Berrern Skrevet 9. januar 2004 Del Skrevet 9. januar 2004 Jeg har to minnebrikker i PC'en min, 256MB PC3200 brikker. Ønsker nå å oppgradere fra 512 til 1024MB, og har et spørsmål idf: Hovedkortet mitt har 3 minneslots, og de to jeg har nå kjører i Dual Channel. Går det greit å sette inn en 512MB brikke i den siste slot'en, eller bør jeg selge det jeg har å kjøpe 2x512MB istedenfor? Blir det noe forskjell i hastigheten? Vet nemlig ikke hva som skjer med dual channel og minnehastighet når jeg setter inn en tredje brikke.. Lenke til kommentar
Ulvestad Skrevet 9. januar 2004 Del Skrevet 9. januar 2004 For å kjøre dei du har i dual så skal vel bare minneport 1 og 3 brukes. Eller ? Dersom du vil ha inn meir ram trur eg du vil miste dual. Edit:Er ikkje heilt 100% sikker på dette. Lenke til kommentar
Falcon_ Skrevet 9. januar 2004 Del Skrevet 9. januar 2004 (endret) Har du AMD XP vil du ikke merke om du har dual eller ikke. Endret 9. januar 2004 av Falcon_ Lenke til kommentar
MrMarbles Skrevet 9. januar 2004 Del Skrevet 9. januar 2004 Sant som Falcon_ sier, du vil ikke merke forskjell om du setter inn en 512MB brikke i tillegg og da mister dual channel. Eneste benchmarken som bryr seg om dual channel omtrent, er sisoft sandra. Lenke til kommentar
Berrern Skrevet 9. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2004 (endret) Sant som Falcon_ sier, du vil ikke merke forskjell om du setter inn en 512MB brikke i tillegg og da mister dual channel. Eneste benchmarken som bryr seg om dual channel omtrent, er sisoft sandra. Ja, har AMD XP2800+. Men vil ikke minnet da kjøre i 184MHz (FSB)? Eller kjører den i 368 uansett iom at det er DDR? Isåfall, hva er poenget med dual channel, hvis man ikke merker forskjell? Er det bare oppskrytt? Til slutt, et (dumt) spørsmål... Lønner det seg å kjøre med FSB 166, og kjøre minnet i 120% hastighet (altså 200 (400) MHZ), eller a kjøre alt på 184MHz? Multiplier'n er låst til 12.5, så forskjellen i MHz (for CPU) blir 225, så en skulle tro en FSB på 184 lønner seg? Grrrrrrr jeg hater låste AMD'er Endret 9. januar 2004 av Berrern Lenke til kommentar
da Gauss Skrevet 9. januar 2004 Del Skrevet 9. januar 2004 Vil bare bemerke at det faktisk går fint å kjøre dual ddr med 3 ram-brikker. På noen kort, f.eks Gigabyte 7n400, går det også med 4 rambrikker. I ditt tilfelle, putter 2*256MB på en kanal, og 1*512MB på den andre, og du kan forvente full dual-effekt. Ellers er det også riktig at forskjellen i ytelse fra dual til single er liten. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå