sedsberg Skrevet 9. november 2021 Del Skrevet 9. november 2021 2 minutes ago, Hanhijnn said: Nei! Det er fortsatt DU som bilfører som har det hele og fulle ansvaret. At du har førerstøttesystemer i bilen er kun for å hjelpe føreren. Ansvaret sitter uansett 100% hos føreren. Tror han mente etterhvert som det kommer førerstøttesystemer man ikke kan overstyre. Det har jo vært noen tilfeller med biler som plutselig nødbremser uten forvarsel fordi sensoren i front ser en kongle, pose eller bare ikke virker. Hvordan skal man liksom ikke-bremse når det skjer? https://motor.no/bilnytt-nissan-sikkerhet/storselger-med-bremseproblemer/118865 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 9. november 2021 Del Skrevet 9. november 2021 asshole skrev (På 4.11.2021 den 1.16): "Blir alle skilt digitale?" Nå er vel skilt det minste problemet. At dette kan løses med "digitale skilt" er en symptomfiks. Hva med bilder av mennesker og dyr på lastebiler? Se for deg at bilen bråbremser i en sving i 110km/t for at den skal unngå å kjøre på en elefant som er avbildet på en lastebil. Må vi kreve at alle levende vesen skal merkes digitalt? Digitale bilskilt utsetter bare problemet. Vi får heller mer alvorlige problemer senere. Ville hatt totalforbud mot digitale hjelpemiddler som kan tillate at dum programvare kan slippe unna med å tilsynelatende være smart, helt til det smeller. Hvorfor skulle de bråbremse for bildet av en elefant? Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 9. november 2021 Del Skrevet 9. november 2021 sedsberg skrev (55 minutter siden): Tror han mente etterhvert som det kommer førerstøttesystemer man ikke kan overstyre. Det har jo vært noen tilfeller med biler som plutselig nødbremser uten forvarsel fordi sensoren i front ser en kongle, pose eller bare ikke virker. Hvordan skal man liksom ikke-bremse når det skjer? https://motor.no/bilnytt-nissan-sikkerhet/storselger-med-bremseproblemer/118865 Det stemmer at ghost-braking er et problem for en rekke bilprodusenter. Og det er slett ikke bra. Men det fritar dessverre (heldigvis?) ikke bilføreren fra noe ansvar. Ghostbraking skjer under aotopilot/adaptiv cruise control. Er det for problematisk så får man avstå fra å bruke akkurat det hjelpemiddelet. Ev. sitte med foten på effektpedalen, sånn at man er klar til å avbryte feilbremsingen. Hva som vil kunne komme av førerstøttesystemer som man IKKE vil kunne overstyre, vil jeg ikke spekulere i. Da snakker vi selvkjørende biler, hvor produsenten har tatt over ansvaret. Er det da pulverisert? Det blir bare framtids-spekulasjoner, og ikke noe jeg gidder å bruke tid på nå. 1 Lenke til kommentar
OlaML Skrevet 9. november 2021 Del Skrevet 9. november 2021 57 minutes ago, Hanhijnn said: Det blir bare framtids-spekulasjoner, og ikke noe jeg gidder å bruke tid på nå. Hvorfor svarte du da økseskaft på fremtids-spekulasjonene mine? 😆 Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 9. november 2021 Del Skrevet 9. november 2021 OlaML skrev (2 timer siden): Hvorfor svarte du da økseskaft på fremtids-spekulasjonene mine? 😆 For å prøve å dra deg ned på jorda igjen. 1 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 9. november 2021 Del Skrevet 9. november 2021 sedsberg skrev (4 timer siden): Tror han mente etterhvert som det kommer førerstøttesystemer man ikke kan overstyre. Det har jo vært noen tilfeller med biler som plutselig nødbremser uten forvarsel fordi sensoren i front ser en kongle, pose eller bare ikke virker. Hvordan skal man liksom ikke-bremse når det skjer? https://motor.no/bilnytt-nissan-sikkerhet/storselger-med-bremseproblemer/118865 Da blir vel ansvaret ilagt bilisten bak, som ikke holdt god nok avstand. Du skal holde nok avstand til at du skal kunne stoppe uten å kjøre i bilen foran, selv om du ikke ser hva bilisten foran bremset for. Dog, har denne bilen også førerstøttesystemer i bilen, så vil de se at bilen foran bremser hardt, og vil gjøre likeså, sannsynligvis før bilfører rekker å tråkke på bremsen. Så rent teoretisk, skal ikke det føre til flere ulykker. Dog, nå skal jo skiltgjenkjenning og brems for redusert fartsgrense lovpålegges, så da tar det ikke veldig mange år før de fleste nye biler har dette. Og mange av de eksisterende bilene med kamera/lidar/radar i fronten, kan få dette som software-oppdatering. Det vil altså bli et langt mindre problem i fremtiden, selv om man ikke får fikset kartverket først og fremst, og bilenes evne til å luke ut falske skilt og fartsgrenser som ikke hjelper. 1 Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 9. november 2021 Del Skrevet 9. november 2021 15 minutes ago, Snowleopard said: Da blir vel ansvaret ilagt bilisten bak, som ikke holdt god nok avstand. Du skal holde nok avstand til at du skal kunne stoppe uten å kjøre i bilen foran, selv om du ikke ser hva bilisten foran bremset for. Jfr. min tidligere post i denne tråden, så skulle jeg gjerne sett obligatorisk avstandsholder i vogntog før vi fikk obligatorisk fartsholder i personbiler... 1 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 9. november 2021 Del Skrevet 9. november 2021 Det er fremdeles ulovlig å bråbremse uprovosert, eller uten grunn. Det kan være vanskelig å bevise med mindre man har dashcam eller pålitelige vitner. Det ville vært rart om produsentene skulle slippe unna hvis bilene plutselig bråbremser uprovosert eller for bagateller som potetgullposer og løv. Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 9. november 2021 Del Skrevet 9. november 2021 Sutekh skrev (Akkurat nå): Jfr. min tidligere post i denne tråden, så skulle jeg gjerne sett obligatorisk avstandsholder i vogntog før vi fikk obligatorisk fartsholder i personbiler... Det tror jeg faktisk er pålagt i nyere lastebiler. Problemet er at det fremdeles er masse eldre vogntog og lastebiler uten slikt utstyr, og med dertil sjåfører som ikke evner å komme på at man har en lengre bremsestrekning med vogntoget enn en personbil. Men bilister er ikke så veldig smarte de heller, og kaster seg gjerne inn rett foran vogntogene og lastebilene, og skaper selv farlige situasjoner. Noen endog i sjåførens blindsone (bør eliminere blindsoner med kameraer). Kjører jeg forbi et vogntog, så legger jeg meg aldri inn før jeg selv føler jeg har god nok avstand til disse, selv om det er en idiot som henger på lys og horn for å få meg til å skifte (skjer ekstremt sjeldent, men det skjer). Med sånne sjåfører bak meg, så flytter jeg gjerne venstrefoten over til bremsepedalen og gir et lite touch så bremselysene kommer på, så de oppfatter at jeg vet de er der, men at de får roe seg ned noen hakk. Det hjelper bortimot alltid, uten å skape farlig situasjon. Hadde derfor satt stor pris på at disse kjøretøyene fikk lys som sender en rød rute og teksten "My break sone" eller tilsvarende, slik at stupide bilister kunne se på lyset når man var innenfor bremsefeltet bilen trenger ved nødstopp. Og denne må justere feltet etter fart og faktisk vekt, med et godt tillegg ved vått eller snø/isdekt vei. 2 Lenke til kommentar
[email protected] Skrevet 12. november 2021 Del Skrevet 12. november 2021 Ang. Digital vegskilt, den finnes i Nederland en open source database om vegskilt som er enkelt å bruke. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå