Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Odel på flere gårder

Gjest 8c75b...fa0

Anbefalte innlegg

Gjest 8c75b...fa0

Hei. 

Fire søsken bodde på gård A, min bestefar og hans tre søsken. 

Min bestefar flytter til gård B. 

Min bestefar får tre barn, eldste barn er min far. Hans søsken får ingen barn. 

Min far flytter til eget hus, og får fire barn. 

Når min eldste bror, 17 år eldre enn meg, blir gammel nok får han tilbud om å overta gård A, og flytter i kårenden og bor og drivere med min bestefars søsken. Jeg er usikker på hvordan dette ble gjort i praksis, men det ble vist nok ikke kjørt noen odelssak, han bare fikk den.

Min bestefars søsken dør, og min bror bor alene på gården. Min bestefar dør også etter hvert, og min far kjøper gården på odel. Gården blir stående tom. 

Nå mener min eldste bror at han også har rett på denne gården, og at han kan ta den på odel, fordi han ikke har brukt odelsrett på den første gården.

Blir dette riktig tolkning av loven? 

Han har så overført gården direkte til sin datter, mot at hun frasier seg retten på gård A til fordel for yngre bror. Kun gård A er i aktiv drift. 

Min far lever fremdeles. 

Er dette i henhold til loven? 

Og, burde ikke vi som søsken være involvert i prosessen. Skal ikke vi kjøpes ut? 

Noen som vet? Har snakket med mange som tror. 

Anonymous poster hash: 8c75b...fa0

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 8c75b...fa0 skrev (19 minutter siden):

Nå mener min eldste bror at han også har rett på denne gården, og at han kan ta den på odel, fordi han ikke har brukt odelsrett på den første gården.

Blir dette riktig tolkning av loven?

Nei, rettigheten på den andre eiendommen bortfaller fordi han allerede har tatt over ein eigedom som fyller krava til odlingsjord, jfr. odelsloven pgf. 14. Det spiller ingen rolle at den første eiendommen er tatt over på odelsrett eller ikke.

https://lovdata.no/lov/1974-06-28-58/§14

Lenke til kommentar
Gjest 8c75b...fa0
mobile999 skrev (37 minutter siden):

Nei, rettigheten på den andre eiendommen bortfaller fordi han allerede har tatt over ein eigedom som fyller krava til odlingsjord, jfr. odelsloven pgf. 14. Det spiller ingen rolle at den første eiendommen er tatt over på odelsrett eller ikke.

https://lovdata.no/lov/1974-06-28-58/§14

Så, da kan altså neste person i rekken hevde odel, og så nr tre og nummer fire hvis ingen forran benytter seg av disse rettighetene?

Kan den som tar en går på odel la den stå ubebodd, kan den selges direkte, av den med odel, eller kan den arves direkte ned til deres barn? 

Takk for svar. 

Anonymous poster hash: 8c75b...fa0

Lenke til kommentar

> da kan altså neste person i rekken hevde odel, og så nr tre og nummer fire hvis ingen foran benytter seg av disse rettighetene?

Ja, eieren av gård A har også odelrett som nummer 5(?).

> Kan den som tar en gård på odel la den stå ubebodd

Nei, dersom B/C/D/A overtar eiendommen på odelrett ikke oppfyller bo og driveplikt kan de andre med odelsrett innen fem år fra overtakelsen kreve å overta eiendommen på odelsrett. Dette betyr ikke at man kan overta en gård, bo og drive den i mer enn fem år for å kunne selge den fritt.

> kan den selges direkte

De andre med odelsrett kan da kreve å overta eiendommen

>kan den arves direkte ned til deres barn?

Slik jeg forstår det har ikke andre med odelsrett rett til å overta eiendommen ved overføring til barn, men dersom barnet selger eiendommen kan de overta den på odelsrett.

Endret av mobile999
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...