fiskeskjaer Skrevet 4. november 2021 Del Skrevet 4. november 2021 Høres ut som vi forsøker å teknisk løse noe som hodet som kjører selv burde holde kontroll på. Den letteste løsningen er å følge med. 1 Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 4. november 2021 Del Skrevet 4. november 2021 1 hour ago, 0W33PCAD said: Du kan sjekke hva som ligger inne i NVDB på https://vegkart.atlas.vegvesen.no/. Søk på "Skiltplate" for å få opp hvilke skilt som ligger inne, og søk på "Fartsgrense" for å se hva som ligger inne på forskjellige vegstrekninger. Interessant. Sjekket en lokal vei. Den viser fartsgrense 50 kmt og 40 kmt skiltplate. Lenke til kommentar
trikola Skrevet 4. november 2021 Del Skrevet 4. november 2021 (endret) 45 minutes ago, Luske_Ludvig said: Interessant. Sjekket en lokal vei. Den viser fartsgrense 50 kmt og 40 kmt skiltplate. Hvordan får man frem fartsgrensene? Har et liknende 'problem' her: plutselig i et 60 km/h området sier bilen at det er 40 km/t i kanskje 100 m og så går hastigheten opp igjen ved neste skilt. Har utforsket denne for meg nye kartapplikasjon nå men fant ikke noe. Endret 4. november 2021 av trikola Lenke til kommentar
Mikkel_E_S Skrevet 4. november 2021 Del Skrevet 4. november 2021 Så vidt jeg kan huske så er standarden i Norge at fartsgrensen trappes ned maks 20 km/t, så det burde jo være ganske enkelt å legge inn en liten betingelse i fartsendring. "Hvis fartsgrenseendring er større enn 20 km/t fra nåværende, spør sjåfør om det stemmer før endring av hastighet." Hel-autonome biler har vi jo ikke ennå uansett. 2 1 Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 4. november 2021 Del Skrevet 4. november 2021 Jeg er veldig glad for at leiebilen ikke hadde noen funksjon for å sette ned farten automatisk da den tolket skiltet på en avkjøringsrampe som ny fartsgrense, og mente jeg skulle ligge i 70 km/t på en polsk motorvei med 130-grense og et vogntog ukomfortabelt nært. 1 Lenke til kommentar
OlaML Skrevet 4. november 2021 Del Skrevet 4. november 2021 3 hours ago, 0W33PCAD said: Du kan sjekke hva som ligger inne i NVDB på https://vegkart.atlas.vegvesen.no/. Søk på "Skiltplate" for å få opp hvilke skilt som ligger inne, og søk på "Fartsgrense" for å se hva som ligger inne på forskjellige vegstrekninger. Ah, takk! Der går det rett fra 60 til 80 ja, så VW har ikke den unnskyldningen. Tipper de har betalt mye for noen gamle kartdata og ikke har lyst til å legge ut for nye. Lenke til kommentar
Xantippe Skrevet 4. november 2021 Del Skrevet 4. november 2021 Utrolig hell at det ikke var reklame for noe som kostet 250 kroner. 1 Lenke til kommentar
NoBo Skrevet 4. november 2021 Del Skrevet 4. november 2021 Mikkel_E_S skrev (3 timer siden): Så vidt jeg kan huske så er standarden i Norge at fartsgrensen trappes ned maks 20 km/t Hm, tipper det er 30 km/t (om det er en standard 🤔), finner en del strekninger rundt omkring hvor det går fra 80 km/t og rett ned til 50 km/t. 1 Lenke til kommentar
ITtraktor Skrevet 4. november 2021 Del Skrevet 4. november 2021 Mikkel_E_S skrev (3 timer siden): Så vidt jeg kan huske så er standarden i Norge at fartsgrensen trappes ned maks 20 km/t, så det burde jo være ganske enkelt å legge inn en liten betingelse i fartsendring. "Hvis fartsgrenseendring er større enn 20 km/t fra nåværende, spør sjåfør om det stemmer før endring av hastighet." Hel-autonome biler har vi jo ikke ennå uansett. Jeg vet om flere steder hvor fartsgrensen settes ned 40-50 km/t i et jaffs. Lenke til kommentar
2N1711 Skrevet 4. november 2021 Del Skrevet 4. november 2021 asshole skrev (9 timer siden): Dette sier noe om maksimal tillat misvisning og at misvisning i tilfellet skal være positiv. Det sier _ikke_ at misvisning er påbudt. Å logisk nok vise helt riktig fart er absolutt innafor....... 0 ≤ (V1 – V2) ≤ 0,1 V2 + 4 km/h Lenke til kommentar
asshole Skrevet 4. november 2021 Del Skrevet 4. november 2021 2N1711 skrev (2 timer siden): 0 ≤ (V1 – V2) ≤ 0,1 V2 + 4 km/h Ja, differansen skal være mindre eller lik 0,1 V2 + 4. Si at V1 og V2 er 90Km/t. 0 <= 0 <= 0,1 x 90 + 4 0 <= 0 <= 13 0 er faktisk mindre enn 13... Men det er ikke bare du som sliter med matte, de fleste bilprodusenter unntatt Tesla gjør det samme. 1 Lenke til kommentar
6RCURCGB Skrevet 4. november 2021 Del Skrevet 4. november 2021 (endret) 1 hour ago, asshole said: Ja, differansen skal være mindre eller lik 0,1 V2 + 4. Si at V1 og V2 er 90Km/t. 0 <= 0 <= 0,1 x 90 + 4 0 <= 0 <= 13 0 er faktisk mindre enn 13... Men det er ikke bare du som sliter med matte, de fleste bilprodusenter unntatt Tesla gjør det samme. Sålenge for eks. den norske kjøretøyforskriften tillater 5% avvik i rulleomkrets kan det være at misvisningen må være på den sikre siden. Jeg mener det er ett problem at noen biler har tildels stor misvisning. Det skaper helt unødvendig misnøye i trafikken. Jeg ser heller ingen god grunn til å montere hjul som avviker mer enn 2-3% i rulleomkrets. Mekaniske speedometere som er notorisk unøyaktige er for lengst en saga blott. Avlesning vha. halleffektgivere som nyere biler har er veldig nøyaktige. Selv på min gamle bil fra 90 tallet er farten som kan leses ut bak ett "skjult valg" i kjørecomputeren helt i overensstemmelse med gps. Selve speedometeret viser nøyaktig 5 for mye. Endret 4. november 2021 av 6RCURCGB 1 Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 5. november 2021 Del Skrevet 5. november 2021 OlaML skrev (23 timer siden): VW ID.3 og ID.4, og sikkert andre biler, er overbevist om at det er 90 på motorveien mellom Åsane og Eidsvåg selv om det er over 20 år siden det ble satt ned til 80. Det er ingen skilt som viser 90, så det må være kartdata de leser fra. Hvem sin feil det er er ikke så lett å si. Jo mer kjøreautomatikk som blir vedtatt ved lov, jo flere sånne situasjoner vil oppstå der bilen gjør feil men ansvaret er pulverisert. Ansvaret er IKKE pulverisert. Det hele og fulle ansvaret sitter føreren av bilen med. Ingen tvinger deg til å la bilen kjøre på autopilot. Når bilen kjører på autopilot så er det førerens ansvar å korrigere hvis/når bilen gjør feil. Som f,eks. å kjøre for fort. 1 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 5. november 2021 Del Skrevet 5. november 2021 6RCURCGB skrev (11 timer siden): Mekaniske speedometere som er notorisk unøyaktige er for lengst en saga blott. Avlesning vha. halleffektgivere som nyere biler har er veldig nøyaktige. Mekanisk speedomter bør være rein backup, nye bilar kunne heilt sikkert klart seg 99% av tida også med gps basert fartsinfo. 1 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 5. november 2021 Del Skrevet 5. november 2021 Hvorfor gjøre seg avhengig av GPS-dekning når man allerede har en sensor på hvert hjul som registrerer hastighet? Lenke til kommentar
mr. papp Skrevet 5. november 2021 Del Skrevet 5. november 2021 sedsberg skrev (18 minutter siden): Hvorfor gjøre seg avhengig av GPS-dekning når man allerede har en sensor på hvert hjul som registrerer hastighet? Bruken av GPS i dette tilfellet mener jeg burde være til å langtidskalibrere hastigheten fra hjulsensorene for å justere for dekkslitasje, endringer i lufttrykk, hytte av hjul, osv. Og det tror jeg den er også, i hvert fall hos noen produsenter. F.eks. har min egen bil konsekvent en offset på 1-2 kmt i alle hastigheter, dvs tilsynelatende null proporsjonal feil og kun en fast offset. 1 Lenke til kommentar
OlaML Skrevet 8. november 2021 Del Skrevet 8. november 2021 On 11/5/2021 at 7:10 AM, Hanhijnn said: Ansvaret er IKKE pulverisert. Det hele og fulle ansvaret sitter føreren av bilen med. Ingen tvinger deg til å la bilen kjøre på autopilot. Når bilen kjører på autopilot så er det førerens ansvar å korrigere hvis/når bilen gjør feil. Som f,eks. å kjøre for fort. Du svarer ikke på det jeg skrev. Det er ikke sånn nå nei og det synes jeg er bra. Men hvis flere førerstøttesystemer blir påbudt ved lov, f.eks. at biler må ha autopilot, så vil det bli mer pulverisering av ansvar. Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 8. november 2021 Del Skrevet 8. november 2021 OlaML skrev (2 timer siden): Du svarer ikke på det jeg skrev. Det er ikke sånn nå nei og det synes jeg er bra. Men hvis flere førerstøttesystemer blir påbudt ved lov, f.eks. at biler må ha autopilot, så vil det bli mer pulverisering av ansvar. Kan du forklare hvorfor det blir pulverisering? Tesla Autopilot og tilsvarende førerstøttesystemer er bare på nivå 2, der sjåføren har fullt ansvar for egen bil og adferd. Dette er bare hjelpemidler som kan være med på å redusere antall ulykker, redusere fart og konsekvens av førerfeil, og dermed alvorlighet om det likevel fører til ulykker. Virker som du lar det lure av navnet autopilot, for det er først når systemene går over ttil å bli selvkjøringsgrad 3, 4 og 5, at man krever at leverandør må overta ansvar, for det er først da systemene begynner å erstatte sjåføren i prosessen med å kjøre. Høres ut som du blander Autopilot med FSD, som er Tesla sin kommende selvkjøringsprogramvare som skal ble en fullverdig erstatning for sjåfør bak rattet. Den er foreløpig i betatest-fase, men må uansett godkjennes av myndighetene før det kan rulles ut. Og i mange land vil det nok ta tid før de er klare for å godkjenne slike systemer. 2 1 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 8. november 2021 Del Skrevet 8. november 2021 Snowleopard skrev (6 minutter siden): Dette er bare hjelpemidler som kan være med på å redusere antall ulykker, redusere fart og konsekvens av førerfeil, og dermed alvorlighet om det likevel fører til ulykker. Feillesning av skilt er da en ny form for risiko? Det hjelper lite om systemene fjerner ulykker med 50% f.eks om de samtidig introduserer flere mulige dødsulykker der farten er høyest. Det er fult mulig å gjøre statistikken penere mens man samtidig introduserer alvorlige og dødsulykker der man tidligere ikke typisk så dem. Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 9. november 2021 Del Skrevet 9. november 2021 OlaML skrev (10 timer siden): Du svarer ikke på det jeg skrev. Det er ikke sånn nå nei og det synes jeg er bra. Men hvis flere førerstøttesystemer blir påbudt ved lov, f.eks. at biler må ha autopilot, så vil det bli mer pulverisering av ansvar. Nei! Det er fortsatt DU som bilfører som har det hele og fulle ansvaret. At du har førerstøttesystemer i bilen er kun for å hjelpe føreren. Ansvaret sitter uansett 100% hos føreren. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå