Gå til innhold

Volkswagen-sjefens advarsel: – I dag er det Tesla som setter standarden


Anbefalte innlegg

1 hour ago, bzzlink said:

Men hva er alternativet? Jeg er enig i at Tesla burde sagt ifra, «Vi har oppdaget fremskreden degradering av batteriet i din bil på grunn av mye hurtiglading» «vi begrenser derfor hastigheten for å sikre at batteriet ditt ikke går i stykker»

VI må huske at denne bilen ble laget i 2012. Sammenlignbare biler fra andre produsenter kom ikke før i 2018 (etron) Så her vet vi ikke helt om Tesla sin løsning er god eller dårlig sammenlignet med andre før om en 7 års tid.  

Som Bjørn Nyland oppgir hadde han byttet batteripakken men bilen ble likevel "nerfet" på hurtiglading uten å ha mulighet til å velge det bort.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
5 minutes ago, Theo343 said:

Som Bjørn Nyland oppgir hadde han byttet batteripakken men bilen ble likevel "nerfet" på hurtiglading uten å ha mulighet til å velge det bort.

Ja batteriet ble byttet til et refurb batteri etter 1 år. Hvordan har det noe med utsagnet mitt å gjøre?

Lenke til kommentar
17 minutes ago, bzzlink said:

Ja batteriet ble byttet til et refurb batteri etter 1 år. Hvordan har det noe med utsagnet mitt å gjøre?

Kun presisering. Vi er vel enige i at en bilprodusent bør oppgi dette og kanskje også ha en "jeg aksepterer endringen" når slikt utføres. Fremfor at den utføres automatisk når den slags endringer  er med i pakken.

Samt hvorfor blir ikke endringen reversert når man bytter batteripakke? Refurb eller ei. Refurb kan være god som ny når man kun beholder de beste cellene.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (3 timer siden):

Jeg vet ikke helt hvor jeg skal begynne å forklare, når du mener at en drivlinje ikke kan måles med å se på kombinasjon av effekt, akselerasjon, toppfart.

Det var toppfart vi diskuterte, og selv der var det umulig å enes om elementære fakta. Da har det liten hensikt å utvide diskusjonen til andre aspekter. Men det er søndag, så hvorfor ikke. Faktisk knuser Taycan Model S på effekt/akselerasjon der det er interessant, på bane. Det var et spesifikt designmål for Porsche at akselerasjon/effekt skulle unngå fade slik Model S har når du har flere etter hverandre (slik du har etter hver sving på bane). De lykkes. Hvis du faktisk ønsker å snakke om drivlinje må du se på ting som effektivitet i inverter, der har du typisk hatt 10% tap på biler, men det er et problem penger kan løse. Hvis du vil se på rekkevidden (og toppfart) til Taycan må du ta med dekkvalg. TeslaBjørn var den som demonstrerte det. Vil du jeg skal finne det til deg?

Har du kjørt Taycan, Model S/3? Nei, trodde vel ikke det. Anbefaler deg å prøve, det gir et litt annet perspektiv.

Endret av Del
Typo
  • Liker 6
Lenke til kommentar
8 hours ago, Del said:

Det var toppfart vi diskuterte, og selv der var det umulig å enes om elementære fakta. Da har det liten hensikt å utvide diskusjonen til andre aspekter. Men det er søndag, så hvorfor ikke. Faktisk knuser Taycan Model S på effekt/akselerasjon der det er interessant, på bane. Det var et spesifikt designmål for Porsche at akselerasjon/effekt skulle unngå fade slik Model S har når du har flere etter hverandre (slik du har etter hver sving på bane). De lykkes. Hvis du faktisk ønsker å snakke om drivlinje må du se på ting som effektivitet i inverter, der har du typisk hatt 10% tap på biler, men det er et problem penger kan løse. Hvis du vil se på rekkevidden (og toppfart) til Taycan må du ta med dekkvalg. TeslaBjørn var den som demonstrerte det. Vil du jeg skal finne det til deg?

Har du kjørt Taycan, Model S/3? Nei, trodde vel ikke det. Anbefaler deg å prøve, det gir et litt annet perspektiv.

Model S slo Taycan på Nurburgring her for litt siden med 7 sekunder, så du må gå igjennom argumentene dine i lys av det. Model S Plaid knuser Taycan på alt bortsett fra elgtesten av det jeg har sett.

Jeg nevnte i første posten min flere kriterier for å måle om en drivlinje setter standarden for andre.

Alle drivlinjer måles jo på akselerasjon, toppfart, forbruk (og serviceintervall)
Hvis du bare skal akselerere så er det bare å gire for akselerasjon, da mister du toppfart. Du kan kompensere med høyt turtall, men da får du høyt forbruk og lave service intervall.

Så for å klare akselerasjon og toppfart uten utveksling slik Tesla klarer, og ingen andre er i nærheten av, må man ha høyt dreiemoment, høy effekt og høyt turtall. Uten at verken batteriet og drivverket går varmt.

Og hvis du vil ta en pissing contest på banekjøring, så eier jeg en Model 3 LR, som jeg har vært på Våler banen med. Har ikke kjørt Taycan. Men eide en Panamera 4S, som jeg har banekjørt.

Det er ikke noe tvil om at Porsche vinner på understell og bremser. Men hjelper lite når drivlinja ikke klarer å henge med.

Endret av bzzlink
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (25 minutter siden):

https://www.topgear.com/car-news/electric/tesla-model-s-plaid-has-set-ev-record-nurburgring

Her er filmen av rekordrunden. Og hvis du har logget noen runder på ringen, så sette dette ting i perspektiv. Fytti hælvete som den bilen går.

 

Har sett den. jevnbyrdig med familiebiler med halve effekten. Viste ikke at det var en Taycan S i samme test.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (1 time siden):

Model S slo Taycan på Nurburgring her for litt siden med 7 sekunder, så du må gå igjennom argumentene dine i lys av det. Model S Plaid knuser Taycan på alt bortsett fra elgtesten av det jeg har sett.

Nei, Model S var ikke i nærheten en gang. Model S Plaid er en annen bil, med en ny drivlinje. Model 3 er også bedre på gjentatte akselerasjoner enn gamle Model S. Jeg har ikke prøvd noen Model S Plaid ennå, så jeg skal ikke uttale meg om den.

bzzlink skrev (1 time siden):

Og hvis du vil ta en pissing contest på banekjøring, så eier jeg en Model 3 LR, som jeg har vært på Våler banen med. Har ikke kjørt Taycan. Men eide en Panamera 4S, som jeg har banekjørt.

Vålerbanen passer godt for en gocart. Så du har gått fra en Panamera til en Model 3?  Da skjønner jeg hvorfor du er så aggressiv. Model 3 er en drittbil.

 

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
16 hours ago, AL123 said:

Har sett den. jevnbyrdig med familiebiler med halve effekten. Viste ikke at det var en Taycan S i samme test.

Du visste ikke at Taycan holdt den offisielle rekorden for produksjonselbiler?

Og du visste ikke at 2021 Model S slår Taycan nedi støvlene og setter standarden for elektrisk drivlinje? Som jo er det denne diskusjonstråden handler om. 

Men nå vet du.

Endret av bzzlink
  • Liker 4
Lenke til kommentar
15 hours ago, Del said:

Nei, Model S var ikke i nærheten en gang. Model S Plaid er en annen bil, med en ny drivlinje. Model 3 er også bedre på gjentatte akselerasjoner enn gamle Model S. Jeg har ikke prøvd noen Model S Plaid ennå, så jeg skal ikke uttale meg om den.

Vålerbanen passer godt for en gocart. Så du har gått fra en Panamera til en Model 3?  Da skjønner jeg hvorfor du er så aggressiv. Model 3 er en drittbil.

 

Hvorfor i huleste skulle man sammenligne med en gammel Model S?

Egentlig er bilkjøring på bane totalt uinteressant. For uansett hvor rå en bil er, blir det som å sitte å slappe av i en stressless sammenlignet med å kjøre motorsykkel.

Model 3 er en helt fantastisk bil! For 550k så får du en bil som trekker på alle 4, 0-100 på 3.3, full kontroll over hvor man skal sende kraften, 10 steg på hvor mye assist man vil ha. 

Den kjører ifra fossilkonkurrentene sine (C63, M3), som koster det dobbelte, på mange baner. I hvert fall i én runde da... Og hvis man oppgraderer bremser og understell litt sånn at man slipper å sitte på dørtrekket i svingene, så er det en ganske dugende banebil, til å være elbil.

Så kan man sitte å sutre over at de har fokusert på drivlinje og ikke noe av det andre. Og at de som har satt dem sammen har hatt altfor mye pommes frites-fett på fingra, men det er jo ingen andre som er i nærheten når det gjelder en billig sportslig elbil.

I tillegg så har man faktisk plass til familien, sånn at man kan bruke av familie budsjettet til å kjøpe den, da blir det mer penger igjen på hobbybuldsjettet.

Endret av bzzlink
komma,
  • Liker 3
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (32 minutter siden):

Du visste ikke at Taycan holdt den offisielle rekorden for produksjonselbiler?

Og du visste ikke at 2021 Model S slår Taycan nedi støvlene og setter standarden for elektrisk drivlinje? Som jo er det denne diskusjonstråden handler om. 

Men nå vet du.

Joda, jeg viste at en taycan hadde rekord rundt ringen, men det var jo ikke toppmodellen. Rekorden ble satt med en standard turbomodel med 400hk mindre enn Plaid.Trodde kanskje du hadde noe nytt å komme med. At Plaid ikke slo Porschen med mer en 1,5% sekunder er vel det stikk motsatte av imponerende, og er vel ikke noe bevis på overlegen drivlinje. Snarere tvert imot.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (1 time siden):

Så kan man sitte å sutre over at de har fokusert på drivlinje og ikke noe av det andre. Og at de som har satt dem sammen har hatt altfor mye pommes frites-fett på fingra,

Akkurat samme argumentet brukte enkelte bilentusiaster med bart og skinnvest om biler som RAM og Challenger med Hemi også, uten at noen hørte på dem. Ikke noe nytt fra USA der med andre ord.

bzzlink skrev (1 time siden):

men det er jo ingen andre som er i nærheten når det gjelder en billig sportslig elbil.

Det skyldes vel først og fremst 2 faktorer. 1. Enkelte, og da spesiellt de som ikke er veldig bilinteresserte setter ofte likhetstegn mellom 0-100 og sportslig 2.Tesla er de eneste som lager en rimelig, elektrisk sedan. Så får vi se ståa an når i4 dukker opp...

Uansett moro at du er fornøyd med bilen din, men har lite med diskusjonen omkring forsprang i drivlinje å gjøre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
45 minutes ago, AL123 said:

Akkurat samme argumentet brukte enkelte bilentusiaster med bart og skinnvest om biler som RAM og Challenger med Hemi også, uten at noen hørte på dem. Ikke noe nytt fra USA der med andre ord.

Det skyldes vel først og fremst 2 faktorer. 1. Enkelte, og da spesiellt de som ikke er veldig bilinteresserte setter ofte likhetstegn mellom 0-100 og sportslig 2.Tesla er de eneste som lager en rimelig, elektrisk sedan. Så får vi se ståa an når i4 dukker opp...

Uansett moro at du er fornøyd med bilen din, men har lite med diskusjonen omkring forsprang i drivlinje å gjøre.

Av det man kan se av BMW i4, så ser det ut som drivlinja er den del dårligere en Tesla sin på papiret?

Dårligere akselerasjon, rekkevidde, toppfart. Skulle tro at BMW klarer å skrell av noen kg her på et eller annet tidspunkt også? Veier et halvt tonn mer enn Model 3....

 

 

BMW i4 M50

TM3P

Akselerasjon 0-100

3,9

3,3

Toppfart

225 km/t

261 km/t

HK

400kW

Ikke oppgitt

Ladehastighet

200kW

250kW

Vekt

2290kg

1850kg

WLTP

510km

547km

Batteri netto

80,7kWh

78kWh(?)

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (4 minutter siden):

Av det man kan se av BMW i4, så ser det ut som drivlinja er den del dårligere en Tesla sin på papiret?

Dårligere akselerasjon, rekkevidde, toppfart. Skulle tro at BMW klarer å skrell av noen kg her på et eller annet tidspunkt også? Veier et halvt tonn mer enn Model 3....

 

 

BMW i4 M50

TM3P

Akselerasjon 0-100

3,9

3,3

Toppfart

225 km/t

261 km/t

HK

400kW

Ikke oppgitt

Ladehastighet

200kW

250kW

Vekt

2290kg

1850kg

WLTP

510km

547km

Batteri netto

80,7kWh

78kWh(?)

 

For deg som kan utføre vitenskaplige analyser fra fakta i fra bilkort, ja. For oss andre, så blir nok svaret "aner ikke". Når det gjelder den mer subjektive "mest sportslig bil for pengene" så ville jeg nok sagt BMWn, selv om den koster ca 100k mer.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, AL123 said:

For deg som kan utføre vitenskaplige analyser fra fakta i fra bilkort, ja. For oss andre, så blir nok svaret "aner ikke". Når det gjelder den mer subjektive "mest sportslig bil for pengene" så ville jeg nok sagt BMWn, selv om den koster ca 100k mer.

Nå diskuterer vi jo drivlinje her.

Hvordan måler du drivlinjen til en bil?

Endret av bzzlink
  • Liker 2
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (4 minutter siden):

Nå diskuterer vi jo drivlinje her.

Hvordan måler du drivlinjen til en bil?

Spørs hva jeg vil måle. Hvordan jeg måler hvor langt fremme en drivlinje er? Det gjør jeg ikke. Men hvis en demonterer en motor eller girkasse, som jeg har gjort med dusinvis av IC-motorer så får man et vist inntrykk. En kan jo også måle til en viss grad, men da må man ha en hel haug med parametre som man ikke kan lese ut av en bils tekniske data. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
3 minutes ago, AL123 said:

Spørs hva jeg vil måle. Hvordan jeg måler hvor langt fremme en drivlinje er? Det gjør jeg ikke. Men hvis en demonterer en motor eller girkasse, som jeg har gjort med dusinvis av IC-motorer så får man et vist inntrykk. En kan jo også måle til en viss grad, men da må man ha en hel haug med parametre som man ikke kan lese ut av en bils tekniske data. 

Hva om du skal sammeligne drivlinjen til to forskjellige biler da?

Si en BMW 320D mot en BMW 320i

for å finne ut hvem av dem som passer best for deg? Hvordan gjør du det?

Endret av bzzlink
skriveleif
  • Liker 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (3 minutter siden):

Hva om du skal sammeligne drivlinjen til to forskjellige biler da?

Si en BMW 320D mot en BMW 320i

for å finne ut hvem av dem som passer best for deg? Hvordan gjør du det?

Da ser jeg på de bakerste bokstavene, og velger den med "i" bak. Diesel er for nyttetransport

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...