Gå til innhold

Hjelper omstartslån for inkassovansker?

Luntik

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Slike nettsider bør du holde deg langt unna. Dette er såkalte "låneagenter" som kun fungerer som et mellomledd (såkalt agent) for deg som låntager og banken. Da kan du like gjerne høre med bankene direkte. Ofte kan du også få bedre vilkår dersom du gjør det.

Refinansiering krever sikkerhet. Da trenger du enten en kausjonist. Eller at det blir tatt sikkerhet i egen bolig. 

Om dette er lurt for deg; tja... Det kommer helt an på din situasjon. Din kommune tilbyr gratis gjeldsrådgivning. Så jeg vil heller anbefale deg å forsøke dette. Dersom inkassokravene ikke er så veldig mange; og av mindre størrelse (under 100 000?) - kan det lønne seg mest å forhandle frem en nedbetalingsløsning med kreditorene direkte gjennom inkassoselskapene. Da tar du bare en telefon og ordner dette selv. Enkelt og greit. 

Vær veldig forsiktig med hva du gjør. Høres ut som du kanskje ikke kan så veldig mye om økonomi - noe som er helt greit det. Alt kan læres. Så vær forsiktig med hvilken valg du tar. Høres ut som en gjeldsrådgiver kan være en lur begynnelse for din del.

Lykke til. :)

• Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Rente på slike lån er nesten alltid billigere enn inkasso-salær og rettsgebyr, som jeg vil si vil være til hjelp. Men dersom du har en iboende evne til å havne i inkassogjeld, så vil du etterhvert ende opp med dette lånet + nye inkassosaker. For meg så var dette en felle, selv om jeg fikk midlertidig kontroll. Jeg hadde jo egentlig ikke endret mine uvaner.

Hvis du skal refinansiere selv, så må du likevel skaffe en total oversikt. Når man først er i gang med dette, så kan man oppdage at man ikke trenger et slikt lån.

Her er noen tips:
Avslutt alle abonnement som kan skape ny inkasso. Her gjelder det å leve svært nøkternt. Du må sitte igjen med kun strøm eventuelt og det MÅ på avtalegiro. Dette handler ikke så mye om å få bedre økonomi, som det gjør å hindre at en regning på 400kr blir en regning på 3000kr. I stedet for TV-abb (hvis du har det) så kan du heller bruke streaming som trekkes fra kontoen og ikke generer faktura. Å få kontroll innebærer i første omgang å ikke få nye innkommende greier. Ellers er det en ekstra kaotisk jobb.

Så gjelder det å sette av en dag som du skal bruke på å skaffe oversikt. List opp alle kreditorer, med siste gjeldende beløp, ring alle og få avslag på inkassosalær/renter.

Endret av djgudleif
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...