Redaksjonen. Skrevet 4. november 2021 Del Skrevet 4. november 2021 Mer biodiesel på veiene, ønsker regjeringen. De store transportørene har andre planer [Ekstra] Lenke til kommentar
farnol Skrevet 4. november 2021 Del Skrevet 4. november 2021 Bondelobbyen har flyttet inn i regjeringskontorene. Klimaeffekten er mer enn tvilsom, men subsidiene er like gode uansett. Spesielt om lobbyen ikke tror noe særlig på menneskeskapte klimaendringer. Kan vi kalle det amerikanske tilstander, selv om det nok blir mer raps enn mais her i Norge? 4 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 4. november 2021 Del Skrevet 4. november 2021 Biodiesel er mye verre enn produksjon av kjøtt når det kommer til klimaeffekt. Biodrivstoff er ikke miljøvennlig når man må dyrke det. Det var miljøvennlig når de kun brukte avfall. Inntil vi går tom for olje så trenger vi ikke biodrivstoff, og innen den tid så er vi nok alle over på elektrisk og hydrogen. 4 Lenke til kommentar
NERVI Skrevet 4. november 2021 Del Skrevet 4. november 2021 Tror ikke biodrivstoff er en særlig kostnadseffektiv måte å redusere utslipp på, hvis man bruker annet drivstoff og energi for å produsere det. Og så blir vel også motoreffekten redusert, eller det kreves mer drivstoff? 4 Lenke til kommentar
The Very End Skrevet 4. november 2021 Del Skrevet 4. november 2021 (endret) Politikken til regjeringspartiene: Dag 1: Vi skal bekjempe klimaendringer med blandt annet å forhindre avskoging. Dag 2: Vi må produsere så mye biodiesel som mulig. Jeg forstår genuint ikke tankegangen, da man må benytte store arealer til å dyrke frem biodisel. Istedenfor å fokusere på løsninger lager man nye problemer. Antagelig for å tilfredsstille de mest oljeglade i den grad at man kan holde på med et eller annet med navnet "diesel" i lang tid fremover. Endret 4. november 2021 av The Very End 4 Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 4. november 2021 Del Skrevet 4. november 2021 I Norge kan vi produsere Biodiesel fra skogsavfall, så dyrking av mais eller raps til dette blir neppe aktuelt. https://biozin.no/ 1 Lenke til kommentar
delxzen Skrevet 4. november 2021 Del Skrevet 4. november 2021 Apropos illustrasjonsbilde. Jeg fylte bensin i stedet for diesel en gang. Heldigvis oppdaget jeg det før jeg startet. Mye styr med å tømme og skylle tanken. Det gikk heldigvis bra. Koblet en slange til utgangen på fødepumpa, og tvangskjørte den med 12 V. Moderne høytrykks dieselpumper har veldig trange toleranser og "smører" seg selv med diesel. Bensin er døden. Biodiesel er sikkert bra. Lenke til kommentar
elysium74 Skrevet 4. november 2021 Del Skrevet 4. november 2021 Disse som uttaler seg her virker å leve i en slags drøm. Feks at hydrogen skal bli en del av 'løsningen' innen 2027, som er kun 5 år til mens vi pr idag ikke har noen signifikant produksjon ei heller noe distribusjonsystem for hydrogen. Tror de faktisk det lar seg gjøre med en slik storstilt endring på 5 år, eller tror de folk er idioter? 1 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 4. november 2021 Del Skrevet 4. november 2021 Om vi antar at ting som interkontinentale flyreiser aldri kan elektrifiseres, hva er best å drive disse flyene med? Biofuel? Synfuel? 'Den siste olje'? 1 Lenke til kommentar
trikola Skrevet 4. november 2021 Del Skrevet 4. november 2021 (endret) 34 minutes ago, Kahuna said: Om vi antar at ting som interkontinentale flyreiser aldri kan elektrifiseres, hva er best å drive disse flyene med? Biofuel? Synfuel? 'Den siste olje'? En av de få realistiske anvendelser av flytende H2 etter min mening og nåværende kunnskapsnivå. Er ellers ikke enig i utgangspunktet, men ville selv begynt med "Om vi antar at interkontinentale flyreiser i nåværende form aldri ...." Ved større ruteomlegging, teknologisk moderat teknologiendring og mellomlanding/flybytte på f. eks. Azorene eller her i nord Færør-øyene/Island/Grønland. Herfra mot øst er det nesten ikke nødvendig å forlate landjorda med mulighet for mellomlandinger (eller mulighet for høyhastighetstog). Er vel bare Beringstredet (93 km på det smaleste) og så er man i Alaska. Men i nåværende form er det jo ikke. Endret 4. november 2021 av trikola Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 4. november 2021 Del Skrevet 4. november 2021 delxzen skrev (1 time siden): Biodiesel er sikkert bra. Biodrivstoff tar knekken på motorer som ikke er laget for å takle det, som gjelder de fleste eldre biler. Nyere biler takler litt biodrivstoff, men kun de som er laget for å kjøre på 100% biodrivstoff kan bruke 100%. Mange busser gikk på biodiesel, men de fant ut at det var billigere å kjøre på vanlig diesel. Lenke til kommentar
trikola Skrevet 4. november 2021 Del Skrevet 4. november 2021 3 minutes ago, Dubious said: Mange busser gikk på biodiesel, men de fant ut at det var billigere å kjøre på vanlig diesel. Noe som jo ikke er et argument - bare et spørsmål om avgifter/pålegg/subsidier. Ingen forventer at 100% biodrivstoff skal være krav imorgen - ikke engang i 2022. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 4. november 2021 Del Skrevet 4. november 2021 trikola skrev (2 minutter siden): Noe som jo ikke er et argument - bare et spørsmål om avgifter/pålegg/subsidier. Ingen forventer at 100% biodrivstoff skal være krav imorgen - ikke engang i 2022. Biodrivstoff kan aldri bli et krav da det ikke er miljøvennlig. Forhåpentligvis så finner de ut av dette før de prøver å få de gjennomført. 1 Lenke til kommentar
trikola Skrevet 4. november 2021 Del Skrevet 4. november 2021 3 minutes ago, Dubious said: Biodrivstoff kan aldri bli et krav da det ikke er miljøvennlig. Forhåpentligvis så finner de ut av dette før de prøver å få de gjennomført. Man skal aldri si 'aldri'. Tross alt er også fossilt drivstoff biodrivstoff med en prosessgjennomløpstid (eller hva det heter på fagspråk) på noen millioner år. Men at biodrivstoff er ubrukelig i dagens situasjon hvor CO2-nivået helst skal senkes og ikke bare opprettholdes er klart. Lenke til kommentar
Sjørøver Skrevet 4. november 2021 Del Skrevet 4. november 2021 Dubious skrev (42 minutter siden): Biodrivstoff tar knekken på motorer som ikke er laget for å takle det, som gjelder de fleste eldre biler. Nei. Det løser opp slanger som er lagd av feil material. Kan også få problemer med mapping. Common rail motorer får for dårlig smøring og kan få problemer. En løsning er å ha i litt totaktsolje, men tviler på det er noen god løsning I stor skala. Eldre diesel spiser hva som helst. Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 4. november 2021 Del Skrevet 4. november 2021 trikola skrev (1 time siden): En av de få realistiske anvendelser av flytende H2 etter min mening og nåværende kunnskapsnivå. Er ellers ikke enig i utgangspunktet, men ville selv begynt med "Om vi antar at interkontinentale flyreiser i nåværende form aldri ...." Ved større ruteomlegging, teknologisk moderat teknologiendring og mellomlanding/flybytte på f. eks. Azorene eller her i nord Færør-øyene/Island/Grønland. Herfra mot øst er det nesten ikke nødvendig å forlate landjorda med mulighet for mellomlandinger (eller mulighet for høyhastighetstog). Er vel bare Beringstredet (93 km på det smaleste) og så er man i Alaska. Men i nåværende form er det jo ikke. LH2-fly virker som en ganske typisk hydrogen-løsning. Ikke egentlig en bra løsning i seg selv men minst dårlige løsningen vi har akkurat nå. Hyppig mellomlandinger har jeg heller ikke voldsomt tro på. Landing og take-off er jo de mest risikable delene av flyturen og noe vi ønsker å gjøre minst mulig av.. Kanskje vi kommer til å fortsette å bruke olje og heller fanger CO2 under et offset-regime for å kompensere for flyreisen? Det er nevnt som et alternativ i en annen fersk tu-artikkel(ekstra) https://www.tu.no/artikler/storsatsing-i-skottland-vil-fange-en-million-tonn-co2-fra-lufta-hvert-ar/514737 Lenke til kommentar
trikola Skrevet 4. november 2021 Del Skrevet 4. november 2021 (endret) 1 hour ago, Sjørøver said: Eldre diesel spiser hva som helst. Stemmer. I min diesel-tid på 80- og 90-tallet sto det i tyske VW-golf-manualene at man skal tilsette opp til 30 % bensin ved særlig kalde utetemperaturene. I Norge var det visst skrevet 'parafin' (som er 'winterized diesel' som jeg lærte nylig da jeg leste det på en Wallas båtvarmer som skal bruke parafin i Norge). Men bensin var altså ikke et problem denne gangen. Endret 4. november 2021 av trikola Lenke til kommentar
NERVI Skrevet 4. november 2021 Del Skrevet 4. november 2021 (endret) kjetilkl skrev (3 timer siden): I Norge kan vi produsere Biodiesel fra skogsavfall, så dyrking av mais eller raps til dette blir neppe aktuelt. https://biozin.no/ Det er vel ikke bare i Norge man kan produsere biodisel av skogsavfall, så man kan se til Sverige og Finland. Merkelig nok har de ikke biodisel som en løsning på forsyning av drivstoff. Fant at det avvirkes i overkant av 10 mill m3 skog årlig i Norge, og er avfallet ca. 25 %, så blir det ikke mer enn 2,5 mill m3 til drivstoffproduksjon? Mer realistisk er det vel at halvparten kan utnyttes til dette. Så er spørsmålet hvor mye drivstoff man kan produsere netto av 1,25 mill m3 skogeavfall? Er det 1/4 så blir det vel 300 mill liter minus drivstoff-forbruket / energiforbruket som går med i produksjonen. Andelen avfall, og hvor mye diesel per m3 er bare antagelser, selvfølgelig! Det beste man kan si er at det er en ressursutnyttelse, med en ganske marginal nettogevinst til en høy kostnad. Men det kan være et supplement til gårdsdriften, som lokal produksjon og salg. Endret 4. november 2021 av NERVI Lenke til kommentar
farnol Skrevet 5. november 2021 Del Skrevet 5. november 2021 On 11/4/2021 at 12:35 PM, trikola said: I min diesel-tid på 80- og 90-tallet sto det i tyske VW-golf-manualene at man skal tilsette opp til 30 % bensin ved særlig kalde utetemperaturene. I Norge var det visst skrevet 'parafin' (som er 'winterized diesel' som jeg lærte nylig da jeg leste det på en Wallas båtvarmer som skal bruke parafin i Norge). Men bensin var altså ikke et problem denne gangen. I Indre Troms tilbake på 50- og 60-tallet var parafin med totaktsolje populær vinterdiesel for de laveste temperaturene. (Offisielt parafin, i praksis sikkert mye militært jetdrivstoff.) Lenke til kommentar
RJohannesen Skrevet 5. november 2021 Del Skrevet 5. november 2021 NERVI skrev (På 4.11.2021 den 12.53): Det er vel ikke bare i Norge man kan produsere biodisel av skogsavfall, så man kan se til Sverige og Finland. Merkelig nok har de ikke biodisel som en løsning på forsyning av drivstoff. Fant at det avvirkes i overkant av 10 mill m3 skog årlig i Norge, og er avfallet ca. 25 %, så blir det ikke mer enn 2,5 mill m3 til drivstoffproduksjon? Mer realistisk er det vel at halvparten kan utnyttes til dette. Så er spørsmålet hvor mye drivstoff man kan produsere netto av 1,25 mill m3 skogeavfall? Er det 1/4 så blir det vel 300 mill liter minus drivstoff-forbruket / energiforbruket som går med i produksjonen. Andelen avfall, og hvor mye diesel per m3 er bare antagelser, selvfølgelig! Det beste man kan si er at det er en ressursutnyttelse, med en ganske marginal nettogevinst til en høy kostnad. Men det kan være et supplement til gårdsdriften, som lokal produksjon og salg. Søkte litt info på nettet og fant at 1m3 flis inneholder ca 860kWh. Vi vet at å lage biodrivstoff fra trevirke er svært energikrevende, jeg finner ikke eksakte tall, men hvis vi bruker 1/4 så får vi da 860/4=215kWh diesel, som tilsvarer ca 20 liter diesel, eller 0,02m3. Selv om vi er snille og bruker 50% virkningsgrad så er det fremdeles bare 40 liter, eller 0,04m3. Da vil 2,5 mill m3 treflis i beste fall gi ca 0,1 mill m3 drivstoff. Drivstofforbruket i Norge i 2020 var 8,2mill m3, der veitrafikk stod for 3,8 mill m3, så vi ser at selv om vi bruker alt treavfallet til biodrivstoff gir det minimal innvirkning på forbruket, og selv om vi bruker alt vi kutter ned så hjelper det lite. Da er det bedre å satse på batteridrevne kjøretøy og mer rimelige solcelleanlegg på tak og sydvendte vegger. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå