iblazeqt Skrevet 18. januar 2022 Del Skrevet 18. januar 2022 Sjalottløk skrev (3 minutter siden): Hva med sunn fornuft? Ingen av dere ville vært i denne problemstillingen hvis slikt ble repektert, Jeg var villig til å ta risikoen. I etterpåklokskapens syn, så burde jeg ha droppet det, da jeg tipper det blir mye styr for 4500kr - selv med Klarnas garantier. Lenke til kommentar
ProphetSe7en Skrevet 18. januar 2022 Del Skrevet 18. januar 2022 Sjalottløk skrev (Akkurat nå): Hva med sunn fornuft? Ingen av dere ville vært i denne problemstillingen hvis slikt ble repektert, Elkjøp feilpriser skjermkort, flest mulig bestiller for så å ta saken videre for å få kjøpet gjennomført til tross En vare er på tilbud hos en mindre kjent nettbutikk, her skal en vise sunn fornuft å styre unna? Skal jeg handle noe, og klarna står som en måte å betale for så ser jeg på dette som en sikkerhet for meg. Det betyr at Klarna har undersøkt denne butikken og godkjent den. Hvordan skal jeg finne mer informasjon enn hva Klarna gjorde? Lenke til kommentar
Sjalottløk Skrevet 18. januar 2022 Del Skrevet 18. januar 2022 1 minute ago, iblazeqt said: Jeg var villig til å ta risikoen. I etterpåklokskapens syn, så burde jeg ha droppet det, da jeg tipper det blir mye styr for 4500kr - selv med Klarnas garantier. Det er fair. Mitt innlegg var ikke myntet mot deg. Lenke til kommentar
iblazeqt Skrevet 18. januar 2022 Del Skrevet 18. januar 2022 (endret) Sjalottløk skrev (5 minutter siden): Det er fair. Mitt innlegg var ikke myntet mot deg. Neida, jeg er jo forsåvidt enig med deg(og jeg kritiserer på ingen måte din kritikk) og vi som har tatt risikoen uten å utøve en bedre vurdering av selger vil jo (muligens) pålegge Klarna store utgifter. Så kan man jo skylde på at Klarna/Shopify burde gjort bedre bakgrunnssjekk fra sitt ståsted, med den informasjonen de innehar, og de har således seg selv kun å takke. Jeg ønsket bare å forklare min rasjonalisering i bestillingsøyeblikket Finnes det forsikringer for slikt? Kan Klarna/Shopify ha noe form for svindel-forsikring som minimerer deres (eventuelle) tap? Endret 18. januar 2022 av iblazeqt Lenke til kommentar
Sjalottløk Skrevet 18. januar 2022 Del Skrevet 18. januar 2022 14 minutes ago, ProphetSe7en said: Hvordan skal jeg finne mer informasjon enn hva Klarna gjorde? Sunn fornuft. Er du i tvil, send meg en PM neste gang. Lenke til kommentar
ProphetSe7en Skrevet 18. januar 2022 Del Skrevet 18. januar 2022 (endret) Sjalottløk skrev (3 minutter siden): Sunn fornuft. Er du i tvil, send meg en PM neste gang. Jeg har fortsatt ikke kjøpt noe hos butikken som diskuteres her. Jeg prøver bare å få frem at jeg forstår hvorfor folk kjøper når det er "for godt til å være sant" så lenge klarna går god for nettbutikken slik som i tilfelle her. Kanskje du skulle jobbet som konsulent for klarna, så hadde de ikke gjort denne feilen om og om igjen 🙂 Endret 18. januar 2022 av ProphetSe7en Lenke til kommentar
Sjalottløk Skrevet 18. januar 2022 Del Skrevet 18. januar 2022 Men Klarna sin garanti er ikke laget for lik bruk. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 18. januar 2022 Del Skrevet 18. januar 2022 iblazeqt skrev (29 minutter siden): Lesson learned! Liker Klarna sin app veldig godt, da den er intuitiv og gjør betaling enkelt og mindre tidskrevende, og har bare gode erfaringer med de fram til nå. Avventer fremdeles videre saksgang fra Klarna rundt denne episoden. Så får vi se om jeg heller bruker kredittkort framfor Klarna i fremtiden. Klarna skal i utgangspunktet gi samme beskyttelse, jeg vet bare ikke hvor enkel den er å håndheve i praksis. 1 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 18. januar 2022 Del Skrevet 18. januar 2022 Sjalottløk skrev (3 minutter siden): Men Klarna sin garanti er ikke laget for lik bruk. Jo, det er nettopp det den er. 1 Lenke til kommentar
Sjalottløk Skrevet 18. januar 2022 Del Skrevet 18. januar 2022 Just now, Herr Brun said: Jo, det er nettopp det den er. Nja. Garantien er laget for at de som trenger forbrukslån skal ha en sikkerhet. Lenke til kommentar
Sjalottløk Skrevet 18. januar 2022 Del Skrevet 18. januar 2022 Jeg må si at det er mange i denne tråden som mangler forståelse av hvordan visse type selskaper tjener penger. Jeg håper vi kan møtes i morgen på en linje der vi kan ha en bedre forståelse. Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 18. januar 2022 Del Skrevet 18. januar 2022 (endret) 1 hour ago, ProphetSe7en said: Elkjøp feilpriser skjermkort, flest mulig bestiller for så å ta saken videre for å få kjøpet gjennomført til tross Elkjøp support bekreftet at varen var reell og tilgjengelig. Problemet med Elkjøp er at de lurer kunder til å gi opp rettighetene sine. Det samme gjelder Dustin Home. Elkjøp sletter ordrer uten dialog og kommer med påstander som "Vi har blant markedets beste jurister og alt er vanntett fra vår side. Talk to the hand." Man burde ikke handle hos Elkjøp så lenge det finnes alternativer. Nye seriøse bedrifter kommer fra tid til annen, men sørg i det minste for å sjekke at noen reelle kunder har positive erfaringer. Den type folk som tar tilbud fra ukjente bedrifter som god fisk er antakelig den samme type folk som klikker seg inn på uventet epost eller meldinger om å betale gebyrer på forsendelser som aldri har blitt bestilt. "Hvorfor er kontoen tom nå? Jeg vet ingen ting jeg." Det jeg er mest skeptisk til er prosessen frem til hvordan folk i det hele tatt kommer over å kjøpe en slik støvsuger og så videre overveier å kjøpe. Endret 18. januar 2022 av BadCat Lenke til kommentar
iblazeqt Skrevet 18. januar 2022 Del Skrevet 18. januar 2022 (endret) Sjalottløk skrev (42 minutter siden): Jeg må si at det er mange i denne tråden som mangler forståelse av hvordan visse type selskaper tjener penger. Jeg håper vi kan møtes i morgen på en linje der vi kan ha en bedre forståelse. Men du er enig i at da burde ikke Klarna stille denne garantien, eventuelt med en form for klausul? Alternativt gjøre et bedre forarbeid. Dette vet de jo måtte skje en eller annen gangen, og dette kan jo umulig være første gang(?). Jeg hadde aldri i verden stolt på at kunder skal gjøre informative og kloke valg, og gamble med en slik garanti. jeg tenker jo at når Klarna stiller denne type garanti, så gjøres det et vanntett forarbeid, nettopp for å minimere tap for den profesjonelle parten(Klarna/Shopify). Derav styrkes min troverdighet til selger. Endret 18. januar 2022 av iblazeqt Lenke til kommentar
Sjalottløk Skrevet 18. januar 2022 Del Skrevet 18. januar 2022 (endret) 20 minutes ago, iblazeqt said: Men du er enig i at da burde ikke Klarna stille denne garantien, eventuelt med en form for klausul? Alternativt gjøre et bedre forarbeid. Dette vet de jo måtte skje en eller annen gangen, og dette kan jo umulig være første gang(?). Klarna er jo et selskap som tilbyr forbrukslån eller giro. Medfølgende det tilbudet, som får man et løfte om at man ikke løper risiko for en vare som ikke blir levert. Dette er jo en god deal all den tid de kan selge forbrukslån.. Men hav med når mange bruker tjenesten kun for garantien, og ikke for å betale renter til selskapet. Endret 18. januar 2022 av Sjalottløk Lenke til kommentar
iblazeqt Skrevet 18. januar 2022 Del Skrevet 18. januar 2022 Sjalottløk skrev (1 minutt siden): Klarna er jo et selskap som tilbyr forbrukslån eller giro. Medfølgende det tilbudet, som får man et løfte om at man ikke løper risiko for en vare som ikke blir levert. Dette er jo en god deal all den tid de kan selge forbrukslån.. Men hav med når mange bruker tjenesten kun for garantien, og ikke for å betale renter til selskapet. Men du har selvfølgelig rett. Klarna burde ikke stille denne garantien for sine kunder. De kan nemlig risikere sippeunger som betaler pengene sine til en scam Haha nettopp! Jeg hadde aldri i verden stolt på (alle) kunder til å gjøre informative og kloke valg. 1 Lenke til kommentar
ProphetSe7en Skrevet 18. januar 2022 Del Skrevet 18. januar 2022 BadCat skrev (1 time siden): Elkjøp support bekreftet at varen var reell og tilgjengelig. Problemet med Elkjøp er at de lurer kunder til å gi opp rettighetene sine. Det samme gjelder Dustin Home. Elkjøp sletter ordrer uten dialog og kommer med påstander som "Vi har blant markedets beste jurister og alt er vanntett fra vår side. Talk to the hand." Man burde ikke handle hos Elkjøp så lenge det finnes alternativer. Nye seriøse bedrifter kommer fra tid til annen, men sørg i det minste for å sjekke at noen reelle kunder har positive erfaringer. Den type folk som tar tilbud fra ukjente bedrifter som god fisk er antakelig den samme type folk som klikker seg inn på uventet epost eller meldinger om å betale gebyrer på forsendelser som aldri har blitt bestilt. "Hvorfor er kontoen tom nå? Jeg vet ingen ting jeg." Det jeg er mest skeptisk til er prosessen frem til hvordan folk i det hele tatt kommer over å kjøpe en slik støvsuger og så videre overveier å kjøpe. Mange som ønsker robotstøvsuger. Det dukker så opp en annonse på Facebook med salg på støvsugere, testvinner med 3000 i avslag. Folk trykker seg inn, ser at det er en seriøs butikk støtter av vips og Klarna. Ligger brukererfaringer der (som er stjelt fra en annen butikk vel å merke), link til test av den aktuelle støvsugeren. Norsk domene, norsk telefonnummer, raskt svar fra kundeservice osv. Jeg skjønner ikke hva som er vanskelig å forstå med at folk kjøper Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 18. januar 2022 Del Skrevet 18. januar 2022 Sjalottløk skrev (1 time siden): Klarna er jo et selskap som tilbyr forbrukslån eller giro. Medfølgende det tilbudet, som får man et løfte om at man ikke løper risiko for en vare som ikke blir levert. Dette er jo en god deal all den tid de kan selge forbrukslån.. Men hav med når mange bruker tjenesten kun for garantien, og ikke for å betale renter til selskapet. Ja, hva med det? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 18. januar 2022 Del Skrevet 18. januar 2022 Sjalottløk skrev (2 timer siden): Jeg må si at det er mange i denne tråden som mangler forståelse av hvordan visse type selskaper tjener penger. Jeg håper vi kan møtes i morgen på en linje der vi kan ha en bedre forståelse. Det som er helt sikkert er at 1) du forstår ikke hvordan Klarna tjener penger, og 2) du forstår ikke at vi som forbrukere ikke har noen plikt til å optimalisere inntjeningen for selskapene vi handler med. 2 1 Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 18. januar 2022 Del Skrevet 18. januar 2022 (endret) Man har klarna som garantist. Man får svar fra nettbutikk på godt norsk at det er roborock s7+ fra xiaomi man bestiller. Og at det er et skamtilbud for å skape blest lm butikken. To ting som gjør at jeg lett kunne bestilt. Klarna er vippen som gjør at det "er trygt". Så gjenstår det å se hvor gode klarna er. Er de vanskelige på dette punktet så slutter jeg tvert å bruke de. Spent på fortsettelsen. Dette er eneste grunn i verden til å gidde å bruke klarna. De som har mottatt filteret har en pakke med sporingsnummeret på. Så det er ikke noe stort problem å dokumentere at man har fått en annen vare enn den man skulle. Endret 18. januar 2022 av Jotun Lenke til kommentar
oOF Skrevet 18. januar 2022 Del Skrevet 18. januar 2022 Sjalottløk skrev (6 timer siden): Hva med sunn fornuft? Ingen av dere ville vært i denne problemstillingen hvis slikt ble repektert, Dette! Dette er vise ord! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå