Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Fått erstatningskrav/reklamasjon på solgt bolig

Gjest 37836...c75

Anbefalte innlegg

Gjest 37836...c75
 Fikk en lite hyggelig mail ang. solgt bolig. Dette er punktene som ble tatt opp:

- Lekkasje/fuktskader flere steder, blant annet kjøkken og soverom
- Det er flere steder at veggene ikke er tett, bl.a. mellomrom mellom vegg og vindu som ikke er tettet igjen, bare satt på lister. Det er også funnet et hull i veggen bak soverommet hvor det har kommet inn fukt.
- Skadedyr: mus/rotte
- Skjeggkre/sølvkre
- Mugg/råte kjøkken
- Feil/mangler med vinduer.
- Tilbakeholdte/uriktige opplysninger angående nabolag.
- Feil/mangler med elektrisk anlegg.
Forholdende som er avdekket er brudd på kjøpsavtalen. Boligen er i vesentlig dårligere stand enn hva kjøper kunne forvente, jf. avhl. § 3-9, 2. pkt. Det tas forbehold om å anføre at det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger, jf. avhl. §§ 3-7 og 3-8. Vi ber om å få oversendt selgers kommentar til reklamasjonen.

Jeg kjenner jeg blir ganske stresset over dette. Dette er jo en del ting!
Boligen er fra slutten av 80-tallet og er del av en firemannsbolig. Jeg har selvfølgelig ikke holdt tilbake informasjon men skjønner samtidig at kjøper er irritert over feil og mangler. Jeg tviler egentlig ikke på kjøper sine uttalelser ang. fukt, el anlegg eller feil v/ vinduer. Det er jo en eldre bolig som er mer eller mindre original. Men jeg syntes det er rart at verken takstmann; eller kjøper ikke fant dette på visning? Hvis jeg da skal ha skjult dette? Så det må vel være i forbindelse med oppussing at dette har blitt avdekket?

Sameiet har vært plaget av mus/rotter, så det ble satt opp mus/rottefeller rundt om. Dette huket jeg av. Uansett så har det aldri vært mus eller rotter i min leilighet. Jeg har "rottehund" så dette hadde jeg merket rimelig fort. Jeg har bodd der i 2.5 år.
Selv min mor som har bad fra 2015 har sølvkre på badet, er dette virkelig en problemstilling? Skjeggkre er vel litt større og hårete? Iallefall på bilder jeg finner.

Med tilbakeholdte/uriktige opplysninger om nabolag tror jeg kjøper refererer til nabo over gangen som er ex.narkoman.. Han er en kul type og støyer ikke. Han har ved flere anledninger hjulpet meg med div småting. Men nå er jeg også litt rund i kantene. Er det virkelig sånn at jeg må nevne dette i egenerklæringen? Det har aldri vært noen krangler eller intriger med naboene, jeg fikk en mld en gang av forrige nabo om å dempe musikken, men that's it..
For de av dere som bor eller har bodd i blokk/leilighet vet at det er en del rare mennesker. Så sant det ikke er ekstremt, store psykiske lidelser el. da ser jeg poenget,, men det er det altså ikke.

Prisklasse er i det lave siktet, rundt 1.3 mill, 60 kvadrat. Det er vel det billigste du får av firemannsboliger her. Jeg byttet bla. oppvaskmaskin da den forrige var ødelagt for å være sikker på at det ikke skulle være noe tull i etterkant.

Jeg tar dette litt personlig og føler at jeg blir kjeltringgjort med anklageleser om å "holde tilbake opplysninger". Jeg syntes jo ikke akkurat det er en morsom situasjon å stå i.
Som sagt skjønner jeg kjøper om det er feil v/bolig, selv om jeg personlig syntes at flere av argumentene er særdeles svake. Spesielt i denne prisklassen.

Anyway...
Hvor sterk sak har kjøper egentlig? Står jeg ansvarlig eller forsikring? eventuelt, hva er en rimelig erstatning fra et nøytralt perspektiv?
Jeg vil absolutt ikke holde på med dette i flere måneder/år.
Jeg kjøpte boligen for 3 år siden, råte kommer vel ikke over natten...så hva med selger som solgte til meg? Dette blir en artig sak!

Også, hvorfor i alle dager har vi takstmann? Det var den nattesøvnen..

Anonymous poster hash: 37836...c75

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 37836...c75 skrev (8 timer siden):

Jeg byttet bla. oppvaskmaskin da den forrige var ødelagt for å være sikker på at det ikke skulle være noe tull i etterkant.

Oppvaskmaskin følger som regel ikke med i kjøpet, men mange setter de igjen om kjøper vil ha de.

Har du salgsforikring så går det på forsikringen, for dette er jo nettopp grunnen til at du har forsikring, så det er tvilsomt at du vil tape noe på dette.

Lenke til kommentar
Gjest 37836...c75 skrev (20 timer siden):
 Fikk en lite hyggelig mail ang. solgt bolig. Dette er punktene som ble tatt opp:

Med tilbakeholdte/uriktige opplysninger om nabolag tror jeg kjøper refererer til nabo over gangen som er ex.narkoman.. Han er en kul type og støyer ikke. Han har ved flere anledninger hjulpet meg med div småting. Men nå er jeg også litt rund i kantene. Er det virkelig sånn at jeg må nevne dette i egenerklæringen? Det har aldri vært noen krangler eller intriger med naboene, jeg fikk en mld en gang av forrige nabo om å dempe musikken, men that's it..

Det er selvfølgelig ikke relevant å opplyse om at du har en eksnarkoman som nabo. Skulle det vært relevant, måtte du i så fall hatt nabokonflikter av signifikant art.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Fyrsteinntrykket mitt er at kjøpar leiter etter feil som kan forsvare prisavslag utan at nokon av feila framstår som alvorlege nok til at kjøpar kan vinne fram. 

Men det kjem sjølvsagt ann på kva eksakt som er problemet og kva eksakt du har opplyst om. Delar av dette vil nok likevel ligge innafor det som kjøper burde ha undersøkt eller satt seg inn i. 

Lenke til kommentar

Så lenge du har vært så ærlig du kan forventes å være i forhold til egenerklæring, og ikke selv har utført arbeid på boligen som har ført til skader eller vært særdeles mangelfulle, har du ditt på det tørre. Det høres ikke ut som om kjøper har nubbesjangs om å vinne fram med dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...