bzzlink Skrevet 15. november 2021 Del Skrevet 15. november 2021 2 minutes ago, AL123 said: Da ser jeg på de bakerste bokstavene, og velger den med "i" bak. Diesel er for nyttetransport Men vil ikke det være å bruke bilkort tilnærmingen? Selv om dieselen på papiret har dårligere aks, er tyngre, har annen vektfordeling. Så er det jo mye man ikke kan lese ut fra specs? Eller? 2 Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 15. november 2021 Del Skrevet 15. november 2021 bzzlink skrev (4 minutter siden): Men vil ikke det være å bruke bilkort tilnærmingen? Selv om dieselen på papiret har dårligere aks, er tyngre, har annen vektfordeling. Så er det jo mye man ikke kan lese ut fra specs? Eller? Nei, det er basert på erfaring om hvordan motorkarakteristikken til en turbodiesel er i forhold til en bensinmotor. Akselerasjonen driter jeg i. 2 Lenke til kommentar
Serpentbane Skrevet 15. november 2021 Del Skrevet 15. november 2021 Tesla er bare et eksempel. Dette handler om Disruptive Technology, og denne er det mye godt Tesla som har stått bak i dette segmentet. Dette handler ikke bare om elektriske biler, men totalpakken. At noen sitter her og skriver at de er fornøyd med sin 146 år gamle gamle dieselbil til 23000 kr med fysiske knapper som kjører 7800km på en tank og aldri har vært på verksted forandrer ikke det faktum at hva brukere generelt forventer av en bil har endret seg enormt de siste årene, og endrer seg stadig vekk. Tesla har i stor grad startet hele bilrevolusjonen, både mtp drivlinje, og opplevelsen generelt, men de er ikke lenger alene. Men som Diess sier, det er ikke bare Tesla de kjemper med i fremtiden. Dette skiftet har også åpnet markedet for nye aktører, som har et helt annet forhold til teknologi og implementasjon. Og som nå kan levere konkurransedyktige produkter. Og dette kommer på toppen av en bilnæring berørt av flere skandaler og i stor grad manglende evne til å svare på endringene. Folk i VW kan være så irriterte de bare vil, men Diess har rett, og om de fortsetter i samme tralten vil de ikke jobbe for VM i fremtiden. 1 Lenke til kommentar
Del Skrevet 15. november 2021 Del Skrevet 15. november 2021 bzzlink skrev (5 timer siden): Hvorfor i huleste skulle man sammenligne med en gammel Model S? Aner ikke, det var du som dro inn Model S. Når du fant det opportunt så lot du som om du skrev Model S Plaid istedet. Vil du at jeg skal finne frem sitatene fra deg igjen? bzzlink skrev (5 timer siden): Egentlig er bilkjøring på bane totalt uinteressant. For uansett hvor rå en bil er, blir det som å sitte å slappe av i en stressless sammenlignet med å kjøre motorsykkel. Model 3 er en helt fantastisk bil! For 550k så får du en bil som trekker på alle 4, 0-100 på 3.3, full kontroll over hvor man skal sende kraften, 10 steg på hvor mye assist man vil ha. Selvmotsigelse? Akselerasjon er det eneste Model 3 har, og den er ubehagelig, til og med for sjåfør. Alt annet minner meg om en Toyota Yaris. Prishoppet til Model S merkes på alt. 4 Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 15. november 2021 Del Skrevet 15. november 2021 Serpentbane skrev (1 time siden): Folk i VW kan være så irriterte de bare vil, men Diess har rett, og om de fortsetter i samme tralten vil de ikke jobbe for VM i fremtiden. Det spørs jo hva som menes med samme tralten. Ettersom VAG er det bilkonsernet for tiden som bruker mest på både FoU utvikling generellt og elbil FoU generellt, så kan det nok hende at det er akkurat den tralten de skal fortsette i 🙂 2 Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet 15. november 2021 Del Skrevet 15. november 2021 1 hour ago, Del said: Aner ikke, det var