Gå til innhold

XP HOME Ikke tilgang til filer etter reinstall

Anbefalte innlegg

Fekk ikkje starta PC (XP HOME) og fekk beskjed fra brukerstøtte om å reinstalere XP. Hardisk delt i C: og D:. Alle private filer ligger på D: 5 familiemedlemmer er brukere og 4 av disse brukte passord ved login. Etter reinstalasjon på C: får brukere med samme navn og passord ikkje lese filer på D. Kun bruker uten passord ved login kan lese sine gamle filer.

Finnes det løysing på dette? Mangler backup av bilder, så det er ei lita krise her.

:(

Lars

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enkel fildeling er eneste alternativet i XP Home, desverre...

Har du ikke oppgradert til Pro kan forsøke et par andre alternativer:

* Såfremt brukerne ikke spesifikt har gjort mappene sine private vil hvem som helst pålogget som adminstrator kunne få tilgang til dem. Gå til D, velg mapper, let deg frem til de forskjellige Documents and settings\brukernavn\Mine dokumenter (eller hvordan du/dere har valgt å sette dette opp på din maskin...) og sjekk om du får tilgang til dem.

* Del D. Dette kan muligens overstyre tilgangsrettighetene som ligger der fra før.

* Du vil uansett få tilgang til dataene fra en annen maskin med eget OS om du kobler harddisken til der, såfremt de ikke er krypterte.

(For maksimal sikkerhet i NTFS: tilgangsrettigheter, kryptering, ekstern sikkerhetskopi...fra læreboken min...)

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

har samme problemet, fikk på en eller annen måte gjort endel av filene mine private. Dette oppdaget jeg ikke før jeg reinstallerte windows XP pro. Så nå er filene mine kryptert og jeg får ikke tilgang til disse. Lest litt i hjelp filene, og funnet ut at jeg trenger en Recovery Agent, men klarer ikke opprette dette utifra beskrivelsen i hjelp filene. Sikkert flere som har gått på samme smellen, håper noen har en løsning.

Har forsøkt:

Ta backup av filen og restore med advanced settings ( fjernet haken for restore security settings). Dette hjelp ikke noe.

Forsøkt kjøre backup filene til en fat32 disk, men da ble alle filene på 0kb.

Forsøkt og sette meg som eier over filene, med alle rettigheter uten at det hjalp.

I secutity settings ved siden av der du kan hake av for encrypt har jeg vært inne på advanced og forsøkt og legge til bruker med decrypt rettighter. Får da opp en feilmelding som sider det ikke går.

Håper noen kan hjelpe.

Knut

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...