Gå til innhold

Intensiverer kampen mot jammere i Norge


Gjest Marius B. Jørgenrud

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Frobe skrev (14 timer siden):

Sett opp passende detektorer på bomstasjoner, og samkjør resultatene med bombrikke eller kamera. Da kan man kjapt luke ut kjøretøy med aktive GPS-jammere.

Tror ikke vegvesenet eller tollen har nok budsjett til mer enn noen få x-ray scannere.. Aldri sett en på grensen i mitt liv heller, håper dog de får muligheten til å skaffe lignende utstyr som kan skanne biler for eks uten at den koster skjorta.

Lenke til kommentar
15 hours ago, Frobe said:

Sett opp passende detektorer på bomstasjoner, og samkjør resultatene med bombrikke eller kamera. Da kan man kjapt luke ut kjøretøy med aktive GPS-jammere.

Og før du vet ordet av det har man datatilsynet på nakken. Man kan da ikke drive å bruke data fra bomstasjoner til å identifisere kriminelle. 

Lenke til kommentar
15 hours ago, Frobe said:

Sett opp passende detektorer på bomstasjoner, og samkjør resultatene med bombrikke eller kamera. Da kan man kjapt luke ut kjøretøy med aktive GPS-jammere.

Jammerne er små og billige. Det er då lett og billig å "plante" dei på køyretøy utan at eigar eller sjåfør på køyretøyet veit om det. Gjer det mange nok gonger og det blir vanskeleg å straffe nokon for å ha jammer på køyretøyet om det ikkje kan bevisast kven som har plasert jammeren på køyretøyet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, MultiGamerClub said:

Tror ikke vegvesenet eller tollen har nok budsjett til mer enn noen få x-ray scannere.. Aldri sett en på grensen i mitt liv heller, håper dog de får muligheten til å skaffe lignende utstyr som kan skanne biler for eks uten at den koster skjorta.

Å oppdage en GPS jammer er mye enklere enn en røntgenmaskin. Alt du trenger er å detektere energi i GPS frekvensbåndene*. Hvis du finner en hyllevare radiokrets som kan tunes til de frekvensene med smalt nok passbåndfilter trenger du bare måle RSSI** så vet du om du er i nærheten av en sender. Du trenger ikke demodulere noe (En jammer sender sannsynligvis ikke noe annet enn støy uansett)

Hardwaren trenger ikke koste mer enn en noen tiere til en hundrelapp BOM kost. (Som naturligvis blir mye mer når det er et produkt)

*) 1575.42 MHZ og potensiellt 1227.6, men jeg tror den er bare for militær bruk

**) Received Signal Strength Indicator. Kan normalt leses ut digitalt av en integrert radiokrets.

  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
XIFXEGLO skrev (1 time siden):

Og før du vet ordet av det har man datatilsynet på nakken. Man kan da ikke drive å bruke data fra bomstasjoner til å identifisere kriminelle. 

Må man ha vanntette skiller mellom AutoPASS og jamme-deteksjon kan man montere opp et ekstra kamera i hver kjøreretning, som ikke er koblet mot AutoPASS.

Fordelen med å bruke bomstasjon er at det allerede er strøm, nettverk og passende monteringsstolpe over veien.

Lenke til kommentar
7 hours ago, sverreb said:

Å oppdage en GPS jammer er mye enklere enn en røntgenmaskin. Alt du trenger er å detektere energi i GPS frekvensbåndene*. Hvis du finner en hyllevare radiokrets som kan tunes til de frekvensene med smalt nok passbåndfilter trenger du bare måle RSSI** så vet du om du er i nærheten av en sender. Du trenger ikke demodulere noe (En jammer sender sannsynligvis ikke noe annet enn støy uansett.)

Eg har ikkje studert kva som er på marknaden, men det er grunner til å sende eit forfalska signal og ikkje berre støy. Rein støy treng meir sendeeffekt då den må overdøve riktig signal. Eit falskt signal treng ikkje vere sterkare enn riktige signal så lenge prosessoren ikkje kan identifisere det som falskt og forkaste det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
10 minutes ago, Samms said:

Eg har ikkje studert kva som er på marknaden, men det er grunner til å sende eit forfalska signal og ikkje berre støy. Rein støy treng meir sendeeffekt då den må overdøve riktig signal. Eit falskt signal treng ikkje vere sterkare enn riktige signal så lenge prosessoren ikkje kan identifisere det som falskt og forkaste det.

Det stemmer, og man trenger ikke egentlig forfalske noe heller. Du kommer veldig langt med å bare sende riktig modulasjon og preamble siden det får mottageren til å synkronisere til ditt signal. Mottageren må faktisk ta i mot en pakke for å identifisere det som falskt, og da har jammeren alt vunnet...

Likevel vil du lett kunne se at senderen er nær med et enkelt apparat som jeg beskriver, selve satelittene har bare en energi på ~ -120dBm på bakken, så for jammere som er enkle å bruke vil de nok være svært mye kraftigere enn det og stikke seg tydelig ut. Pluss detektoren kan se på endringen i RSSI som funksjon av avstanden til en mistenkt bil. Om energien øker med minkende avstand har du identifisert en jammer.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Samms skrev (14 timer siden):

Jammerne er små og billige. Det er då lett og billig å "plante" dei på køyretøy utan at eigar eller sjåfør på køyretøyet veit om det. Gjer det mange nok gonger og det blir vanskeleg å straffe nokon for å ha jammer på køyretøyet om det ikkje kan bevisast kven som har plasert jammeren på køyretøyet.

Planting av jammere på nyere kjøretøy vil kjapt bli oppdaget på verkstedet, siden de fleste bilister reagerer med å dra til verksted om GPS plutselig slutter å virke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...