du som dro inn Model S. Når du fant det opportunt så lot du som om du skrev Model S Plaid istedet. Vil du at jeg skal finne frem sitatene fra deg igjen? Selvmotsigelse? Akselerasjon er det eneste Model 3 har, og den er ubehagelig, til og med for sjåfør. Alt annet minner meg om en Toyota Yaris. Prishoppet til Model S merkes på alt. Ja bare å finne frem. Jeg utfordret på at man skulle finne en bil som slo Tesla. Taycan ble da dratt frem og sammenlignet mot TM3. når jeg sier at en Model S slår Taycan, så er det jo ganske innlysende at jeg snakker om den Model S som faktisk slår en Taycan. 2 Lenke til kommentar
Serpentbane Skrevet 15. november 2021 Del Skrevet 15. november 2021 AL123 skrev (50 minutter siden): Det spørs jo hva som menes med samme tralten. Ettersom VAG er det bilkonsernet for tiden som bruker mest på både FoU utvikling generellt og elbil FoU generellt, så kan det nok hende at det er akkurat den tralten de skal fortsette i 🙂 Poenget er at han påpeker en del painpoints, og hvor selskapet ligger etter. Hvor de skal fokusere, hva som er viktig i markedet, hvem deres konkurrenter er, og hvem som i stor grad styrer retningen på utviklingen, og dette møtes av stor missnøye internt. Det er stor motvilje for å anerkjenne at markedet med ett har gått fra å være ett der de tyske (europeiske) regjerte fra at teknologisk og fremoverlent ståsted, til et der man må kaste mye av det man var på sjøen, starte på nytt, samtidig som man utfordres av nye konkurrenter som tar veldig mye av fokuset, om enn ikke nødvendigvis salgstallene, enda. Ja, platformen til ID-bilen er god, ja de har gjort mye med teknologi, men de leker fremdeles catchup, de er ikke frampå. Og konsernet virker ikke å være enhetlig om veien vidre. Noen henger igjen i fordoms tid basert på det jeg leser rundt omkring. Da er masse penger brukt på FOU bare en liten del av det som trengs. 1 Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 15. november 2021 Del Skrevet 15. november 2021 Serpentbane skrev (14 minutter siden): Poenget er at han påpeker en del painpoints, og hvor selskapet ligger etter. Hvor de skal fokusere, hva som er viktig i markedet, hvem deres konkurrenter er, og hvem som i stor grad styrer retningen på utviklingen, og dette møtes av stor missnøye internt. Det er stor motvilje for å anerkjenne at markedet med ett har gått fra å være ett der de tyske (europeiske) regjerte fra at teknologisk og fremoverlent ståsted, til et der man må kaste mye av det man var på sjøen, starte på nytt, samtidig som man utfordres av nye konkurrenter som tar veldig mye av fokuset, om enn ikke nødvendigvis salgstallene, enda. Ja, platformen til ID-bilen er god, ja de har gjort mye med teknologi, men de leker fremdeles catchup, de er ikke frampå. Og konsernet virker ikke å være enhetlig om veien vidre. Noen henger igjen i fordoms tid basert på det jeg leser rundt omkring. Da er masse penger brukt på FOU bare en liten del av det som trengs. Tror nok det er mye skremsel og BS i denne talen, på samme måte som når feks Musk taler. Sannsynligvis ment som skremsel ovenfor tyske myndigheter. Feks dette med at VW bruker 30t på å bygge en elbil. Veldig rart om VW skulle gå fra å ha noe av det beste produkjsonapparatet i verden til noe av det dårligst, sånn rett over natten. Like rart ville det være om VAG skulle gå for å være blandt de mest innovative bilkonsernene til å bli en hodeløs kylling, sånn helt over natten. Nå kjenner jeg ikke mye til Diess, men forgjengerene hans har vært blandt de mest profilerte i industrien, nettopp på grunn av sin innovasjonskraft og forretningsteft. Hvis Diess er så ubrukelig som det fremstår her, så ville nok styret ha byttet han ut for lenge siden. 