:utakt Skrevet 5. november 2021 Del Skrevet 5. november 2021 Samboeren min opplevde noe vi syns var litt pussig, og jeg fikk lyst til å lufte problemstillingen for de her inne som kan juss. I høstferien leide hun en hytte via Norgesbooking. Hun betalte leiebeløp og depositum, dro opp og gjennomførte oppholdet som planlagt, fulgte instruksjonene ift. rydding og tilbakelevering, og reiste hjem. Ingen problemer her. Så ble hun etterhvert oppmerksom på at depositumet ikke hadde blitt tilbakebetalt på konto, selv etter flere uker. Hun tok kontakt med kundeservice, de svarte raskt og sa at hun hadde glemt å fylle ut et "tilbakemeldingsskjema". De sendte henne link til det. Hun fylte det ut og vi regner med at pengene kommer ganske raskt. Fra leiebetingelsene: Sitat . Husk å fylle ut tilbakemeldingsskjemaet du finner i veibeskrivelsen for å få refundert sikkerhetsdepositum. I skjemaet ba de ikke om noen nye opplysninger, de spurte etter bookingnummer, navn, dato for oppholdet og om bookingen var betalt med kort eller faktura. Så kunne man skrive litt om oppholdet hvis man ønsket det. Detaljene om bookingen har de jo allerede i systemene sine, jeg kan ikke se noen grunn til at de skal spørre om dette på nytt. Er det lov å stille et slikt vilkår for å få refundert et depositum? Om vi ikke hadde tatt kontakt ville de sikkert beholdt pengene. Jeg kan tenke meg at det er mange som glemmer dette skjemaet... Lenke til kommentar
panzerwolf Skrevet 5. november 2021 Del Skrevet 5. november 2021 Det er nok lovlig, men god foretningsetikk? Tvilsomt. Mitt umiddelbare inntrykk er at de enten "tvinger" folk til å gi tilbakemelding, eller satser på at enkelte glemmer å fylle skjemaet. Det er ikke all verden i depositum i antall kroner og dermed lettere at folk glemmer det i det store hverdagsdragsuget. Tenker også at dette står helt på slutten av teksten nesten som en bisetning, og siden mange uansett bare skummer over slike betingelser, er det nærliggende å tenke at det er lagt opp slik nettopp for at man skal kunne glemme det. Særlig med tanke på at setningen begynner med "Husk å fylle ut tilbakemeldingsskjemaet" - alle skal jo ja tilbakemelding for tida og tipper det er flere enn meg som er lei det maset der. Vet dere om skjemaet var tilgjengelig i noe tilsendt info før hun tok kontakt? Dersom man må kontakte dem, så synes jeg det forsterker inntrykket av at de prøver seg. Synd hun har sendt inn skjemaet allerede. Hadde jo vært fint å skrive en liten avhandling til dem om hvor tvilsomt dette opplegget er 😋 Lenke til kommentar
:utakt Skrevet 5. november 2021 Forfatter Del Skrevet 5. november 2021 Ja, som det sto i sitatet, "Husk å fylle ut tilbakemeldingsskjemaet du finner i veibeskrivelsen for å få refundert sikkerhetsdepositum." Veibeskrivelsen kom på mail i forkant av oppholdet. Hun har ikke måttet etterspørre noe slik sett, men jeg kan ikke huske å ha vært med på en slik prosedyre for depositum før. Tror ikke hun la merke til dette engang. Lenke til kommentar
panzerwolf Skrevet 5. november 2021 Del Skrevet 5. november 2021 Hehe, ja, så lett er det å overse ting når man leser 😆 Da tar jeg tilbake noe av kritikken min mot dem, men er helt enig i at det er et rart krav. Men det er ikke et ulovlig krav. 1 Lenke til kommentar
:utakt Skrevet 5. november 2021 Forfatter Del Skrevet 5. november 2021 Rekk hånda i været alle som alltid leser vilkår og betingelser fra start til slutt? Og som syns det er helt logisk å finne et "tilbakemeldingsskjema" i en mail som forklarer veien til hytta? Merkelig hele opplegget. 1 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 5. november 2021 Del Skrevet 5. november 2021 Dette hadde vært en sikker måte å få meg til å gi dårligst mulig tilbakemelding i flest mulige kanaler, i alle fall. 1 Lenke til kommentar
Fibonacci Skrevet 5. november 2021 Del Skrevet 5. november 2021 panzerwolf skrev (2 timer siden): Det er nok lovlig, men god foretningsetikk? Tvilsomt. Mitt umiddelbare inntrykk er at de enten "tvinger" folk til å gi tilbakemelding, [...] Tipper det blir noen spennende tilbakemeldinger. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå