lada1 Skrevet 3. november 2021 Del Skrevet 3. november 2021 (endret) Jeg hørte her om dagen på en TV-diskusjon om at kommuner reduserer sosial-hjelp for folk som mottar barnetrygd (tilsvarede beløpet for barnetrygden). Dette ble beskrevet som å ta barnetrygden fra fattige barn. Nå lurer jeg på om dette egentlig var en tulle-diskusjon. Er det ikke slik at mottakere av sosial-hjelp bl.a. får former for bostøtte som det ikke finnes faste normer for? Jeg trodde at den samlede støtten til sosial-hjelp mottakere ble vurdert ut fra at en skal dekke minimum behov for inntekt (men uten krav om å flytte)? Dersom det er slik, så spiller det jo ingen rolle om en trekker fra beløp tilsvarende barnetrygd, da sluttsummen uansett ville bli den samme? Dersom jeg har en egen inntekt på 3000 kr/mnd - så vil jo en eventuell sosial-hjelp + bostøtte ++ bli redusert med 3000 kr ? Noen familier må vel tjene ganske bra for å overstige redusksjonen av samlet sosial-støtte for så å ende opp med noe netto? Endret 3. november 2021 av lada1 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 3. november 2021 Del Skrevet 3. november 2021 (endret) Ja er jo håpløs at ikke nav eller andre hjelper folk å sette seg inn i det markedet egentlig bør nav ha ansvaret å informere om bostøtte. Men sanheten er annen det må brukerne selv sørge for å sjekke selv. Er jo https://www.husbanken.no/person/bostotte/kan-jeg-faa-bostotte/ det som er håpløs er hvis en i familjen lever av uføretrygd er grensen 31 453kr for 3 stk mens hvis ikke er grensen 28 417kr Uansett selv om 2 i familien er pensjonister da er kjent de halveres i inntekt, så er vel ganske lavt. Særlig hvis man har hytte også. Er jo slik på nav at de som bor i området med vanskelighet å få jobb må flytte, så er jo prisene høyest i oslo. Med untak av obos leiligheter lei til eie. Så ja jeg mener nok at bostøtte og nav er til lite hjelp annen inntekt. Man får ikke bedre jobbmulighet men man får miste noe å leve av uten å gå personlig konkurs. Men er tøft hvis man ikke har penger på konto. Endret 3. november 2021 av LMH1 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå