Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

På tide med en offentlig informasjonskampanje rettet mot uvaksinerte som kan vaksinere seg?

Simen1

Er det på tide med en slik kampanje?  

57 stemmer

1. 1. Er det på tide med en slik kampanje?

• Ja
      29
    • Nei
      25
    • Kanskje senere eller på andre måter
      3
    • Vet ikke / ingen formening / etc
      0

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest 1dbd2...d98 skrev (7 timer siden):

Ikke noe poeng i å prøve å shame meg til å ta vaksine. Jeg stod på og jobbet masse overtid grunnet koronarelatert fravær, for å holde hjulene i gang på jobb. Faktisk så mye at jeg nå har blitt syk. Overholdt alt av smittevernstiltak, med unntak av jobb holdt jeg meg bare hjemme. Var for så vidt i en periode også daglig innom vaksinesenteret for å høre om de hadde vaksine til overs, grunnet folk som ikke møtte, uten hell. Ble også mektig provosert når man begynte å forskjellsbehandle de som hadde fått vaksine og oss som ikke hadde fått tilbud. De andre fikk blant annet gå på fotballkamp og andre kulturtilbud. Mens jeg enten var på jobb eller satt i den knøttlille leiligheten min. 

Jeg tenker for så vidt helt rasjonelt. Personlig har jeg ikke noe behov for vaksine, jeg anser ulempene som større enn fordelene for meg. Gidder ikke å ofre meg lenger for et samfunn som tydeligvis setter større pris på festende russ, enn oss som holder samfunnet i gang og betaler skatt i bøtter og spann. 

Ja, jeg er jævlig bitter.

Anonymous poster hash: 1dbd2...d98

Skjønner du er bitter etter det du har opplevd, men må bare si nok en gang at gjort er gjort. Du får ikke endret på det nå uansett. Du straffer i hovedsak deg selv ved å gnage på den bitterheten. Selv om de fleste i din gruppe får mildt sykdomsforløp så er det noen som får det verre. Du kan ikke på forhånd vite hvilken side mynten flipper til i ditt tilfelle. I sjansespillet mellom vaksinebivirkninger og covid-19-bivirkninger så er tallenes tale rimelig tydelig, så jeg mener du må ha misforstått noe vesentlig angående fordeler vs ulemper. Får du plutselig covid19 nå under sykemeldinga (?) så hjelper det neppe på bitterheten.. (eller jo, forsvinner smakssansen så ... en pun som bare måtte ut :p )

Lenke til kommentar
Gjest 1dbd2...d98 skrev (4 timer siden):

Det valget var det staten som tok, når de valgte å prioritere festende ungdom, som klagde høyest, over oss som faktisk var tvunget til å gå på jobb. Følgelig får de også ta ansvaret for det valget. Blir for dumt å komme å moralisere over dette nå. For meg er ikke dette en liten bagatell, da det viser tydelig hvor lite jeg blir verdsatt.

Dessuten ber jeg ikke om noe annet en en unnskyldning og en liten ferie. Men det er tydelig at min innsats, mens store deler av Norge satt på hjemmekontor, allerede er glemt. 

Javel, hr statsminister? Jeg har en magefølelse for at du jobber i det offentlige og har en jobb du selv føler er veldig viktig så jeg får bare tiltale deg deretter. ;) En stund var flygeledere landets viktigste yrke, i et annet lønnsoppgjør var det vaskerne som fikk hele landet til å gå rundt, et annet år var det bussjåførene, et annet kabinpersonalet, et annet lærerne, atter et annet offshorearbeidere, bøndene er det hver vår osv osv. Dette går på rundgang skjønner du. ALLE har landets viktigste jobb på et eller annet tidspunkt, men de fleste av oss skjønner at det er det eldste trikset i lønnskampenes historie. At vi alle egentlig er avhengige av hverandres yrker. Fint du føler deg viktig i jobben, men så var det noe med å ha beina på jorda da. Være litt pragmatisk i stedet for dramaqueen. Reagere modent i stedet for trassig. Se at hjemmekontoristene også gjorde noen offer i sin hverdag i stedet for å bare se på dine egne offer. Det virker som du har hatt jobb gjennom pandemien og det er jo ikke verst bare det. Mange har ikke vært like heldige.

Gjest 1dbd2...d98 skrev (4 timer siden):

De får rette sitt sinne der det hører hjemme, nemlig mot staten, som aldri klarer å innrømme feil. Jeg står ikke ansvarlig for statens valg og dårlige beslutninger.

Skylde på staten for et valg DU har gjort? Jeg trodde en stund at du mente 25-39 når du skrev sist prioriterte gruppe, men kom på at både 16-17-åringene og 12-15 kom etter det igjen. Da begynner brikkene å falle på plass..

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Budeia skrev (11 timer siden):

Eh joda, "a free doughnut" (en gratis smultring). Hvor lenge kommer dette til å vare, virker som dere fremdeles sikler etter å se sprøyter stikkes inn i ubebodde kropper. 

Rudolf Steiner hadde visst noen teorier om det.  De er på museum nå. Trolig i samme støvete avdeling som en tysk lege på 1950-tallet som skrev bok om hvor farlig, okkult aggressivt / skummelt svinekjøtt var. 

Lenke til kommentar
Budeia skrev (11 timer siden):

Eh joda, "a free doughnut" (en gratis smultring). Hvor lenge kommer dette til å vare, virker som dere fremdeles sikler etter å se sprøyter stikkes inn i ubebodde kropper. 

For å forklare det fra mitt synspunkt, så ser jo jeg på vaksiner som trygt og som en beskyttelse. Synes du ikke at det er litt hyggelig at jeg ønsker at du ikke skal bli smittet? Er det ikke litt hyggelig at jeg ønsker at du slipper unna langtidsplager etter koronasykdom? Er det ikke litt fint at jeg ikke ønsker at du skal dø av en sykdom som man kan dø av på en ganske brutal måte? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Pizza3333 skrev (2 timer siden):

Jeg kjenner flere som ikke vil vaksinere seg. En slik kampanje vil kun koste skattebetalerne mer penger. Bruk ressurser på andre ting.

Dette er jo et viktig poeng. Hva kan vi ta oss råd til, hvor mye effekt har det? Informasjonskampanjer tror jeg ikke har vist så mye effekt, men, rett meg gjerne om jeg tar feil! 

Lenke til kommentar

Jeg husker jeg tenkte at NÅ blir det endelig mindre kø på E18, når coronaen får jobba litt. Neiiiida. Kun stakkars gamle og syke som dør, og det er jaggu blitt mer trafikk etterpå også.

Jeg tror flere tenker at de har mulighet å vente denne ut, at det holder de igjen - for man må jo gidde å muligens bli syk i noen dager. Tror giddalausheten står sterkere enn de argumenterene de har fortalt seg selv.

Lenke til kommentar
GiaMahan skrev (39 minutter siden):

Synes du ikke at det er litt hyggelig at jeg ønsker at du ikke skal bli smittet?

En helt generell uttalelse, "jeg håper at det går godt med deg", er hyggelig. Her dreier det seg om en spesiell ting som forventes, og som har vært på internett og TV mange ganger. Det dreier seg ikke om en selvstendig informasjonskampanje, men heller om å purre på tidligere informasjonskampanjer.

"Nå blir det endelig mindre kø" - virker som flere har blitt redde for å reise kollektivt, eller de har vent seg av det av andre grunner. Kan være en hindring når de ikke tar imot kontanter på kollektivtrafikk. 

Endret av Budeia
Lenke til kommentar
Budeia skrev (1 time siden):

En helt generell uttalelse, "jeg håper at det går godt med deg", er hyggelig. Her dreier det seg om en spesiell ting som forventes, og som har vært på internett og TV mange ganger. Det dreier seg ikke om en selvstendig informasjonskampanje, men heller om å purre på tidligere informasjonskampanjer.

Jeg kan absolutt forstå at fra ditt perspektiv (slik jeg har oppfattet det, er du helt overbevist om å ikke ta vaksiner), så kan det nok oppleves irriterende å få beskjed på beskjed om å ta vaksinen. Jeg forstår at det kan oppleves som mas. Jeg tror ikke intensjonen er å mase, intensjonen er vel ment for å beskytte befolkningen og minske presset på helsevesenet, men kanskje man blir litt for ivrig og så oppleves det kanskje som mas?