2 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 15. november 2021 Del Skrevet 15. november 2021 bzzlink skrev (2 timer siden): Jeg utfordret på at man skulle finne en bil som slo Tesla. Hos Bugatti Rimac, så finner du Nevera. Porsche's Taycan serie vil nok ikke være deres øverste modell i deres portefølge. Det er nok av modeller som skal elektrifiseres, og ting planlegges for å passe en komplett modell portefølge over tid hos disse gutta. Skal man se på hva de er i stand til, så kikker man mot motorsporten de involverer seg med. 1 Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet 15. november 2021 Del Skrevet 15. november 2021 2 minutes ago, oophus said: Hos Bugatti Rimac, så finner du Nevera. Porsche's Taycan serie vil nok ikke være deres øverste modell i deres portefølge. Det er nok av modeller som skal elektrifiseres, og ting planlegges for å passe en komplett modell portefølge over tid hos disse gutta. Skal man se på hva de er i stand til, så kikker man mot motorsporten de involverer seg med. Ja det er bra VAG har innsett at de trengte litt hjelp, og kjøpte opp (via litt omveier) Rimac. Taycanen blir en knallbra bil så fort de får på plass en skikkelig drivlinje i den. De greiene som sitter i den nå bærer preg av å være satt sammen av hyllevare fra Bosch. Og så har de satt Porsche ingeniørene på saken for å forsøke å gjøre den konkurransedyktig. Som fant ut at de måtte kjøre på med utveksling på bakmotoren, og et clutchsystem på frontmotoren for å klare å komme i nærheten av prestandaen til konkurrenten 1 1 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 15. november 2021 Del Skrevet 15. november 2021 bzzlink skrev (1 minutt siden): Ja det er bra VAG har innsett at de trengte litt hjelp, og kjøpte opp (via litt omveier) Rimac. Litt som Tesla trengte hjelp når de kjøpte opp Maxwell? For et merkelig argument. Det å være stor gir slike fordeler, og det er merkelig å skulle anta at man fortsatte å ikke kjøpe opp teknologi der man ser de kan utnyttes for å gjøre seg selv sterkere. Et firma som er spekket med spisskompetanse som de allerede har kjøpt løsninger fra er en åpenbar oppkjøpskanditat. Mate Rimac ville ikke selge alt, og de fikk til en god deal gjennom Porsche og Bugatti. En deal som vil styrke både Porsche og Bugatti i det øverste segmentet. Uansett, du spurte og du fikk svar angående hvem som leder på teknologi. bzzlink skrev (4 minutter siden): Taycanen blir en knallbra bil så fort de får på plass en skikkelig drivlinje i den. Kan du forklare hvorfor den er dårlig? Så ekstremt vanskelig er det ikke å kaste inn ei ekstra motor av en av de de allerede har for å lage en 3-motors variant for å ikke la hestekrefter være et problem på ei bane med mange lengre strekker hvor dette gir nok utslag. bzzlink skrev (6 minutter siden): Som fant ut at de måtte kjøre på med utveksling på bakmotoren, og et clutchsystem på frontmotoren for å klare å komme i nærheten av prestandaen til konkurrenten Det er bedre det Tesla gjorde med å gjøre et forsøk på 2 gir før de måtte skrape ideen pga de ikke fikk det til? 2 Lenke til kommentar
Serpentbane Skrevet 15. november 2021 Del Skrevet 15. november 2021 AL123 skrev (1 time siden): Tror nok det er mye skremsel og BS i denne talen, på samme måte som når feks Musk taler. Sannsynligvis ment som skremsel ovenfor tyske myndigheter. Feks dette med at VW bruker 30t på å bygge en elbil. Veldig rart om VW skulle gå fra å ha noe av det beste produkjsonapparatet i verden til noe av det dårligst, sånn rett over natten. Like rart ville det være om VAG skulle gå for å være blandt de mest innovative bilkonsernene til å bli en hodeløs kylling, sånn helt over natten. Nå kjenner jeg ikke mye til Diess, men forgjengerene hans har vært blandt de mest profilerte i industrien, nettopp på grunn av sin innovasjonskraft og forretningsteft. Hvis Diess er så ubrukelig som det fremstår her, så ville nok styret ha byttet han ut for lenge siden. Å produsere en bil etter ny standard er mer enn bare produksjonslinjer. Og produksjonslinjer er mer enn bare å bolte karosseri. Det er mye nytt i en bransje som tidligere slet med med å oppdatere klokka i speedometeret samtidig med klokka på den integrerte stereo/infotainmentløsningen som i sin helhet ble levert av Sony etc. Jeg sier ikke at VW ikke klarer det, men om Diess får så mye kritikk som det påstås i denne artikkelen for å si disse tingene, for å se mot Tesla og de nye kinesiske aktørene, for ikke å snakke om andre startups som snart er på markedet med noen veldig gjennomførte produkter, så er det resten av organisasjonen som er på feil spor. Det er poenget mitt. 2 1 Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 15. november 2021 Del Skrevet 15. november 2021 Serpentbane skrev (3 minutter siden): Å produsere en bil etter ny standard er mer enn bare produksjonslinjer. Og produksjonslinjer er mer enn bare å bolte karosseri. Det er mye nytt i en bransje som tidligere slet med med å oppdatere klokka i speedometeret samtidig med klokka på den integrerte stereo/infotainmentløsningen som i sin helhet ble levert av Sony etc. Jeg sier ikke at VW ikke klarer det, men om Diess får så mye kritikk som det påstås i denne artikkelen for å si disse tingene, for å se mot Tesla og de nye kinesiske aktørene, for ikke å snakke om andre startups som snart er på markedet med noen veldig gjennomførte produkter, så er det resten av organisasjonen som er på feil spor. Det er poenget mitt. Det er mer gammlet enn det er nytt. Elektronikken er den enkleste og billigste delen av en bil, eldrift har gjort det enda enklere. Jeg har besøkt en del fabrikker, så jeg vet hva en produksjonslinje er. 2 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 15. november 2021 Del Skrevet 15. november 2021 Serpentbane skrev (5 minutter siden): Jeg sier ikke at VW ikke klarer det, men om Diess får så mye kritikk som det påstås i denne artikkelen for å si disse tingene, for å se mot Tesla og de nye kinesiske aktørene, for ikke å snakke om andre startups som snart er på markedet med noen veldig gjennomførte produkter, så er det resten av organisasjonen som er på feil spor. Det er poenget mitt. Det er en melding til regjeringen i Tyskland. Se hva Asiaterne og nå regjeringen i USA gjør for å bygge opp og frem elbilene med subsidier. Trur du Diess tenker det hadde vært kjekt med samme hjelp? 1 Lenke til kommentar
Serpentbane Skrevet 15. november 2021 Del Skrevet 15. november 2021 AL123 skrev (1 minutt siden): Det er mer gammlet enn det er nytt. Elektronikken er den enkleste og billigste delen av en bil, eldrift har gjort det enda enklere. Jeg har besøkt en del fabrikker, så jeg vet hva en produksjonslinje er. Og like vel var det poengtert at omlegging av produksjonslinjer var et stort og dyrt problem, og utvikling av elektriske platformer like så. Det er ikke så rett fram som å bare trykke på en knapp og så er man oppe på ny bil. Elektronikken i en helhetlig sammenhengende HW og SW suite er ikke så enkelt som du vil ha det til. VW brukte jo lenger tid på å få på plass dette til ID bilene enn de brukte på å få bilene til markedet, og selv da skorter det mange steder enda. 1 1 Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet 15. november 2021 Del Skrevet 15. november 2021 2 minutes ago, oophus said: Litt som Tesla trengte hjelp når de kjøpte opp Maxwell? For et merkelig argument. Det å være stor gir slike fordeler, og det er merkelig å skulle anta at man fortsatte å ikke kjøpe opp teknologi der man ser de kan utnyttes for å gjøre seg selv sterkere. Et firma som er spekket med spisskompetanse som de allerede har kjøpt løsninger fra er en åpenbar oppkjøpskanditat. Mate Rimac ville ikke selge alt, og de fikk til en god deal gjennom Porsche og Bugatti. En deal som vil styrke både Porsche og Bugatti i det øverste segmentet. Uansett, du spurte og du fikk svar angående hvem som leder på teknologi. Kan du forklare hvorfor den er dårlig? Så ekstremt vanskelig er det ikke å kaste inn ei ekstra motor av en av de de allerede har for å lage en 3-motors variant for å ikke la hestekrefter være et problem på ei bane med mange lengre strekker hvor dette gir nok utslag. Det er bedre det Tesla gjorde med å gjøre et forsøk på 2 gir før de måtte skrape ideen pga de ikke fikk det til? Nei, sa jo at det var lurt av de å kjøpe Rimac. De har frigjøringsclutch på frontmotor fordi de enten ikke fikk tak i, eller ikke klarte å lage en sterk nok induksjonsmotor. De har utveksling på bakmotoren fordi de ikke fikk tak i eller klarte å lage en som gikk på høyt nok turtall. Nei det er ikke bare å kaste inn en ekstra motor. Taycanens batteripakke går allerede varm og får powerloss ved høyt effektuttak over tid av det jeg har sett når folk «hammer it» på autobahn. Dersom de kaster inn en motor til, så må de endre design på batteriet sitt, slik at de har mulighet til å styre kjøling bedre. Hjelper ikke med en ekstra motor når det ikke finnes mer kraft å sende til den 1 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 15. november 2021 Del Skrevet 15. november 2021 bzzlink skrev (1 minutt siden): De har frigjøringsclutch på frontmotor fordi de enten ikke fikk tak i, eller ikke klarte å lage en sterk nok induksjonsmotor. Trur du på det du selv sier? Eller kan det tenkes at motorene som nå utvikles utvikles for å passe en betydelig større modellportefølje? Det å skulle starte nå og lage modellspesifikke motorer for å maksimere kun én modell er en håpløs strategi. Det er slikt man har Rimac for som får godt betalt for slikt. Dog de ulike motorene som Porsche har tilgjengelig derifra bygges ikke kjapt nok, selv om de nok fint kunne ha solgt dem med påslag i kjøretøyet. bzzlink skrev (4 minutter siden): De har utveksling på bakmotoren fordi de ikke fikk tak i eller klarte å lage en som gikk på høyt nok turtall. Eller så lagde de den slik at de kunne utnytte en motor som skal masseproduseres for å passe ei større modellportefølje og samtidig få betydelig mer fart og høyere effektivitet i autobahn-hastigheter gjennom et ekstra gir. bzzlink skrev (5 minutter siden): Nei det er ikke bare å kaste inn en ekstra motor. Taycanens batteripakke går allerede varm og får powerloss ved høyt effektuttak over tid av det jeg har sett når folk «hammer it» på autobahn. Dersom de kaster inn en motor til, så må de endre design på batteriet sitt, slik at de har mulighet til å styre kjøling bedre. Du tenker det er vanskelig å skulle oppgradere kjølingen sammen med det å lage en e-aksel for 2 motorer? Jeg tenker nok at Porsche heller satte stopp der, enn å la det gå varmt i bremsene slik man opplever det hos Plaid. Tesla velger altså å spare penger på en kritisk del og bremser, mens Porsche stopper kostnadene for nybilprisen ved et sted et ekstremt fåtall vil merke den. 1 Lenke til kommentar
Del Skrevet 15. november 2021 Del Skrevet 15. november 2021 bzzlink skrev (På 9.11.2021 den 22.20): Ok, nevn en bil som slår en Tesla på 2 av disse punktene Hestekrefter laveste forbruk Høy toppfart Høy ladehastighet Det var vel omtrent her det startet. Når du så ble konfrontert med Taycan som eksempel fnøys du fordi den var dyr. Når jeg ga deg et eksempel fra VW som også knuser alle Tesla på pris, så preller det av som vann på gåsa. Nå har du selv dratt frem at Model S Plaid er det eneste fra Tesla som holder Taycan på bane, 1% raskere med 60% mer effekt, og det beviser vel kun at kjøreegenskapene til Plaid ligger langt bak Taycan. Du har vel ennå ikke demonstrert noe annet enn at du liker Tesla litt over normalt godt. 3 1 Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet 15. november 2021 Del Skrevet 15. november 2021 3 minutes ago, oophus said: Trur du på det du selv sier? Eller kan det tenkes at motorene som nå utvikles utvikles for å passe en betydelig større modellportefølje? Det å skulle starte nå og lage modellspesifikke motorer for å maksimere kun én modell er en håpløs strategi. Det er slikt man har Rimac for som får godt betalt for slikt. Dog de ulike motorene som Porsche har tilgjengelig derifra bygges ikke kjapt nok, selv om de nok fint kunne ha solgt dem med påslag i kjøretøyet. Eller så lagde de den slik at de kunne utnytte en motor som skal masseproduseres for å passe ei større modellportefølje og samtidig få betydelig mer fart og høyere effektivitet i autobahn-hastigheter gjennom et ekstra gir. Du tenker det er vanskelig å skulle oppgradere kjølingen sammen med det å lage en e-aksel for 2 motorer? Jeg tenker nok at Porsche heller satte stopp der, enn å la det gå varmt i bremsene slik man opplever det hos Plaid. Tesla velger altså å spare penger på en kritisk del og bremser, mens Porsche stopper kostnadene for nybilprisen ved et sted et ekstremt fåtall vil merke den. Ja du understreker det jeg mener. At drivlinjen i en Taycan er subpar. Den er egentlig laget for å sitte i noe annet. For å gi den spotsbilprestanda måtte de komme opp med kvasiløsninger som la til vekt og kompleksitet. Hvordan tenker du at de skal oppgradere kjølingen med den batteriteknologien de bruker? Da trenger de mere plass i såfall. Og da blir bilen høyere. Og da får de dårligere aero osv. 1 1 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 15. november 2021 Del Skrevet 15. november 2021 bzzlink skrev (1 minutt siden): Ja du understreker det jeg mener. At drivlinjen i en Taycan er subpar. Er nok mest du som ignorerer det jeg sier. Når Porsche skulle lage Taycan, så kikker de selvfølgelig videre ut i sin modellportefølje i tillegg til at komponentene skal skalere i begge retninger, inklusive Audi sin modellportefølje. Dette er på ingen måte hva Porsche vil levere når de skal maksimere teknologien, den ser du først og fremst i motorsporten der kostnader ikke setter føringer for hva man kan og ikke kan gjøre ut til en bil mot salg. bzzlink skrev (4 minutter siden): Den er egentlig laget for å sitte i noe annet. Den er laget for å skalere ja. Et modellspesifikt understell som gjør det 1% bedre på 60% mer hestekrefter på en bane som gir god avanse for hestekrefter i Plaid mot understell og teknologi som skalerer over flere modeller i en større modellportefølje på tvers av Porsche og Audi er imponerende syns du? Tesla involverer seg ikke i motorsport fordi det ikke ville vært god PR. Porsche gjør det, og har en årrekke med medaljer og topp-noteringer. Det vil de gjøre nå også når man skal mer og mer inn i den elektriske verdenen, og du er rimelig naiv om du tenker at Porsche ikke kommer til å lansere modeller med både 3 og 4 elmotorer i seg inn i fremtiden. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå