Gå til innhold

Til de som har Fiber/T-We og som har kastet ut Telenor’s utstyr

Anbefalte innlegg

Hei

Har selv Ubiquiti og det krevde litt å få dette til å fungere helt optimalt, har i dag ikke T-We, da vi har dekket tv-behovene gjennom streaming.

Så til spørsmålet, jeg har en nabo som ønsker å bytte ut Telenor routeren med et ordentlig mesh netverk, de ønsker et oppsett som ikke er for spesielt interessert, altså et mesh nettverk 4 punkter og en switch, som er temmelig plug-and-play og som fungerer med T-We uten vlan konfigurasjon++. Noe som utelukker Ubiquiti Dream machine og tre trådløspunkter.

Eneste kravet er ethernet backhaul og at det skal fungerer med T-We. Wifi-6 ikke er så viktig.

Foreløpig så virker TP-Link Deco M9 Plus å være den beste dealen.

https://www.prisjakt.no/product.php?p=4883874

med en switch som støtter igmp v3.

Er det noen med erfaringer rundt T-We og eget utstyr som kan dele sine betraktninger?

hda

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Første jeg tenker er om fire aksesspunkter er nødvendig. Med normalt godt utstyr, skal det ikke være nødvendig med så mange med mindre man ikke snakker om veldig stor bolig eller spesielle byggtekniske elementer med boligen som gjør wifi "innviklet". Personlig kjører jeg med Telenors ruter + Telenors egen mesh-aksesspunkt. Siden jeg har kablet backhual holder det med ett enkelt - skulle jeg kjørt trådløs backhaul for mesh, måtte jeg hatt to aksesspunkter i tillegg til ruteren.  

T-We over IPTV trenger ikke noe VLAN-konfig, og er vel ganske rett fram så lenge IGMP-støtten er på plass. 

Supportmessig kan vel ellers ting være litt enklere når man har ruter fra leverandør. Du ender opp med supporten her? 😉

Lenke til kommentar

Jeg har Deco X60 mesh opplegg og en Cisco SG300-10PP. Bruker ikke kablet backhaul selv enda, men har lest fra andre at det skal funke fint. TV-boksen er koblet i en av mesh nodene med kabel og det funker fint ihvertfall uten noe VLAN-konfigurasjon. Har ikke spesielt stort hus men det går over 3 etasjer, så jeg har tre X60-noder, en i hver etasje. Å bruke annet utstyr enn Telenor sitt har vært helt uproblematisk. Bare å bytte Telenor-boksen med en annen ruter satt opp med DHCP. De gangene det har vært problemer så har det ikke hjulpet med Telenor sitt utstyr koblet til heller. Tror bare de så om det var kontakt frem til mediekonverteren.

Bytter fra T-We til Altibox nå straks, og ser frem til det. T-We er noe av det verste av brukeropplevelser jeg har vært borti. Litt kjedelig at man må ha hjemmesentralen i bromodus og så eget utstyr bak denne, hvis jeg har forstått riktig.

Endret av bo1e
Lenke til kommentar
2 hours ago, bo1e said:

Bytter fra T-We til Altibox nå straks, og ser frem til det. T-We er noe av det verste av brukeropplevelser jeg har vært borti. Litt kjedelig at man må ha hjemmesentralen i bromodus og så eget utstyr bak denne, hvis jeg har forstått riktig.

Du må ikke, men det er en veldig enkel løsning som også betyr at du ikke blir din egen support-avdeling dersom du skulle miste nettet. Jeg har et slikt oppsett med 3x Deco M9+ bak hjemmesentralen i bromodus og det virker fint. Har 1 TV koblet rett i hjemmesentralen og en som jeg bare bruker streaming på, ser ikke mye på TV.

Endret av cacb
Lenke til kommentar

takker for tilbakemeldinger,  litt overkill med fire punkter, men dette er litt utenfor allfarvei, selv har jeg 6 punkter, men det er fordelt på flere bygg. Tre hadde nok holdt, men skal man ha super dekning i garasjen så blir det et fjerde punkt. 

Har ikke noen betenkeligheter med å være evt itavdeling for naboen, han er mekanikeren min så dette går nok opp-i-opp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...