KalleKanin Skrevet 4. november 2021 Del Skrevet 4. november 2021 (endret) Theo343 skrev (På 3.11.2021 den 17.11): Det er enda godt vi har trær her i landet. Men jeg merker godt at mange fyrer med billig, sur ved nå. Det lukter mye vedfyring her i området allerede og mange her i området har hamstret ved. Når det blir kaldere blir det nok så mye vedfyring at det blir dieselforbud... Endret 4. november 2021 av KalleKanin Lenke til kommentar
NERVI Skrevet 4. november 2021 Del Skrevet 4. november 2021 (endret) Dette er vel et godt eksempel på at utnyttelse av naturressurser må reguleres. Hvis ikke blir det rovdrift. Det frie markedet passer selvfølg der aktørene produserer varen selv, og det er opp til aktørene selv å bestemme hvor mye, og til hvilken kvalitet osv. Vannmagasinene er den eneste reguleingen av vannkraften, og når manøvreringen av disse ikke lenger reguleres så blir det rovdrift. Derfor må samfunnet ta styringen, på samme måte som man har styringen av forbruk og utak av andre naturressurser. Når magasinene er halvtømt til vinteren så er det bare å importere til en ganska annen pris en det man har eksportert til. Man må betale for overføringstapet ved eksport. Det er kanskje snakk om 10-15% differanse det og? Endret 4. november 2021 av NERVI 1 Lenke til kommentar
Powertrainer Skrevet 4. november 2021 Del Skrevet 4. november 2021 KalleKanin skrev (30 minutter siden): Det lukter mye vedfyring her i området allerede og mange her i området har hamstret ved. Når det blir kaldere blir det nok så mye vedfyring at det blir dieselforbud... Blir nok ikke lenge før folk hjelper til med å rydde skog under kraftlinjene😄 Lenke til kommentar
Arve Skrevet 4. november 2021 Del Skrevet 4. november 2021 Jeg vil påstå at varmepumpe likevel har en ulempe: Min erfaring tilsier at man kan bli svimmel av varmepumpe-lufta, pga. viften i varmepumpen, på samme måte som man kan bli svimmel av kald vifte-luft om sommeren. Lenke til kommentar
Tan28 Skrevet 4. november 2021 Del Skrevet 4. november 2021 28 minutes ago, Arve said: Jeg vil påstå at varmepumpe likevel har en ulempe: Min erfaring tilsier at man kan bli svimmel av varmepumpe-lufta, pga. viften i varmepumpen, på samme måte som man kan bli svimmel av kald vifte-luft om sommeren. Min erfaring (basert på egen observasjon og høyst uvitenskapelige tall fra Netatmo) tilsier at luftkvaliteten har blitt betydelig bedre etter installasjon av varmepumpe, kontra sjokklufting ved oppvarming med panelovner slik en holdt på tidligere. Men det er dog et sidesprang fra den egentlige debatten i tråden. 1 Lenke til kommentar
Proton1 Skrevet 4. november 2021 Del Skrevet 4. november 2021 11 hours ago, OlavEH said: I årets første 8 måneder kom det 28 TWh mindre tilsig til magasinene enn i 2020 og 13 TWh mindre enn normalt. Så det har helt klart vært lite nedbør i 2021. Ellers så er jo også TUs artikkel noget tendensiøs. For en drøy måned siden var fyllingsgraden i magasinene 20 % lavere enn medianen. Sist uke var den 11,8 % lavere enn median. Dvs at fyllingsgraden den siste drøye måneden har tatt seg kraftig opp sammenlignet med tidligere i høst. Iflg info på NordPool er det du sier feil. Den hydrologiske reserven pr 01/21 var 68 TWh og uke 36/21 var den 57 TWh. Fulle dammer er rundt 85 TWh - noe som sjelden inntreffer. Om det var knapphet på vann hvorfor valgte da NVE likevel å netto eksportere 13,9 TWh de første 10 måneder i år (Dk 5,6 TWh, De 2,9, Nl 2,2, Se 2,1, GB 0,6, Fi o,5)?. Jeg vet ikke hvem du representerer, men om det er en offentlig etat, så vil jeg mene det ganske alvorlig om de(re) som skal betjene norske forbrukere farer med løgn og usannheter. 2 Lenke til kommentar
OlavEH Skrevet 4. november 2021 Del Skrevet 4. november 2021 Proton1 skrev (11 minutter siden): flg info på NordPool er det du sier feil. Den hydrologiske reserven pr 01/21 var 68 TWh og uke 36/21 var den 57 TWh. Fulle dammer er rundt 85 TWh - noe som sjelden inntreffer. Om det var knapphet på vann hvorfor valgte da NVE likevel å netto eksportere 13,9 TWh de første 10 måneder i år (Dk 5,6 TWh, De 2,9, Nl 2,2, Se 2,1, GB 0,6, Fi o,5)?. Jeg vet ikke hvem du representerer, men om det er en offentlig etat, så vil jeg mene det ganske alvorlig om de(re) som skal betjene norske forbrukere farer med løgn og usannheter. Fyllingsgraden står på NVE sine nettsider. For 5 uker siden var den på 62,9 %, mens median for uke 38 er 82,9 %. Sist uke var den på 71,3 %, mens median for uke 43 er på 83,1 %. Det var de tallene jeg brukte. Og NVE velger da ikke å ekspotere noe som helst. Ikke jobber jeg der heller. Ei heller hos en kraftprodusent. Og ang tilsig, hentet jeg mine tall herfra: https://www.europower-energi.no/produksjon/sa-mye-varierer-tilsiget-til-vannmagasinene/2-1-1063639 1 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 4. november 2021 Del Skrevet 4. november 2021 likferd skrev (4 timer siden): Nå har det jo vist seg at den lille vindkraften vi har på land, i stor grad enten er bygd ulovlig på urfolkets områder, eller på steder man ikke trenger og ikke kan frakte bort energien, som i øst-finnmark, noe som ironisk nok fører til store miljø-ødleggelser når man vil bygge høyspent gjennom nasjonalparker og fredete hekkeområder. Og dette er "first pickings", altså de mest lukrative og økonomiske områdene for utbyggere. Hvor er det så du vil installere de 100 TWh energi, en tidobling av det vi har i dag, og hvordan er det rasjonelt? Angående hvor vi kan bygge så kom NVE med rapporten 'nasjonal ramme for vindkraft' i 2019. De startet med 42 områder som de så reduserte til 13. Hvor de igjen fjernet 50% av arealet av grunner som for eksempel hensyn til urbefolkning, rødlistede dyrearter, forsvarets anlegg osv. Det gjenstående arealet er på 16705km2, eller 5,1% av fastlandsnorges areal. Om disse områdene produserer like godt som eksisterende nybygde anlegg har de et produksjonspotensial på 5-600TWh i året. Det vi *trenger* er å erstatte 95TWh med årlig energibruk fra fossile kilder. Vindkraftpotensialet i de upekte områdene er dermed 5-10 ganger større en behovet vi vil utløse ved full elektrifisering. 1% av fastlandsnorge er med andre ord rikelig. Rapporten er et grundig stykke arbeid men NVE var ikke egnet til å stoppe den kampanjen som fulgte i diverse media så den ble i praksis lagt i skuffen. Aktivistene i Motvind har selvfølgelig ingen forslag selv til hvordan vi skal kutte utslipp fra 95TWh fossil energi. Antar det er greit med litt ekstra drivhuseffekt så lenge de slipper å *se* vindmøllene. Rasjonaliteten ligger for øvrig i at landbasert vindkraft er den billigste kraften vi kan bygge ut i dag. Flytende vindkraft er i andre enden av skalaen. Legg til at om det gjøres riktig er de miljømessige skadevirkningene ved vindkraft beskjedne. Og nei, utsikt er ikke miljø. Du kan godt si at din naturopplevelse blir forringet men det er heller ikke miljø. 1 Lenke til kommentar
Arve Skrevet 4. november 2021 Del Skrevet 4. november 2021 (endret) Men staten har jo ikke "spart på vannet", noe som de burde gjøre med en tørr sommer, men de har i stedet tappet magasiner for å eksportere til utlandet, og man kan jo lure på om de påfølgende ekstra høye strømprisene er en villet konsekvens. Her blir vel spørsmålet om staten er til for folkets beste. Endret 4. november 2021 av Arve unngå misforståelse 1 Lenke til kommentar
Arve Skrevet 4. november 2021 Del Skrevet 4. november 2021 (endret) OlavEH skrev (3 timer siden): Fyllingsgraden står på NVE sine nettsider. For 5 uker siden var den på 62,9 %, mens median for uke 38 er 82,9 %. Sist uke var den på 71,3 %, mens median for uke 43 er på 83,1 %. Det var de tallene jeg brukte. Og NVE velger da ikke å ekspotere noe som helst. Ikke jobber jeg der heller. Ei heller hos en kraftprodusent. Og ang tilsig, hentet jeg mine tall herfra: https://www.europower-energi.no/produksjon/sa-mye-varierer-tilsiget-til-vannmagasinene/2-1-1063639 Men problemet er vel at NVE, i løpet av årets 10 første måneder, har tappet magasiner for å eksportere strøm til utlandet, på tross av lite nedbør, og PÅ TROSS AV LITE TILSIG, noe som de ikke burde gjøre med hensyn på strømprisene, dersom NVE har til hensikt å gagne norske forbrukere. Endret 4. november 2021 av Arve unngå misforståelse Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 4. november 2021 Del Skrevet 4. november 2021 3 hours ago, Arve said: Jeg vil påstå at varmepumpe likevel har en ulempe: Min erfaring tilsier at man kan bli svimmel av varmepumpe-lufta, pga. viften i varmepumpen, på samme måte som man kan bli svimmel av kald vifte-luft om sommeren. Støy er en ting. Det er en grunn til at kompressoren i pumpa havner utendørs. Men luftmessig så er det et elendig svampfilter som sitter i nærheten av viften, og den tar noe støv ut av lufta. Man får også bort ujevnheten i varmen i rommene via sirkulasjonen. Dog, stikkordet "svimmel av vifte" vil enten si dehydrering eller de plagene man får av å være utsatt for støy. Lenke til kommentar
Arve Skrevet 4. november 2021 Del Skrevet 4. november 2021 (endret) del_diablo skrev (1 time siden): Støy er en ting. Det er en grunn til at kompressoren i pumpa havner utendørs. Men luftmessig så er det et elendig svampfilter som sitter i nærheten av viften, og den tar noe støv ut av lufta. Man får også bort ujevnheten i varmen i rommene via sirkulasjonen. Dog, stikkordet "svimmel av vifte" vil enten si dehydrering eller de plagene man får av å være utsatt for støy. Mulig at dette er individuelt, men jeg opplever en mild svimmelhet fra vifte-luft som om jeg skulle ha hyperventilert (pustet fort inn og ut mange ganger) uten å ha behov for å hyperventilere (som etter fysisk trening), slik at jeg dermed kjenner meg litt "opp-blåst i huet", uten at jeg tror at det har noe med støy å gjøre. Men det hjelper jo å ha varmepumpen sitt innendørs uttak plassert et sted hvor man ikke pleier å oppholde seg, for eksempel i entrèen i stedet for i stuen. Endret 4. november 2021 av Arve unngå misforståelse Lenke til kommentar
likferd Skrevet 4. november 2021 Del Skrevet 4. november 2021 (endret) 3 hours ago, Kahuna said: Angående hvor vi kan bygge så kom NVE med rapporten 'nasjonal ramme for vindkraft' i 2019. De startet med 42 områder som de så reduserte til 13. Hvor de igjen fjernet 50% av arealet av grunner som for eksempel hensyn til urbefolkning, rødlistede dyrearter, forsvarets anlegg osv. Det gjenstående arealet er på 16705km2, eller 5,1% av fastlandsnorges areal. Om disse områdene produserer like godt som eksisterende nybygde anlegg har de et produksjonspotensial på 5-600TWh i året. Det vi *trenger* er å erstatte 95TWh med årlig energibruk fra fossile kilder. Vindkraftpotensialet i de upekte områdene er dermed 5-10 ganger større en behovet vi vil utløse ved full elektrifisering. 1% av fastlandsnorge er med andre ord rikelig. Rapporten er et grundig stykke arbeid men NVE var ikke egnet til å stoppe den kampanjen som fulgte i diverse media så den ble i praksis lagt i skuffen. Aktivistene i Motvind har selvfølgelig ingen forslag selv til hvordan vi skal kutte utslipp fra 95TWh fossil energi. Antar det er greit med litt ekstra drivhuseffekt så lenge de slipper å *se* vindmøllene. Rasjonaliteten ligger for øvrig i at landbasert vindkraft er den billigste kraften vi kan bygge ut i dag. Flytende vindkraft er i andre enden av skalaen. Legg til at om det gjøres riktig er de miljømessige skadevirkningene ved vindkraft beskjedne. Og nei, utsikt er ikke miljø. Du kan godt si at din naturopplevelse blir forringet men det er heller ikke miljø. Jeg tror ikke du innser hvor mye 1% av fastlandsnorges areal er. Jeg kan jo til sammenligning si at rundt 2% av fastlandsnorge (per 2015) er bebygd på en eller annen måte, inkludert all infrastruktur som veier, kraftlinjer o.l. i tillegg til hus og bygninger. Om du legger sammen alt jordbruksareal i norge til sammen, inkludert innlandsbeite og oppdyrket jord, er det til sammen rundt 3%. Endret 4. november 2021 av likferd 1 Lenke til kommentar
Proton1 Skrevet 5. november 2021 Del Skrevet 5. november 2021 13 hours ago, OlavEH said: Fyllingsgraden står på NVE sine nettsider. For 5 uker siden var den på 62,9 %, mens median for uke 38 er 82,9 %. Sist uke var den på 71,3 %, mens median for uke 43 er på 83,1 %. Det var de tallene jeg brukte. Og NVE velger da ikke å ekspotere noe som helst. Ikke jobber jeg der heller. Ei heller hos en kraftprodusent. Og ang tilsig, hentet jeg mine tall herfra: https://www.europower-energi.no/produksjon/sa-mye-varierer-tilsiget-til-vannmagasinene/2-1-1063639 I Dagens Næringsliv, fredag 5/11 er Statkraftsjef Rynning-Tønnesen intervjuet. I artikkelen fremgår det at i tredje kvartel har Statkraft tjent 8,5 milliarder som et resultat av høy produksjon, ekstreme priser - det beste resultat noensinne. Statkraft er landets desidert største kraftprodusent, og norske forbrukere er den desidert største kundegruppen - så rekordoverskuddet kommer fra oss. Han sier også, jeg siterer: "Det er samfunnsgunstig at vi produserer mye i perioder hvor det trengs mest. Samtidig har ikke vi i Statkraft hatt lite vann i magasinene. I våre er det mer enn nok vann, og mer enn gjennomsnittet". Så hva pokker er riktig? Hvilken informasjon kan vi forbrukere forholde oss til, NVE eller NordPool? 1 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 5. november 2021 Del Skrevet 5. november 2021 13 hours ago, Arve said: Men problemet er vel at NVE, i løpet av årets 10 første måneder, har tappet magasiner for å eksportere strøm til utlandet, på tross av lite nedbør, og PÅ TROSS AV LITE TILSIG, noe som de ikke burde gjøre med hensyn på strømprisene, dersom NVE har til hensikt å gagne norske forbrukere. Det er fantastisk når andre forsøker å tåkelegge såpass enkle fakta som du presiserer her. Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø Skrevet 5. november 2021 Del Skrevet 5. november 2021 Arve skrev (På 4.11.2021 den 15.44): Er da ikke rasjonelt å ødelegge verdens flotteste natur i Norge med vindmøller. Fremtidens vindmøller bør være havgående, og bør bygges i kombinasjon med bølgekraftverk. Dette med vindmøller er vel en tåkelegging når det gjelder strømpris: Merkelig at man klarer å lage eksport-kabler til utlandet, mens man ikke klarer å bygge ut kabel-nettet mellom landsdelene i Norge. Kanskje lar staten være å bygge ut slike innenlands-kabler, fordi det ville være ulønnsomt for statnett. I Bergen, hvor det i oktober ble satt ny nedbørsrekord for en enkelt måned noensinne, så betaler man likevel opptil ti ganger mer for strømmen enn i Midt-Norge. Dette er røver-kapitalisme. Det er ikke så lett å bygge ut kraftlinjer innenlands. Da kommer protestene med en gang, og det dras opp begrep som "monstermaster" i media. Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø Skrevet 5. november 2021 Del Skrevet 5. november 2021 Arve skrev (22 timer siden): Jeg vil påstå at varmepumpe likevel har en ulempe: Min erfaring tilsier at man kan bli svimmel av varmepumpe-lufta, pga. viften i varmepumpen, på samme måte som man kan bli svimmel av kald vifte-luft om sommeren. Da bør du aldri kjøpe deg et moderne hus, for i nyere hus har balansert ventilasjon vært påbudt i mange år. Lenke til kommentar
shockorshot Skrevet 5. november 2021 Del Skrevet 5. november 2021 De nye kablene øker strømprisen mer enn lite vann i magasinene Quote Den kraftige veksten i ny kraftproduksjon tilsier at strømprisen i Norden skulle ha vært redusert med 15 øre/kWh når vi sammenligner 2019 med 2021, 2 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 6. november 2021 Del Skrevet 6. november 2021 sedsberg skrev (På 4.11.2021 den 8.18): https://www.nrk.no/norge/statkraft-resultat-tredje-kvartal-2021-1.15716681 Og: "I 2020 fikk konsernsjef Rynning-Tønnesen 5,6 millioner i lønn, i tillegg til en bonus på over en million kroner, ifølge Klassekampen." De får godt betalt for å rævkjøre nordmenn. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå