Gå til innhold

Tesla-aksjen raste etter Musks Twitter-stunt

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
KalleKanin skrev (34 minutter siden):

Hvis han skal selge 10% er vel dette meldepliktig?
Å annonsere slikt på twitter er vel derfor brudd på børsreglene (igjen)...

Denne mannnen driter i alle regler. Noe av grunnen til at jeg ikke er så fan.
Sist gang han var i trøbbel pga tvitringen sin:
https://www.theguardian.com/technology/2021/jun/02/elon-musk-tweets-tesla-sec-settlement

Hva har plikt om å melde fra om salg å gjøre med å snakke om det på Twitter? Når han selger, må han sende melding om det til SEC. Det er helt uavhengig av om han er på Twitter eller ikke.

Linken din handler om to tweets fra flere år tilbake, og som dessuten ikke var brudd på noen regler.

Morsomt hvordan du klarer å hisse deg selv opp over ingenting.

• Liker 3
Lenke til kommentar
43 minutes ago, KalleKanin said:

Å annonsere slikt på twitter er vel derfor brudd på børsreglene (igjen)...

Han har ikke sagt noe om *når* han skal gjøre det, så informasjonen om at han skal selge er ikke spesielt nyttig for tradere. Og Twitter er uansett en akseptert kanal for å spre informasjon til markedet. Utifra forliket med SEC er det derimot mulig at disse tweetene hans må godkjennes av en advokat før de legges ut - men det vet vi ingenting om er gjort eller ikke.

Han har for øvrig to virkedager etter å ha gjennomført et salg til å melde salget til SEC.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
KalleKanin skrev (39 minutter siden):

Jeg antar at tidsperspektivet er viktig. Altså at om han selger disse neste fredag *kunne* det vært både meldepliktig og ulovlig. Om du derimot ser på dette som et utsagn av typen 'jeg skal på sikt selge 10% av aksjene mine' kan det være helt greit men det vil fortsatt være tidsfrister å forholde seg til, perioder rundt resultatfremleggelse hvor han *ikke* har lov til å selge osv.

Derimot pirker han borti noe som vil være viktig også for norske forhold. Hvordan skattlegger man en ikke-realisert gevinst? Hva om aksjene dine raser i verdi etter at du har betalt skatten din? En løsning kunne kanskje vært å betale i aksjer. Altså at i stedet for å selge aksjer og betale skatt, kunne Musk gitt staten en slump aksjer, enten overført dem direkte eller en form for pantsettelse.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (Akkurat nå):

Jeg antar at tidsperspektivet er viktig. Altså at om han selger disse neste fredag *kunne* det vært både meldepliktig og ulovlig. Om du derimot ser på dette som et utsagn av typen 'jeg skal på sikt selge 10% av aksjene mine' kan det være helt greit men det vil fortsatt være tidsfrister å forholde seg til, perioder rundt resultatfremleggelse hvor han *ikke* har lov til å selge osv.

Derimot pirker han borti noe som vil være viktig også for norske forhold. Hvordan skattlegger man en ikke-realisert gevinst? Hva om aksjene dine raser i verdi etter at du har betalt skatten din? En løsning kunne kanskje vært å betale i aksjer. Altså at i stedet for å selge aksjer og betale skatt, kunne Musk gitt staten en slump aksjer, enten overført dem direkte eller en form for pantsettelse.

Dette kan selvsagt tolkes at han bare kommer til å selge 10% av aksjene HVIS det blir noe av en slik skatt, men selv dette mener jeg er problematisk. 

En slik tweet er i seg selv kursdrivende selv om man tar med at dette er noe som kan skje i fremtiden (ref at kursen gikk ned en god del), og dermed sannsynligvis meldeplitkig. Det er jo ikke snakk om et salg kanskje 10 år frem i tid, men i forholdsvis nærhet i tid. All potensiell kursdrivende informasjon skal meldes via offisielle kanaler.

Jeg er ikke 100% inne i amerikanske børsregler, men i Norge er ikke Twitter et godkjent medie for børsmeldinger, og det å forhåndsmelde et slikt salg skal vanligvis meldes på normal måte.

Og han er allerede på tynn is ift dette:
https://www.wsj.com/articles/tesla-failed-to-oversee-elon-musk-s-tweets-sec-argued-in-letters-11622582765

Det som er problematisk er at han igjen ikke ser ut til å bry seg om hvordan han skal håndtere kursdrivende informajon på en god måte.

MEN:
Jeg er enig i det han vil frem til. 
Det er ganske håpløst å måtte skatte av en potensiell gevinst.

Meg bekjent gikk man nettopp i Norge bort fra potensiell skatt på opsjoner (hvis ikke den nye regjeringen gjorde om på dette nå?).
Men i Norge har vi jo samtidig formueskatt som i praksis blir noe av det samme.

PS:
Jeg er fan av det Musk har fått til, men ikke fan av måten han gjør ting på og hvor arrogant og likegyldig han er i forhold til regler. 
Men ikke overrasket at de typiske Musk-fansen er raskt ute med å forsvare ham...

Lenke til kommentar
40 minutes ago, KalleKanin said:

Jeg er ikke 100% inne i amerikanske børsregler, men i Norge er ikke Twitter et godkjent medie for børsmeldinger, og det å forhåndsmelde et slikt salg skal vanligvis meldes på normal måte.

Min forståelse er at det ikke er et godkjent medie for børsmeldinger, akkurat, men det er et godkjent medie for informasjon som er relevant for selskapet. Et selskap har fullstendig lov til å si at de har fått sånn og sånn kontrakt på twitter, eller at deres nye produkt er nå tilgjengelig i butikken, osv. De må bare informere via børsmelding at dette er kanaler som selskapet benytter for å distribuere relevant informasjon. Hvis informasjonen er spesielt viktig for investorer kan det hende at selskapet må i etterkant også sende ut børsmelding (8-K). Men det må være en ganske viktig hendelse i så fall.

En kompliserende faktor her er i tillegg at Musk har rettigheter i henhold til fjerde grunnlovstillegg (ytringsfrihet). Selv om han er CEO i Tesla og SpaceX har han lov til å uttale seg fritt som privatperson, som alle andre. Altså selv om det han sier som privatperson kanskje kan påvirke Tesla eller SpaceX, så har han lov til å si det. (Til den grad han tror det er sant.)

Om Musk sier at han skal være med på første Starship-flygning til Mars, f.eks neste år, så er det definitivt relevant informasjon for Tesla og SpaceX, men det betyr ikke at disse selskapene må sende ut noen slags børsmelding.

• Liker 1
Lenke til kommentar
KalleKanin skrev (5 timer siden):

En slik tweet er i seg selv kursdrivende

Kilde?

Sitat

Eh, dette er altså en artikkel om to flere år gamle tweets som viste seg å ikke være noe brudd. Du har bare funnet frem en annen artikkel om akkurat det samme. Hva er poenget?

Uansett, det var allerede kjent at han måtte selge aksjer for å kunne skatte av opsjonene sine. Dette hadde han allerede nevnt tidligere i år.

Endret av hekomo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Formueskatt er som vanlig et vanskelig spørsmål. På den ene siden bidrar den til å dempe klasseskillet som for tiden akselererer. På den andre siden er det lite gunstig med formueskatt på bedrifter som er inne i sykliske markeder og har nok av andre utfordringer til tider. Forslaget som den nye regjeringen i Norge har lagt frem om å flytte formueskatten fra privatpersoner til bedriftene er kansje ett steg i riktig retning i forhold til å stille norske og utenlandske investorer på lik linje men løser ikke de andre probemene. Hvis skatten først flyttes til bedriftene, kan man kanskje lettere introdusere litt mer avanserte mekanismer, som at formeuskatten betinger at bedriften går med overskudd. Den siste ulempen er at formueskatten svekker konkurranse kraften til norske bedrifter, men dette går inn i det generelle skattetrykket, og er sånn sett ikke en debatt om formueskatt.

Lenke til kommentar
11 minutes ago, sk0yern said:

SEC mente det var et brudd, Musk mente det var ikke det. I stedet for en langtekkelig rettsak for å finne ut hvem som hadde rett ble det inngått forlik, der Musk betalte en bot og litt diverse andre ting uten å innrømme noen skyld.

Det er helt normalt å inngå forlik i USA, selv om man er uskyldig. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...