Gjest Slettet+6132 Skrevet 8. november 2021 Del Skrevet 8. november 2021 (endret) En kunde kjøpte for tre mnd siden en pyntelist til en bil som er 80 cm lang av kromplast som veier 150 g. Koster 50 USD. Fra Kina. Betaler med PayPal som belaster MasterCard. Greit så langt. Kjøper får ingen bekreftelse eller hører noe på 2 mnd. Etterlyser så varen hos selger pr epost to ganger uten svar. Kunden klager det inn for PayPal - som svarer at selger har oppgitt et standard trackingnr og et FedEx pakkenummer og avviser derfor klagen med påskrift om at trackingen viser at pakken er levert for en mnd siden, mottaker har kvittert med signatur. Det samme viser FedEx til. Pakkespesifikasjon hos FedEx granskes, og der står en ukjent adresse, ukjent signatur, samt at pakkens mål er 10x15x21 cm og veier 1 kg. Kjøper har selvsagt ikke sett pakka og ikke fått den oppfølgingen som vanligvis følger en FedEx pakke. Det er ikke plass til en helt stiv profillist på 80 cm i en pakke som er 21 cm, dessuten legger den ikke på seg 8-900 g på turen..... Kjøper får oppgitt en ny epostadresse til selger av PayPal og en epost sendes med opplysninger og ber om snarlig svar. Ikke besvart. Samtidig sendes opplysninger til PayPal og anke på klagen som ble avvist. Ikke besvart. Dermed er verken PayPal eller FedEx part i saken. Kredittkortselskapet er ikke kontaktet enda. Hva blir trolig resultatet, og hva bør kjøper gjøre nå? Jeg tror selger bevisst har brukt samme FedEx nummer på begge pakkene fordi de ikke gikk via samme betalingsmåte. Den andre sendingen ble nok betalt med kort, og da vil nummeret ikke kollidere i FedEx system eller i PayPal sitt system. Trackingnummeret er helt fake, det finnes ikke noe sted. Begge gikk til Norge. Derfor håper selger at det vil skape såpass forvirring at en (mindre begavet) kjøper anser pakken for tapt og selger kan bruke de uærlige pengene på ris, dumplings og sake. Endret 8. november 2021 av Slettet+6132 lagt til siste avsnitt Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 8. november 2021 Del Skrevet 8. november 2021 Er saken presentert for dårlig ovenfor paypal siden de synes det er greit? 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 8. november 2021 Del Skrevet 8. november 2021 mobile999 skrev (5 minutter siden): Er saken presentert for dårlig ovenfor paypal siden de synes det er greit? De har ikke lest lev seddel fra FedEx. Der er både helt fullstendig feil adresse, feil signatur og feil mål på pakka. Det er selvsagt dårlig av PayPal. Bevisstløshet. De skal ikke "dø i synden" for det der nei 👎 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 8. november 2021 Del Skrevet 8. november 2021 Da går du via kreditkortet. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 8. november 2021 Del Skrevet 8. november 2021 Dubious skrev (26 minutter siden): Da går du via kreditkortet. Ja. Det er klart. Når alle andre foregående løsninger er forsøkt. Først skal selger karnøfles, så PayPal og så går det et vidløftig reklamasjonsskjema til MasterCard. PayPal pleier å stenge ute "smarte" selgere for en uke eller mere. Da får de ikke ut eller inn penger. Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 8. november 2021 Del Skrevet 8. november 2021 42 minutes ago, Dart said: PayPal pleier å stenge ute "smarte" selgere for en uke eller mere. Da får de ikke ut eller inn penger. Tipper at det for disse "smarte selgerne" likevel lønner seg å holde på slikt. Det er iallefall svært viktig å gjøre alle mulige grep, slik at det ikke går upåaktet hen. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 8. november 2021 Del Skrevet 8. november 2021 Med til historien hører at FedEx sin representant ikke uttrykte noe behov for å se på forholdet til avsender eller registrere noe om saken på denne sendingens historikk. Mottaker har et hundretalls problemfrie fra og til transaksjoner på sin konto der. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 8. november 2021 Del Skrevet 8. november 2021 Nå ankom dommen fra PayPal: "Saken ble avgjort i din favør basert på informasjonen du har angitt." Kunden blir kreditert USD 50 fra PayPal på basis av opplysninger, dokumenter og søk bl a fra FedEx. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 9. november 2021 Del Skrevet 9. november 2021 geir__hk skrev (18 timer siden): Tipper at det for disse "smarte selgerne" likevel lønner seg å holde på slikt. Det er iallefall svært viktig å gjøre alle mulige grep, slik at det ikke går upåaktet hen. Det ble ikke rare timebetalingen for kjøper nei. Men irritasjonen driver fram hevnlysten, og slikt går ikke upåaktet hen etter hva jeg kan forstå av PayPal. Dette "hullet" burde vært tettet, men PayPal kan ikke se mottakers adresse ut fra FedEx sin leveringsseddel. De vet heller ikke størrelse og vekt på varen. De kan dermed ikke der se at det er en fake seddel. Kjøper måtte selv kontakte FedEx og spørre, og fikk bare vite at adressen ikke var kjøpers, men en annen et helt annet sted i Norge. PayPal sjekket lengden på varen og fant at pakka burde vært tre ganger lenger, minst 80 cm, ikke 21 cm. Esken er 3x30x90 cm i flg nettsiden og bildet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå