Gå til innhold

Volkswagen-sjefens advarsel: – I dag er det Tesla som setter standarden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
hekomo skrev (Akkurat nå):

Dette med USB-kontakter er noe helt nytt, og i en begrenset periode.

Ja, det en av metodene slik Tesla løser chipmangelen. Mon tru hva som mangler av det som ikke er like synlig. 

Slikt hadde vært greiere om folk fikk beskjed om det. Men de velger altså å levere fra seg bilene uten å informere om det. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
hekomo skrev (1 minutt siden):

Det bruker lidar, som krever ekstremt detaljerte kart og derfor ikke kan kjøre utenfor "skinnene" som er forhåndsdefinert? 🤣

Det å bruke LIDAR krever da ikke noe kart? Det er bare en av fordelene du får ut fra sensoren, at de bidrar til å produsere nøyaktige kart.  Du aner jo ikke hva det er engang - tydeligvis. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
hekomo skrev (11 minutter siden):

Eh, nei. Hvor henter du disse fantasiene fra egentlig?

Ikke si det er Tesla-hateren i Navigant Research, selskapet som hardnakket påstod at iPhone ville floppe og Apple ville bli utkonkurrert av Nokia og andre boomer-produsenter? 🤣

Det er alltid et eller annet. JD Power gjorde imot tesla - Tesla hateren i Navigant Research - den unøyaktige Autoindex - Forbrukerrådet med rekordantall av klager. Må være deilig å eie Tesla, det tror jeg virkelig, men fy søren så mye hjernevaska folk.

 

 

 

 

 

 

 

 🤣

  • Liker 6
Lenke til kommentar
hekomo skrev (15 minutter siden):

Eh, en reklamevideo fra Cruise der de kjører innenfor et begrenset område de har måttet lage ekstremt detaljerte kart over først, og som i realiteten er "cars on rails".

Hva er galt med å ha et kart egentlig? Kan du forklare det? Eksisterer det en rar underverden hvor det er ekstrapoeng for å komme seg fra A til B uten å vite noe om terrenget man opererer i? Spiller det noen rolle for de som bestiller en førerløs taxi om den husker hvordan ting ser ut?

Jeg vet at du ser på selvkjøring som en slags tivoliattraksjon hvor man kan sitte spent og følge med på om autonomiens svar på sjimpansen Julius klarer seg i et helt minutt før du må forhindre en livsfarlig manøver. Men i voksenverdenen så baserer man ikke forretningen på å svindle 100 000 fra mindre oppvakte mennesker på en "FSD Beta" som for alltid vil være sjanseløs.

Det du kaller et "begrenset område" er San Fransisco. Det man satser på er å fjerne en menneskelig sjåfør slik at man sparer 3-4 millioner i året på lønnsutgifter. Når dette blir bra nok vet ingen, bare at Waymo, Cruise og flere andre ligger i forkant. 

Cruise, Waymo og 6 andre selskaper har tillatelse til å opererere førerløse biler. Tesla har ikke en slik tillatelse. Har du spurt deg selv om hvorfor? Kan det være fordi det Tesla kaller Fulll Selvkjøring ville strøket på førerprøven før det var gått 5 minutter?

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 6
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (21 minutter siden):

Det er alltid et eller annet. JD Power gjorde imot tesla - Tesla hateren i Navigant Research - den unøyaktige Autoindex - Forbrukerrådet med rekordantall av klager. Må være deilig å eie Tesla, det tror jeg virkelig, men fy søren så mye hjernevaska folk.

Slå opp definisjonen av en kult og Tesla/Musk er 100% match.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
hekomo skrev (1 time siden):

 

Tesla har omprogrammert brikker for å jobbe seg rundt mangelen. VAG er et boomer-selskap som ikke har samme programvarekompetanse. Derfor sliter de.

Jepp, de klarer å redesigne hardware som de har brukt årevis på å bygge i løpet av et par uker, men de klarer ikke å lage egne USB kontakter....

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
hekomo skrev (1 time siden):

Er det ikke litt merkelig at noen som ikke har Model 3 engang, skal belære andre om bilen?

Nei, den er ikke ubehagelig. Den er ufattelig rå.

Fint om folk som ikke har bilen slutter å komme med åpenbart falske påstander om den.

Det er nok motsatt. De eneste som ser ut til å kunne si noe fornuftig om bilen er de som ikke eier den. Personlig er jeg sjokkert over hvor blinde eierne ofte er. Model S er en helt annen bil, Model 3 lyser budsjett over hele linja. Greit på en Yaris, ikke greit på en bil som koster en halv million uten avgifter. Men, men, verden vil som kjent bedras.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del skrev (1 minutt siden):

Det er nok motsatt. De eneste som ser ut til å kunne si noe fornuftig om bilen er de som ikke eier den. Personlig er jeg sjokkert over hvor blinde eierne ofte er. Model S er en helt annen bil, Model 3 lyser budsjett over hele linja. Greit på en Yaris, ikke greit på en bil som koster en halv million uten avgifter. Men, men, verden vil som kjent bedras.

Nå er det ikke alle som koster en halv million da, og til tross for byggekvaliteten, så vil jeg si den er et utrolig godt kjøp som rwd med det minste batteriet. Jeg har imidlertid til gode å se mange biler som er så dårlig bygget på denne siden av 2000 tallet. Unntaket må være alt annet av amerikansk bil, samt noe kinesiske og Malaysiske greier. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del skrev (24 minutter siden):

Det er nok motsatt. De eneste som ser ut til å kunne si noe fornuftig om bilen er de som ikke eier den. Personlig er jeg sjokkert over hvor blinde eierne ofte er. Model S er en helt annen bil, Model 3 lyser budsjett over hele linja. Greit på en Yaris, ikke greit på en bil som koster en halv million uten avgifter. Men, men, verden vil som kjent bedras.

🤣🤣 kan du spesifisere? Forøvrig får en model 3 til langt under en halv million med tilsvarende likt utstyr som de over. 

Hva er budsjett med:

Elektriske stoler med minne

Adaptiv cruise med styre assistent

Led matrise lys

Stort sett myke materialer(lite hard plast)

Innebygd spotify osv osv

Faux skinnseter, ikke tøy

Osv?

 

Endret av Salvesen.
  • Liker 2
Lenke til kommentar
hekomo skrev (1 time siden):

Tesla har omprogrammert brikker for å jobbe seg rundt mangelen. VAG er et boomer-selskap som ikke har samme programvarekompetanse. Derfor sliter de.

Dette har nok neppe med kompetanse å gjøre. Det er noe som heter "automotive grade" og det betyr at komponenter i bil skal kunne ha en levetid på 15 år under ekstreme temperatursvingninger, vibrasjoner og alt annet som hører med. Disse er det stor mangel på.

Tesla har tidliigere benyttet "consumer grade" dvs. komponenter som er laget for å vare i 5 år på noens skrivebord. Sannsynligvis så har Tesla gjort det samme nå. Bedre med bil ut fabrikkporten og høy aksjekurs i dag framfor å bekymre seg om ting som kan skje lenge etter at Musk har solgt seg ned i selskapet.

Tesla's Screen Saga Shows Why Automotive Grade Matters

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 minutt siden):

🤣🤣 kan du spesifisere? Forøvrig får en model 3 til langt under millionen med tilsvarende likt utstyr som de over. 

Hva er budsjett med:

Elektriske stoler med minne

Adaptiv cruise med styre assistent

Led matrise lys

Stort sett myke materialer(lite hard plast)

Innebygd spotify osv osv

Faux skinnseter, ikke tøy

Osv?

 

Det jeg har testet litt ordentlig er performance utgaven til drøyt 600.000,- Har ellers sittet på flere LR utgaver til stolte eiere (biter av meg tunga hver gang). Første du ser er manglende speedometer foran sjåfør. Sist jeg opplevde det var på en Toyota Yaris for svært mange år siden. Jada, jeg vet du og hekemo garanterer meg at det er en vanesak, og det må dere gjerne mene, men det er tull. Det handler kun om å spare penger. Alle som er interessert i en slik bil ønsker speedometer så lett tilgjengelig som overhodet mulig på norske veier. Demperne er akkurat like behagelige som i samme Yaris (jada, du må gjerne kalle det sportslig, men bilen er jo som overkokt spaghetti i 140). Stereoanlegget var også på nivå til en 15 år gammel Yaris, det var så grufullt at jeg måtte skru av spetakkelet. Da fikk jeg til det fulle nyte totalt manglende støydemping. Hekk, ikke en gang regnsensoren virket ordentlig, og den kunne ikke stilles inn heller. Setene, virkelig? Som sagt, Model S er en helt annen bil, Model 3 er laget på et altfor stramt budsjett. Det som er utrolig er at du kan få en BMW i4 M5 til samme pris.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
hekomo skrev (1 time siden):

Dette med USB-kontakter er noe helt nytt, og i en begrenset periode.

Så Ophus klager på Tesla for å gjøre det VW startet med? Nemlig å fjerne/ikke levere med HW folk forventet å få. Dette i tillegg til at de ringte/mailet kundene om at de ville måtte vente ekstra lenge på funksjoner de hadde bestilt og måtte betalt ekstra for eller velge en dårligere utstyrt bil for å ha sjanse til å få bil, bare noe forsinket i forhold til kontrakt. Og det tider som de likevel ikke klarer å levere på?

Tesla klarer jo tross alt å levere biler, og det med USB-kontaktene viser seg å være biler fra Freemont, og vil bli etterinstallert straks de får leveransene de venter på.

Igjen skinner det gjennom hvilken ensporet fremstilling han har. Klager ikke på VW når de starter med dette, men så snart Tesla fjerner noe mindre viktig utstyr de lover å levere snarest etter at delene kommer de i hende.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (1 minutt siden):

Så Ophus klager på Tesla for å gjøre det VW startet med? Nemlig å fjerne/ikke levere med HW folk forventet å få. Dette i tillegg til at de ringte/mailet kundene om at de ville måtte vente ekstra lenge på funksjoner de hadde bestilt og måtte betalt ekstra for eller velge en dårligere utstyrt bil for å ha sjanse til å få bil, bare noe forsinket i forhold til kontrakt. Og det tider som de likevel ikke klarer å levere på?

Tesla klarer jo tross alt å levere biler, og det med USB-kontaktene viser seg å være biler fra Freemont, og vil bli etterinstallert straks de får leveransene de venter på.

Igjen skinner det gjennom hvilken ensporet fremstilling han har. Klager ikke på VW når de starter med dette, men så snart Tesla fjerner noe mindre viktig utstyr de lover å levere snarest etter at delene kommer de i hende.

Joda, men nå har vel aldri VAG skrytt/bløffet om at de kan designe seg rundt harware problemene heller.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del skrev (Akkurat nå):

Det jeg har testet litt ordentlig er performance utgaven til drøyt 600.000,- Har ellers sittet på flere LR utgaver til stolte eiere (biter av meg tunga hver gang). Første du ser er manglende speedometer foran sjåfør. Sist jeg opplevde det var på en Toyota Yaris for svært mange år siden. Jada, jeg vet du og hekemo garanterer meg at det er en vanesak, og det må dere gjerne mene, men det er tull. Det handler kun om å spare penger. Alle som er interessert i en slik bil ønsker speedometer så lett tilgjengelig som overhodet mulig på norske veier. Demperne er akkurat like behagelige som i samme Yaris (jada, du må gjerne kalle det sportslig, men bilen er jo som overkokt spaghetti i 140). Stereoanlegget var også på nivå til en 15 år gammel Yaris, det var så grufullt at jeg måtte skru av spetakkelet. Da fikk jeg til det fulle nyte totalt manglende støydemping. Hekk, ikke en gang regnsensoren virket ordentlig, og den kunne ikke stilles inn heller. Setene, virkelig? Som sagt, Model S er en helt annen bil, Model 3 er laget på et altfor stramt budsjett. Det som er utrolig er at du kan få en BMW i4 M5 til samme pris.

🤣🤣🤣 anlegget scorer jo super bra i tester av fagfolk. Ja setene er behagelige for meg, men her er rumpen delt som de fleste sier.

Men ja, bilen er stiv og har en del støy. Absolutt enig i det. Men bilen har også enormt mye utstyr som ingen andre leverer på de billigste modellene sine. Men performance utgavene burde absolutt løftes litt for å gi premium følelsen over de billige modellene, ingen tvil om det.

Og slapp av, skal ikke mase om skjermen jeg. Rumpen er delt der også. Men her finnes det jo heldigvis løsninger for de som ønsker slikt :)

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (7 minutter siden):

Så Ophus klager på Tesla for å gjøre det VW startet med? Nemlig å fjerne/ikke levere med HW folk forventet å få. Dette i tillegg til at de ringte/mailet kundene om at de ville måtte vente ekstra lenge på funksjoner de hadde bestilt og måtte betalt ekstra for eller velge en dårligere utstyrt bil for å ha sjanse til å få bil, bare noe forsinket i forhold til kontrakt. Og det tider som de likevel ikke klarer å levere på?

Snakker du om ID. 3? Der kundene fikk vite om manglene før leveransen slik at de kunne velge selv om de tok imot bilen? Der de fikk kompensasjon om de tok imot iform av gratis felger og dekk og diverse andre steder i Europa?

Snowleopard skrev (7 minutter siden):

Igjen skinner det gjennom hvilken ensporet fremstilling han har. Klager ikke på VW når de starter med dette, men så snart Tesla fjerner noe mindre viktig utstyr de lover å levere snarest etter at delene kommer de i hende.

Forskjellen er informasjon og mangelen på den. Det er flaut å levere bil med åpenbare mangler uten at man informerer egne kunder om dem. 

Ei USB kontakt fra eller til ville nok ikke fjernet folk i å ta imot bilen om man var ærlig og sa ifra. Dog det kan fint få dem til å ikke ta imot neste bil når man nå vet at man må gå gjennom bilene med lupe for å se om man får det man betaler for, siden Tesla har en tendens til å gjøre slikt uten å si ifra. 

Endret av oophus
  • Liker 2
Lenke til kommentar
AL123 skrev (2 minutter siden):

Joda, men nå har vel aldri VAG skrytt/bløffet om at de kan designe seg rundt harware problemene heller.

Kan du vise til hvor Tesla har bløffet seg til å ha designe seg rundt hardware-problemer? Jeg vet de har snakket om å programmere seg rundt brikkemangel ved å bruke andre brikker til formål de ikke egentlig var designet for, men er det dette du mener de bløffer om? De får kredit mange andre steder for dette, så regner med du har noe håndfast å vise til, om du mener det er en bløff.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (4 minutter siden):

🤣🤣🤣 anlegget scorer jo super bra i tester av fagfolk.

Sier jo litt om hvor hardt verden vil bedras. Minner meg om lovprisningene Infinity fikk for sine høytalere en mannsalder siden. Riktignok hadde de et sett til NOK 500.000,- som var fantastisk, men alt under femti lapper var dritt. Folk kjøpte likefullt.

Salvesen. skrev (1 minutt siden):

Ja setene er behagelige for meg, men her er rumpen delt som de fleste sier.

eller så er den bare rævva.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del skrev (Akkurat nå):

Sier jo litt om hvor hardt verden vil bedras. Minner meg om lovprisningene Infinity fikk for sine høytalere en mannsalder siden. Riktignok hadde de et sett til NOK 500.000,- som var fantastisk, men alt under femti lapper var dritt. Folk kjøpte likefullt.

eller så er den bare rævva.

Nei det sier noe om din mening om verden bedrars. Vis gjerne til test fra fagfolk som viser til at anlegget er verre enn en gammel yaris..

Nei den er ikke ræva for meg. Men du synes vell yarisen er bedre her også og verden bedras, kun basert på egne antagelser såklart.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...