Redaksjonen. Skrevet 9. november 2021 Del Skrevet 9. november 2021 Hvor mye elbil-lading kan regjeringens 100 millioner gi? Estimatene spriker fra 40 til 770 Lenke til kommentar
Sjørøver Skrevet 9. november 2021 Del Skrevet 9. november 2021 Det blir litt merkelig om de ikke bygger ut ladere med mye effekt. Bygg for fremtiden, ikke fortiden. 1 2 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 9. november 2021 Del Skrevet 9. november 2021 Tesla kommer til å åpne ladenettverket sitt, så her får vi mye "gratis". Litt kjedelig for andre ladeoperatører som må konkurrere mot Tesla da. 1 Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 9. november 2021 Del Skrevet 9. november 2021 hekomo skrev (30 minutter siden): Tesla kommer til å åpne ladenettverket sitt, så her får vi mye "gratis". Men når? Det er det store spørsmålet. Ikke sikkert at det blir i 2022. hekomo skrev (31 minutter siden): Litt kjedelig for andre ladeoperatører som må konkurrere mot Tesla da. Ja de må forbedre produktene sine, og tilbudet sitt ettertrykkelig. Lenke til kommentar
55GE57GD Skrevet 9. november 2021 Del Skrevet 9. november 2021 Målet bør ikke være flest mulig elbiler, men minst mulig kjøring med eksosbiler. Politikerne bør finansiere laderne ved å øke avgiftene på eksoskjøring frremfor å ta av skattebetalernes penger. Pål Jensen Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 9. november 2021 Del Skrevet 9. november 2021 Sjørøver skrev (1 time siden): Det blir litt merkelig om de ikke bygger ut ladere med mye effekt. Bygg for fremtiden, ikke fortiden. Enig. Det er nok 50 kW-ladere til å dekke det eksisterende behovet. Nye biler som selges nå har nesten utelukkende 100+ kW lademulighet. Det er altså der økningene kommer. 22 kW har ikke noe å gjøre på en hurtigladeplass så det virker også meningsløst å bygge ut nå. Det er også få biler som støtter det (som ikke har bedre muligheter). 22 kW AC hører hjemme på endestopp der man skal stå parkert. Hjemme, på arbeidsplasser, fornøyelsesparker, hoteller etc. Hjemme og på hytta kan man også gå for ennå lavere effekt eller lastdeling av 22 kW med flere brukere. 1 Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 9. november 2021 Del Skrevet 9. november 2021 Det hadde vært mer effektivt å gi fritak fra avgifter og moms på innkjøp, arbeid og etablering ved prosessen rundt bygging av nye ladere. Å etablere ti 350 kW Ionity lynladere er sikkert ikke billig. 1 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 9. november 2021 Del Skrevet 9. november 2021 (endret) Hvilke avgifter utenom mva er det du tenker på? Jeg er litt mva-fundamentalist og mener unormal mva aldri bør brukes til selektiv subsidiering, da selvsagt på bekostning av noe annet. Mva er og bør forbli en flat fiskalavgift. Likt på alt. At det allerede har sklidd ut på matvarer, elbil og kollektivtransport er en stor tabbe som bør ryddes opp i, ikke eskalere til stadig nye ting. Det er helt greit å gi støtte til ulike ting, men det bør navngis og regnskapsføres som en støtte, ikke som et mva-fritak. Endret 9. november 2021 av Simen1 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 9. november 2021 Del Skrevet 9. november 2021 Jeg mener NAF bommer litt med kritikken sin av Regjeringen. Langs hovedstrekkene er det mer kommersielt fornuftig å bygge ut, så der er det større sjanse for at næringen selv løser problemet. Selvsagt har de fleste som bor i utkantstrøk større mulighet for å dekke sitt primærbehov for strøm ved å lade hjemme. Men hurtigladere og lynladere er vel så mye for å trekke til seg besøkende med elbiler, som viser at dette er mulig. Å komme til et sted med lavt batterinivå, og så mangle strøm, er ikke go reklame. Men er det lademuligheter for gjester, så kan man nå disse og, selv om man ikke skal være der i flere døgn. Jeg er rimelig sikker på at alle de som valgte å kjøre til Nord-Norge og Finnmark spesielt, var gode ambassadører for å vise at elbiler fungerer der oppe også. Jeg har snakket med flere, og enten har jeg selv nevnt at jeg kommer med elbil, eller så ser folk det og spør. Å kunne fortelle at de nye laderne til Ishavsveien gjør elbilferie til en lek, så lytter folk. Så lenge det ikke bare fremstår som ren misjonering. Men troverdig og ærlig tilbakemelding er god reklame. 2 1 Lenke til kommentar
Emil Skrevet 9. november 2021 Del Skrevet 9. november 2021 (endret) Må man dele det opp i 150, 50, og 22 da? Kan man ikke heller ha minimum 150 kw som potensial, men med flere ledninger så det kan brukes av fire samtidig om de kommer med eldre elbiler/ forskjellig SoC? 1 i hver kommune er ikke så farlig men at alle tettsteder og turistmål har mulighet til hurtiglading? De fleste har vel det allerede i kraft av å ligge nærme nok en eller annen lademulighet om de ikke har en selv. Samt interessant å se hvor mye det koster når Enova skal lage ladested kontra utnytte samarbeid med private aktører der det bare trengs noe subsidier for å få opp en lynlader. Jeg merker meg også Merkurprogrammet. At man må subsidiere drivstoff fortsatt. Den posten blir vel bare dyrere og dyrere om man skal fortsette å tilby drivstoff overalt samtidig som fossilandel minker. Det hadde vel vært en nydelig mulighet å få fortgang i overgangen til el om man la ned den ordningen Endret 9. november 2021 av Emil 2 Lenke til kommentar
Sjørøver Skrevet 9. november 2021 Del Skrevet 9. november 2021 Simen1 skrev (2 timer siden): 22 kW har ikke noe å gjøre på en hurtigladeplass så det virker også meningsløst å bygge ut nå. Det er også få biler som støtter det (som ikke har bedre muligheter). 22 kW AC hører hjemme på endestopp der man skal stå parkert. Hjemme, på arbeidsplasser, fornøyelsesparker, hoteller etc. Hjemme og på hytta kan man også gå for ennå lavere effekt eller lastdeling av 22 kW med flere brukere. Men de kan godt bygge ut det tilbudet betydelig. Når jeg er på IKEA, Forus, så benyttes alltid 22kw laderene. Benytter det også alltid i parkeringshus i Bergen. En fantastisk løsning. Tror også mange kommuner kunne fokusert på dette over hurtiglading. Om jeg skal på en fjelltopp eller ei strand, så kan bilen fint stå noen timer med kontakten i. 1 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 9. november 2021 Del Skrevet 9. november 2021 Emil skrev (10 minutter siden): Må man dele det opp i 150, 50, og 22 da? Kan man ikke heller ha minimum 150 kw som potensial, men med flere ledninger så det kan brukes av fire samtidig om de kommer med eldre elbiler/ forskjellig SoC? 1 i hver kommune er ikke så farlig men at alle tettsteder og turistmål har mulighet til hurtiglading? De fleste har vel det allerede i kraft av å ligge nærme nok en eller annen lademulighet om de ikke har en selv. Samt interessant å se hvor mye det koster når Enova skal lage ladested kontra utnytte samarbeid med private aktører der det bare trengs noe subsidier for å få opp en lynlader. Jeg merker meg også Merkurprogrammet. At man må subsidiere drivstoff fortsatt. Den posten blir vel bare dyrere og dyrere om man skal fortsette å tilby drivstoff overalt samtidig som fossilandel minker. Det hadde vel vært en nydelig mulighet å få fortgang i overgangen til el om man la ned den ordningen Mener bestemt at man som minimum setter opp 2 lynladere som hver kan lade 2 biler samtidig, slik som bl.a. BKK gjør. Da har man støtte for 4 biler om gangen. Om en av de også støtter ChaDeMo, slik at det kan være 3 på CCS og 1 på ChaaDeMo. Da er man dekket i lang tid fremover. At man setter opp AC-lading i tilknytning til slike stasjoner, er forsåvidt helt greit. De fleste kan sikkert nøye seg med dette om de skal være et sted over lengre tid. Men det betyr ikke at det helt kan erstatte et lyn/hurtigladetilbud. Og så er det jo en fordel at ladetilbudet er sentralt på tettstedet, så man kan bruke tiden til sightseeing, vanlige pauseting som f.eks. ta seg mat og gå på toa om det er nødvendig. Man bør ikke gjemme bort ladestasjonen, slik jeg opplevde flere steder i sommer, dog med den i Karasjok. 1 Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø Skrevet 9. november 2021 Del Skrevet 9. november 2021 (endret) Simen1 skrev (5 timer siden): Enig. Det er nok 50 kW-ladere til å dekke det eksisterende behovet. Nye biler som selges nå har nesten utelukkende 100+ kW lademulighet. Det er altså der økningene kommer. 22 kW har ikke noe å gjøre på en hurtigladeplass så det virker også meningsløst å bygge ut nå. Det er også få biler som støtter det (som ikke har bedre muligheter). 22 kW AC hører hjemme på endestopp der man skal stå parkert. Hjemme, på arbeidsplasser, fornøyelsesparker, hoteller etc. Hjemme og på hytta kan man også gå for ennå lavere effekt eller lastdeling av 22 kW med flere brukere. Hurtigladestasjonene står ofte sentralt i tettsteder, og er derfor en fin plass å også sette ut et par 22kW ladestasjoner. Jeg har brukt disse mange ganger, typisk når jeg skal stå i 3-5 timer et sted eller over natten. Da er det greit å slippe å flytte bilen. Men det forutsetter ren kWh-pris slik at biler med 11kW lader (eller 7,4kW) ikke betaler en ublu pris slik det er på ladestasjoner med minuttprising. Det finnes en god del Renault Zoe som kun kan lade på AC. 22kW AC er dessuten billig å bygge ut og derfor en god backup om hurtigladeren er defekt eller opptatt. Ofte holder det med 1-2 timer på den (selv ved 11kW) for å komme seg til neste hurtiglader. En hurtiglader i hver kommune er neppe nødvendig, jeg ser ikke helt behovet i f.eks Træna kommune Endret 9. november 2021 av Jens Kr. Kirkebø 2 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå