Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

longlife-motorolje

stamkunde

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
sedsberg skrev (5 minutter siden):

Kan se ut som det er 30.000km etter boka, men ser flere anbefaler 15000 til 20000. Du har ikke boka eller serviceheftet til bilen?

hva er kriterier når en måte vite hvilken biltype og motor det er? er det hvordan den er bygd opp?

Jeg ser i serviceheftet og det blitt gjort i juni 2020. Og siden da er bilen blitt kjørt 32000km. 

Endret av stamkunde
Lenke til kommentar

Kriteriene blir satt av bilprodusenten. Så man må vite hvilken produsent det er samt modellen, siden det kan variere fra motor til motor. Da kan man som regel søke seg fram. I værste fall kontakte et verksted for å spørre.

Så har du litt variasjoner ut i fra klima, kjøremønster og personlige preferanser. Noen liker å bytte olje oftere for å være sikre på at motoren skal holde lengst mulig.

Hvis man f.eks. stadig finner "majones" (tegn på fukt) under oljelokket så kan det være lurt å bytte litt oftere enn anbefalt.

Lenke til kommentar
Svein M skrev (1 time siden):

De fleste biler har 15000-20000 eller årlig, det som inntreffer først.

Men i de senere 10-15 år så har f.eks VW hatt modeller med 30000 km og 2 år, det som inntreffer først.

Betyr det at jeg har ikke dummet veldig mye ut? selv om jeg er passert med 2000km, og har snart 1,5 år siden sist? 

ja, jeg har bestilt time for å skifte olje fortløpende og det andre som hører med rundt det. 

Lenke til kommentar

Det er ikke krise. Faren er bare at hvis du fortsetter slik i mange år kan du risikere unormal motorslitasje.

Det er registerreim man ikke skal utsette for mye. Ryker den én gang betyr det ofte ny motor. Vet ikke om bilen din har registerreim dog.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (17 timer siden):

Kriteriene blir satt av bilprodusenten. Så man må vite hvilken produsent det er samt modellen, siden det kan variere fra motor til motor. Da kan man som regel søke seg fram. I værste fall kontakte et verksted for å spørre.

Så har du litt variasjoner ut i fra klima, kjøremønster og personlige preferanser. Noen liker å bytte olje oftere for å være sikre på at motoren skal holde lengst mulig.

Hvis man f.eks. stadig finner "majones" (tegn på fukt) under oljelokket så kan det være lurt å bytte litt oftere enn anbefalt.

2008 modell. 1,9 tdi.

Jeg skal virkelig skifte oftere. 

Tillegg spørsmål, tror du jeg kan holde bilen lenge? jeg liker bilen svært godt. 

Endret av stamkunde
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (3 minutter siden):

Det er ikke krise. Faren er bare at hvis du fortsetter slik i mange år kan du risikere unormal motorslitasje.

Det er registerreim man ikke skal utsette for mye. Ryker den én gang betyr det ofte ny motor. Vet ikke om bilen din har registerreim dog.

bilen var byttet registerreim når jeg kjøpte bilen. Jeg har kjørt siden jeg kjøpte bilen 130 000 km. Om jeg husker riktig så er det hver 150 000 km intervall å bytte registerreim. Stemmer det? 

Jeg vil bevare motoren lenge! Derfor skal jeg forkorte intervallet ved oljeskift. 

Lenke til kommentar

og jeg finner dette: 

Hvor langt kan man kjøre før man må bytte registerreim?

Registerreim må typisk skiftes omkring 100.000-150.000 kilometer bestemt av serviceintervallene. Utskiftning koster mellom 6.000 og 13.000 kroner, ifølge i NAF. Det er nemlig flere komponenter som inngår i reimens system og som bør skiftes samtidig
Lenke til kommentar

Jeg gav 5500,- for service på min VW sist. Det var oljeskift, oljefilter, bremsevæskebytte og fullstendig inspeksjon. Mulig det var noe mer også, men det er ganske typisk servicepris for merkeverksted. Ved oljebytte på girkasse og diverse i tillegg blir det selvsagt dyrere. Samme hvis noe må repareres eller byttes.

Kun oljebytte m/filter tror jeg du kan få veldig billig hos diverse mindre verksteder.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (26 minutter siden):

Jeg gav 5500,- for service på min VW sist. Det var oljeskift, oljefilter, bremsevæskebytte og fullstendig inspeksjon. Mulig det var noe mer også, men det er ganske typisk servicepris for merkeverksted. Ved oljebytte på girkasse og diverse i tillegg blir det selvsagt dyrere. Samme hvis noe må repareres eller byttes.

Kun oljebytte m/filter tror jeg du kan få veldig billig hos diverse mindre verksteder.

men finnes det intervall råd rundt bremesvæske og girolje? det er liksom ikke det som verksted nevner. 

Lenke til kommentar

Hvis du får tak i et servicehefte så skal alt stå der. Med anbefalte intervaller og alt. Det er greit å ha uansett for å holde styr på hva som blir gjort og ikke gjort. Du kan få tak i dette hos en VW-forhandler.

Bremsevæske er typisk 2 år. varierer fra merke til merke. Girkasse varierer stort avhengig av hva slags girkasse. DSG er vel hver 60.000km. Og har du DSG bør du absolutt ikke skofte på oljeskift!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...