KongRudi Skrevet 18. november 2021 Del Skrevet 18. november 2021 (endret) 17 minutes ago, knutinh said: Jury-systemet hadde vel til hensikt å holde lovens kompleksitet i sjakk og i synk med "folket". I tidligere tider så ble programmerer betalt per kodelinje. Et mer moderne syn er at det å fjerne kompleksitet (men likevel beholde funksjon) er vel så nyttig. Man kan tenke seg at man satt et tak på antall lover, eller antall ord som kreves for å beskrive Norges lover. Hvis 2 nye setninger skal inn, så må to gamle fjernes. Da ville lovmakerne måtte vri hodet for å holde omfanget nede. Problemet med det er at en verbos lov med eksempler og forbehold ikke nødvendigvis er dårligere enn en kortfattet lov. Man kan tenke seg at man gir større makt til dommere i å tolke lovens intensjon. At lovene er et konsist rammeverk, og så får dommerene finne ut hva det betyr i praksis. Ulempen med det er at du kan være uheldig og møte en dommer på en dårlig dag. -k Jepp.. Jeg husker når jeg leste for ikke så lenge siden att jury-ordningen hadde blitt avviklett av Norge i stortinget i 2017, dette gikk meg hus forbi, i 4 år. Ett slikt skifte burde vell vært skrevet opp og ned om avisene - og vi burde vell egentlig hatt folkeavstemning og alt mulig lignende om dette.. Istedenfor fant jeg ut dette lenge etterpå, og vi er vistnokk de beste på rettsikerhet har jeg også lest.. Så da er det vell sånn. 😕 Norske dommere har forhåpentligvis aldri dårlige dager.. Spessielt nå når vi får flere og flere lover og regler fra Haag og Davos, i tillegg til stortinget, så synes jeg vi bør vurdere å anskaffe oss flere muligheter til å stoppe disse om de ikke er bra for oss, uten nødvendigvis å måtte ha en blodig revolusjon... Endret 18. november 2021 av KongRudi 1 Lenke til kommentar
PerBertil Skrevet 20. november 2021 Del Skrevet 20. november 2021 For å si det sånn er det for meg ingen kampsak at islam skal praktiseres i Norge. Jeg ønsker ikke islam noe mer i Norge enn jeg ønsker kommunisme eller nazisme. Lenke til kommentar
Sosialist57 Skrevet 29. november 2021 Del Skrevet 29. november 2021 slettet tråd skrev (På 3.11.2021 den 16.37): Jeg er en person som vil kjempe for en sosialistisk økonomi og kvinne og lgbt rettigheter, men jeg er imot kulturrelativisme og religion. Men det virker som det ikke finnes noe slikt parti i Norge, faktisk ikke i hele verden? Selv kommunister tilber kulturrelativisme. Hvorfor er det slikt? Er det noen mindre partier i Norge eller noen utgåtte ideologier som kan passe meg? Jeg tror du tar feil. De fleste er ikke tilhengere av kulturrelativismen. For vi har noen grunnleggende verdier som vi står for. Så hele din påstand er feil. Usant. Det er faktisk den feilen vestlige land har gjort er å tro at visse ting må på plass for å få et samfunn til. Selv om vi da vet at det blir mer primitivt så vil det være fungerende. Noe annet er om eliten og dyktige folk vil bo i et slikt samfunn. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå