Gå til innhold

Anbefalte innlegg

4 hours ago, Simen1 said:

Rekordbillig strøm i natt. Kl 04 koster det bare 104,06 øre/kWh i sør og 29,56 øre/kWh i nord (ref nordpool, spot før avgifter). Så billig har det ikke vært siden i fjor!

4 hours ago, Mag ne said:

Dere har et høyt forbruk av varmtvann. Det er mye mer å hente på å redusere på liter varmtvann enn å fikle med akkurat når vvb varmer.

Så hyggelig at dere valgte å bidra konstruktivt til spørsmålet mitt. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mephisto- skrev (5 timer siden):

Nå brukte jeg jula til å experimenter litt på VVB for å se om det er noe særlig å hente av effekt av å spare på den. Hektet på måler som viser kWh forbrukt og når VVB har vært innkoblet. 

Data viser fra nesten 11 dager, familie på 3 at vi har brukt 136 kWh i jula. Jeg finner ut at snittforbruket på disse dagene er ca 470W. Så med 1,5 krone kWh utgjør VVB 4 500 kWh, altså 6 750,-. Jeg ser jo et potensiale til å spare her. Hva tenker dere? Det er kun en løpeteller, så har ingen formening om hvor ofte den kobler seg inn

Dette er mitt første forsøk på å svare deg. Jeg får ikke regnestykket ditt til å stemme. Dersom du har brukt 136 kWh i løpet av 11 dager så skjønner jeg ikke hvordan du kommer derfra til 6750 kr. Du betaler vel ikke 6750/136 = 50 kr/kWh? Gang heller 136 kWh med 1,5 kr/kWh så får du 204 kr. Det virker mer realistisk for en familie på 3 i 11 dager.

Så kan vi se litt på kildene til energibruken:

Nå vet jeg ikke hvilken bereder du har, så jeg må gjøre en antagelse og da er den beste antagelsen jeg kan gjøre å gjette på at du har norges mest solgte varmtvannsbereder, en OSO Saga 200. Denne har med standard innstillinger et varmetap på 66W. Det vil si at du i løpet av 11 dager skal i følge spesifikasjonene ha et "tap" på 66W * 24t * 11d = 17,4 kWh i ren varmeavgivelse til rommet den står i. Om dette er tapt eller erstatter energi fra f.eks termostatstyrte varmekabler vet nok du best.

Det vil si at det er 136 - 17,4 = 118,6 kWh som skyldes varmtvannsbruk. Dette er nok til å varme 2835 liter vann fra 4°C (som er vanlig kaldtvannstemperatur) til 40 °C (som er vanlig dusjtemperatur). Eller 258 liter per dag. Det virker normalt for en familie på tre.

Om du skal spare noe mer der så må det bli med sparedusj, mindre vanntrykk i dusjen, kortere dusjtid, gjerne med høyere temperatur hvis det hjelper til med å redusere dusjtid eller vanntrykket. Videre kan man sikkert unngå vasking av kasseroller o.l. for hånd (bruk maskin), og nøye seg med kaldt vann i vasken ved rask håndvask. Men det er neppe så mange kronene å spare på det.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Simen1 said:

Dette er mitt første forsøk på å svare deg. Jeg får ikke regnestykket ditt til å stemme. Dersom du har brukt 136 kWh i løpet av 11 dager

Ja 136 Kwh i 11 dager, det blir jo ca 12,4 Kwh i snitt. Hvis strømprisen er 3,00 kroner i desember, så blir det jo prisen 12,4*3= kr 37,80 pr døgn.

Dette tilsvarer en innkoblingstid på 12,4 kwt/2kw = 6 timer og ca 12 minutter pr dag. (2.000 Watt i 6 timer pr dag.)

Da har man brukt forholdsvis lite varmtvann. Til sammen så skule det jo bli 136 * 3 = 408 kroner. (Hvis prisen er 3 kr pr kwh)

Hvis familien dusjer forsholdsvis lite og kort, så er vel tallene realistiske?

Er ikke dette riktige tall?

Min vvb er av gammel type og den bruker ca 3-4 kwt pr døgn som går bare til "varmelekasje".

En annen vei som lekasjen skjer enn gjennom veggene er via de kobberrørene som er koblet til på toppen. De virker jo litt likt med en "heatpipe" som brukes til å lede vekk varmen fra en prosessor på en PC. Da helper det ikke at tanken ikke lekker hvis de tilkoblede kobberrørene leder vekk varmen.  Der går det nok mer enn 66W.

For kurioritetens skyld så kan vi jo også regne ut hva prisen vil bli for å la varmtvannet renne kontinuerlig i 11 døgn. (Pris 3,00 kr/kwt)

2kw*24h*11*3,0kr/kwt= 1584,- kr (Også forutsatt en vanlig tank på 2000 Watt)

For å klare å bruke 6.750 kr på dusjing i løpet av 11 dager, så vil man behøve å koble 5 stk varmtvannsberedere a 2.000 Watt i parallel, og la vannet renne mer eller mindre kontinuerlig, og da må man vel være rimelig glad i å dusje?

Endret av arne22
Lenke til kommentar
arne22 skrev (2 timer siden):

Er ikke dette riktige tall?

Etter oppklaringen under ditt innlegg skal jeg bare nevne at jeg ikke vet hvor i landet @Mephisto- bor, men han oppgir i hvert fall en pris på 1,5 kr/kWh og da må jeg nesten ta han på ordet for det.

Mephisto- skrev (1 time siden):

136 kWh / 11 dager = 12,36 kWh i snitt, ganger med 365 = ca 4 500 kWh, igjen, gange med strømpris man mener er førende snittpris for et helt år. 

Takk. Da fikk jeg en oppklaring på det. Du nevnte ikke noe om årlig pris så da ble jeg i villrede om hva den prisen på 7650 kr gjaldt.

Mephisto- skrev (1 time siden):

Men beklager mitt utrolig dumme spørsmål, takk for meg

Slutt nå å spill så mye dramaqueen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
-Night- skrev (3 timer siden):

Selv om det koster en del så jeg sparte inn 5% over et år ved å bytte ut en gammel PC (Intel i7 930) til nyere AMD.   

Prosent er ikkje så informativt utan meir info. 5% av 100 kWh, 500, 1000?

Lenke til kommentar
arne22 skrev (På 1.1.2022 den 16.09):

Hvis prisen på dag og natt svinger så mye at prisen er det halve på natten, så sparer man jo halvparten.

Det man sparer aller mest på det er å slå av varmtvannsberederen helt, og å varme opp vann på en annen måte, når man har behov for det. Da vil jo også forbruket naturlig gå ned, ettersom varmt vann blir litt "tungvint".

Jeg har prøvd å følge litt nøyaktig med og det kan vel se ut som at vvb har et forbuk på ca 8-10 kwt i døgnet når den bare er skrudd på og det ikke finnes noe forbruk. Hvis man har en samlet pris på rundt 3 kr pr kilowattime, så nærmer man jo seg jo en tusenlapp pr mnd bare for å ha vvb skrudd på, og uten noe forbruk, altså det som betales for tapsvarmen i berederen.

En dusj krever vanligvis ca 50 liter vann. Ved å vaske seg eller å bruke en campingdusj så kan man få dette ned i 5 liter. De 5 literne krever ca 0.35 kilowattimer på å oppnå passe temperatur til vaske eller dusj. (Ikke regnet ut men målt ved å bruke vannvarmer og å gjennomføre øvelsen i praksis.) (2 KW vannvarmer i ca 10 minutt.) (Eller kjele på vedovn.)

Da har man redusert kostnadene til "daglig personlig rengjøring" til litt mindre enn 10%, i forhold til "vanlig dusj fra varmtvannsbereder".

Det er en del "råd på nett" som sier at man ikke bør skru av varmtvannsberederen, men da er det interessant å se nærmere på hvordan disse rådene begrunnes.

https://www.huseierne.no/nyheter/trekke-ut-stopselet-pa-varmtvannsberederen---er-det-lurt/

https://www.hse.gov.uk/healthservices/legionella.htm

For oppblomstring av legionella, så er den farlige "temperaturrangen" 20-60 grader. Ligger temperaturen godt under 20 grader, så er man innenfor et sikkert område. Har man varmtvannsberederen frakoblet gjennom flere døgn eller at man sørger for gjennomstrømning til den er kald, så er man innenfor sikkert område.

Når det gjelder "elektrisk risiko" så begrunner man dette med "fare for slitasje i kontakten" (Der hvor det finnes en slik kontakt.)

Varmgang i stikkontakt er jo en type feil som bygger seg opp over tid, slik at med litt "teknisk gangsyn" så kan man fortløpende følge med om det er noe antydning til varmgang.

Når man ser på argumentene "pro og kontra" så kan det faktisk se ut som at det er mulig å koble fra varmtvannsberederen for en periode, for eksempel noen uker, utyen at det skulle være noen kjent risikofaktor med det. (Ut over problemstillingen med slitasje i stikkontakten.)

Det forholder seg jo også slik at den som har litt teknisk innsikt har muligheten til å skifte ut denne stikkontakten selv. (Men mitt personlige syn på saken det er at da bør man ha en god forståelse av hva man holder på med, på grunn av at det ikke er uten risiko, selv om det er tillatt.)

https://elsjekk-as.no/blogg/item/dette-elektriske-arbeidet-kan-du-gjore-selv

Er det noen som er uenig i at det er "trygt nok" å koble ut varmtvannsberederen og at det er en del penger å spare på det?

Hvis man har bereder på stikkontakt så ville jeg ikke vært redd for å trekke ut kontakten i de periodene med spesielt høye priser, og så plugge den inn igjen på kvelden når prisen har roet seg ned igjen. Men jeg ville ikke gjort det til noen daglig vane gjennom året, da kan det bli litt slitasje. En bedre løsning dersom man har vvb på egen kurs er å vippe av automatsikringen. Men det er nok bare verdt å styre med de verste dagene, og faren er jo at man glemmer å plugge inn igjen før man sår i dusjen med bare kaldt vann...

Selv styrer jeg vvb via smarthus, på ca 9 timer i døgnet (6 timer om natta og 3 timer midt på dagen) og av resten av tiden. Det holder greit til vårt forbruk og jeg unngår de dyreste timene. Forbruket av varmtvann er gjerne størst om morgenen og ettermiddagen, de dyreste timene. Besparelsen blir da ca 6-8 timer av de dyreste pr døgn - 6-8 timer av de billigste. Når prisene svinger over en krone opp og ned i løpet av døgnet blir det jo litt ihvertfall.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Just now, Subara said:

Du sparer ingenting.

Lenke til kommentar
On 1/3/2022 at 4:11 PM, RJohannesen said:

Hvis man har bereder på stikkontakt så ville jeg ikke vært redd for å trekke ut kontakten i de periodene med spesielt høye priser, og så plugge den inn igjen på kvelden når prisen har roet seg ned igjen. Men jeg ville ikke gjort det til noen daglig vane gjennom året, da kan det bli litt slitasje. En bedre løsning dersom man har vvb på egen kurs er å vippe av automatsikringen. Men det er nok bare verdt å styre med de verste dagene, og faren er jo at man glemmer å plugge inn igjen før man sår i dusjen med bare kaldt vann...

Selv styrer jeg vvb via smarthus, på ca 9 timer i døgnet (6 timer om natta og 3 timer midt på dagen) og av resten av tiden. Det holder greit til vårt forbruk og jeg unngår de dyreste timene. Forbruket av varmtvann er gjerne størst om morgenen og ettermiddagen, de dyreste timene. Besparelsen blir da ca 6-8 timer av de dyreste pr døgn - 6-8 timer av de billigste. Når prisene svinger over en krone opp og ned i løpet av døgnet blir det jo litt ihvertfall.

Her snakker vi om mer av det jeg tenkte på. Hvilket system bruker du? Og hva har du til å koble inn og ut VVB? 
Jeg kjører Homeassistant, så tanken var å koble på et rele. For så å finne en lur løsning på å styre etter strømpriser (Derivere strømprisene... ?). Samtidig har jeg lyst å ha en backup med å ha måling på temperaturen i vvb. Akkurat for å slippe det med at det er kaldt på kvelden etter man har trent. 

Lenke til kommentar
Mephisto- skrev (22 minutter siden):

Her snakker vi om mer av det jeg tenkte på. Hvilket system bruker du? Og hva har du til å koble inn og ut VVB? 
Jeg kjører Homeassistant, så tanken var å koble på et rele. For så å finne en lur løsning på å styre etter strømpriser (Derivere strømprisene... ?). Samtidig har jeg lyst å ha en backup med å ha måling på temperaturen i vvb. Akkurat for å slippe det med at det er kaldt på kvelden etter man har trent. 

Jeg bruker Loxone og et schneider releet som vist under, da kan jeg sette manuelt på eller av om styringen klikker, men bruker bare tidsstyring nå. Man kan jo lage mer avansert styring om man har tempføler på vannet, den kan festes mot metallet i tanken slik termostaten er, eller man kan stikke den inn under isolasjonen på tanken. Så kan man stille berederen på 85 grader for å begrense makstemp og sette en minimumstemp på 45 grader og styre mellom der etter strømpris. Men bør ikke ligge for lenge av gangen under 60. 

PB106110_288x288.PNG.png

• Liker 1
Lenke til kommentar

På tide å gjøre noe med vår strømavtale nå. Har ikke hatt såkalt spotpris, men fastpris med justering en gang pr måned. Nå får vi en meget høy pris fra i morgen og en måned, den prisen er ikke forsvarlig til å fortsette avtalen.

Er det noen app eller nettside som gir kontinuerlig oversikt over prisen time for time? Slik at man raskt kan se/varsles når prisen er ekstra høy eller lav?

Brannvarsler på baderom. Vi må begynne å bruke maskiner på natt. Da er brannsikkerhet et tema.

Ser for meg å feste en hylleknekt på vegg over vaskemaskin, der brannvarsler festes av og på. 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
plankeby skrev (11 minutter siden):

På tide å gjøre noe med vår strømavtale nå. Har ikke hatt såkalt spotpris, men fastpris med justering en gang pr måned. Nå får vi en meget høy pris fra i morgen og en måned, den prisen er ikke forsvarlig til å fortsette avtalen.

Er det noen app eller nettside som gir kontinuerlig oversikt over prisen time for time? Slik at man raskt kan se/varsles når prisen er ekstra høy eller lav?

Brannvarsler på baderom. Vi må begynne å bruke maskiner på natt. Da er brannsikkerhet et tema.

Ser for meg å feste en hylleknekt på vegg over vaskemaskin, der brannvarsler festes av og på. 

Man kan sjekke dagens og neste dags strømpriser for hver time og hver sone på nordpoolgroup.com, neste dags priser blir lagt ut kl 13 norsk tid. https://www.nordpoolgroup.com/Market-data1/Dayahead/Area-Prices/ALL1/Hourly/?view=table

Det finnes også andre som speiler spotprisene, bl.a. tibber som jeg selv byttet til for noen uker siden har en veldig oversiktlig app. Der kan man også sette opp push-varsel ved spesielt høye priser eller forbruk. De har også en webshop hvor man kan kjøpe en del tilbehør som kommunikajsonsehnet til strømmåleren slik at man får direkte avlesing av måleverdier, og elbil-ladestasjon som kan begrense lading avhengig av forbruk i huset eller pris osv. De har også 500kr i vervepremie til nye kunder og ververe, sender deg en pm da så jeg ikke går utover forumreglene her, andre interesserte kan også sende meg pm om de ønsker mer info om dette.

Ellers har jeg installert sammenkoblede brannvarslere som har mulighet til releutgang, skal koble de også slik at de tripper ut tekniske kurser som komfyr, tørketrommel osv, men lar lys andre viktige kurser stå på. Da kan man kanskje begrense eventuelle branntilløp tidlig ved å slutte å tilføre energi når det først begynner å ryke.

Men jeg kjører ikke vaskemaskin og tørketrommel om natta, det er ikke verdt risken, men man kan unngå de verste toppene ved å planlegge litt om man vil.

Screenshot_20220106-114233_Tibber.jpg

Screenshot_20220106-114252_Tibber.jpg

Screenshot_20220106-114304_Tibber.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...