Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Årsmøte - saker utenom lista?

Gjest 8bed9...ddc

Anbefalte innlegg

Gjest 8bed9...ddc

Hei, jeg trenger et lite råd fra dere.

Kjøpte nylig en leilighet i et sameie med 20 boliger for utleie, min er en av 2 som leies ut altså.

2 mnd. etter jeg kjøpte boligen ble det ekstraordinært årsmøte. Styret hadde stevnet en seksjonseier til tingretten, tapte og endte opp med 250.000,- i advokatutgifter.

Styret hadde bare gått til sak mot den gamle naboen, han jeg kjøpte boligen av, uten å nevne det for årets årsmøte i mars.

Er det greit?

På det ekstraordinære årsmøtet ble det orientert om saken og tapet.

Etter dette ble det reist benkeforslag om ekstra innbetaling fra alle slik at sameiet fikk orden på økonomien igjen.

Skal ikke alle forslag stå på innkallingen?

Vil ikke kreve selger for dette, men siden formannen truet med å forby utleie/kreve godkjenning av mine leietakere fikk han meg litt i vranglås.

Kan jeg nekte å betale den kostnaden, viser til «sameieloven» eller noe? Iflg. vedtektene kan kun saker meldt inn i forkant bli behandlet.

Litt irritasjon blant de øvrige da styret har opptrådt som de ønsket/åpentbart feil.

Anonymous poster hash: 8bed9...ddc

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Litt uklart hva som er spørsmålet. Gjelden forsvinner ikke selv om du får benkeforslaget erklært ugyldig. Da blir det vel nytt, ekstraordinært årsmøte vil jeg tro. Med mindre du gjør det som en del av en plan for å kaste styret, evt. holde de personlig ansvarlig for gjelden, høres det ut som mye jobb og støy uten at du får noe igjen for det.

Lenke til kommentar
Gjest 8bed9...ddc

Hei, spørsmålet var egentlig om slike saker som fremmes på årsmøtet i det hele tatt kan vedtas?

Har styret fri rett til å saksøke, uten å orientere noen og når det går galt bare be de øvrige om å betale?

Spurte om kopi av de siste årenes referater/innkallinger, fikk beskjed at jeg ikke hadde noe med det. Det er vel litt riktig, men nå synes flere at styret må opptre litt mer åpent.

Utreveligt.

Anonymous poster hash: 8bed9...ddc

Lenke til kommentar

Styret er ansvarlig for å forvalte boligmassen på best mulig måte. Om de mener at en andelseier har satt boligmassen og eller dens verdi i fare, så kan de gå til søksmål ja. Ganske sikker på at dette vil falle inn under forventet ansvarlighet. Men veldig rart at de ikke har brukt noen forsikring/juss-hjelp fra boligforvalter? 

I mitt styre, ville vi brukt hjelp via OBOS før et slikt søksmål. 

Som andre sier, sameiet har uansett pådrevet seg denne gjelden, så den må jo betales. 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Veldig rotete problemstilling her syns jeg, jo mer jeg leser i dette opprinnelige innlegget jo flere ulike momenter blir trukket frem.

Men for å ta noe grunnleggende først så må vi skille mellom saker og forslag. Et årsmøtet, også det ekstraordinære årsmøtet, kan bare behandle saker som står på sakslisten - med unntak av noen helt grunnleggende ting som valg av styret. Når det først er en sak som skal behandles så kan det godt komme forslag fra seksjonseierne på årsmøtet. Forslag trenger ikke stå i innkallingen, men forslaget må være innenfor det som saken handler om. Et forslag som går utenfor det som saken handler om vil ikke medføre et gyldig vedtak.

Men hvilken sak be årsmøtet bedt om å behandle? Det skriver du ikke faktisk ikke. Du skriver at styret orienterte om søksmålet og tapet. Det er jo fint at styret orienterer om det, men man trenger virkelig ikke et årsmøte bare for å gi ut informasjon. Kan vi anta at styret også tok opp en sak om hvordan kostnadene til søksmålet skal behandles? Da passer det fint med et benkeforslag om ekstra innbetaling, men det kunne med fordel ha vært et alternativ som styret tok med i saken på forhånd.

Vil ikke kreve selger for dette, men siden formannen truet med å forby utleie/kreve godkjenning av mine leietakere fikk han meg litt i vranglås.

Dette ble veldig uklart for meg, men styreleder kan selvfølgelig ikke nekte godkjenning av dine leietakere på grunn av av forhold som en tidligere seksjonseier er skyldig i. Og hva tenkte du på at du ikke skulle kreve fra selger? Skjønte ikke den formuleringen. Du skrev også at det er " 20 boliger for utleie, min er en av 2 som leies ut altså.", men skrev ikke noe videre om dette. Virker som at det er underliggende historie (med deg?) om utleie og konflikt med styret?

Kan jeg nekte å betale den kostnaden, viser til «sameieloven» eller noe? Iflg. vedtektene kan kun saker meldt inn i forkant bli behandlet.

Nå vet vi ikke hva som stod på sakslisten fordi det har du ikke skrevet, så det er umulig å vurdere. Men uansett så har sameiet hatt denne kostnaden til saksmålet og det må seksjonseierne dekke på et eller annet vis. Hvis du ikke ønsker å akseptere vedtaket må du gå til rettslig tiltak, og hvis forslaget gikk utenom det saken gjaldt, så kan du kanskje vinne. Men i beste fall er det bare en utsettelse av kostnaden, inntil sameiet har fattet en avgjørelse på riktig vis.

Det du imidlertid bør sjekke opp er at kostnaden blir fordelt i henhold til sameiebrøken.

Spurte om kopi av de siste årenes referater/innkallinger, fikk beskjed at jeg ikke hadde noe med det. Det er vel litt riktig, men nå synes flere at styret må opptre litt mer åpent.

Du har krav på protokoll fra årsmøte ref eierseksjonsloven §53. Men jeg ville blitt overrasket om du finner noe relevant om søksmålet der. Det høres mest ut som en intern sak i styret, hvor styret har prøvd å sikre sameiets interesse mot en annen seksjonseier. Det er det veldig vanskelig å dele fortløpende infomasjon om. Referat fra styremøter etc har du ikke krav på.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar

Generelt sett er det slik at det tilligger styrets leder å reise søksmål i sameiernes navn og å ta imot søksmål i sameiernes navn. Dette er styreleders representasjonsrett, se eierseksjonsloven § 60 annet ledd. Styret tar beslutning om søksmål, og plikter ikke å orientere årsmøtet om dette med mindre årsmøtet har vedtatt noe annet. 

Når en sak er tapt vil man som regel sitte igjen med en regning - egne og motparts advokatkostnader. Denne regningen hefter på den enkelte sameier, jf. eierseksjonsloven §§ 30 og 31. Dette må betales på et vis. Styret, eller årsmøtet, kan vedta å kalle inn ekstraordinære felleskostnader, jf. eierseksjonsloven § 29 tredje ledd. 

Årsmøtet er sameiets øverste organ, men kan ikke treffe vedtak i saker som ikke er nevnt i innkallingen (med noen få unntak). Et årsmøte kan imidlertid gjøre en rådgivende avstemning rettet mot styret når man - som her - er i en situasjon hvor styret selv kan treffe vedtak. 

Du kan ikke nekte å betale inn en innkalt felleskostnad med begrunnelse at årsmøtet ikke har vedtatt den, fordi styret har kompetanse til å gjøre det selv. Det er kun hvis årsmøtet har sagt nei at styret ikke kan si ja. 

• Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...