Tan28 Skrevet 26. september 2022 Del Skrevet 26. september 2022 Just now, Dubious said: Har vært artikler om folk med fastprisavtaler som bruker mer strøm enn de normalt har brukt, fordi det er så billig.. Jeg har Tibber (altså spotpris) og har helt bevisst benyttet meg av timer/perioder med lav pris for å utnytte strømstøtten de gangene jeg har mulighet til det. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 26. september 2022 Del Skrevet 26. september 2022 (endret) Klart det er folk med fastpris som i alle fall ikkje sparar på straumen når dei får betalt for forbruket. Er nok fort freistande å skru på endå meir elektrisk varme då, som er den enklaste måten å auke forbruket på og samtidig få nytte av det. Når dagens ordning er sånn at du kan redusere fakturaen ved å bruke meir straum på riktig tidspunkt så er det sjølvsagt ein del som gjer det òg. Det er ofte kortvarige periodar dette skjer, og eg trur ikkje det er så alvorleg mange der ute som følgjer så godt med og styrer forbruket. Alle er seg sjølv nærast og i desse tider er nok fokuset på den enkelte husstand sine utgifter, ikkje å bidra ved å bruke mindre straum. Om det betyr at dei i enkelte periodar brukar meir straum så tvilar eg på dei mistar nattesøvn av den grunn. Det er større krefter på gang i marknaden enn det. Endret 26. september 2022 av Zeph 1 Lenke til kommentar
AR85 Skrevet 27. september 2022 Del Skrevet 27. september 2022 Kan anbefale tibber for å lettere spare strøm Du har blitt invitert til Tibber! Lenke til kommentar
Subara Skrevet 27. september 2022 Del Skrevet 27. september 2022 AR85 skrev (1 time siden): Kan anbefale tibber for å lettere spare strøm Du har blitt invitert til Tibber! Appen gjør alt, ikke noe ekstrautstyr? Lenke til kommentar
AR85 Skrevet 27. september 2022 Del Skrevet 27. september 2022 52 minutes ago, Subara said: Appen gjør alt, ikke noe ekstrautstyr? Det kommer litt an på hva du har fra før. Uten noe ekstra vil appen gi deg en veldig god oversikt over strømpris gjennom dagen, slik at du selv kan tilpasse. I tillegg støtter den masse integrasjoner, feks mot forskjellige typer varmepumper + sensibo (dings som fungerer med alle varmepumper siden den styrer via IR, samme som fjernkontroll) Appen har støtte for masse forskjellige elbiler og elbil-ladere, smarthus enheter som homey, futurehome, samsung Ovner som mill,adax etc. Veldig fornøyd 1 Lenke til kommentar
BIGG Skrevet 27. september 2022 Del Skrevet 27. september 2022 Subara skrev (2 timer siden): Appen gjør alt, ikke noe ekstrautstyr? Du bør ha Tibber Pulse for å få utnyttet mulighetene fullt ut. 1 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 29. september 2022 Del Skrevet 29. september 2022 Er tibber på vei mot avgrunnen allerede? 1 Lenke til kommentar
AnthonyEdwardS Skrevet 29. september 2022 Del Skrevet 29. september 2022 De har vokst så enormt raskt at en liten kundeflukt tvilsomt har noe å si i det lange løp. Det går ikke akkurat igjen mange gode alternativer til Tibber i de "sinte" kommentarfeltene.. 1 Lenke til kommentar
Gjest 85c3b...b5e Skrevet 29. september 2022 Del Skrevet 29. september 2022 Stinker konkurs dette. Overlever neppe 2022. De idiotene som aksepterer å betale på forskudd, noe forbrukerrådet allerede har sagt er ulovlig, vil neppe få de pengene tilbake når de må legge inn årene. Anonymous poster hash: 85c3b...b5e Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 29. september 2022 Del Skrevet 29. september 2022 (endret) Dette er da ganske utrolig. Man skal betale strømregningen på forskudd og tape forskuddet når/hvis leverandøren går konkurs. https://e24.no/olje-og-energi/i/eJPVe4/stroemselskapet-tibber-tar-krisegrep Da hjelper det jo lite å ha en veldig intelligent app, for dette må da være en ganske "dum" løsning?. Man sikrer lavest mulig pris ved å øke strømregningen med 50% (??!!) Endret 29. september 2022 av arne22 2 Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 30. september 2022 Del Skrevet 30. september 2022 Byttet fra Tibber i går når de kom med denne nyheten. Den store fordelen med Tibber er/var at man til en hver tid hadde 100 % kontroll på strømforbruk, pris, og strømregning i sanntid. Med en gang man introduserer forskuddsbetaling og estimering er hele min grunn til å bruke Tibber borte. Heldigvis har det blitt flere andre som er gode på dette. For min del er jeg Elekt-kunde fra og med i morgen. Appen virker grei, og Tibber Pulse kan jeg fortsette å bruke i Tibber-appen selv om jeg ikke er kunde der. Lenke til kommentar
PosteMonopolet Skrevet 30. september 2022 Del Skrevet 30. september 2022 Jeg begynner å lure på om kunder med betalingsproblemer holder på å velte Tibber mot konkurs. Det å innføre forskuddsbetaling på så kort varsel virker som et forsøk på å berge seg selv. Lenke til kommentar
jonlem Skrevet 30. september 2022 Del Skrevet 30. september 2022 (endret) arne22 skrev (18 timer siden): Dette er da ganske utrolig. Man skal betale strømregningen på forskudd og tape forskuddet når/hvis leverandøren går konkurs. https://e24.no/olje-og-energi/i/eJPVe4/stroemselskapet-tibber-tar-krisegrep Da hjelper det jo lite å ha en veldig intelligent app, for dette må da være en ganske "dum" løsning?. Man sikrer lavest mulig pris ved å øke strømregningen med 50% (??!!) Tibber øker ikke strømregningen din med 50% ?? Alt de gjør er en liten endring i faktureringen slik at de ikke må vente opptil 45 dager med å få inn penger for strømmen de kjøper og selger videre. Prisene forblir de samme og Tibber-kundene vil betale akkurat det samme som de ville gjort uten denne endringen. Endret 30. september 2022 av jonlem 2 Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 30. september 2022 Del Skrevet 30. september 2022 (endret) 4 minutes ago, jonlem said: Alt de gjør er en liten endring i faktureringen. Hvis de krever betaling for 6 i stedet for 4 uker, så betyr det at de øker kostnaden for den aktuelle perioden med 50%. Det betyr også at man videre framover vil ligge inne med et usikret depositum tilsvarende verdien av en halv måneds strømforbruk. Dette er penger som går tapt ved en eventuell konkurs hos Tibber. Stemmer ikke det? Endret 30. september 2022 av arne22 1 Lenke til kommentar
jonlem Skrevet 30. september 2022 Del Skrevet 30. september 2022 arne22 skrev (25 minutter siden): Hvis de krever betaling for 6 i stedet for 4 uker, så betyr det at de øker kostnaden for den aktuelle perioden med 50%. Det betyr også at man videre framover vil ligge inne med et usikret depositum tilsvarende verdien av en halv måneds strømforbruk. Dette er penger som går tapt ved en eventuell konkurs hos Tibber. Stemmer ikke det? De gjør det nå ja, i overgangen til ny ordning. Det blir jo ikke sånn hver måned.. Resten er vel et definisjonsspørsmål. Hvis du forventer en konkurs der bytter du vel selskap likevel. Forøvrig er jo dette en helt vanlig måte å gjøre det på - eller det var i alle fall det før jeg bytta til Tibber for flere år siden. Jeg ser rett og slett ikke det store problemet her, bortsett fra at de var ulovlig seint ute med å varsle denne endringen. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 30. september 2022 Del Skrevet 30. september 2022 (endret) Zeph skrev (På 26.9.2022 den 22.06): Klart det er folk med fastpris som i alle fall ikkje sparar på straumen når dei får betalt for forbruket. Er nok fort freistande å skru på endå meir elektrisk varme då, som er den enklaste måten å auke forbruket på og samtidig få nytte av det. Denne har helt gått forbi huset mitt, har konsesjonkratf og vi har redusert strømforbruket ca.15-20% i løpet av dette året. Og vi har hatt relativ kald vår-sommer-høst. Det meste er vel hentet inn med mindre bruk av varmtvann, vi har rett og slett halvert vannbruket og tiden i boxen. Mer mat laget på bålpanne/utegrill siden vi har mye gratis ved. Varmepumpen har vært avslått mer, vi har også vedovn osv. Vet om flere her i kommunen som deltar i dugnaden så.. Edit: de som har elbil her gjør det bra, veldig mange elbiler her nå. Får betalt for bilkjøring.. Endret 30. september 2022 av Jarmo Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 30. september 2022 Del Skrevet 30. september 2022 (endret) 53 minutes ago, jonlem said: Forøvrig er jo dette en helt vanlig måte å gjøre det på - eller det var i alle fall det før jeg bytta til Tibber for flere år siden. Jeg ser rett og slett ikke det store problemet her, bortsett fra at de var ulovlig seint ute med å varsle denne endringen. Vanlig kan det vel ikke være. Periodene for fakturering vil jo vanligvis følge av avtale mellom leverandør og kunde. Dersom den ene parten, leverandøren ensidig endrer avtalen til ugunst for kunden, så vil jo dette vanligvis være et avtalebrudd og et lovbrudd. Det det er snakk om det er jo å hente inn risikokapital fra kundene. Når man går til et slikt skritt, så er vel dette en indikasjon på at driften går med underskudd og at det er en rimelig stor risiko for at den vil gjøre det i framtiden også. Da vil det vel være en rimelig stor sjanse for at kundene vil komme til å tape denne risikokapitalen? Endret 30. september 2022 av arne22 Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 1. oktober 2022 Del Skrevet 1. oktober 2022 (endret) Dette må jo dreie seg om avtalerett, slik at det enten må være slik at det står i den eksisterende avtalen at Tibber ensidig kan endre avtalevilkårene, og det høres jo ikke videre sannsynlig ut. Eller så kan det forholde seg slik at endringene i avtalevilkår fra Tibber sin side formelt sett er en oppsigelse av den eksisterende avtalen fra Tibber sin side, samtidig som strømkunden får tilbud om en ny avtale på endrede vilkår. I så fall så vil jo kunden både ha behov for og krav på en rimelig periode i tid til å finne en ny strømleverandør, etter at Tibber, formelt sett, har sagt opp den eksisterende avtalen om å være strømleverandør til sine kunder. (Som sagt: Med mindre det da forholder seg slik at den eksisterende avtalen gir rom for en slik endring.) I følge artikkel i E24 så uttaler Forbrukertisynet har Tibber har handlet ulovlig og i strid med gjeldende lovgivning. Det er ikke gitt noen nærmere detaljert beskrivelse av hvordan og på hvilken måte Tibber har handlet utenfor lovlige rammer. https://e24.no/naeringsliv/i/mQrBl0/forbrukertilsynet-tibbers-krisegrep-er-lovbrudd Hvis man ikke ser noen problemer med en slik endring, på to dagers varsel, da mener man jo at det er en hel bransje som driver utenfor lovlige rammer, slik som Tibber. Det kan vel se ut som at det Tibber er forsøkt å gjennomføre er en "avtalerevisjon", men når vilkårene for dette ikke er til stede, da har vel selskapet formelt sett sagt opp sine strømkunder. De som ønsker det kan jo gå inn i den eventuelt nye avtalen, ut i fra eventuelt nytt avtaletilbud og nye avtalevilkår. Endret 1. oktober 2022 av arne22 Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 1. oktober 2022 Del Skrevet 1. oktober 2022 (endret) I denne artikkelen hos DinSide, så står det, det samme som det jeg mener at endringen i avtalevilkår er ulovlig og at man sånn sett ikke behøver å betale det ulovlige tillegget på strømregningen. Sitat fra artikkelen: Quote Tibbers avtalevilkår har krav til en varsling på 14 dager. Grunnen til dette at forbrukerne skal ha tid til å tenke på hva de synes om avtalene og velge om de vil gå med på dem eller ikke, forklarer Drevland. - Når næringsdrivende bryter en slik avtale, vil det lett utgjøre en urimelig handelspraksis etter markedsføringsloven § 6, slik som i dette tilfellet, og det er forbudt. - Som vi har påpekt overfor Tibber, er ikke avtalen gyldig endret. Det betyr at det faktisk er frivillig for kunder å betale hele regningen, påpeker seksjonssjefen. Det går jo også fram her at det er snakk om et nytt avtaletilbud, der den gamle strømavtalen går ut og erstattes med en ny. Det er jo nesten litt utrolig at det er noen som mener at "dette er en normal måte å gjøre tingene på", å forsøke å sette eksisterende avtalevilkår til side og erstatte de med nye. Endret 1. oktober 2022 av arne22 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå