Gå til innhold

Nå kan annenhver solgte bil i Sverige lades


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nei, Sverige har ikke høye bilavgifter de kan kutte, de har kun momsen.

Derfor har Sverige gitt tilskudd til hver elbil som registreres. Dette har blitt misbrukt ved at man registrerer bilen, innkasserer pengestøtten, for så å eksportere den nye elbilen til Norge...

https://www.tu.no/artikler/sverige-tommes-for-elbiler-far-betalt-to-ganger-for-biler-som-eksporteres-til-norge/449784

Nå er det blitt krav om at ingen elbileiere får penger fra staten før etter å ha eid bilen et år.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

28% ladehybrider, 51% elektrifisert totalt. Sverige viser hva man kan få til med moderate incentiver.

På den andre siden av kjølen er det tradisjon for å tenke litt på hva man får igjen for penga. Her på berget blir man kjeppjagd ut av offentligheten om man våger å stille spørsmål om kost/nytte.

Endret av uname -i
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Frobe skrev (3 timer siden):

Nei, Sverige har ikke høye bilavgifter de kan kutte, de har kun momsen.

Derfor har Sverige gitt tilskudd til hver elbil som registreres. Dette har blitt misbrukt ved at man registrerer bilen, innkasserer pengestøtten, for så å eksportere den nye elbilen til Norge...

https://www.tu.no/artikler/sverige-tommes-for-elbiler-far-betalt-to-ganger-for-biler-som-eksporteres-til-norge/449784

Nå er det blitt krav om at ingen elbileiere får penger fra staten før etter å ha eid bilen et år.

Så hvorfor kutter de ikke momsen? Det er en ordning som ikke er lett å misbruke.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
uname -i skrev (1 time siden):

28% ladehybrider, 51% elektrifisert totalt. Sverige viser hva man kan få til med moderate incentiver.

På den andre siden av kjølen er det tradisjon for å tenke litt på hva man får igjen for penga. Her på berget blir man kjeppjagd ut av offentligheten om man våger å stille spørsmål om kost/nytte.

Husk på at svenskene ikke hadde nådd like langt med sine moderate incentiver om ikke norge i mange år hadde gått foran. For øvrig så *har* jo svenskene satset men de satset på E85 i stedet som i ettertid må kunne sies å være et feilgrep. 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (10 timer siden):

Husk på at svenskene ikke hadde nådd like langt med sine moderate incentiver om ikke norge i mange år hadde gått foran. For øvrig så *har* jo svenskene satset men de satset på E85 i stedet som i ettertid må kunne sies å være et feilgrep. 

E85 ville vært supert for svenskene. Det ble innført for å gi skogsbransjen en mulighet, i tillegg til at de kunne bli mindre avhengige av å importere olje. Men de kom aldri skikkelig forbi det å importere spriten fra etablerte produsenter i Brasil feks. 

Lenke til kommentar
Hallvard The Horrible skrev (5 timer siden):

Støtter sistnevnte taler. Ganske problemfritt med EL-bil på bygda. Der har jo de fleste også enebolig med garasje med mulighet for lading.

Enig!

Hallvard The Horrible skrev (5 timer siden):

Problemet oppstår ved langtur eller bruk av tilhenger/lastekapasitet.

Hvilket problem?

Lenke til kommentar
17 hours ago, KjeRogJør said:

Sverige er så vidt jeg har forstått i betydelig mindre grad bestående av distrikter.

Da kan det tenkes at det vil vere enklere å gjennomføre dette.

På den annen side, de som allikevell bor spredt kan også ha dårligere utsikter til å få nødvendig infrastruktur på plass(?)

 

Jeg forstår ikke helt hvem som tørr å investere i bensin/diesel salg i distriktene nå. Høy investeringskostnad, som potensielt kan være tapt om kort tid.

Jeg tror det vil være vanskeligere å fylle tanken, enn å lade, i grisgrendte strøk om litt.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
WiiBoy skrev (59 minutter siden):

Jeg forstår ikke helt hvem som tørr å investere i bensin/diesel salg i distriktene nå. Høy investeringskostnad, som potensielt kan være tapt om kort tid.

Jeg tror det vil være vanskeligere å fylle tanken, enn å lade, i grisgrendte strøk om litt.

Så lenge det er etterspørsel så vil tilbudet være der. Koster ikke all verdens å ha en bensinpumpe gående.

Lenke til kommentar
uname -i skrev (3 timer siden):

Så lenge det er etterspørsel så vil tilbudet være der. Koster ikke all verdens å ha en bensinpumpe gående.

Merkelig da at stadig flere legges ned. Virker jo som om det er pølsene, eventuelt bollene, som er det eneste som holder liv i stasjonene. Kanskje på tide å ansette en kokk og lage litt skikkelig mat. Trenger jo ikke å bli helt på nivå med Autogrill i Italia, men heller ingen grunn til å legge seg langt unna.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
WiiBoy skrev (3 timer siden):

Det er noe under bakken, i andre enden av pumpen, som også koster..

Ja, det må graves et hull i bakken og legge en drivstofftank der. Høres overkommelig ut.

Ellers er vel poenget at det er flust med bensinstasjoner. Det å drive en ubetjent stasjon er det neppe større utgifter med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...