Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

ODB-kode: P0420

Ludvig86

Anbefalte innlegg

Hei! 🖐️

Jeg har en 2012 Ford Focus 1.0 Ecoboost, bensin. Det dukker opp en motorlampe som kommer og går og feilkoden viser P0420. 
Har slettet den noen ganger men den dukker bare opp igjen. Jeg merker ingenting på bilen når den dukker opp. Har lest meg frem til at det kan ha noe med ujevne utslippsmålinger, og ikke har noe annen betydning enn det, så jeg tolker det som om at det "ikke er så farlig". 

Men jeg er veldig interessert i å få fikset problemet. Er det noen som har noe tips til hvor man begynner å feilsøke? Kan det hjelpe å kjøpe rensene additiver man har i drivstofftanken for å prøve å få renset systemet? Er det noen de de produktene som i det hele tatt har noen effekt? 

Takker for innspill! 

//

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

P0420 er en klassiker. Katalyst efficiency below treshold.

Dette er er en typisk feilkode hvor motorlampa lyser, men motoren går som den skal og avgassen er dønn strøken når man måler den på en PKK. Man har ikke noe grunnlag til å gi mangel på det bortsett fra at motorlampa lyser og det er mange PKK kontrollører som godkjenner denne feilen, meg inkludert.

Å gi mangel på dette kan potensielt utløse en byttekonsert av deler på mistanke. Man begynner å kaste ti-tusner etter problemet, kun for å få den lampa til å slukke. Feilkoden i seg selv sier sliten katalysator og bytt en del til mange tusen kroner, noe mange gjør, uten at det hjalp.

Det kan være flere ting: Tenningsfeil, slitte plugger, falskluft, temp.sensor, luftmassemåler, O2/lambda sensorer, sliten katalysator, tett luftfilter osv.

Det som trigger denne koden er den bakre O2 sensoren. Altså kontrollsonden som sitter etter katalysatoren. Den er den eneste som klarer å se denne feilen.

En easy fix er å montere en "russer" for å roe ned signalet litt, men det er forsåvidt en ombygging og modifikasjon som trigger en PKK mangel hvis noen ser den https://www.speeding.no/p/motor-tuning/eksos-deler/cellfix-lambda-deleter/cellfix-lambda-adapter-rett.html?gclid=Cj0KCQjw8p2MBhCiARIsADDUFVESA-VvL9JKVoyEC2Fut36n4eJYz9q4z4o1hrK317Crd4HjN2SsuD8aAkDxEALw_wcB

Hvis du skal begynne å bytte deler og få dette skikkelig i orden så ville jeg satset på O2 sensorer. Altså eksosfølerene som sitter før og etter katalysator. Disse er egentlig slitedeler selvom de ofte kan fungere hele bilens levetid.

Men jeg hadde ikke gitt noen garantier for at det løser problemet.

Jeg finner et hav av Ecoboost tråder med dette problemet på internett og det skal vel være mulig og google seg frem til hva man bør bytte.

• Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...