Gå til innhold

Bachelor ved siden av fulltidsjobb

Anonym1101

Anbefalte innlegg

Hei!

Noen som har erfaring med å ta/fullføre bachelor ved siden av fulltidsjobb? Jeg har årsstudium i emnet, og ønsker å fullføre og gjøre det til en bachelor samtidig som jeg jobber, for eksempel ved å ta ett fag i semesteret. Bacheloren det gjelder er samfunnsøkonomi på UIB. Noen som vet om studieveileder er behjelpelige med å legge en plan for å få gjennomført, og om det i det hele tatt er mulig uten å delta på undervisning, eller må man finne ut det på egenhånd?

Hører gjerne deres erfaringer!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er fullt mulig å ta utdanning ved siden av arbeid. Nå er det stor variasjon mellom linjer og utdanningsfakultetet, men i hovedsak så gjelder det å ha oppmøte i enkelte obligatoriske øvelser, kanskje også noen fremføringer, og selvsagt på eksamener; utenom de så kan man disponere tiden selv. 

De fleste fag er allerede godt dekket av forskjellige forelesere. Matematikk, statistikk, og mer til finnes det nokså mange gode forklaringer for, også på YouTube. Nokså mange klarer seg fint med å lese pensum, gjøre innleveringer og obligatoriske øvelser, uten å ha annet oppmøte enn det som er absolutt nødvendig. 

Min personlige erfaring fra studieveileder er nokså dårlig. Ta litt forbehold for at du må finne ut av ting selv. Ofte så er det lurt å spørre foreleseren i faget, og sett deg inn i utlevert plan i emnet. 

Ett enslig fag per semester høres lite ut. Vi hadde fire fag per semester. Ofte så er det greit å påta seg litt mer, og eventuelt konte på en eksamen om det blir for mye i en periode. 

Lenke til kommentar

Vil også legge til at at det også kjem litt ann på kva slags jobb du har og kor samarbeidsvillig arbeidsgivaren er. Har du vanleg dagtidsjobb så er du avhengig av å få ta ferie, permisjon eller avspassering på bestemte tidspunkt slik at du gjennomført eksamen og eventuelle obligatoriske samlingar.
Du kan ikkje rekne med at studiar som er lagt opp til fulltid vil være mogleg å fullføre utelukkande som sjølvstudium på kveldstid og i helgar, så det å ha ein jobb der du kan ta deg fri ved behov vil være viktig.

Lenke til kommentar

Fikk nå svar fra universitetet at det ikke er mulig å ta enkeltemner på den måten jeg ønsker, og at man må melde seg inn via samordna opptak, selvom jeg har fullført fag på linjen fra før og har godkjent det jeg trenger. Kjipt, skulle ønske det var mer fleksibilitet på universitetene nå etter corona.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...