproblem vil du si det er at andres somatiske helseplager påfører andre skade og død? Endret 9. november 2021 av Henrik.H Skrivefeil 2 Lenke til kommentar
bo1e Skrevet 9. november 2021 Del Skrevet 9. november 2021 (endret) På generelt grunnlag virker det som det er behov for å vurdere mer bruk av lås og tvang for folk som åpenbart er til fare for seg selv og andre. Denne fyren var dømt for vold i 2018 og for drapsforsøk og knivtrusler mot flere i 2019. Dømt til tvungen psykisk helsevern. Åpenbart frisk og rask igjen kjapt. Endret 9. november 2021 av bo1e 4 Lenke til kommentar
Mr.Duklain Skrevet 9. november 2021 Del Skrevet 9. november 2021 DaniNichi skrev (1 time siden): Sist person som gikk amok i Norge med våpen før dette var så Nordisk som det kan bli. Unntaket som bekrefter regelen. Hva med han før det, og han før det? Lenke til kommentar
DrAlban3000 Skrevet 9. november 2021 Del Skrevet 9. november 2021 Mr.Duklain skrev (1 minutt siden): Unntaket som bekrefter regelen. Hva med han før det, og han før det? Manshaus - Breivik? 2 2 Lenke til kommentar
shockorshot Skrevet 9. november 2021 Del Skrevet 9. november 2021 (endret) 10 minutes ago, Henrik.H said: Det blir for enkelt å sammenligne somatisk og psykisk sykdom i denne sammenheng. Andelen drap og andre grove voldssaker begått av psykisk syke personer er skremmende høy. Hvor stort samfunnsproblem vil du si det er at andres somatiske helseplager påfører andre skade og død? Og hvordan skal fengsel hjelpe på det? Du straffes for noe du ikke har gjort selv med intensjon eller med uaktsomhet. Psykisk sykdom er like reelt som somatiske sykdomer, og kan ofte observeres i hjernen. F.eks. paranoid schizofreni antar man at er heftig korrelert med en ubalanse av dopamine, glutamate og serotonin i hjernen. Det er like reelt som at du får en blodpropp i hjernen når du kjører bil. Hva tror du pillene de får gjør, rent medisinsk? Blir personen mer stabil og trygg av å bli straffet med fengsel, etter å ha hatt en psykose eller er paranoid schizofren? Er h*n da tryggere når h*n kommer ut av fengselet? Endret 9. november 2021 av shockorshot 1 1 Lenke til kommentar
PerBertil Skrevet 9. november 2021 Del Skrevet 9. november 2021 DaniNichi skrev (1 time siden): Sist person som gikk amok i Norge med våpen før dette var så Nordisk som det kan bli. Sist gang noen gikk amok med våpen var det en muslim. Det var det denne gangen også. Flere tilfeller av muslimsk terror på flere uker. Takk til politiet for at de fikk stanset situasjonen før det gikk for langt. 5 Lenke til kommentar
Dassen Skrevet 9. november 2021 Del Skrevet 9. november 2021 PerBertil skrev (1 minutt siden): Sist gang noen gikk amok med våpen var det en muslim. Det var det denne gangen også. Flere tilfeller av muslimsk terror på flere uker. Takk til politiet for at de fikk stanset situasjonen før det gikk for langt. Ikke kall det for noe det ikke var. – Vi utelukker ikke noen motiver. Men det er foreløpig ikke informasjon som tyder på en terrorhendelse, sier politiinspektør Egil Jørgen Brekke. 3 Lenke til kommentar
PerBertil Skrevet 9. november 2021 Del Skrevet 9. november 2021 Dassen skrev (1 minutt siden): Ikke kall det for noe det ikke var. – Vi utelukker ikke noen motiver. Men det er foreløpig ikke informasjon som tyder på en terrorhendelse, sier politiinspektør Egil Jørgen Brekke. Ha skrek allahu akhbar for helvete. 1 Lenke til kommentar
Dassen Skrevet 9. november 2021 Del Skrevet 9. november 2021 PerBertil skrev (Akkurat nå): Ha skrek allahu akhbar for helvete. Det betyr ingenting. Ikke alle som roper "Herregud" er på korstog. 3 2 1 Lenke til kommentar
FiveInline Skrevet 9. november 2021 Del Skrevet 9. november 2021 (endret) Hugo_Hardnuts skrev (1 time siden): Strenge kriterier for å holde noen innlagt på tvang i Norge. Så kan man sikkert diskutere i hvilken grad det der riktig at det er slik. Når vi åpenbart ikke klarer å holde psykisk syke desperadoer innelåst, så er det like greit at han blir skutt å drept, før det går ut over uskyldige liv. Endret 9. november 2021 av FiveInline 1 Lenke til kommentar
PerBertil Skrevet 9. november 2021 Del Skrevet 9. november 2021 Dassen skrev (Akkurat nå): Det betyr ingenting. Ikke alle som roper "Herregud" er på korstog. Korstog har ikke skjedd på over 700 år. Allahu Ahkbar etterfulgt av drapsforsøk er et klar indikator på motiv. Han prøvde å ofre vantro til guden sin allah. 2 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 9. november 2021 Del Skrevet 9. november 2021 Nok en kjent galning som burde har vært fjernet fra samfunnet for lengst. Samme regla gjentar seg stadig hyppigere. Det er noen som ikke gjør jobben sin. 2 Lenke til kommentar
Skrekkugle Skrevet 9. november 2021 Del Skrevet 9. november 2021 6 minutes ago, PerBertil said: Korstog har ikke skjedd på over 700 år. Allahu Ahkbar etterfulgt av drapsforsøk er et klar indikator på motiv. Han prøvde å ofre vantro til guden sin allah. Kan like gjerne være en meme eller parodi. 3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå