Simen1 Skrevet 8. november 2021 Del Skrevet 8. november 2021 Mr Burns skrev (4 minutter siden): Hvordan har du tenkt å lage et basseng uten betong? Tviler på at en klarer å lage et tilsvarende pumpekraftverk uten betong. Mange pumpekraftverk benytter naturlige formasjoner i terrenget som øvre og nedre magasin, eller steinfyllinger. Men ja, man trenger jo litt betong i forbindelse med overløp, turbinhus og utløp. Poenget er at man med ikke trenger å erstatte betongen med betong i samme vekt for å få samme kapasitet. For litt betong, får man lett lagret 100 eller 1000 ganger mer stillingsenergi sammenlignet med disse betongklossene. 3 1 Lenke til kommentar
J-Å Skrevet 8. november 2021 Del Skrevet 8. november 2021 (endret) I følge videoen har blokkene bare et utvendig skall som er stål og høykvalitets betong, inni er det mye stein. Men dette egner seg vel best der det er flatt terreng ja. Hvis en har et fjell i nærheten, så vil jeg tro en skinnegang eller taubane er bedre. Eller vann da. Ellers kommer nå heiser med firekvadrantsdrift. Så de som vil være miljøbevisste bør alltid ta heisen NED. Endret 8. november 2021 av J-Å 2 Lenke til kommentar
Mr Burns Skrevet 8. november 2021 Del Skrevet 8. november 2021 Simen1 skrev (2 timer siden): Mange pumpekraftverk benytter naturlige formasjoner i terrenget som øvre og nedre magasin, eller steinfyllinger. Men ja, man trenger jo litt betong i forbindelse med overløp, turbinhus og utløp. Poenget er at man med ikke trenger å erstatte betongen med betong i samme vekt for å få samme kapasitet. For litt betong, får man lett lagret 100 eller 1000 ganger mer stillingsenergi sammenlignet med disse betongklossene. Sant det, men ser for meg at dette konseptet passer best der det er lite vann og mye sol eller vind, f.eks. solcelleanlegg i ørkenområder. Her på berget passer det best med pumpekraftverk. Det største problemet med et slikt konsept er kanskje vind, som da blåser elementene til side, og gjør det vanskelig å stable. Så da blir det vel bygget inn, og da kan man kanskje heller kjøre en traverskran istedenfor. Som konsept har det fordeler og ulemper, noen har tydeligvis beregnet at det lønner seg 🙂 Lenke til kommentar
trikola Skrevet 8. november 2021 Del Skrevet 8. november 2021 Det slår meg nå: ville konseptet være lett å integrere med vindturbiner? det finnes et tårn allerede - trenger bare å montere en omløpende kran i passende høyde det finnes et fundament som bare må utvides med noen meter diameter elektrisk tilkobling er på plass Lenke til kommentar
EremittPåTur Skrevet 8. november 2021 Del Skrevet 8. november 2021 (endret) Det ropes om pumpekraft.... Da kan man like gjerne bygge større dammagasinene først som sist eller oppgradere de tubinene/rørgatene man har. Blir jo ropt varsku hver gang nivået i vassdragene faller, da ødelegges fauna og det er så stygt så og dyrelivet i vannene tåler ikke dette og så videre, og det er ikke vits i å erstatte de gammle vannturbinene, ingenting å hente der, ..... sier de... Men plutselig fant en gubbe ut at JO!, vi kan bruke pumpekraftverk til å kompensere for ustabile vindturbiner. ! Jaaa glimmrende ropte molboen!!!... Så, Istedenfor å lage større magasiner så lager vi først vindturbiner, og så erstatter vi alle vannturbinene men spilder nye og dobbelt så dyre turbiner som kan gå begge veier. Så øker vi takten av fylling og senking av vassdragene, ikke bare på fjellet! Nei! Men i dalstråka nedafør også, ja for vi må jo pumpe vannet opp ett steds ifra,, eller vi pumper gratis saltvann fra havet opp på fjellet... Dette blir miljøgrønt og skjønt gadd vite!!.... Plutselig var alt som var galt med vannkraften det flotteste som fantes. Og glemt var det faktum at dagens vindturbiner er ett TILLEGG til allerede virksomme vannturbiner, så når skal det pumpes vann OPP!!!??? Sukk, hva med å tenke litt først? Hva med å bare innrømme at vindturbiner er tåkefyrstens tåkeslott før vi kaster bort mer tid??? Endret 8. november 2021 av EremittPåTur 1 Lenke til kommentar
keramikklampe Skrevet 8. november 2021 Del Skrevet 8. november 2021 trikola skrev (38 minutter siden): Det slår meg nå: ville konseptet være lett å integrere med vindturbiner? det finnes et tårn allerede - trenger bare å montere en omløpende kran i passende høyde det finnes et fundament som bare må utvides med noen meter diameter elektrisk tilkobling er på plass Det finnes allerede ett heisespel i hver vindturbin som er i stand til å generere strøm. En kunne bare fylt heisen med betong Lenke til kommentar
nessuno Skrevet 8. november 2021 Del Skrevet 8. november 2021 Mr Burns skrev (8 timer siden): Hvordan har du tenkt å lage et basseng uten betong? Tviler på at en klarer å lage et tilsvarende pumpekraftverk uten betong. Drille diagonalt fra bunnen av et innsjø oppe i fjellet, ned og ut av fjellet til en annen innsjø nede. Liner av plast i det røret man driller, pumpe tilkoblet nede. Ferdig sak, null betong. Lenke til kommentar
EremittPåTur Skrevet 9. november 2021 Del Skrevet 9. november 2021 (endret) 4 hours ago, nessuno said: Drille diagonalt fra bunnen av et innsjø oppe i fjellet, ned og ut av fjellet til en annen innsjø nede. Liner av plast i det røret man driller, pumpe tilkoblet nede. Ferdig sak, null betong. Mangler du ikke en turbin eller to her? Og har innsjøen der "nede" nok plass til vannet fra der "oppe"? Endret 9. november 2021 av EremittPåTur Lenke til kommentar
nessuno Skrevet 9. november 2021 Del Skrevet 9. november 2021 EremittPåTur skrev (8 timer siden): Mangler du ikke en turbin eller to her? Og har innsjøen der "nede" nok plass til vannet fra der "oppe"? Jeg nevnte "pumpe", siden det er snakk om pumpekraftverk. Ang hvor det er plass til hva her foreslo jeg en løsning uten å gå inn på detalje-flisespikkeri. Lenke til kommentar
J-Å Skrevet 9. november 2021 Del Skrevet 9. november 2021 (endret) 16 hours ago, EremittPåTur said: Det ropes om pumpekraft.... Da kan man like gjerne bygge større dammagasinene først som sist eller oppgradere de tubinene/rørgatene man har. Ja, forsåvidt. Pumpekraft kommer jo først inn når man vil unngå at et magasin går tomt, og økning av damhøyde er først og fremst for å unngå at vann renner over, altså for lange tidshorisonter. For å balansere en økende prosentandel av vindkraft gjennom kortere vindstille perioder er det opplagt viktigere for vannkraftverkene å ha tilstrekkelig turbineffekt og linjekapasitet. Endret 9. november 2021 av J-Å Lenke til kommentar
Lodium Skrevet 9. november 2021 Del Skrevet 9. november 2021 (endret) On 11/7/2021 at 7:23 PM, Simen1 said: @Lodium Alle stedsnavnene som nevnes er vannrike områder, og alle utenom ett er fjell-rike områder. Var jo egentlig det jeg sa Jeg legger til at de aller fleste prosjektene i artikkelen det snakk så er det ikke snakk om å redde miljøet men heller å tjene penger De alle fleste stedene i artikkelen det er snakk om kunne de heller sprengt ut ett resovar i fjellene/høyden og så pumpet vann opp eller ventet til resovaret var fyllt opp av vann av naturlig regnvær og da faktiskt brukt mindre betong tipper jeg. Hadde dette enda vært i de fattige ørken nasjonene eller i rike araber stater med masse ørken så skulle jeg ikke sagt noe. Men det gir jo selvsagt pondus og millardene sitter løst når man lettsindig kan påstå dette er ett miljøtiltak når man unngår å nevne at bedre og billigere metoder finnes i ommråder der vann er mer enn nok tilgjengelig. Jeg kan som sagt se bruksmetoden på plasser det ikke er like store vannressurser men det er jo ikke slik de prøver å få solgt prosjektet i artikkelen her. Endret 9. november 2021 av Lodium Lenke til kommentar
Lodium Skrevet 9. november 2021 Del Skrevet 9. november 2021 (endret) On 11/8/2021 at 3:42 PM, Mr Burns said: Sant det, men ser for meg at dette konseptet passer best der det er lite vann og mye sol eller vind, f.eks. solcelleanlegg i ørkenområder. Her på berget passer det best med pumpekraftverk. Det største problemet med et slikt konsept er kanskje vind, som da blåser elementene til side, og gjør det vanskelig å stable. Så da blir det vel bygget inn, og da kan man kanskje heller kjøre en traverskran istedenfor. Som konsept har det fordeler og ulemper, noen har tydeligvis beregnet at det lønner seg 🙂 Nå vil jeg bare nevne at det finnes byggeverk ute i verden der de kun har bygd med stein lagt oppå værandre som har holdt i hundrevis av år mange av oltidens ingnører og byggmestere hadde ikke tilgang til mørtel, armeringsjern og lignende for å holde stein på plass kun tyngdekraft og kunnskap om hvordan å legge steinen og å hogge/skjere steinen til Man trenger ikke å lage dette de mest utsatte plassene heller Det eksister til og med den dag i dag bygninger i Norge der mye av bygningen består av stein Jeg husker ikke navnet på byggeskikken desverre. Det er fjøs der bare taket er av tre men resten av bygningen består av flate stein jeg tenker på Edit : Etter litt leting fant jeg en avisartikkel med den type bygninger jeg tenkte på https://www.nordhordland.no/nyhende/arkitektur/gulen/viser-fram-lokale-steinhus-i-ny-fotobok/s/5-33-150307 Endret 9. november 2021 av Lodium Lenke til kommentar
EremittPåTur Skrevet 9. november 2021 Del Skrevet 9. november 2021 12 hours ago, nessuno said: Jeg nevnte "pumpe", siden det er snakk om pumpekraftverk. Ang hvor det er plass til hva her foreslo jeg en løsning uten å gå inn på detalje-flisespikkeri. Kaller det ikke flisespikker at vannet som pumpes opp må komme ett steds ifra... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå