Gå til innhold

Hvorfor er det ingen venstre partier mot kulturrelativisme og religion i Norge?

Gjest

Anbefalte innlegg

Red Frostraven skrev (1 minutt siden):

...må diskriminering komme fra staten direkte for at den skal finnes?

Hvordan har jøder, homofile og arabere det i Polen, relativt til i Norge..?

Her er en kilde om temaet.
https://fra.europa.eu/sites/default/files/fra_uploads/fra-2019-2nd-survey-on-discrimination-and-hate-crime-against-jews-in-eu-ms-country-sheet-poland_en.pdf

At det finnes pøbler som driver med vold mot homofile og andre grupper betyr ikke at befolkningen som helhet gjør det. Det finnes sikkert mye antisemittisme i Polen som det gjør andre steder. Du er vel ikke en som kaller de tyske konsentrasjonsleierene for "Polish death camps" som en del jødiske organisasjoner og til og med israelske regjeringen har brukt. Noe som er ren svartmaling. Polakkene var holocaust ofre på nesten lik linje med jødene. 3 millioner katolske polakker ble drept av nazistene under krigen, 3 millioner polske jøder ble drept. Ingen land har flere "righteous among nations" enn Polen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Red Frostraven skrev (12 minutter siden):

Og her uttrykker du den nymotens og mer populære formen for diskriminering, diskriminering på bakgrunn av religiøs tro.

Du klarer sannsynligvis helt fint å skille mellom religiøse kristne ekstremister og kristne ikke-ekstremister.
Hvorfor er det plutselig så vanskelig med andre religioner, som islam..?

...det finnes gode, nøytrale og dårlige nordmenn.
Det finnes gode, nøytrale og dårlige kristne.
Men bare nøytrale og dårlige muslimer..?

Jeg diskriminerer ingen på grunn av deres fantasivenn, jeg diskriminerer derimot folk som driver med trussler, terror og vold for å kue andres ytringsfrihet, samt spille en offerrolle fordi noen tegnet en tegning mens ens egne trosfeller brenner ambassader og begår drap. Sånne fascister diskriminerer jeg selvsagt mot. Jeg diskriminerer selvfølgelig kristne fanatikere som eventuelt måtte ønske å begå drap i religionens navn, heldigvis er det ikke mange av dem lenger

Jeg har ikke sagt at alle muslimer er dårlige mennesker, dette er en nedrig stråmannsargumentasjon fra deg. 

Lenke til kommentar
Aiven skrev (1 time siden):

Jeg lurer også på hva du sikter til her. Det eneste jeg kjenner til er at Polen nekter Facebook å sensurere polske borgere på vegne av amerikansk ideologi, noe som må sies å skape mer ytringsfrihet, ikke mindre.

Polen har faktisk tidligere vært ganske på hugget mot forskjellige media innad landet. Anne Applebaum har skrevet en del om dette. I ettertiden har de åpnet opp for alt mulig å bli publisert på Facebook, og andre sosiale medier. Dette virker for mange av oss til å være en forvridning av media fra noe med litt pålitelighet, til å åpne slusene for all upålitelige og radikale 'nyheter' som spres. En 'splitt og hersk' med å skape splidelser innad i landet har skjedd før, og det gikk nokså dårlig. 

Samtidig så er Polen blitt mindre demokraitsk, og mer militaristisk de siste årene. Det er en skummel tendens der så vel som enkelte andre land i Europa. 

Endret av anon_83104
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Okay, takk til alle som kommenterte. Det virker som venstreparti mot relativisme ikke eksisterer og aldri kommer til å eksistere. Dermed velger jeg heller å ikke delta i politkk i hele tatt. Tilbake til Nihilisme.

Noen som vet hvordan man sletter tråder? Klarer ikke finne noen knapp.

Lenke til kommentar
Kralck skrev (15 minutter siden):

Okay, takk til alle som kommenterte. Det virker som venstreparti mot relativisme ikke eksisterer og aldri kommer til å eksistere. Dermed velger jeg heller å ikke delta i politkk i hele tatt. Tilbake til Nihilisme.

Noen som vet hvordan man sletter tråder? Klarer ikke finne noen knapp.

Jeg tror ikke du er på venstre side av politikken i det hele tatt, om du ikke forstår viktigheten av å la mennesker ha tankefrihet og religionsfrihet.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (15 minutter siden):

Jeg tror ikke du er på venstre side av politikken i det hele tatt, om du ikke forstår viktigheten av å la mennesker ha tankefrihet og religionsfrihet.

Hva kan passe meg da? Jeg er imot all religion, imot nasjonalisme, imot kapitalisme, imot demokrati.

Lenke til kommentar

Kralck skrev (4 minutter siden):

Hva kan passe meg da? Jeg er imot all religion, imot nasjonalisme, imot kapitalisme, imot demokrati.

Leninisme eller Stalinisme? Men man har problemet igjen med at de kanskje var mer statskaptalistiske enn sosialistiske. 

Endret av anon_83104
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Venstresiden eksisterer helt spesifikt for å fremme demokrati, det er den opprinnelige grunnen til at det finnes noen venstreside -- å spre makten til konge, kirke og adel til folket, uansett hvem folket er eller hva de tror på.

...

Om du ikke er for demokrati, så er ikke demokratiske partier noe for deg.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 2
Lenke til kommentar
anon_83104 skrev (2 minutter siden):

Leninisme eller Stalinisme? 

Marxistiske ideologier er for relativisme? Sosialister beskytter til og med land der abort ikke er tillat, så lenge landene er anti-imperialisme. Utrolig dumt. 

Lenke til kommentar
Kralck skrev (Akkurat nå):

Marxistiske ideologier er for relativisme? Sosialister beskytter til og med land der abort ikke er tillat, så lenge landene er anti-imperialisme. Utrolig dumt. 

Men kanskje du bare er 'apolitisk'. Enkelte er bare det. Det finnes noe som heter anarko-sosialisme, og de har litt tilsvarende holdning som deg. 

Lenke til kommentar
54 minutes ago, anon_83104 said:

Har Polen virkelig vært sånn du beskriver?
Markedsliberalisme og frigjøring av kapital bruker å ha en viss effekt som ligner på "frihet" eller "toleranse". Spesielt vis landene er rike nok til at menigman faktisk får mulighet til å skaffe fårepølse til luksusbrødet. Og siden fult EU medlemskap ikke hendte før enn 2004, fikk man ikke medfølgende brain drain direkte.
EU-schegen medlemskapet ledet så til en vis krymping av økonomien, som igjen gir mer plass, spesielt siden mange ikke makter å flytte fra Polen permanent, og dermed kommer tilbake til kapital.

Kan egentlig ikke se noen "toleranse". Det handler vel mer om at når du går fra et være et Sovietland til EUs yttergrense og bufferstat, så skjer det viktigere ting enn å være internimperialistisk.

• Liker 1
Lenke til kommentar
del_diablo skrev (4 minutter siden):

Har Polen virkelig vært sånn du beskriver?
Markedsliberalisme og frigjøring av kapital bruker å ha en viss effekt som ligner på "frihet" eller "toleranse". Spesielt vis landene er rike nok til at menigman faktisk får mulighet til å skaffe fårepølse til luksusbrødet. Og siden fult EU medlemskap ikke hendte før enn 2004, fikk man ikke medfølgende brain drain direkte.
EU-schegen medlemskapet ledet så til en vis krymping av økonomien, som igjen gir mer plass, spesielt siden mange ikke makter å flytte fra Polen permanent, og dermed kommer tilbake til kapital.

Kan egentlig ikke se noen "toleranse". Det handler vel mer om at når du går fra et være et Sovietland til EUs yttergrense og bufferstat, så skjer det viktigere ting enn å være internimperialistisk.

Kan du skrive noe som er sammenhengende, tydelig, og som faktisk gir mening? 

Lenke til kommentar
anon_83104 skrev (2 timer siden):

Men kanskje du bare er 'apolitisk'. Enkelte er bare det. Det finnes noe som heter anarko-sosialisme, og de har litt tilsvarende holdning som deg. 

Jeg vil tvinge folk til å ha min ideologi. Tror anarkisme er det motsatte 

Lenke til kommentar
PerBertil skrev (3 timer siden):

Jeg diskriminerer ingen på grunn av deres fantasivenn, jeg diskriminerer derimot folk som driver med trussler, terror og vold for å kue andres ytringsfrihet, samt spille en offerrolle fordi noen tegnet en tegning mens ens egne trosfeller brenner ambassader og begår drap. Sånne fascister diskriminerer jeg selvsagt mot. Jeg diskriminerer selvfølgelig kristne fanatikere som eventuelt måtte ønske å begå drap i religionens navn, heldigvis er det ikke mange av dem lenger

Jeg har ikke sagt at alle muslimer er dårlige mennesker, dette er en nedrig stråmannsargumentasjon fra deg. 

Flott, så da kan islam få samme frie spillerom som kristendommen da.

• Liker 3
Lenke til kommentar
anon_83104 skrev (10 timer siden):

Polen har faktisk tidligere vært ganske på hugget mot forskjellige media innad landet. Anne Applebaum har skrevet en del om dette. I ettertiden har de åpnet opp for alt mulig å bli publisert på Facebook, og andre sosiale medier. Dette virker for mange av oss til å være en forvridning av media fra noe med litt pålitelighet, til å åpne slusene for all upålitelige og radikale 'nyheter' som spres. En 'splitt og hersk' med å skape splidelser innad i landet har skjedd før, og det gikk nokså dårlig. 

Samtidig så er Polen blitt mindre demokraitsk, og mer militaristisk de siste årene. Det er en skummel tendens der så vel som enkelte andre land i Europa. 

Påstanden var at Demokratene ønsket mindre ytringsfrihet, som Polen. Du svarer ikke på spørsmålet. Jeg har registrert at du og andre er livredde reell ytringsfrihet, jeg synes det er en forkastelig holdning. Tenke seg til å ønske å overlate til big-tech og myndigheter å få bestemme hva som er lov å skrive og ikke, skammelig er det. Quis custodiet ipsos custodes?

Endret av Aiven
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Aiven skrev (13 timer siden):

Jeg lurer også på hva du sikter til her. Det eneste jeg kjenner til er at Polen nekter Facebook å sensurere polske borgere på vegne av amerikansk ideologi, noe som må sies å skape mer ytringsfrihet, ikke mindre.

Hvis det er det eneste du kjenner til, har du kanskje ikke fått med deg den nye medieloven som innskrenker frie og uavhengige mediers rettigheter i Polen. Seks år med årlige innskrenkinger av mediers uavhengighet er ikke mer ytringsfrihet, det er mindre. I praksis betyr den polske regjeringens grep at frie, uavhengige medier som kritiserer regjeringen og Duda vil opphøre og er et åpenbart grep mot TVN som er den eneste kanalen som har kritisk dekning av ham.

• Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (19 minutter siden):

Hvis det er det eneste du kjenner til, har du kanskje ikke fått med deg den nye medieloven som innskrenker frie og uavhengige mediers rettigheter i Polen. Seks år med årlige innskrenkinger av mediers uavhengighet er ikke mer ytringsfrihet, det er mindre. I praksis betyr den polske regjeringens grep at frie, uavhengige medier som kritiserer regjeringen og Duda vil opphøre og er et åpenbart grep mot TVN som er den eneste kanalen som har kritisk dekning av ham.

Hvis det er som du sier, så er jo det ille selvsagt. Og Demokratene vil sensurere mer, selv om de er "liberalister"?

Lenke til kommentar
12 hours ago, anon_83104 said:

Kan du skrive noe som er sammenhengende, tydelig, og som faktisk gir mening? 

Overgangen fra planøkonomi gir muligheter til vekst.
Veksten kan dekke over sosiale problemer, og gjør ofte det.
Så er Polen tolerant, eller har forbedringene bare vart såpass lenge at man til slutt gikk tilbake til tendensene fra før murens?

Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (15 timer siden):

Venstresiden eksisterer helt spesifikt for å fremme demokrati, det er den opprinnelige grunnen til at det finnes noen venstreside -- å spre makten til konge, kirke og adel til folket, uansett hvem folket er eller hva de tror på.

Venstresiden er overhodet ikke demokratisk. Stalin er en av totalitarismens pionerer. Vi ser også woke bevegelsen i dag er utpreget totalitær.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...