Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ny vurdering av underkjent EU-kontroll


Elias555

Anbefalte innlegg

Tok EU-kontroll på bilen og fikk blant annet beskjed om at det er mer enn 25% rust på den ene bremseskiven bak, og det må derfor utbedres. Merkeverkstedet ga meg et rimelig stivt prisanslag på drøyt 7000 for skifte av skiver og klosser bak. Klosser er visstnok ikke nødvendig, men de la det til i tilbudet fordi de mente det er naturlig. Det jeg stusser over er at alle fire skiver og klosser ble byttet ved forrige EU-kontroll for 2 år siden. Bilen har gått ca. 10 000 km siden. Jeg har ikke kjørt i spesielt rustutsatte områder, og jeg har bremset opp kraftig i ny og ned for å få vekk rustdannelse. Merker jeg blir ganske provosert, så jeg lurer på hva jeg burde gjøre? Har lest at man kan klage inn til vegvesenet, så tenker å høre med dem. Er det sånn at man kan ta ny EU-kontroll et annet sted for å få en annen vurdering? Hos NAF f.eks. Evnt kan jeg prøve å fjerne noe av rusten selv for så å sende den direkte til etterkontroll hos NAF, og håpe på at de godkjenner? Noen tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
8 hours ago, Elias555 said:

Tok EU-kontroll på bilen og fikk blant annet beskjed om at det er mer enn 25% rust på den ene bremseskiven bak, og det må derfor utbedres. Merkeverkstedet ga meg et rimelig stivt prisanslag på drøyt 7000 for skifte av skiver og klosser bak. Klosser er visstnok ikke nødvendig, men de la det til i tilbudet fordi de mente det er naturlig. Det jeg stusser over er at alle fire skiver og klosser ble byttet ved forrige EU-kontroll for 2 år siden. Bilen har gått ca. 10 000 km siden. Jeg har ikke kjørt i spesielt rustutsatte områder, og jeg har bremset opp kraftig i ny og ned for å få vekk rustdannelse. Merker jeg blir ganske provosert, så jeg lurer på hva jeg burde gjøre? Har lest at man kan klage inn til vegvesenet, så tenker å høre med dem. Er det sånn at man kan ta ny EU-kontroll et annet sted for å få en annen vurdering? Hos NAF f.eks. Evnt kan jeg prøve å fjerne noe av rusten selv for så å sende den direkte til etterkontroll hos NAF, og håpe på at de godkjenner? Noen tips?

Du kan ta etterkontroll hvor duy vil og evt få ny vurdering. - Jeg ville tatt av skivene og pusset bort rusten som nevnt over her.

Dersom du ikke er "fornøyd" med EU-kontrollen kan du klage og få kontroll hos Statens Vegvesen - på trafikkstasjon.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Mange verksteder monterer skiver som ikke er rustbeskyttet inni kjøleribbene. Da ruster de veldig fort. Det melder seg da tanker om at det leveres skiver uten rustbeskyttelse til de verksteder som vil at kunden skal komme tilbake og punge ut 7000 kr fortere enn om skivene var rustbehandlet og holdt dobbelt så lenge. Hva om noen sjekker og finner ut at de nymonterte skivene er rått ubehandlet støpestål inni som allerede dagen etter begynte å anta en karakteristisk snusbrun farge?  Kan de utføre noe rusthindrende etterbehandling av stålet inni? Det burde bare være å helle inn lakk eller kjemi og snurre litt på skiva for å sentrifugere ut det overflødige.

I katalogene står det at visse skiver er "coated", andre ikke, og jeg ser at to skiver til bilen min som jeg kjøpte er behandlet inni ribbene med en tykk lysegrå glasshard lakk. Lakk for kjøleribber? Lakk med god varmeledningsevne?

Jeg spyler gjerne disse ribbene rene hver gang jeg skifter hjul. 

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Da har jeg gjort et par harde oppbremsinger, samt kjørt litt med brekket på. Resultatet er tydelig: overflaterusten fjernes, men bare der klossene griper rundt skiva. Calipperne må derfor justeres (særlig den ene tar kun 40 halvparten av skiva) men har lite lyst til å begi meg ut på det selv.  Tror dere jeg kan høre med verkstedet om de vil justere calipperne og deretter kjøre en bremsetest der de forhåpentligvis fjerner all rusten, for så å ta etterkontroll?

20211113_112751.jpg

20211113_142133.jpg

20211113_142317.jpg

Lenke til kommentar

Calipere justeres ikke. De overhales eller byttes. Det er ingen justeringer.

Når kun deler av skiva slites så er det typisk når enten glideboltene eller stempelet har satt seg fast. Enten pga. korrosjon eller en støvhette som har svellet. Har du kjørt slik lenge så kan skive og klosser være så skjevslitt at en bør bytte alt.

Endret av sedsberg
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Veldig lite trolig at de skivene blir godkjent uansett. På bilde 2 ser det ut som at du må bytte klosser, ser ut som de er veldig skeiv slitt. Her må du rett og slett skru av alle skivene, og pusse de med flapdisc eller lignende på vinkelsliper. Klossene må kontrolleres og evt skifte ut skeve klosser. Alt rengjøres og smøres opp, testes. Et moderne verksted er stort sett "delebytte eksperter". Feilsøking og "justering" er mange elendige på. De vil fakturere deler og timer, ferdig, neste kunde, rinse and repeat.

Lenke til kommentar

Er du heldig er det bare å rengjøre og smøre opp glideboltene. Alt må uansett inspiseres og testes. Skiver og klosser må trolig byttes uansett.

Overhalingssett er som regel billige men det er såpass arbeid at verksteder heller bare bytter. Det er godt mulig at det er pga. caliperne du allerede må bytte skiver etter forrige kontroll.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Elias555 skrev (52 minutter siden):

Så du mener at eneste utvei er er å bytte både calipere og skiver? Evnt bare calipere?

Rust og rester fra klossene kan og gjøre at disse sitter fast

Skiver og klosser skal ikke behøve byttes etter bare 10000km

 

 

Endret av Mechablast
Lenke til kommentar
Mechablast skrev (43 minutter siden):

Rust og rester fra klossene kan og gjøre at disse sitter fast

Skiver og klosser skal ikke behøve byttes etter bare 10000km

 

 

Det jeg også tenker, har du noen forslag til hvordan jeg kan fikse det uten å måtte punge ut 7000?

Lenke til kommentar
Elias555 skrev (12 minutter siden):

Det jeg også tenker, har du noen forslag til hvordan jeg kan fikse det uten å måtte punge ut 7000?

De har som regel rimelige calipere på biltema. Sist jeg handla det fant jeg faktisk ikke noe billigere på nettet så det må jo sies å være en go deal, var riktignok til en vectra b. Men kan være greit å høre med dem. Er enkelt å bytte calipere selv, trenger bare en ekstra person når man skal lufte bremsene etter skifte. Vil ha satset på det først og deretter velgt en annen aktør til etterkontroll. Mekonomenverkstedene har jeg opplevd som folkelig og ikke like "nazi" som f,eks naf.

Lenke til kommentar
Elias555 skrev (32 minutter siden):

Det jeg også tenker, har du noen forslag til hvordan jeg kan fikse det uten å måtte punge ut 7000?

Slip ned rusten på skivene så slipper du kjøpe nye

Finn ut om gliderne eller klossene sitter fast

Sitter gliderne fast så er nok klossene og skjevslitt og må byttes

Men det er gjetning uten at en demonterer og undersøker

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...