Har du noen tanker om hva som skulle vært gjort annerledes eller hva som skal til for at du skulle vært overbevist om at vaksiner er trygt og at det beskytter? 

Ønsker forøvrig at det går godt med deg uansett om du tar vaksinen eller ei!

Endret av GiaMahan
Lenke til kommentar

@Budeia Pga de erfaringene vi nå har fått med sild-i-tønne-transport så kan jeg ikke se for meg at framtidens kollektivtransport vil gå tilbake til sånn det fungerte i 2019. Kollektivtransport vil nok i framtida dreie over mot mindre kjøretøy og passasjerområder delt inn i flere mindre kupeer. Mer bildeling og etter hvert autonome taxier med f.eks 4 stk enkeltmannskupeer, der man bare kjøper seg plass i den ene kupeen.  Om 10-20 år kommer vi til å se tilbake på dagens busser og t-banevogner med et grøss, omtrent som når røykeloven skapte et markant skille mellom nåtid og fortid i utelivet. Kupeer som deles mellom 40+ personer blir det helt slutt på. Det er helt normalt nå, så det er kanskje vanskelig å forestille seg at det ikke vil eksistere lengre om bare 10-20 år.

@GiaMahan Vaksinering er viktig for samfunnet. Svært viktig både av helsemessige grunner men også økonomisk. Derfor er det positivt at det purres og mases om fra alle kanter. I eposter har vi funksjonen viktig-merking og haster-merking. Vaksiner er så viktige at det burde hatt slike markeringer og purre på alle som kan vaksinere seg og ikke har gjort det ennå.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (21 timer siden):

Ingen? Ikke en gang R-tallet?

R-tallet styres som kjent av faktorer som vaksinasjonsgrad (gjelder hele befolkningen), mobilitet og mengde brudd på 1-meteren (der bidrar ungdom og unge voksne sterkt), og mengden tiltak for å motvirke mobilitet av smittede. Med andre ord så ville fravær av massevaksinering av de under 30 gitt følgende ultimatium: Økt R-tall, eller flere og sterkere smitteverntiltak av andre typer enn vaksinering. Økt R-tall får selvfølgelig konsekvenser i alle aldersgrupper, selv om økningen bare skyldes de under 30. Hvis du velger økt R-tall i ultimatumet så vil det selvsagt øke ressursbruken på smittesporing og gi økningen i antalll rammede et helt spekter av long covid-plager. Velger du det andre alternativet i ultimatumet går det selvsagt ut over mange arbeidsplasser, spesielt stillinger som innehas av folk under 30. Hva faller valget av ultimatumet på?

Det gjøres allerede. Lille Norge har vel bidratt med flere millioner doser allerede.

Ikke en gang R-tallet. Så lenge risikogruppene er vaksinert bør alle andre tiltak legges bort. Med den vaksineringsgrad vi har i Norge så bør Covid i Norge sees på som hvilken som helst influensa. Forskjellen i tall og sykdom er nå så lik i Norge at det er ingen grunn til dette enorme fokuset på Covid lenger.

Med det over som fundament så blir det da usolidarisk av Norge å fortsette å vaksinere egen befolkning. Disse dosene bør i sin helhet gå til fattige land.

Lenke til kommentar
Roger Moore skrev (6 minutter siden):

Ikke en gang R-tallet. Så lenge risikogruppene er vaksinert bør alle andre tiltak legges bort. Med den vaksineringsgrad vi har i Norge så bør Covid i Norge sees på som hvilken som helst influensa. Forskjellen i tall og sykdom er nå så lik i Norge at det er ingen grunn til dette enorme fokuset på Covid lenger.

Med det over som fundament så blir det da usolidarisk av Norge å fortsette å vaksinere egen befolkning. Disse dosene bør i sin helhet gå til fattige land.

Risikogruppene er ikke 100% vaksinert, fordi det er frivillig å ta vaksine. Konsekvensen av det du sier er at koronaen sprer seg og smitter de fortsatt uvaksinerte i høyt temop. Et tempo som vil kunne gi kollaps i helsevesenet og dermed gå ut over alle andres muligheter for å få helsehjelp for alt mulig annet vi trenger hjelp for (som før pandemien). Du beskriver det motsatte av flatten the curve-strategien.

Vi sender allerede mengder av vaksiner til fattige land og det er selvsagt bra.

Lenke til kommentar
GiaMahan skrev (21 minutter siden):

Har du noen tanker om hva som skulle vært gjort annerledes eller hva som skal til for at du skulle vært overbevist om at vaksiner er trygt og at det beskytter? 

Det er nettopp problemet med slike pandemier, at det blir som en vaksinekampanje for en ny vaksine. Trodde dette skulle være mer kortvarig, som med svineinfluensaen. Så der har jeg tatt noe feil. Men det virker som media skriver for lite om bivirkninger, og det virker også som vaksinen mister effekten ganske fort. 

Er nok ikke mulig å sende vaksiner direkte til utviklingsland, siden vaksinene krever fryseskap. Men mener likevel at vurderingen er riktig for min del.  

• Liker 1
Lenke til kommentar

Takk, Budeia! Det er verdifullt å vite. Du ønsker rett og slett mer informasjon om bivirkninger. Er det noe spesifikt angående bivirkninger du skulle visst mer om? Er det enkelte bivirkninger som skremmer deg mer enn andre? 

Simen1: Ja, jeg er fullstendig klar over at vaksinasjon er viktig for samfunnet, spesielt med tanke på at jeg er helsepersonell selv. Men jeg tror vi bør i større grad møte litt forståelse ovenfor både skeptikere og motstandere. Spørre og undre mer, og moralisere mindre. Være tålmodige og lete frem troverdige kilder, selv om de vi debatterer med ikke svarer på det. Sjansen er uansett høy for at vi treffer noen som hører og får nytte av det vi skriver. Og vi må prøve å lete etter årsaker til at folk er skeptiske, for å vite hva de trenger å vite for å bli betrygget. Vaksinemotstandere/skeptikere trenger er betrygging og positive rollemodeller som får i forveien og viser hvor trygt det er, ikke kjeft og shaming. Jeg sendte nylig @Hugo_Hardnuts en PM med skryt fordi jeg synes han gjør en kjempejobb her med å være saklig og tålmodig i flere tråder som omhandler vaksine. Jeg synes flere burde lære av ham 🙌 personlig har jeg forsøkt å gå litt i meg selv og kjøre en mer ydmyk tone, da jeg har selvinnsikt nok til at jeg har hatt en litt tøff tone før, spesielt mot vaksinemotstandere. Tror at vi må legge om strategien her litt, og ha en litt mer hyggeligere og konstruktiv dialog med hverandre. 

• Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Pressemelding Nei til "smittefestar"

Kommunen er vorte kjend med at det er planlagt «smittefestar» for barn og unge, då nokre ynskjer å få korona-smitten no og unngå det ved seinare høve. Dette reagerer kommuneoverlegen sterkt på. 

Intensjonen med nedjustert TISK er at alle skal kunne leve som normalt, gå på skule, fritidsaktivitetar, jobb og sosiale arrangement. Føresetnaden for dette er at smitten i samfunnet skjer gradvis. «Smittefestar» vil kunne medføre så stor smittestigning at skular, barnehagar og helsetenester ikkje kan drivast forsvarleg på grunn av tilsette som er smitta. Om ein slik situasjon nærmar seg må vi innføre begrensningar som gjeld sosial kontakt, stenging av trenings- og aktivtetstilbod og restriksjonar for kontakt i skular og barnehagar. 

For spørsmål til denne pressemeldinga ring ordførar Leidulf Gloppestad, tlf 977 86 989.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 time siden):

Risikogruppene er ikke 100% vaksinert, fordi det er frivillig å ta vaksine. Konsekvensen av det du sier er at koronaen sprer seg og smitter de fortsatt uvaksinerte i høyt temop. Et tempo som vil kunne gi kollaps i helsevesenet og dermed gå ut over alle andres muligheter for å få helsehjelp for alt mulig annet vi trenger hjelp for (som før pandemien). Du beskriver det motsatte av flatten the curve-strategien.

Vi sender allerede mengder av vaksiner til fattige land og det er selvsagt bra.

Det er liten grunn til å tro at en vil få kollaps i helsevesenet. Det gikk helt fint med influensasesongen 2017-2018 der 1700 døde. Det er ingenting som tyder på at fri smitte i Norge fremover vil føre til tilsvarende tall. Det er noe  forskjeller i sykdomsforløp for covid og sesonginfluensa, men med dagens vaksinasjonsgrad er det nesten bagatellmessig. Den største utfordringen er panikk i befolkningen som får myndighetene til å stenge ned igjen. Så får vi håpe det enste tallet myndighetene bryr seg om er antall innlagte. Alle andre tall er strengt tatt irrelevante med tanke på tiltak.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Min perifere venninne mener at jeg bør ha fått nok info ang klima til at jeg skal være med å stå på stand og spre propaganda som skremmer folk til å betale penger til organisasjoner som er i mot klimaendringer.  

Samtidig syns jeg hun har fått nok info til å la seg vaksinere i stedet for å spre propaganda som skal skremme folk fra å vaksinere seg. 

Derfor syns jeg det ser ut som det å spre propaganda og være "spesielt sær" er viktigere enn sakene. 

Lenke til kommentar

Jeg lurer forresten på en ting! Til dere det skulle angå: 

Hvis jeg (eller andre) sier at vi har lite eller ingen bivirkninger av vaksiner, tror dere på oss da? Eller tenker dere at vi holder tilbake informasjon?

Jeg har i hvertfall ikke behov for å holde tilbake noe informasjon. Jeg hadde ikke hatt samvittighet til det. Men siden kroppen våre er litt ulike kan jeg jo ikke garantere at alle vil ha like mild reaksjon som meg selv.  Jeg har jo også vært helt åpen om at kjæresten min ble alvorlig syk av AZ, og at han fikk kraftige bivirkninger av den i ca 3 uker. jeg kommer i hvertfall til å skrive ærlig om hvordan jeg opplever dose 2, når den tid kommer! 

Lenke til kommentar
GiaMahan skrev (53 minutter siden):

Simen1: Ja, jeg er fullstendig klar over at vaksinasjon er viktig for samfunnet, spesielt med tanke på at jeg er helsepersonell selv. Men jeg tror vi bør i større grad møte litt forståelse ovenfor både skeptikere og motstandere. Spørre og undre mer, og moralisere mindre. Være tålmodige og lete frem troverdige kilder, selv om de vi debatterer med ikke svarer på det. Sjansen er uansett høy for at vi treffer noen som hører og får nytte av det vi skriver. Og vi må prøve å lete etter årsaker til at folk er skeptiske, for å vite hva de trenger å vite for å bli betrygget. Vaksinemotstandere/skeptikere trenger er betrygging og positive rollemodeller som får i forveien og viser hvor trygt det er, ikke kjeft og shaming. Jeg sendte nylig @Hugo_Hardnuts en PM med skryt fordi jeg synes han gjør en kjempejobb her med å være saklig og tålmodig i flere tråder som omhandler vaksine. Jeg synes flere burde lære av ham 🙌 personlig har jeg forsøkt å gå litt i meg selv og kjøre en mer ydmyk tone, da jeg har selvinnsikt nok til at jeg har hatt en litt tøff tone før, spesielt mot vaksinemotstandere. Tror at vi må legge om strategien her litt, og ha en litt mer hyggeligere og konstruktiv dialog med hverandre. 

Gode poenger. Jeg kan selv være ganske konfronterende i stilen til tider, men prøver å myknes i kantene nå og da. Uansett, det virker som du egentlig er i samme ærend som det jeg opprettet denne tråden for. En saklig og ordentlig opplysningskampanje som svarer på vanlige spørsmål om vaksinasjon, i den hensikt å betrygge flere til å velge å ta vaksinen helt frivillg.

Tråden var på ingen måte ment som en moralpekefinger og shaming i Atle Antonsen-stil.

Forøvrig har jeg fått en mistanke om at de fleste av de ca 212 000 som hittil har vært koronasmittet har havnet i kategorien uvaksinert i første innlegg. Jeg forsøker nå å finne ut om det stemmer og eventuelt få oppdatere tallene på hvor mange som kan vaksinere seg, men ikke har gjort det ennå.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...