Dragonlove Skrevet 4. november 2021 Del Skrevet 4. november 2021 (endret) Tenkte for moroskyld at jeg skulle bestille en av de billigste SSD diskene man finner på Aliexpress og teste, regnet jo med før jeg bestillte at dette kom til å bli noe ræl, hehe. Men here goes Link til produkt: https://www.aliexpress.com/item/4000556535302.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.66244c4dhY5LV9 Selve Produktet i all sin prakt Nei, ingenting kan stoppe bedre 😛 Her kan man Booste Pc'n sin med en SSD som er "Pålitelig" Lekkert skal det være Jeg kjøpte da 120Gb versjonen og selger har lagt ved Test resultater fra disken i Crystaldiskmark, som ikke ser så altfor værst ut. Her er da egen måling, ikke helt det samme kan man si Selve SSD'en både ser og føles helt grei ut, men når det gjelder vekten var det noe som skurret, samt at det kom ett rødt lys utifra ett skruehull Til sammenligning så har jeg da veid en 120Gb Kingston SSD jeg har liggende og som veier noe mer kan man si, jeg lar bildene tale for seg selv Hele 42 gram!! Dobbelt så mye selv om det er likemye Gigabyte Lys ut av skruehull?? Anyway, jeg bestemmte meg for å åpne for å se inni hva som var der, jeg vet jo at Kineserne har solgt falske SSD'er med en usb plugg inni eller minnekort. Shit, her ryker Garantien Hmm, ser ut som ett Sata til Msata adapter jeg har liggende Msata til Sata adapter Men neida, her er det laget ett eller annet med noen chipper på, eller rettere sagt en Phison S11 Kontroller og 2 Intel NAND minne chipper med følgende kode 29F64B2ALCTH1. Siden det ikke er noen DDR3/LPDDR3 minnechip kan man gå utifra at dette er en DRAM-Less SSD. Så når alt koker ned til alt, er det verdt det å kjøpe SSD fra Kina? Nja, billigste 120Gb ssd på prisjakt i skrivende stund er PNY CS900 Series 2.5 SATA III 120GB som koster 208,- hos Proshop i skrivende øyeblikk https://www.prisjakt.no/product.php?p=3832329 Det ligger en Review av denne på Tuben, med noe høyere tall i Crystalldiskmark enn Xray disken fra Kina. Jeg betalte 21,35USD for Xray disken som er ca 182,- helt hjem i postkassen, men jeg tror nok heller jeg ville gått for en PNY selv om den er noe dyrere med frakt, men da har man iallefall Norsk garanti og reklamasjonsrett. Denne testen er laget kun som ett rent moroprosjekt og er hverken sponset av Aliexpress, Proshop eller Prisjakt på noen som helst måte, ei heller oppfordres det til å kjøpe disse diskene omtalt hos noen av disse selskapene. Hvem vet, kanskje kommer jeg med flere tester av gadgest fra Kina, gudene skal vite at jeg har kjøpt en del derfra siden rundt 99' totusen tallet iallefall, peace out Tydeligvis så er ikke jeg den første til å teste denne disken, en mer utfyllende test er gjort av en Spanjol og ligger her: https://theoverclockingpage.com/2021/05/26/xraydisk-120-gb-analise-testes-e-resultados/ Testen er på Spansk, men det går fint å oversette i Google translate for de som vil det Endret 4. november 2021 av Dragonlove 6 Lenke til kommentar
plankeby Skrevet 5. november 2021 Del Skrevet 5. november 2021 Artig og flott innlegg. Det mest spennende er jo hvor pålitelig denne er over tid. Er skeptisk til feilraten med skriving/lesing over tid. Lenke til kommentar
Dragonlove Skrevet 5. november 2021 Forfatter Del Skrevet 5. november 2021 plankeby skrev (13 minutter siden): Artig og flott innlegg. Det mest spennende er jo hvor pålitelig denne er over tid. Er skeptisk til feilraten med skriving/lesing over tid. Pr nå har jeg ikke noe bruksområde for den, må være ett prosjekt isåfall, kanskje bygge en Kina Pc fra Aliexpress? Det har jo vært gjort noen ganger før, av blant annet Linus Tech, men hadde jo vært litt moro å sett hva man hadde fått. Lenke til kommentar
plankeby Skrevet 5. november 2021 Del Skrevet 5. november 2021 Dragonlove skrev (Akkurat nå): Pr nå har jeg ikke noe bruksområde for den, må være ett prosjekt isåfall, kanskje bygge en Kina Pc fra Aliexpress? Det har jo vært gjort noen ganger før, av blant annet Linus Tech, men hadde jo vært litt moro å sett hva man hadde fått. Ja. Så mer på tester av slikt før, mye morro. For oss er det jo sprøtt at i deler av verden gjelder kun "hva du ser foran deg er hva du får". Altså ingen forbrukerrettigheter, reklamasjons muligheter eller krav om noe redelighet om varens spesifikasjoner. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå