Frobe Skrevet 8. november 2021 Del Skrevet 8. november 2021 uname -i skrev (3 timer siden): Ja, det må graves et hull i bakken og legge en drivstofftank der. Høres overkommelig ut. Ellers er vel poenget at det er flust med bensinstasjoner. Det å drive en ubetjent stasjon er det neppe større utgifter med. Man trenger ikke grave ned en tank, den kan også plasseres på bakken. Tanken-kjeden kan levere alt som trengs: https://tanken.one/franchise-i-tanken/ Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 8. november 2021 Del Skrevet 8. november 2021 Tja, stasjoner som havner utenfor E6 (og andre veier) legger ofte ned fordi de mister trafikk. Kom nylig en ny stasjon på Klett utenfor Trondheim. Har kun vært innom for å fylle diesel på lastebilen, men det så ut som at det var mange ladere og ikke så mange pumper. Så nå er det 2 stasjoner i det krysset, hvor E39 slutter, og hvor E6 passerer. Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 9. november 2021 Del Skrevet 9. november 2021 Frobe skrev (13 timer siden): Staten støtter bensinsalg i distriktene. Gjennom Merkur-programmet deles det årlig ut over 40 millioner til bensin og dieselstasjoner i distriktene: https://www.merkur-programmet.no/drivstoff Men likevel blir det stadig færre bensinstasjoner. Den utviklingen har holdt på en stund, og vil selvfølgelig akselerere ved overgangen til elektriske biler. 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 9. november 2021 Del Skrevet 9. november 2021 Det ligger i tiden at vi må slutte å subsidiere bensin og diesel-salg. Det er bare et spørsmål om tid før Merkur-støtten kun vil gå til bygdebutikker med hurtigladere. 3 Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 9. november 2021 Del Skrevet 9. november 2021 Vi må nok regne med at selv nordmenn vil ha behov for bensin og diesel minst 20 år fremover, men forbruket vil synke kraftig. Om man ikke har bensinstasjon kan man kanskje ha avtale med mobile tankbiler som kjører rundt, omtrent som isbilen? Behovet for flere nye hurtigladere kan reduseres hvis vi får flere sakteladere på plasser det er naturlig å parkere i over en time. Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 9. november 2021 Del Skrevet 9. november 2021 Denne store støtten som hele tiden dras frem tilsvarer litt over 10 øre per liter drivstoff som selges her i landet. Samtidig dras mer enn det hundredobbelte inn i avgifter. Staten gir(bittelitt) og staten tar(kjempemye). 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 9. november 2021 Del Skrevet 9. november 2021 uname -i skrev (29 minutter siden): Denne store støtten som hele tiden dras frem tilsvarer litt over 10 øre per liter drivstoff som selges her i landet. Merkur-støtten gjelder ikke alt drivstoff som selges her i landet så det gir lite mening å snakke om gjennomsnitt. En annen ting er symbolikken i det å støtte bensin og diesel-salg i det hele tatt. Det skurrer liksom i 2021. Men distriktspolitikken består sterkt, derfor tror jeg Merkur-støtten vil dreies over på hurtiglading, så bygdene også får god tilgang på det. I praksis vil nok de bygdebensinstasjonene som mottar Merkur-støtte i dag bestå som i dag, men ser seg nødt til å investere i hurtiglader for å beholde støtten. Bensin og diesel vil bestå, uten støtten. Det vil ikke slå like godt ut for alle. For noen blir hurtiglader en stor ekstrautgift og kroken på døra. For andre vil det bety ny vekst. Beliggenhet i forhold til transportkorridorer og høyspenlinje vil være avgjørende. 2 1 Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 9. november 2021 Del Skrevet 9. november 2021 Simen1 skrev (6 minutter siden): Merkur-støtten gjelder ikke alt drivstoff som selges her i landet så det gir lite mening å snakke om gjennomsnitt. En annen ting er symbolikken i det å støtte bensin og diesel-salg i det hele tatt. Det skurrer liksom i 2021. Det er klart man vil snakke om symbolikk og ikke tall når denne distriktsstøtten er lommerusk, mens avgiftstrykket på bensin/diesel og elbil-subisdiene er enorme. 2 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 9. november 2021 Del Skrevet 9. november 2021 Velkommen til 2021 / klimaalderen. Enormt avgiftstrykk på bensin/diesel er en mer etisk riktig måte fiskalt å fylle på statskassa enn f.eks mva. Angående symbolikk så har nettopp velgerne talt og vil ha distriktssymbolikk så det holder. 1 1 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 9. november 2021 Del Skrevet 9. november 2021 Frobe skrev (3 timer siden): Vi må nok regne med at selv nordmenn vil ha behov for bensin og diesel minst 20 år fremover, men forbruket vil synke kraftig. Om man ikke har bensinstasjon kan man kanskje ha avtale med mobile tankbiler som kjører rundt, omtrent som isbilen? Behovet for flere nye hurtigladere kan reduseres hvis vi får flere sakteladere på plasser det er naturlig å parkere i over en time. Tvilsomt at man vil støtte bensinsalg i distriktene så lenge, spesielt med tanke på at alt nybilsalg skal bli elektrisk. Jeg tipper denne støtten faller bort/endres enten i denne stortingperioden eller i løpet av neste. Og som @Simen1 sier, om de ikke allerede har fått hurtig/lynlader allerede innen den tid, gitt nye regjeringens satsning som skal gi minst en stasjon per kommune, så vil støtten i tilfelle dreies over til opprettelse/drift av ladestasjon. De som fremdeles er avhengig av diesel eller bensin, må nok belage seg på lange turer for å skaffe slikt drivstoff selv. Noe av grunnen til støtten er jo at fraktkostnadene utgjør en alt for stor del av kosten pga lang reisevei, og lite volum. Det vil derfor bli alt for dyrt å sende en tankbil ens ærend for å frakte drivstoff. Kanskje om det ble en liten tilhenger med tank bakpå melkebilen eller den som frakter varer ut til nærbutikken, men selv det er vel heller tvilsomt da det ikke kom i gang da man vurderte å legge ned, men fikk mulighet til å søke om denne støtten. 1 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 9. november 2021 Del Skrevet 9. november 2021 Salg av bensin og diesel vil nok trappe av etter hvert og bli et mindre betydningsfullt produkt for pølse&DC-stasjonene. Der stasjonene ligger forholdsvis tett, dvs byer, så vil nok en andel av stasjonene kutte ut det tilbudet, sånn at de kan konsentrere seg mer om mat og strøm. Da blir det også mer drivverdig for de gjenværende med bensin og diesel. Fra 2040 tror jeg det kan bli upraktisk / langt for de fleste å kjøpe bensin. Diesel vil nok holde ut et tiår lengre. 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 9. november 2021 Del Skrevet 9. november 2021 Der stasjoner legges ned så vil folk kjøpe egne tanker hvor de lagrer drivstoff. For bensin blir dette da både ulovlig og brannfarlig. Ikke like ille for diesel. Bare å se til USA hvor de kom i hopetall med all slags beholdere for å sikre seg drivstoff når det ble rykter om at det kom til å bli mangel. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 9. november 2021 Del Skrevet 9. november 2021 Det har jeg ingen tro på. Tettheten av stasjoner har sunket en stund allerede uten at folk har begynt med egne drivstofflager. Tettheten kan synke bra mye lengre før det blir et reelt behov. Et behov som i de aller fleste tilfeller vil dekkes av en overgang til elbil. Så trusselen om ulovlige drivstofflager er nok først og fremst en tom trussel. 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 9. november 2021 Del Skrevet 9. november 2021 Jeg ser stasjoner bli nedlagt, men det er nok andre plasser, så det trengs ikke ennå.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå