Gå til innhold

Anbefalte innlegg

On 12/22/2021 at 4:53 PM, sedsberg said:

Min far vurderer gasstopp. Usikker på om det lønner seg men...

Bruker gass til oppvarming på hytta. Har regnet ut at prisen blir ca 2 kr pr kwt med en 11 kg gassflaske. Forutsatt at utregningen er rett, så kan det jo lønne seg, i alle fall periodevis og etter hvert som man har tjent inn investeringen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
arne22 skrev (På 23.12.2021 den 23.28):

Bruker gass til oppvarming på hytta. Har regnet ut at prisen blir ca 2 kr pr kwt med en 11 kg gassflaske. Forutsatt at utregningen er rett, så kan det jo lønne seg, i alle fall periodevis og etter hvert som man har tjent inn investeringen.

Gassprisen i sentraleuropa har tidoblet seg de siste månedene, så det kan godt hende at gasspåfyllet du kjøpte for noen måneder siden har en helt annen pris neste gang du handler.

Lenke til kommentar
13 hours ago, Simen1 said:

Gassprisen i sentraleuropa har tidoblet seg de siste månedene, så det kan godt hende at gasspåfyllet du kjøpte for noen måneder siden har en helt annen pris neste gang du handler.

Det hadde jeg faktisk ikke tenkt på. Håper at gass og gass kan være to forskjellige ting, og at gassprisene for naturgass i Europa ikke flytter seg til lokal fylling av propan. (Men umulig er det vel dessverre ikke.) Det blir spennende å se.

Foreløpig og ut i fra første fylling så fungerer gass nesten over all forventning.

Endret av arne22
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg sparer noen ører om jeg lager hele middagen i stekeovnen samtidig.  Her om dagen hadde jeg lutefisk.

Ovn 200 grader, gryte med mandelpoteter inn på bunnen da jeg skrudde på ovnen. Ventet til ovnen var varm.  På brettet over satte jeg inn fisken i et ovnsfast fat med folie på.  Ved siden av satte jeg inn en skål med rå baconterninger.  Skrudde av ovnen etter 30 minutter og tok ut baconet. La dette i en kopp med smør, som jeg satte inn i ovnen igjen.  Ventet i 10 minutter og tok alt ut av ovnen og spiste middagen.

Jeg glemte ertestuingen, den kunne jeg ha laget der samtidig.

Etterpå åpnet jeg ovnsdøra og slapp varmen ut i rommet.

2709E343-9981-4833-81A1-1D72DE1BD84E.jpeg

Endret av Matvrak
  • Liker 2
Lenke til kommentar
3 hours ago, MurkyWeather said:

Hei. Kan jeg se de historiske prisene på spotpris for November ?  Jeb betalte 128 øre /kwh i 01.11.2021 - 24.11.2021 på Glitre Energi og etter på byttet jeg til NorgesEnergi for siste uka og har betalt 198 øre / kwh . Var de så høy prisene i siste uka i November  ? Eller er min NorgesEnergi Elkjøp avtale dritt ? 

https://www.nordpoolgroup.com/Market-data1/Dayahead/Area-Prices/NO/Hourly/?view=chart

Merk at dette er spotpris uten moms og uten diverse påslag og nettleie.

Lenke til kommentar

Hva var deres snittpris i desember? Jeg har snitta på 227 øre per kwh uten nettleie, dette er hos motkraft. Synes de artiklene som er ute nå er litt misvisende da det er snittprisen for alle timer og ikke de timene man faktisk bruker strøm? Kun relevant for sammenligning og prisutvikling.
https://www.nettavisen.no/okonomi/regningen-for-desember-strommen-er-klar-som-a-betale-100-kroner-for-et-brod/s/12-95-3424225168

Lenke til kommentar

Nå brukte jeg jula til å experimenter litt på VVB for å se om det er noe særlig å hente av effekt av å spare på den. Hektet på måler som viser kWh forbrukt og når VVB har vært innkoblet. 

Data viser fra nesten 11 dager, familie på 3 at vi har brukt 136 kWh i jula. Jeg finner ut at snittforbruket på disse dagene er ca 470W. Så med 1,5 krone kWh utgjør VVB 4 500 kWh, altså 6 750,-. Jeg ser jo et potensiale til å spare her. Hva tenker dere? Det er kun en løpeteller, så har ingen formening om hvor ofte den kobler seg inn

Lenke til kommentar
Mephisto- skrev (19 minutter siden):

Nå brukte jeg jula til å experimenter litt på VVB for å se om det er noe særlig å hente av effekt av å spare på den. Hektet på måler som viser kWh forbrukt og når VVB har vært innkoblet. 

Data viser fra nesten 11 dager, familie på 3 at vi har brukt 136 kWh i jula. Jeg finner ut at snittforbruket på disse dagene er ca 470W. Så med 1,5 krone kWh utgjør VVB 4 500 kWh, altså 6 750,-. Jeg ser jo et potensiale til å spare her. Hva tenker dere? Det er kun en løpeteller, så har ingen formening om hvor ofte den kobler seg inn

Dere har et høyt forbruk av varmtvann. Det er mye mer å hente på å redusere på liter varmtvann enn å fikle med akkurat når vvb varmer.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Mag ne said:

Dere har et høyt forbruk av varmtvann. Det er mye mer å hente på å redusere på liter varmtvann enn å fikle med akkurat når vvb varmer.

Hvis prisen på dag og natt svinger så mye at prisen er det halve på natten, så sparer man jo halvparten.

Det man sparer aller mest på det er å slå av varmtvannsberederen helt, og å varme opp vann på en annen måte, når man har behov for det. Da vil jo også forbruket naturlig gå ned, ettersom varmt vann blir litt "tungvint".

Jeg har prøvd å følge litt nøyaktig med og det kan vel se ut som at vvb har et forbuk på ca 8-10 kwt i døgnet når den bare er skrudd på og det ikke finnes noe forbruk. Hvis man har en samlet pris på rundt 3 kr pr kilowattime, så nærmer man jo seg jo en tusenlapp pr mnd bare for å ha vvb skrudd på, og uten noe forbruk, altså det som betales for tapsvarmen i berederen.

En dusj krever vanligvis ca 50 liter vann. Ved å vaske seg eller å bruke en campingdusj så kan man få dette ned i 5 liter. De 5 literne krever ca 0.35 kilowattimer på å oppnå passe temperatur til vaske eller dusj. (Ikke regnet ut men målt ved å bruke vannvarmer og å gjennomføre øvelsen i praksis.) (2 KW vannvarmer i ca 10 minutt.) (Eller kjele på vedovn.)

Da har man redusert kostnadene til "daglig personlig rengjøring" til litt mindre enn 10%, i forhold til "vanlig dusj fra varmtvannsbereder".

Det er en del "råd på nett" som sier at man ikke bør skru av varmtvannsberederen, men da er det interessant å se nærmere på hvordan disse rådene begrunnes.

https://www.huseierne.no/nyheter/trekke-ut-stopselet-pa-varmtvannsberederen---er-det-lurt/

https://www.hse.gov.uk/healthservices/legionella.htm

For oppblomstring av legionella, så er den farlige "temperaturrangen" 20-60 grader. Ligger temperaturen godt under 20 grader, så er man innenfor et sikkert område. Har man varmtvannsberederen frakoblet gjennom flere døgn eller at man sørger for gjennomstrømning til den er kald, så er man innenfor sikkert område.

Når det gjelder "elektrisk risiko" så begrunner man dette med "fare for slitasje i kontakten" (Der hvor det finnes en slik kontakt.)

Varmgang i stikkontakt er jo en type feil som bygger seg opp over tid, slik at med litt "teknisk gangsyn" så kan man fortløpende følge med om det er noe antydning til varmgang.

Når man ser på argumentene "pro og kontra" så kan det faktisk se ut som at det er mulig å koble fra varmtvannsberederen for en periode, for eksempel noen uker, utyen at det skulle være noen kjent risikofaktor med det. (Ut over problemstillingen med slitasje i stikkontakten.)

Det forholder seg jo også slik at den som har litt teknisk innsikt har muligheten til å skifte ut denne stikkontakten selv. (Men mitt personlige syn på saken det er at da bør man ha en god forståelse av hva man holder på med, på grunn av at det ikke er uten risiko, selv om det er tillatt.)

https://elsjekk-as.no/blogg/item/dette-elektriske-arbeidet-kan-du-gjore-selv

Er det noen som er uenig i at det er "trygt nok" å koble ut varmtvannsberederen og at det er en del penger å spare på det?

 

Endret av arne22
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...